4. punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Obrony Narodowej oraz Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka o rządowym projekcie ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu usprawnienia działań Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, Policji oraz Straży Granicznej na wypadek zagrożenia bezpieczeństwa państwa (druki nr 471, 471-A i 505).
Poseł Sprawozdawca Paweł Suski:
Dziękuję.
Pani Marszałek! Panie Ministrze! Wysoka Izbo! Mam przyjemność przedstawić
sprawozdanie Komisji Obrony Narodowej oraz Komisji Sprawiedliwości i Praw
Człowieka o rządowym projekcie ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu
usprawnienia działań Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, Policji oraz
Straży Granicznej na wypadek zagrożenia bezpieczeństwa państwa.
W dniu 2 lipca komisje odbyły posiedzenie merytoryczne, na którym pracowały
nad przedstawionym projektem nowelizacji wielu ustaw. Prace komisji
przebiegały bardzo burzliwie. W czasie pierwszych 2 godzin posłowie i
posłanki odeszli od zwyczaju merytorycznej pracy, kontynuując pierwsze
czytanie rozpoczęte na sali plenarnej, przez co prace trwały dość długo. W
trakcie procedowania złożono 20 poprawek. Nie wszystkie uzyskały aprobatę
połączonych komisji. Niektóre mocno zmieniały sens, istotę założeń, które
dotyczyły przede wszystkim użycia broni przez żołnierzy, funkcjonariuszy
podczas czynności służbowych. W związku z tym zostały złożone w formie
wniosków mniejszości.
Część dotyczyła bardzo szczegółowych kwestii, jest to odzwierciedlone w
sprawozdaniu. Myślę, że będzie to podnoszone przez wnioskodawców jeszcze w
trakcie debaty, ponieważ wszystkie kluby i koła złożyły poprawki. Najbardziej
daleko idące poprawki dotyczyły istoty kontrapunktu. Istotą kontrapunktu jest
zniesienie odpowiedzialności tych żołnierzy i funkcjonariuszy, którzy użyją
broni. Ten zakres zmian w prawie dotyczy... W ust. 1 art. 6 dodaje się art.
10a i zapis brzmi: nie popełnia przestępstwa. Według poprawki złożonej przez
klub Lewicy proponuje się zastąpić sformułowanie ˝nie popełnia przestępstwa˝
sformułowaniem ˝nie podlega karze˝. Jest to systemowa zmiana, która nie mogła
uzyskać aprobaty, ponieważ zakładałaby, iż funkcjonariusz, żołnierz, który
użyłby broni, popełniłby to przestępstwo, tylko nie podlegałby karze. To
wykluczałoby automatycznie możliwość pełnienia dalszej służby: czy to w
Siłach Zbrojnych, czy w Straży Granicznej, czy też w szeregach Policji. I to
jest poprawka, nad którą się pochylam, ponieważ była niezwykle daleko idąca.
Natomiast w pozostałych przypadkach, jak myślę, będziemy podczas dalszego
procedowania... Spodziewam się złożenia kolejnych poprawek, w związku z czym
będą one jeszcze omawiane podczas posiedzenia połączonych komisji.
Szanowni państwo, ustawa jest niezwykle ważna, dlatego procedujemy w trybie
dość pilnym. Uwzględnia ona oczekiwania żołnierzy i funkcjonariuszy
pełniących służbę w warunkach szczególnych na wschodniej granicy. Musimy
wziąć pod uwagę fakt, iż sforsowanie zabezpieczeń, jakie zostały tam
poczynione, czyli zbudowanego płotu, nie stanowi większego problemu. W
związku z tym sytuacja, z którą się dziś spotykamy i borykamy, diametralnie
różni się od tej sprzed 2 lat czy nawet roku, ponieważ ta bariera tak
naprawdę dokonała swoistej filtracji i zatrzymała kobiety i dzieci, czyli
osoby mniej zdolne do pokonywania takich przeszkód. Dodatkowo reżim
Łukaszenki prowadzi działania w bardzo określonym zakresie, przygotowuje,
szkoli wszystkich migrantów zdolnych do bardziej aktywnych czynności,
pokonywania - stali się oni swoistymi najemnikami Łukaszenki. W związku z tym
zagrożenie, jakie stwarzają na granicy ich działania, jest olbrzymie. Mówiąc
krótko, chodzi tu o - użyję takiego sformułowania - sytuację napięcia
przedwojennego. Dlatego też żołnierze i funkcjonariusze wykonujący tam służbę
muszą być wyposażeni w odpowiednie środki prawne.
Kończąc, proszę Wysoką Izbę o przyjęcie przedstawionego sprawozdania.
Dziękuję za uwagę. (Oklaski)