Przejdź do menu
Przejdź do treści
Przejdź do stopki
Sejm Rzeczypospolitej Polskiej
X kadencja
"Wszelka władza społeczności ludzkiej początek swój bierze z woli narodu"
Menu główne
A
domyślna wielkość czcionki
A
+
czcionka średnia
A
++
czcionka duża
A
kontrast źółto-czarny
X
Facebook
Facebook
Instagram
Instagram
Flickr
Flickr
YouTube
YouTube
Google Arts & Culture
KANCELARIA SEJMU
PUBLIKACJE
PRAWO
RMN
ISAP
Strona główna
Prace Sejmu
Posłowie
Dla mediów
O Sejmie
Archiwum
Zgromadzenie Narodowe
Posiedzenia Sejmu
Aktualne posiedzenie Sejmu
Terminarz posiedzeń Sejmu
Sprawozdania stenograficzne z posiedzeń Sejmu
Wypowiedzi na posiedzeniach Sejmu
Głosowania na posiedzeniach Sejmu
Informacje bieżące rozpatrywane na posiedzeniach Sejmu
Interpelacje, zapytania, pytania i oświadczenia poselskie
Debata sejmowa - podział czasu pomiędzy kluby
Komisje sejmowe
Komisje stałe
Komisje nadzwyczajne
Komisje śledcze
Planowane posiedzenia komisji i podkomisji sejmowych
Pełne zapisy przebiegu posiedzeń komisji i podkomisji
Skrócone informacje o pracach komisji
EDL-S Europejskie Dokumenty Legislacyjne w Sejmie
Wniesione projekty
Wniesione projekty ustaw
Wniesione projekty uchwał
Inne przedłożenia
Projekty ustaw skierowane do zaopiniowania
Konsultacje społeczne
Jak wziąć udział
Prawo
Konsultowane projekty ustaw
Najczęściej zadawane pytania
Druki sejmowe
Proces Legislacyjny
Przebieg procesu legislacyjnego
Uchwalone ustawy
Ustawy przyjęte przez Senat bez poprawek
Podjęte uchwały
Przegląd projektów ustaw
Pozostałe wykazy
Teksty jednolite ustaw
Szablon aktu prawnego
Petycje
Prawo
Jak złożyć petycję
Schemat rozpatrywania petycji w Sejmie
Petycje złożone do Sejmu
Informacje roczne o złożonych petycjach
Postępowanie przed Trybunałem Konstytucyjnym
Postępowanie przed Trybunałem Stanu
Lobbing i wysłuchanie publiczne
Lobbing
Wysłuchanie publiczne
Kontakt
Osoby powoływane przez Sejm
Informacje ogólne
Stanowiska i funkcje państwowe pełnione przez osoby wybierane lub powoływane przez Sejm
Krajowa Rada Sądownictwa
Współpraca międzynarodowa
Wyjazdy na szczeblu Marszałka Sejmu
Przyjazdy na szczeblu Marszałka Sejmu
Grupy bilateralne
Stałe delegacje parlamentarne
Inne formy aktywności parlamentarnej
Współpraca w ramach UE
Konferencja w sprawie przyszłości Europy
Dane statystyczne
Strona główna
Prace Sejmu
Komisje sejmowe
Skrócone informacje o pracach komisji
Skrócona informacja o pracach komisji
Skrócona informacja o pracach komisji
2024-04-24
INFORMACJA O PRACACH KOMISJI SEJMOWYCH
X kadencja
w dniu 24 kwietnia 2024 r.
nr 55/2024 (73)
Komisja Administracji i Spraw Wewnętrznych /ASW/
rozpatrzyła Sprawozdanie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z realizacji w 2023 r. ustawy z dnia 24 marca 1920 r. o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców (druk nr 299).
Sprawozdanie przedstawił podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji – Wiesław Leśniakiewicz.
Ustawa z dnia 24 marca 1920 r. o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców wprowadza zasadę, zgodnie z którą nabycie nieruchomości przez cudzoziemca wymaga zezwolenia, które jest wydawane w drodze decyzji administracyjnej. Ustawa ta reguluje również kwestie nabywania przez cudzoziemców udziałów lub akcji w spółkach prawa handlowego z siedzibą na terytorium RP, będących właścicielami lub użytkownikami wieczystymi nieruchomości.
W 2023 r. do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji wpłynęło łącznie 1666 wniosków o udzielenie zezwolenia na nabycie nieruchomości oraz udziałów i akcji w spółkach będących właścicielem lub użytkownikiem wieczystym nieruchomości położonych w Polsce, a także o udzielenie przyrzeczeń wydania zezwolenia na nabycie nieruchomości (promes). W porównaniu z rokiem 2022 odnotowano wzrost liczby wniosków, które wpłynęły do MSWiA, o 21,16%. Spośród przywołanej powyżej liczby, 1634 wnioski dotyczyły nieruchomości, a 32 wnioski udziałów i akcji.
W omawianym okresie MSWiA wydał łącznie 4572 rozstrzygnięcia administracyjne w zakresie złożonych wniosków, w tym 152 rozstrzygnięcia dotyczyły nabycia udziałów lub akcji. W ramach ww. liczby wydano m.in. 1206 zezwoleń, 43 promes, 109 decyzji odmownych. Spośród 1206 spraw zakończonych decyzją pozytywną wydano: 898 zezwoleń na nabycie 1263 nieruchomości gruntowych, 341 zezwoleń na nabycie 371 lokali mieszkalnych i użytkowych, 42 zezwolenia na nabycie udziałów w spółkach, będących właścicielem lub użytkownikiem wieczystym nieruchomości położonych w Polsce, 2 zezwolenia na nabycie 2 nieruchomości gruntowych na rzecz przedstawicielstwa dyplomatycznego. W 2023 r. Minister wydał łącznie 109 decyzji odmawiających cudzoziemcom udzielenia zezwolenia na nabycie nieruchomości oraz akcji i udziałów.
Wydane zezwolenia na nabycie nieruchomości gruntowych najczęściej dotyczyły województw: mazowieckiego (13,34 ha), lubuskiego (9,96 ha), dolnośląskiego (6,62 ha). Wśród nabywców zezwoleń najwięcej było obywateli Ukrainy (863 nieruchomości dot. 44.03 ha), Białorusi (213 nieruchomości dot. 6,19 ha) oraz Wielkiej Brytanii (49 nieruchomości dot. 7,56 ha).
W 2023 r. wydano cudzoziemcom 173 zezwolenia na nabycie nieruchomości rolnych i leśnych o łącznej powierzchni 38,63 ha. Najczęściej udzielano zezwoleń na nieruchomości położone w województwach: lubuskim (8,58 ha), mazowieckim (7,17 ha), dolnośląskim (2,80 ha). Najwięcej zezwoleń otrzymali obywatele Ukrainy.
Najwięcej zezwoleń na nabycie lokali mieszkalnych i użytkowych wydano dla województw: pomorskiego, zachodniopomorskiego, lubuskiego i dolnośląskiego. Najwięcej zezwoleń uzyskali obywatele Ukrainy i Białorusi (razem 89,75% wszystkich lokali). Średnia powierzchnia lokalu przypadającego na 1 zezwolenie wynosiła ok. 59,28 metrów kwadratowych.
W 2023 r. cudzoziemcy uzyskali zezwolenia na nabycie akcji i udziałów w spółkach posiadających nieruchomości położone w województwach: podkarpackim (62,24 ha), wielkopolskim (24,35 ha), mazowieckim (20,26 ha), śląskim (9,12 ha), w każdym pozostałych województwie poniżej 9 ha. Najwięcej zezwoleń uzyskały podmioty z Ukrainy (8 dot. 6,20 ha), Wielkiej Brytanii (6 dot. 74,54 ha) oraz Izraela (6 dot. 14 ha).
W dyskusji poruszono m.in. kwestię kontroli przez MSWiA źródeł pochodzenia środków finansowych przeznaczanych przez cudzoziemców na nabywanie nieruchomości w Polsce oraz ich legalności. Dopytywano również o charakter nieruchomości, na których nabycie nie udzielono zgody cudzoziemcom. Poruszono również zagadnienie opóźnień w przekazywaniu przez niektórych notariuszy informacji o transakcjach zawieranych przez obywateli obcych państw.
Komisja wnosi o przyjęcie sprawozdania z druku nr 299.
Sprawozdawca – poseł Małgorzata Gromadzka (KO).
Komisja do Spraw Kontroli Państwowej /KOP/
rozpatrzyła Informację Najwyższej Izby Kontroli o wynikach kontroli „Gospodarowanie nieruchomościami Skarbu Państwa”.
Celem kontroli było zbadanie prawidłowości i rzetelności gospodarowania nieruchomościami Skarbu Państwa. Jednostkami kontrolowanymi w okresie 2020-2023 (I kwartał) były wybrane starostwa powiatowe, urzędy miasta i urzędy wojewódzkie.
Wyniki kontroli NIK wykazały, że działania starostów, jako organów reprezentujących Skarb Państwa w sprawach gospodarowania nieruchomościami nie były w pełni prawidłowe i rzetelne. W wielu przypadkach skutkowało to uzyskiwaniem dochodów z tytułu udostępnienia takiego majątku osobom trzecim na poziomie, który nie odzwierciedlał jego aktualnej wartości, jak również nienależytym zabezpieczeniem nieruchomości przed uszkodzeniem i zniszczeniem. We wszystkich skontrolowanych starostwach dopuszczono się naruszeń przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami. Naruszenia te skutkowały nieprawidłową gospodarką nieruchomościami Skarbu Państwa i polegały m.in. na braku dokonywania aktualizacji wartości nieruchomości Skarbu Państwa, pomimo stale rosnących cen nieruchomości. W konsekwencji opłata roczna z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości była ustalana w oparciu o cenę nieruchomości, która nie odzwierciedlała jej wartości.
W co drugiej skontrolowanej jednostce stwierdzono nieprawidłowości polegające na podejmowaniu czynności windykacyjnych ze zwłoką lub braku skuteczności takich czynności, co miało wpływ na stały wzrost zaległości.
Stwierdzono również, że nadzór sprawowany przez wojewodów nad gospodarowaniem przez starostów zasobem nieruchomości Skarbu Państwa nie był rzetelny. Pomimo stale wzrastającej kwoty zaległości, zwłaszcza z tytułu opłat za użytkowanie wieczyste gruntów, w urzędach wojewódzkich nie diagnozowano przyczyn takiego stanu, nie monitorowano skuteczności podejmowanych działań windykacyjnych oraz skali przedawnień.
Wyniki kontroli NIK wykazały również, że dotacje celowe planowane w budżecie państwa nie były wystarczające dla prawidłowej realizacji przez starostów zadania związanego z gospodarowaniem nieruchomościami Skarbu Państwa. Zmuszało to powiaty do częściowego ich finansowania ze środków własnych albo do rezygnacji z realizacji niektórych działań, w szczególności ze sporządzania operatów szacunkowych nieruchomości, jak również zadań przewidzianych do wykonania w ostatnich miesiącach roku.
W związku z ustaleniami kontroli, NIK wnioskowała do:
- Ministra Finansów m.in. o weryfikację potrzeb związanych z finansowaniem w poszczególnych województwach zadania zleconego z zakresu administracji rządowej dotyczącego gospodarowania zasobem nieruchomości Skarbu Państwa;
- wojewodów m.in. o podjęcie skuteczniejszych działań nadzorczych nad procesem odzyskiwania należności z tytułu gospodarowania nieruchomościami wchodzącymi w skład zasobu Skarbu Państwa;
- starostów i prezydentów miast na prawach powiatu m.in. o planowe i systematyczne podejmowanie działań w celu zabezpieczania nieruchomości Skarbu Państwa przed zniszczeniem lub uszkodzeniem.
W posiedzeniu uczestniczył wiceprezes Najwyższej Izby Kontroli – Piotr Miklis.
Komisja do Spraw Unii Europejskiej /SUE/
rozpatrzyła informację Prezydium Komisji o dokumentach, w stosunku do których Prezydium wnosi o niezgłaszanie uwag: COM(2024) 461 (w trybie art. 7 ust. 4 ustawy z dnia 8 października 2010 r. o współpracy Rady Ministrów z Prezydentem Rzeczypospolitej Polskiej oraz Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, COM(2024) 125, 133, 134, 142, 143, 145, 147 (w trybie art. 8 ust 2 ustawy), COM(2024) 127, 135, 136, 137, 149, 450 (z uwzględnieniem art. 3 ust. 2 ustawy).
Komisja nie zgłosiła uwag do dokumentów.
Komisja, z uwzględnieniem art. 3 ust. 2 ustawy,
przyjęła
do wiadomości informację Rady Ministrów o posiedzeniu Rady Europejskiej, które odbyło się w dniach 17-18 kwietna 2024 r.
Komisja, w trybie art. 10 ust. 2 ustawy rozpatrzyła wniosek dotyczący dyrektywy Rady w sprawie wprowadzenia w życie zasady równego traktowania osób bez względu na religię lub światopogląd, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną (COM(2008) 426 wersja ostateczna) oraz odnoszącą się do niego informację rządu.
Komisja odrzuciła stanowisko rządu.
Komisja, z uwzględnieniem art. 3 ust. 2 ustawy
przyjęła
do wiadomości informację Rady Ministrów o posiedzeniu Rady ds. Zagranicznych w formacie ministrów ds. rozwoju, które odbędzie się w dniu 7 maja 2024 r.
Komisja, w trybie art. 10 ust. 2 ustawy rozpatrzyła wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie statusu i finansowania europejskich partii politycznych i europejskich fundacji politycznych (wersja przekształcona) (COM(2023) 734 wersja ostateczna) oraz odnoszącą się do niego informację rządu.
Komisja nie podzieliła stanowiska rządu.
W posiedzeniu uczestniczyli: minister do spraw Unii Europejskiej – Adam Szłapka, minister do spraw równości – Katarzyna Kotula, sekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości – Krzysztof Śmiszek oraz podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych – Anna Radwan-Röhrenschef.
Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej /GMZ/
rozpatrzyła informację na temat działań podejmowanych w celu przeciwdziałania zagrożeniom wynikającym z zalegania materiałów niebezpiecznych na dnie Morza Bałtyckiego.
Od II wojny światowej na dnie Morza Bałtyckiego znajdują się liczne materiały niebezpieczne, takie jak: wraki zatopionych statków, broń konwencjonalna (niewybuchy), bojowe środki trujące (BŚT). Wraz z upływem czasu postępuje korozja wraków oraz broni chemicznej i konwencjonalnej, a zatem wzrasta niebezpieczeństwo związane z rozszczelnieniem i uwolnieniem do ekosystemu morskiego substancji mogących wykazywać działanie toksyczne, a tym samym ryzyko dla ludzi i środowiska.
Zadania związane z problematyką zatopionych materiałów niebezpiecznych są rozproszone i znajdują się w kompetencji 11 działów administracji rządowej. W celu skoordynowania działań podejmowanych przez różne organy powołano Międzyresortowy Zespół do spraw Materiałów Niebezpiecznych Zalegających na Obszarach Morskich Rzeczypospolitej Polskiej pod przewodnictwem ministra właściwego ds. gospodarki morskiej. W skład Zespołu wchodzą: Minister Obrony Narodowej, minister właściwy do spraw wewnętrznych, minister właściwy do spraw klimatu, minister właściwy do spraw aktywów państwowych, minister właściwy do spraw gospodarki, minister właściwy do spraw gospodarki wodnej, minister właściwy do spraw rybołówstwa, minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego i nauki, minister właściwy do spraw środowiska i minister właściwy do spraw zagranicznych.
Do zadań Zespołu należą: koordynacja współpracy administracji publicznej w dziedzinie zatopionych materiałów niebezpiecznych oraz rekomendowanie działań służących: inwentaryzacji dna, dostosowaniu monitoringu do stopnia zagrożeń, przeprowadzeniu niezbędnych badań, postępowaniu z materiałami w przebadanych lokalizacjach, wprowadzeniu niezbędnych zmian legislacyjnych, a także podejmowanie działań służących szacowaniu kosztów neutralizacji.
Zgodnie z wytycznymi Ministra Finansów wszystkie działania zespołu są finansowane z budżetów jego poszczególnych członków w ramach dostępnych środków.
W 2023 r. odbyło się 5 posiedzeń Zespołu. Plan działań Zespołu na 2024 r. obejmuje m.in: opracowanie analizy ryzyka dla ludności związanego z zagrożeniami wynikającymi z zalegania materiałów niebezpiecznych w obszarach morskich RP (podmiot odpowiedzialny: MSWiA), opracowanie analizy możliwości dostosowania monitoringu stanu środowiska wód morskich w zakresie materiałów niebezpiecznych w oparciu o analizę dominujących presji i oddziaływań na wody morskie (podmiot odpowiedzialny: MKiS/GlOŚ), rozpoczęcie prac mających na celu neutralizację min morskich w Zatoce Gdańskiej i Zatoce Puckiej zrzuconych w 1939 r. (podmiot odpowiedzialny: MON), opracowanie zestawienia dostępnych metod neutralizacji zagrożenia związanego z zaleganiem materiałów niebezpiecznych na obszarach morskich RP (podmiot odpowiedzialny: MI).
Ministerstwo Spraw Zagranicznych wspiera wszystkie działania na arenie międzynarodowej, które sprzyjają minimalizacji zagrożeń wynikających z zalegania materiałów niebezpiecznych na dnie Morza Bałtyckiego. W szczególności dotyczy to broni chemicznej. W tym kontekście Polska od lat prowadzi działania na forum Organizacji ds. Zakazu Broni Chemicznej i podkreśla, że problem zatopionych materiałów niebezpiecznych dotyczy wszystkich państw bałtyckich, a zatem należy wspólnie dbać o wymianę doświadczeń, najlepszych praktyk, technologii oraz poszukiwać mechanizmów finansowania. W celu zainteresowania innych państw tematem, Polska cyklicznie organizuje na marginesie Konferencji Państw Stron CWC w Hadze wydarzenia nagłaśniające problem zatopionej broni chemicznej w Bałtyku.
W ramach prac grupy eksperckiej HELCOM SUBMERGED, dedykowanej zatopionym materiałom niebezpiecznym, Polska jest zaangażowana w opracowanie raportu „Ocena tematyczna HELCOM dotycząca niebezpiecznych obiektów zatopionych w Morzu Bałtyckim”.
W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury – Arkadiusz Marchewka, sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych – Władysław Teofil Bartoszewski, wiceadmirał-inspektor Marynarki Wojennej w Dowództwie Generalnym Rodzajów Sił Zbrojnych – Jarosław Ziemiański oraz zastępca dyrektora Departamentu Monitoringu Środowiska w Głównym Inspektoracie Ochrony Środowiska – Małgorzata Marciniewicz-Mykieta.
Komisja Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki /KFS/
rozpatrzyła informację na temat bieżącej działalności i planów funkcjonowania Polskiej Organizacji Turystycznej, w szczególności promocji Polski w oparciu o współpracę z klubami sportowymi.
Informację przedstawili: sekretarz stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki – Piotr Borys, wiceprezes Polskiej Organizacji Turystycznej – Małgorzata Wilk-Grzywna oraz wicedyrektor Departamentu Planowania i Rozwoju w Polskiej Organizacji Turystycznej – Anna Zabłocka.
Celem działań Polskiej Organizacji Turystycznej, realizowanych w 2023 r. było inspirowanie do korzystania z wypoczynku w kraju. Służyły temu działania z zakresu rozwoju i promocji produktów turystycznych, rozwijanie współpracy między interesariuszami sektora turystyki oraz budowanie i transfer wiedzy.
W ramach certyfikowania i promowania produktów turystycznych w 2023 r. podjęto następujące działania:
- przeprowadzono jubileuszową, 20. edycję Konkursu na Najlepszy Produkt Turystyczny – Certyfikat POT, wyłoniono laureata Złotego Certyfikatu - Bieszczadzkie Drezyny Rowerowe, 10 Certyfikatów POT, Certyfikat Internautów oraz Turystyczne Odkrycie Roku,
- zorganizowano galę wręczenia Certyfikatów POT 2023 oraz jubileuszu XX-lecia Konkursu na Najlepszy Produkt Turystyczny,
- zrealizowano kampanię produktów nagrodzonych Certyfikatami POT w 2022 roku oraz Złotego Certyfikatu POT, w tym kampanię outdoorową w centrum Wrocławia: publikowano dedykowane im artykuły w prasie, zrealizowano wizytę blogerską oraz prowadzono działania w blogosferze, projekty na YouTube i w social mediach,
- zorganizowano VI edycję Turystycznych Mistrzostw Vlogerów oraz ceremonię wręczenia nagród,
- przeprowadzono kampanię „Śladami najlepszych polskich vlogerów” z wykorzystaniem prac laureatów V i VI Turystycznych Mistrzostw Vlogerów oraz quizy i konkursy internetowe,
- prowadzono działania promujące Igrzyska Europejskie 2023 w Internecie oraz w telewizji,
- realizowano projekt „Polska Wschodnia”,
- podjęto współpracę z przewodnikiem Michelin promujące turystykę kulinarną - reportaże i audycje w programie Dzień Dobry TVN, cykl artykułów i publikacji w mediach magazynu i portalu Kukbuk, cykl artykułów na portalu Damosfera, kampanię promocyjno-wizerunkową we współpracy z PLL LOT.
Celem działań POT realizowanych w 2023 roku na rynkach zagranicznych było prezentowanie i promowanie atrakcyjności Polski w krajach działania 16 Zagranicznych Ośrodków POT (ZOPOT). Kontynuowano także działania promocyjne w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Indiach, Korei Południowej, Brazylii oraz na Litwie i Łotwie.
Na powyższych rynkach:
- prowadzono działania w Internecie o charakterze produktowym i wizerunkowym, dostosowywane do danego rynku: „Poland. More than you expected”, „Poland Soul Travel 2”, „Śladami Mikołaja Kopernika”, „Ekologiczne i bezpieczne wakacje w Polsce poza sezonem”, „Odwiedź z nami Polskę”, „Poland Open Hearts, Open Arms”, „Gościnne Campingi”, „Jadę do Polski i zabieram…. Rower!”, „Hicle Holidays”, „Na wędrownym szlaku”, „City Break”, a także kampanie dedykowane turystyce kulinarnej, miejskiej, kulturowej, aktywnej przy okazji ważnych wydarzeń, w tym w związku z udziałem Polski w targach turystycznych, kampanie promujące Polskę w kontekście Igrzysk Europejskich 2023 na wybranych rynkach zagranicznych oraz w ramach projektu Polska Wschodnia i projektu UNESCO,
- prowadzono działania PR, działania w mediach tradycyjnych, w tym w prasie konsumenckiej, specjalistycznej i branżowej – łączny zasięg ponad 11,9 mln odbiorców, w telewizji – prawie 26,2 mln widzów, w radiu – ponad 3 mln słuchaczy,
- wykorzystywano reklamę zewnętrzną i wystawy – ponad 32,1 mln odbiorców na rynkach: austriackim, belgijskim, czeskim, hiszpańskim, japońskim, szwedzkim, włoskim, amerykańskim, brytyjskim i węgierskim,
- zorganizowano podróże studyjne z udziałem 424 dziennikarzy i influencerów oraz 247 touroperatorów z rynków ZOPOT oraz poza ZOPOT,
- zorganizowano warsztaty, webinary turystyczne z udziałem ponad 28,4 tys. osób, w tym m.in. cykl warsztatów Buy Poland dla przedstawicieli branży z poszczególnych rynków oraz objazdowe roadshow w Hiszpanii i Portugalii, Włoszech, Czechach i na Słowacji oraz w Skandynawii i krajach nadbałtyckich,
- organizowano spotkania dyrektorów ZOPOT z przedstawicielami branży,
- zorganizowano 28 polskich stoisk narodowych na najważniejszych targach turystycznych
Podczas dyskusji posłowie pytali m.in. o stan i wykorzystanie baz do uprawiania turystyki społecznej.
Komisja
przyjęła
informację na ww. temat.
Komisja rozpatrzyła informację na temat wdrażania programu rozwoju turystyki społecznej, sprzyjającej aktywności fizycznej społeczeństwa.
Informację przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki – Piotr Borys.
Turystyka społeczna obejmuje grupę przedsięwzięć skierowanych na włączanie do turystyki osób, które bez podjęcia tych działań byłyby z niej wyłączone. Komisja Europejska definiuje turystykę społeczną jako „działalność organizowaną w niektórych państwach przez stowarzyszenia, spółdzielnie i związki zawodowe, której celem jest zapewnienie możliwości podróżowania jak największej liczbie osób, a w szczególności osobom należącym do najmniej uprzywilejowanych grup społeczeństwa”.
Kluczowe znaczenie dla dynamicznego rozwoju turystyki społecznej w państwach członkowskich Unii Europejskiej ma, opracowana w 2006 r. z inicjatywy Komisji Europejskiej przez Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny (EKES), Opinia EKES w sprawie turystyki socjalnej w Europie. Od momentu jej przyjęcia UE (która wcześniej głównie interweniowała na rzecz niektórych grup w trudnej sytuacji lub defaworyzowanych) systemowo uczestniczy we wspieraniu turystyki społecznej.
EKES podkreśla, że wszystkim osobom przysługuje prawo do codziennego, cotygodniowego i corocznego wypoczynku, jak również prawo do wolnego czasu, w którym mogą rozwijać własną osobowość oraz integrować się społecznie. Jedną z form wypoczynku i zagospodarowania czasu wolnego jest podróżowanie, a prawo do uprawnia turystyki jest wyrazem tego prawa.
Podstawą turystyki społecznej jest dążenie do jej upowszechniania w praktyce. Ważnym wymiarem turystyki społecznej są inicjatywy na rzecz likwidacji lub ograniczenia barier uniemożliwiających zainteresowanym osobom korzystanie z przysługującego im prawa do turystyki. Turystyka społeczna obejmuje więc wszystkie grupy społeczne, których dostęp do turystyki jest w jakikolwiek sposób utrudniony. Do podstawowych grup społecznych oczekujących wsparcia przy organizacji wyjazdów turystycznych zalicza się:
- dzieci i młodzież,
- rodziny w specjalnej sytuacji,
- osoby z niepełnosprawnościami oraz ich opiekunów,
- osoby starsze.
Ogółem z budżetu państwa z części 40 – Turystyka przeznaczono w 2023 r. na wszystkie 21 zadań dotyczących wspierania rozwoju turystyki społecznej kwotę dotacji w wysokości 2 513 008,82 zł.
W 2023 r. Ministerstwo Sportu i Turystyki przeznaczyło na dotowanie 43 zadań związanych z rozwojem Turystyki społecznej w ramach ww. programów łączną kwotę 10 210 222,52 zł w tym: 7 697 213,70 zł wydatkowano z FRKF (2 programy), natomiast 2 513 008,82 zł - wydatkowano z budżetu państwa z części 40 – Turystyka.
Liczba uczestników kursów szkoleniowych/warsztatów, w tym dotyczących obsługi turystów o szczególnych potrzebach wyniosła 2718 osób. Liczba beneficjentów turystyki społecznej uczestniczących (wraz z opiekunami) w wycieczkach/wyjazdach krajoznawczych/obozach wyniosła 4047 osób.
Wprowadzono 31 nowych narzędzi cyfrowych, dostosowanych do potrzeb osób starszych i z niepełnosprawnościami (aplikacje mobilne, webowe, nowe strony/podstrony internetowe, poradniki on-line, audio-video przewodniki, cyfrowa mapa, zdigitalizowany kalendarz) oraz zorganizowano 6 kampanii społecznych promujących turystykę społeczną.
Podczas dyskusji posłowie pytali m.in. o środki finansowe przeznaczone na promocje Polski przez polskich sportowców lub kluby sportowe w sportach drużynowych, uczestniczące we współzawodnictwie sportowym organizowanym przez polskie związki sportowe oraz biorące udział w międzynarodowych rozgrywkach sportowych.
Komisja
przyjęła
informację na ww. temat.
Komisja Łączności z Polakami za Granicą /LPG/
przystąpiła do rozpatrzenia informacji Ministra Edukacji na temat wspierania edukacji Polaków i Polonii za Granicą.
Informację przedstawiła sekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej – Joanna Mucha.
Polityka edukacyjna, realizowana przez Ministerstwo Edukacji Narodowej wobec Polonii i Polaków jako element polityki państwa, ma na celu w szczególności kształtowanie i podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, w tym nauczania języka polskiego i w języku polskim, krzewienie polskiej kultury oraz wspomaganie nauczycieli. Ministerstwo realizuje wskazane zadania wraz z podległymi mu jednostkami: Ośrodkiem Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą oraz Instytutem Rozwoju Języka Polskiego im. Maksymiliana Marii Kolbego.
Komisja będzie kontynuowała rozpatrywanie informacji, na jednym z kolejnych posiedzeń.
Komisja Obrony Narodowej /OBN/
rozpatrzyła informację Ministra Obrony Narodowej na temat doświadczeń wynikających z funkcjonowania Wojsk Obrony Terytorialnej oraz planów rozwoju formacji.
Informację przedstawili: sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej – Cezary Tomczyk oraz czasowo p.o. dowódca Wojsk Obrony Terytorialnej – gen. bryg. Krzysztof Stańczyk.
W latach 2016-2018 utworzono w Warszawie Dowództwo Wojsk Obrony Terytorialnej oraz rozpoczęto proces formowania trzech brygad w województwach: podlaskim, lubelskim i podkarpackim. W latach 2017-2019 zainicjowano formowanie kolejnych trzech brygad dyslokowanych w województwach warmińsko-mazurskim i mazowieckim oraz utworzono Mobilny Zespół Szkoleniowy. Do końca 2020 roku sformowano kolejne jednostki dyslokowane w województwach: pomorskim, kujawsko – pomorskim, łódzkim, świętokrzyskim, małopolskim, wielkopolskim, śląskim. W marcu 2021 roku Minister Obrony Narodowej podjął decyzję o utworzeniu 3 nowych brygad obrony terytorialnej: 18 Stołecznej Brygady OT w Warszawie, 19 Nadbużańskiej Brygady OT w Chełmie oraz 20 Przemyskiej Brygady OT w Przemyślu oraz formowaniu kolejnych sześciu batalionów lekkiej piechoty w istniejących już brygadach.
Zasadniczymi celami Wojsk Obrony Terytorialnej są:
- utrzymanie powszechnej gotowości do obrony Rzeczypospolitej Polskiej,
- ochrona ludności przed skutkami klęsk żywiołowych, likwidacja ich skutków, ochrona mienia, akcje poszukiwawcze oraz ratowanie lub ochrona zdrowia i życia ludzkiego, a także udział w realizacji zadań z zakresu zarządzania kryzysowego,
- współpraca z elementami systemu obronnego państwa, w tym szczególnie z wojewodami i organami samorządu terytorialnego,
- kształtowanie w społeczeństwie postaw i wartości patriotyczno-obywatelskich.
Ustawa z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny powierzyła WOT niemilitarną części zadań zarządzania kryzysowego w resorcie obrony narodowej. Z dniem wejścia w życie ustawy Dowódca WOT został Szefem Centrum Zarządzania Kryzysowego MON, natomiast dowódcy Brygad OT zastąpili w opisywanym zakresie dotychczasowych szefów Wojewódzkich Sztabów Wojskowych i stali się wsparciem dla wojewodów w koordynacji i realizacji wsparcia jakiego może udzielić wojsko.
Kontrowersje związane z projektem budowy WOT dotyczyły nie samej potrzeby powołania formacji, lecz bezpośredniego podporządkowania ministrowi obrony. Sekretarz stanu Cezary Tomczyk potwierdził, że w dniu 14 sierpnia; WOT – w związku z osiągnięciem pełnej gotowości do podjęcia działań – zostaną podporządkowane szefowi Sztabu Generalnego. Zaznaczył także, że obrona terytorialna – choć nie w postaci odrębnego rodzaju sił zbrojnych – funkcjonowała także przed powołaniem WOT, a założeniem nie było jedynie wzmocnienie potencjału sił zbrojnych, ale także wsparcie lokalnych społeczności.
Podkreślono znaczenie użycia WOT do ochrony granicy z Białorusią, zwłaszcza w kontekście kryzysu migracyjnego. Sytuacja na granicy wymagała wsparcia Straży Granicznej, a ponieważ zaangażowanie wojsk operacyjnych było kosztowne i odbijało się na ich zadaniach, podjęto decyzję o zmianach strukturalnych w WOT i utworzeniu komponentu obrony pogranicza, z którego ok. 800 żołnierzy codziennie pełni obecnie służbę na granicy.
Tegoroczny budżet WOT został zwiększony o ponad 100%, a do WOT trafia ten sam sprzęt, co do wojsk operacyjnych, w tym zestawy przeciwlotnicze „Grom” i „Piorun”, granatniki przeciwpancerne „Carl Gustav” i „Javelin” oraz karabiny szturmowe „Grot”.
Wojska Obrony Terytorialnej liczą obecnie ponad 40 tys. żołnierzy, z czego 5,5 tys. to żołnierze zawodowi, pozostali są żołnierzami terytorialnej służby wojskowej.
Na połowę czerwca zostały zaplanowane ćwiczenia certyfikujące, a dokonana wtedy ocena zdolności wojsk pozwoli na włączenie ich do ogólnej struktury dowodzenia i podporządkowanie szefowi Sztabu Generalnego WP.
Jednocześnie do końca bieżącego roku zostaną sformowane 15. lubuska i 17. opolska brygady i tym samym projekt budowy struktur zasadniczych WOT zostanie zakończony – złożą się na nie 20 brygad OT, w tym dwie brygady obrony pogranicza, dwa centra szkolenia, jednostka wojskowa Gryf, batalion dowodzenia, szkoła podoficerska Sonda i zespół działań cybernetycznych. Od stycznia br., zgodnie z koncepcją powołania komponentu obrony pogranicza, 19. nadbużańska i 20. przemyska brygady OT są przekształcane w brygady obrony pogranicza. Ponadto, brygady: 1. podlaska i 4. warmińsko-mazurska przekształcą po dwa bataliony lekkiej piechoty w bataliony obrony pogranicza. Od 2026 r. obie te brygady mają zostać przekształcone w brygady obrony pogranicza.
Podczas dyskusji poruszono m.in. kwestie związanych z praktycznymi aspektami służby, kierunkiem rozwoju formacji oraz zapewnieniem finansowania i dalszej profesjonalizacji Wojsk Obrony Terytorialnej.
Komisja Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa /OSZ/
na posiedzeniu zwołanym w trybie art. 152 ust. 2 regulaminu Sejmu na wniosek grupy posłów zrealizowała następujący porządek dzienny: „Omówienie planów koalicji rządzącej: Koalicja Obywatelska, Polskie Stronnictwo Ludowe, Polska 2050, Nowa Lewica nt.:
1. Dyskusja na temat propozycji tworzenia nowych parków narodowych.
2. Dyskusja na temat planów i propozycji koalicji rządzącej dla konkretnych lokalizacji nowych parków narodowych.
3. Przedstawienie propozycji ewentualnych zmian w: ustawie o ochronie przyrody, ustawie o lasach, ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, ustawie o samorządzie gminnym.
4. Wysłuchanie informacji Minister Klimatu i Środowiska na temat zapisów umowy koalicyjnej tj. „20% najcenniejszych obszarów leśnych zostanie wyłączone z wycinki” oraz „wdrożymy program odnowy bagien i torfowisk.
5. Wysłuchanie informacji Minister Klimatu i Środowiska w sprawie sposobu i terminów realizacji zapisów umowy koalicyjnej, w tym przedstawienie analizy kosztów pozyskania gruntów w tym prywatnych, źródeł finansowania przyjętych założeń oraz bieżących kosztów utrzymania obiektów bagiennych i torfowisk i sposoby ich zarządzania. Dyskusja na temat wskaźników i paramentów przyrodniczych, które będą podstawą do określenia terenów objętych ochroną.
6. Dyskusja na temat estymacji, waloryzacji, oceny i wyceny walorów terenów przyrodniczych oraz planów ich ochrony.
7. Przedstawienie harmonogramu czasowego realizacji zapowiedzi programowych.”
Wniosek o zwołanie posiedzenia uzasadnił poseł Paweł Sałek (PiS).
Informację przedstawił podsekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska – Mikołaj Dorożała.
W Ministerstwie Klimatu i Środowiska zostały podjęte prace związane z utworzeniem parku narodowego w Dolinie Dolnej Odry. Obszar obecnego Parku Krajobrazowego Dolina Dolnej Odry jest jedną z rozważanych lokalizacji nowego parku narodowego przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ministerstwo poinformowało, iż w obszarze tym działa grupa inicjatywna, która we współpracy z jednostkami samorządu terytorialnego zorganizowała spotkanie dotyczące możliwości utworzenia parku narodowego. Minister podkreślił, że w trakcie spotkania, w oparciu o rozmowy, podjęto decyzję o rozpoczęciu prac nad utworzeniem parku narodowego we wskazanej lokalizacji.
Minister Klimatu i Środowiska powołał Zespól do spraw opracowania założeń utworzenia parku narodowego w Dolinie Dolnej Odry. Ostateczny projekt parku narodowego w Dolinie Dolnej Odry zostanie poddany konsultacjom publicznym w ramach procedury legislacyjnej. Podkreślono, iż wdrożenie programu odbudowy bagien i torfowisk zapowiadanego w umowie koalicyjnej z 10 listopada 2023 r. jest realizacją wymienionych wyżej założeń i ma swoje odzwierciedlenie w projekcie Strategii ochrony mokradeł w Polsce na lata 2024-2034.
Strategia zakłada zainicjowanie i wdrożenie zadań w okresie dziesięciu lat. Pierwszy etap wdrażania działań (lata 2024-2026) poświęcony jest pracom przygotowawczym, legislacyjnym, komunikacyjnym i pilotażowym. Ponadto, pierwszy etap wdrażania Strategii będzie obejmował działania praktyczne na wyznaczonych obszarach pilotażowych. Obszary pilotażowe to gminy, na terenie których położone są obszary Ramsar wraz z powiązanymi z nimi funkcjonalnie otulinami. Dodatkowo dodano jeden obszar pilotażowy niepowiązany z obszarami Ramsar – dolinę Bzury i Neru, która jest położona na terenie silnie dotkniętym suszą w ciągu ostatniej dekady. Na obszarze wskazanych gmin planowany jest katalog dostępnych działań i wspierających je mechanizmów finansowych. Wyniki przeprowadzonych działań i projektów pilotażowych będą bazą do rewizji założeń Strategii w 2027 r. i adaptywnego wdrażania na szeroką skalę działań praktycznych, wymagających znacznych środków finansowych.
Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi /RRW/
rozpatrzyła informację na temat stanu realizacji i zagrożeń związanych z Europejskim Zielonym Ładem.
Informację przedstawił podsekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi – Adam Nowak.
Europejski Zielony Ład (EZŁ) został zainicjowany przez Komisję Europejską w 2019 r. i jest pakietem inicjatyw politycznych, którego celem jest skierowanie UE na drogę transformacji ekologicznej, a ostatecznie – osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 r.
Z obszaru rolnictwa wspomniano o czterech propozycjach legislacyjnych: dyrektywie o odporności monitorowaniu gleb, rozporządzeniu ustanawiającym unijne ramy certyfikacji usuwania dwutlenku węgla, rozporządzeniu o odbudowie zasobów przyrodniczych oraz dyrektywie zmieniającej dyrektywę o emisjach przemysłowych.
Odniesiono się także do obecnej sytuacji kryzysowej w sektorze rolnictwa oraz przedstawiono proponowane rozwiązania co do zmian w normach GAEC (normy dobrej kultury rolnej zgodnej z ochroną środowiska). W kwestii środków ochrony roślin (ŚOR) podkreślono sprzeciw Polski wobec proponowanych rozwiązań, tj. odgórnego ustalenia skali redukcji stosowania ŚOR w sytuacji bardzo dużych różnic w wyjściowym zużyciu pomiędzy państwami członkowskimi.
Komisja rozpatrzyła informację na temat stanu realizacji Krajowego Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027.
Informację przedstawił podsekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi – Adam Nowak.
Plan Strategiczny dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027 (PS WPR 2023-2027) zatwierdzony został przez Komisję Europejską 31 sierpnia 2022 r. Budżet PS WPR 2023- 2027 wynosi przeszło 25,2 mld euro, z czego środki europejskie to ok 22,1 mld euro (87%), a pozostałe 3,2 mld euro przypada na środki krajowe (13%), stanowiące współfinansowanie interwencji II filaru Wspólnej Polityki Rolnej (WPR).
PS WPR 2023-2027 obejmuje I i II filar WPR. Na I filar składają się interwencje w formie płatności bezpośrednich (17,3 mld euro) oraz interwencje w sektorach pszczelarskim i sektorze owoców i warzyw (96,9 mln euro). II filar WPR to interwencje na rzecz rozwoju obszarów wiejskich (7,9 mld euro).
Plan Strategiczny dla WPR na lata 2023-2027 został uruchomiony w styczniu 2023 roku. Wdrożenie Planu jest monitorowane na bieżąco, tak aby zapewnić sprawną realizację wyznaczonych celów szczegółowych i ograniczyć bariery administracyjne dla beneficjentów, w szczególności dla rolników.
Do dnia 10 kwietnia 2024 roku przeprowadzono dwie zmiany Planu wymagające decyzji Komisji Europejskiej oraz notyfikowano do Komisji Europejskiej 13 zmian, które nie mają wpływu na cele końcowe określone w Planie – zmiany te dotyczą interwencji II filara WPR. Proponowane zmiany dotyczyły między innymi uproszczeń dla rolników i innych beneficjentów korzystających ze wsparcia m.in. w ekoschemacie – Dobrostan zwierząt, gdzie zniesiono obowiązkową praktykę polegającą na zapewnieniu bydłu zwiększonej, co najmniej o 20% powierzchni bytowej w pomieszczeniach/budynkach, a także umożliwiono dostęp do ekoschematu rolnikom utrzymującym bydło na uwięzi.
Równolegle w ministerstwie prowadzone są intensywne prace nad kolejnym pakietem zmian Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023–2027, tak by móc jak najszybciej zastosować korzystne rozwiązania dla rolników.
Obecnie, w związku z postulatami środowisk rolniczych, Komisja Europejska uruchomiła procedurę zmiany aktów bazowych dla Wspólnej Polityki Rolnej. Wprowadzane są zmiany w rozporządzeniu o Planach Strategicznych WPR oraz o finansowaniu WPR z funduszy rolnych UE. Zapowiedziano także kontynuację zmian przepisów wykonawczych – zgodnie z zapowiedziami Komisji Europejskiej zmiany te wprowadzane będą systematycznie w dłuższej perspektywie.
Komisja rozpatrzyła informację na temat możliwości uzyskania wsparcia z Krajowego Planu Odbudowy dla rolników i przetwórców.
Informację przedstawił podsekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi – Adam Nowak.
Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi odpowiada za wdrażanie 4 inwestycji w Krajowym Planie Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), których łączny budżet wynosi 1,99 mld EUR tj. ok. 8,909 mld zł:
- A1.4.1. Inwestycje na rzecz dywersyfikacji i skracania łańcucha dostaw produktów rolnych i spożywczych oraz budowy odporności podmiotów uczestniczących w łańcuchu;
- A2.4.1. Inwestycje w rozbudowę potencjału badawczego;
- B3.1.1. Inwestycje w zrównoważoną gospodarkę wodno-ściekową;
- B3.3.1. Inwestycje w zwiększanie potencjału zrównoważonej gospodarki wodnej na obszarach wiejskich.
Spośród wymienionych 4 inwestycji rolnicy i przetwórcy rolno-spożywczy otrzymują wsparcie w ramach naborów organizowanych w inwestycji A1.4.1 KPO. ARiMR dotychczas przeprowadziła 11 naborów wniosków.
Według danych Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, na dzień 14 kwietnia 2024 r. w inwestycji A1.4.1 KPO zawarto umowy na łączną kwotę ponad 3,321 mld zł, a PFR S.A. wypłacił do ostatecznym odbiorcom wsparcia ponad 727 mln zł.
W posiedzeniu uczestniczyła zastępca prezesa Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa – Joanna Gierulska.
Komisja Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej /STR/
wysłuchała informacji na temat funkcjonowania ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków.
Informację przedstawili: podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury – Przemysław Koperski, prezes Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie – Joanna Kopczyńska oraz prezes Izby Gospodarczej „Wodociągi Polskie” – Paweł Sikorski.
Omówiony został okres od nowelizacji ustawy w 2017 r., która wprowadziła zmiany kwestionowane przez samorządy i przedsiębiorców, to jest zatwierdzanie taryf opłat za wodę i ścieki przez Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie.
Poinformowano, że przygotowany jest projekt ustawy zakładający powrót do rozwiązań sprzed 2017 r., to jest ustalania taryf przez rady gmin na okres jednego roku, nie jak obecnie trzech lat.
Na kolejnym posiedzeniu Komisja rozpatrzyła uchwałę Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw (druk nr 310).
Senat zaproponował 3 poprawki. Komisja wnosi o ich przyjęcie.
Poprawki miały na celu m.in.: zapewnienie spójności rozwiązań ustawowych w obrębie ustawy o samorządzie gminnym oraz uporządkowanie przepisów przejściowych.
Sprawozdawca – poseł Bartosz Romowicz (Polska2050-TD).
W posiedzeniu uczestniczył sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji – Tomasz Szymański.
Komisja Spraw Zagranicznych /SZA/
na zamkniętym posiedzeniu
wysłuchała exposé Ministra Spraw Zagranicznych o zadaniach polskiej polityki zagranicznej w 2024 roku.
Exposé przedstawił minister spraw zagranicznych – Radosław Sikorski.
Minister podkreślił, że nadrzędnym celem polskiej polityki zagranicznej jest bezpieczeństwo. W tym kontekście wymienił: wszechstronne wsparcie Ukrainy w jej walce z Rosją, wzmacnianie sojuszu transatlantyckiego, harmonizacje działań NATO i Unii Europejskiej. Wymienił także kolejne priorytety polityki zagranicznej na 2024 r., tj.: silna Polska w silnej Unii Europejskiej, Polska aktywna i odpowiedzialna w społeczności globalnej, odbudowę profesjonalnej, apolitycznej służby dyplomatycznej oraz przywrócenie roli Ministerstwa Spraw Zagranicznych jako centrum kreującego politykę zagraniczną.
Podczas dyskusji posłowie poruszyli m.in. kwestię współpracy w ramach Grupy Wyszehradzkiej, z państwami Bałtyckimi oraz państwami Europy Północnej. Została także poruszona kwestia reparacji wojennych, spraw polonijnych oraz polityki migracyjnej. Posłowie podnieśli również temat służby dyplomatycznej oraz polityki osobowej kreowanej przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych.
Komisja Ustawodawcza /UST/
zaopiniowała w trybie art. 34 ust. 8 regulaminu Sejmu:
- poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zwierząt wraz z autopoprawką (przedstawiciel wnioskodawców poseł Daria Gosek-Popiołek); po przeprowadzonej dyskusji i wysłuchaniu ekspertów,
Komisja zaopiniowała projekt jako dopuszczalny
;
- poselski projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo celne (przedstawiciel wnioskodawców poseł Anna Gembicka); po przeprowadzonej dyskusji i wysłuchaniu ekspertów,
Komisja zaopiniowała projekt jako niedopuszczalny
;
- poselski projekt ustawy o sprzedaży detalicznej produktów lokalnych (przedstawiciel wnioskodawców poseł Anna Gembicka); po przeprowadzonej dyskusji i wysłuchaniu ekspertów,
Komisja zaopiniowała projekt jako dopuszczalny.
Komisje: Administracji i Spraw Wewnętrznych /ASW/
oraz do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych
/ESK/
rozpatrzyły wniosek i poprawkę zgłoszone w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw związanych z funkcjonowaniem administracji rządowej (druki nr 269, 269-A i 292).
W czasie drugiego czytania zgłoszono wniosek o odrzucenie projektu oraz jedną poprawkę. Komisje wnoszą o odrzucenie wniosku i przyjęcie poprawki.
Poprawka ma na celu określenie, że w przypadku śmierci albo rezygnacji z członkostwa będzie następować wygaśnięcie członkostwa w Zarządzie Fundacji Platforma Przemysłu Przyszłości, a wygaśnięcie członkostwa będzie stwierdzał minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego.
Sprawozdawca – poseł Zofia Czernow (KO).
W posiedzeniu uczestniczyli: minister-członek Rady Ministrów, przewodniczący Komitetu Stałego Rady Ministrów – Maciej Berek oraz wiceprezes Rządowego Centrum Legislacji – Monika Salamończyk.
Komisje: do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych /ESK/ oraz Finansów Publicznych /FPB/
rozpatrzyły rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw (druk nr 268).
Projekt ma na celu m.in. zapewnienie spójności przepisów krajowych z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/821 ustanawiającym obowiązki w zakresie należytej staranności w łańcuchu dostaw unijnych importerów cyny, tantalu i wolframu, ich rud oraz złota pochodzących z obszarów dotkniętych konfliktami i obszarów wysokiego ryzyka.
Komisje przyjęły poprawki o charakterze doprecyzowującym oraz redakcyjno-legislacyjnym.
Komisje przyjęły sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Krystyna Szumilas (KO).
W posiedzeniu uczestniczył sekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, szef Krajowej Administracji Skarbowej – Marcin Łoboda.
Komisje: Finansów Publicznych /FPB/ oraz Spraw Zagranicznych /SZA/
przeprowadziły pierwsze czytanie i rozpatrzyły rządowy projekt ustawy o zmianie zakresu obowiązywania Umowy o utworzeniu Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju, sporządzonej w Paryżu dnia 29 maja 1990 r. (druk nr 303).
Uzasadnienie projektu przedstawiła podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych – Anna Radwan.
Celem projektu ustawy jest realizacja uchwał Rady Gubernatorów Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju pozwalających na geograficzne rozszerzenie regionu operacji Banku o kraje Afryki Subsaharyjskiej i Irak oraz ograniczonego i stopniowego uruchomienia środków finansowych przeznaczonych na operacje na nowych obszarach.
Komisje przyjęły sprawozdanie w brzmieniu przedłożenia.
Sprawozdawca – poseł Agnieszka Maria Kłopotek (PSL-TD).
Komisje: Gospodarki i Rozwoju /GOR/ oraz Polityki Społecznej i Rodziny /PSR/
rozpatrzyły uchwałę Senatu w sprawie ustawy o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze (druk nr 309).
Senat zaproponował 2 poprawki. Komisje wnoszą o ich przyjęcie.
Poprawki polegają m.in. na dostosowaniu definicji „usług dostępu do audiowizualnych usług medialnych” do definicji tego pojęcia zawartej w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/882 z dnia 17 kwietnia 2019 r.
Sprawozdawca – poseł Dorota Marek (KO).
Komisje rozpatrzyły rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw (druk nr 275).
Projekt ma na celu zmniejszenie obciążenia składkowego przedsiębiorców przy zachowaniu równowagi pomiędzy dążeniem do poprawy sytuacji finansowej firm a stabilnością i wydajnością całego systemu. Wprowadzona zostanie instytucja tzw. „wakacji składkowych” dla najmniejszych firm i rozwiązanie to zapewni istotne wsparcie dla sektora mikroprzedsiębiorców, nie narażając jednocześnie polskiego systemu ubezpieczeń społecznych.
Osoby korzystające z „wakacji składkowych” nadal pozostaną uczestnikami systemu ubezpieczeń społecznych (w przeciwieństwie np. do korzystających z tzw. ulgi na start, którzy nie podlegają pod ubezpieczenia społeczne). Ma to fundamentalne znaczenie w kontekście potencjalnych konsekwencji wynikających z nawet czasowego braku uczestnictwa w ww. systemie, w szczególności z gromadzeniem odpowiedniego stażu i kapitału na rzecz świadczenia emerytalnego czy też „wypadnięciem” z ubezpieczenia chorobowego. Ponadto, korzystający z „wakacji składkowych” nadal będą traktowani jako osoby prowadzące działalność pozarolniczą m.in. na gruncie art. 66 ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Dodatkowego podkreślenia wymaga fakt, że zwolnienie z obowiązku składkowego nie będzie wymagało formalnego zawieszenia własnej działalności. Oznacza to, że przedsiębiorca w danym okresie nadal będzie mógł m.in. uzyskiwać z niej przychody.
Komisje przyjęły poprawki polegające m.in. na doprecyzowaniu przepisów dotyczących składek na Fundusz Pracy i Fundusz Solidarnościowy poprzez zapisanie, że brak opłacania tych składek wynika wyłącznie ze zwolnienia z obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne.
Komisje przyjęły sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Elżbieta Burkiewicz (KO).
W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej – Jacek Protas, sekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii – Waldemar Sługocki oraz rzecznik małych i średnich przedsiębiorców – Adam Abramowicz.