Rada Mediów Narodowych

Regulamin
Rady Mediów Narodowych

§ 1

Rada Mediów Narodowych wykonuje czynności określone w ustawie z dnia 22 czerwca 2016 r. o Radzie Mediów Narodowych, w ustawie z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji oraz innych powszechnie obowiązujących aktach prawnych.

§ 2

Niniejszy Regulamin określa tryb pracy i organizację Rady Mediów Narodowych.

§ 3

Ilekroć w postanowieniach niniejszego Regulaminu jest mowa o Radzie – należy przez to rozumieć Radę Mediów Narodowych.

§ 4

Rada jest organem właściwym w sprawach powoływania i odwoływania składów osobowych organów jednostek publicznej radiofonii i telewizji oraz Polskiej Agencji Prasowej, zwanych dalej „spółkami”, oraz w innych sprawach określonych w ustawie.

§ 5

  1. Przewodniczącego Rady wybierają ze swojego grona i odwołują członkowie Rady.

  2. Kandydatury do pełnienia funkcji Przewodniczącego Rady może zgłosić każdy członek Rady. Kandydat musi wyrazić zgodę na pełnienie funkcji.

  3. W przypadku, gdy Przewodniczący zostanie odwołany lub przestanie pełnić swoją funkcje z innych przyczyn, ponownego wyboru na zwolnioną funkcję dokonuje się na najbliższym posiedzeniu Rady.

§ 6

Członkowie Rady są zobowiązani do:

     1) brania udziału w posiedzeniach i pracach Rady;

     2) zachowania tajemnicy w sprawach stanowiących tajemnicę służbową lub handlową spółek.

§ 7

  1. Pracami Rady kieruje Przewodniczący Rady.

  2. Przewodniczący udziela informacji o przebiegu posiedzeń Rady i stanowisku Rady. Członek Rady może przedstawiać publicznie własne stanowisko w sprawach rozpatrywanych przez Radę, o ile nie narusza to tajemnicy przedsiębiorstwa nadzorowanych spółek, innych tajemnic chronionych prawem i praw osób trzecich.

  3. Przewodniczący Rady prowadzi korespondencję w imieniu Rady.

  4. Przewodniczący odpowiada za zorganizowanie posiedzeń Rady, przygotowanie  materiałów na posiedzenia, prowadzenie dokumentacji Rady oraz nadzoruje pracę sekretariatu Rady.

§ 8

  1. Posiedzenia Rady zwołuje i obradom przewodniczy Przewodniczący Rady.

    1a. Posiedzenia Rady mogą odbywać się także z wykorzystaniem środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość.

  2. Do zwołania posiedzenia Rady wymagane jest pisemne zawiadomienie wszystkich Członków Rady na co najmniej 7 dni przed proponowanym terminem posiedzenia Rady. Z ważnych powodów posiedzenie może być zwołane na 48 godzin przed planowanym terminem posiedzenia. Posiedzenie Rady z wykorzystaniem środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość może być zwołane na co najmniej 24 godziny przed proponowanym terminem posiedzenia. Zawiadomienia o posiedzeniu mogą być przesyłane z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, takich jak poczta elektroniczna lub wiadomość tekstowa SMS.

  3. W zawiadomieniu o posiedzeniu Rady określa się termin posiedzenia, miejsce odbycia posiedzenia oraz proponowany porządek obrad.

  4. Przewodniczący zobowiązany jest uwzględnić w proponowanym porządku obrad posiedzenia Rady propozycję zgłoszoną na wniosek co najmniej dwóch Członków Rady. Wprowadzenie takiej propozycji do proponowanego porządku obrad posiedzenia Rady powinno nastąpić nie później niż w terminie 3 miesięcy od daty złożenia wniosku.

§ 9

  1. Dla odbycia posiedzenia Rady wymagana jest obecność co najmniej 3 członków Rady.

  2. Na zaproszenie Przewodniczącego Rady, w posiedzeniach Rady mogą brać udział członkowie zarządu spółek oraz inne osoby właściwe ze względu na omawianą sprawę.

  3. Osoby uczestniczące w posiedzeniu Rady na zaproszenie Przewodniczącego Rady, są zobowiązane do zachowania tajemnicy w sprawach określonych w § 6 pkt 2.

§ 10

  1. Przebieg obrad Rady:

       1) po otwarciu posiedzenia Przewodniczący Rady przedstawia i poddaje pod głosowanie proponowany porządek obrad;

       2) po przyjęciu porządku obrad Przewodniczący Rady prowadzi i zamyka dyskusję nad poszczególnymi zagadnieniami wynikającymi z porządku obrad;

       3) biorący udział w dyskusji zabierają głos w kolejności zgłoszenia, każdemu z Członków Rady przysługuje prawo zabrania głosu w każdym punkcie porządku obrad;

       4) Przewodniczący Rady może udzielić głosu poza kolejnością zgłoszenia w sprawach wniosków formalnych;

       5) za wnioski formalne uważa się wnioski dotyczące obrad i głosowania, a w szczególności wnioski o:

            a) zmianę porządku obrad;

            b) zakończenie dyskusji.

  2. Rozstrzygnięcia i stanowiska – poza wnioskami formalnymi – podejmowane są w formie uchwał.

  3. Członek Rady głosujący przeciw uchwale może zgłosić zdanie odrębne w formie wpisu do protokołu.

  4. W czasie posiedzenia Rady mogą być wnoszone poprawki do projektów uchwał.

  5. Po przyjęciu poprawek, Rada głosuje nad poprawioną w trakcie posiedzenia wersją uchwały.

  6. Po przeprowadzeniu głosowania, Przewodniczący Rady ogłasza na  posiedzeniu wyniki głosowania.

§ 11

  1. Uchwały mogą być powzięte, jeżeli wszyscy członkowie Rady zostali zawiadomieni o posiedzeniu.

  2. Rada podejmuje uchwały bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej 3 członków Rady.

  3. Rada podejmuje uchwały w głosowaniu jawnym.

  4. W sprawach niecierpiących zwłoki Przewodniczący Rady może zarządzić głosowanie korespondencyjne.

  5. Głosowanie korespondencyjne odbywa się z wykorzystaniem poczty elektronicznej. Przewodniczący Rady przesyła na adresy poczty elektronicznej Członków Rady zarządzenie o głosowaniu korespondencyjnym wraz z projektem uchwały. Członkowie Rady w terminie 24 godzin oddają swój głos w formie wiadomości zwrotnej. W terminie 24 godzin od przesłania wiadomości zwrotnej Sekretariat Rady potwierdza telefonicznie oddanie głosu przez każdego z Członków Rady.

§ 12

Uchwała Rady zawiera:

     1) kolejny numer oraz rok kalendarzowy;

     2) datę w jakiej została podjęta;

     3) określenie sprawy, której uchwała dotyczy, 

     4) treść przedmiotu uchwały;

     5) określenie daty, od której obowiązuje;

     6) podpis Przewodniczącego Rady Mediów Narodowych.

§ 13

  1. Posiedzenia Rady są protokołowane.

  2. Z posiedzeń Rady sporządza się pod nadzorem Przewodniczącego Rady pełny zapis jego przebiegu na nośniku materialnym lub niematerialnym.

  3. Zapis, o którym mowa w ust. 2, jest dokumentem roboczym, który wykorzystuje się do sporządzenia protokołu posiedzenia oraz ustaleń wynikających z posiedzenia Rady.

  4. Zapis, o którym mowa w ust. 2, jest przechowywany przez okres 6 miesięcy.

  5. Protokół zatwierdza Rada na posiedzeniu. Protokół podpisuje Przewodniczący Rady oraz protokolant.

  6. Uchylony.

  7. Protokół z posiedzenia Rady zawiera:

       1) kolejny numer oraz rok kalendarzowy;

       2) datę odbycia posiedzenia Rady; 

       3) imiona i nazwiska Członków Rady oraz innych osób uczestniczących w posiedzeniu;

       4) porządek obrad;

       5) przebieg obrad, a w tym:

            a) tytuły podjętych uchwał;

            b) liczbę głosów oddanych za, przeciw i wstrzymujących się w głosowaniach nad poszczególnymi uchwałami,

            c) zdania odrębne, zgłoszone przez członków Rady do podjętych na posiedzeniu Rady uchwał wraz z uzasadnieniami,

            d) zasadniczą treść wszystkich wypowiedzi w dyskusji;

            e) na wniosek każdego z Członków Rady do protokołu mogą być dołączone dokumenty istotne dla przebiegu dyskusji.

  8. Załącznikami do oryginału protokołu są oryginały uchwał podjętych przez Radę oraz materiały rozpatrywane na posiedzeniu Rady.

  9. Rada Prowadzi księgę protokołów i uchwał.

  10. Oryginały protokołów i załączniki oraz materiały rozpatrywane na posiedzeniach, przechowywane są wieczyście.

§ 14

  1. Rada korzysta z pomieszczeń biurowych, urządzeń i materiałów Kancelarii Sejmu.

  2. Obsługę administracyjno – techniczną Rady zapewnia sekretariat Rady.

§ 15

Regulamin wchodzi w życie z dniem uchwalenia.