Rada Mediów Narodowych
Regulamin
Rady Mediów Narodowych
§ 1
Rada Mediów Narodowych wykonuje czynności określone w ustawie z dnia 22 czerwca 2016 r. o Radzie Mediów Narodowych, w ustawie z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji oraz innych powszechnie obowiązujących aktach prawnych.
§ 2
Niniejszy Regulamin określa tryb pracy i organizację Rady Mediów Narodowych.
§ 3
Ilekroć w postanowieniach niniejszego Regulaminu jest mowa o Radzie – należy przez to rozumieć Radę Mediów Narodowych.
§ 4
Rada jest organem właściwym w sprawach powoływania i odwoływania składów osobowych organów jednostek publicznej radiofonii i telewizji oraz Polskiej Agencji Prasowej, zwanych dalej „spółkami”, oraz w innych sprawach określonych w ustawie.
§ 5
- Przewodniczącego Rady wybierają ze swojego grona i odwołują członkowie Rady.
- Kandydatury do pełnienia funkcji Przewodniczącego Rady może zgłosić każdy członek Rady. Kandydat musi wyrazić zgodę na pełnienie funkcji.
- W przypadku, gdy Przewodniczący zostanie odwołany lub przestanie pełnić swoją funkcje z innych przyczyn, ponownego wyboru na zwolnioną funkcję dokonuje się na najbliższym posiedzeniu Rady.
§ 6
Członkowie Rady są zobowiązani do:
1) brania udziału w posiedzeniach i pracach Rady;
2) zachowania tajemnicy w sprawach stanowiących tajemnicę służbową lub handlową spółek.
§ 7
- Pracami Rady kieruje Przewodniczący Rady.
- Przewodniczący udziela informacji o przebiegu posiedzeń Rady i stanowisku Rady. Członek Rady może przedstawiać publicznie własne stanowisko w sprawach rozpatrywanych przez Radę, o ile nie narusza to tajemnicy przedsiębiorstwa nadzorowanych spółek, innych tajemnic chronionych prawem i praw osób trzecich.
- Przewodniczący Rady prowadzi korespondencję w imieniu Rady.
- Przewodniczący odpowiada za zorganizowanie posiedzeń Rady, przygotowanie materiałów na posiedzenia, prowadzenie dokumentacji Rady oraz nadzoruje pracę sekretariatu Rady.
§ 8
- Posiedzenia Rady zwołuje i obradom przewodniczy Przewodniczący Rady.
1a. Posiedzenia Rady mogą odbywać się także z wykorzystaniem środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość.
- Do zwołania posiedzenia Rady wymagane jest pisemne zawiadomienie wszystkich Członków Rady na co najmniej 7 dni przed proponowanym terminem posiedzenia Rady. Z ważnych powodów posiedzenie może być zwołane na 48 godzin przed planowanym terminem posiedzenia. Posiedzenie Rady z wykorzystaniem środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość może być zwołane na co najmniej 24 godziny przed proponowanym terminem posiedzenia. Zawiadomienia o posiedzeniu mogą być przesyłane z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, takich jak poczta elektroniczna lub wiadomość tekstowa SMS.
- W zawiadomieniu o posiedzeniu Rady określa się termin posiedzenia, miejsce odbycia posiedzenia oraz proponowany porządek obrad.
- Przewodniczący zobowiązany jest uwzględnić w proponowanym porządku obrad posiedzenia Rady propozycję zgłoszoną na wniosek co najmniej dwóch Członków Rady. Wprowadzenie takiej propozycji do proponowanego porządku obrad posiedzenia Rady powinno nastąpić nie później niż w terminie 3 miesięcy od daty złożenia wniosku.
§ 9
- Dla odbycia posiedzenia Rady wymagana jest obecność co najmniej 3 członków Rady.
- Na zaproszenie Przewodniczącego Rady, w posiedzeniach Rady mogą brać udział członkowie zarządu spółek oraz inne osoby właściwe ze względu na omawianą sprawę.
- Osoby uczestniczące w posiedzeniu Rady na zaproszenie Przewodniczącego Rady, są zobowiązane do zachowania tajemnicy w sprawach określonych w § 6 pkt 2.
§ 10
- Przebieg obrad Rady:
1) po otwarciu posiedzenia Przewodniczący Rady przedstawia i poddaje pod głosowanie proponowany porządek obrad;
2) po przyjęciu porządku obrad Przewodniczący Rady prowadzi i zamyka dyskusję nad poszczególnymi zagadnieniami wynikającymi z porządku obrad;
3) biorący udział w dyskusji zabierają głos w kolejności zgłoszenia, każdemu z Członków Rady przysługuje prawo zabrania głosu w każdym punkcie porządku obrad;
4) Przewodniczący Rady może udzielić głosu poza kolejnością zgłoszenia w sprawach wniosków formalnych;
5) za wnioski formalne uważa się wnioski dotyczące obrad i głosowania, a w szczególności wnioski o:
a) zmianę porządku obrad;
b) zakończenie dyskusji.
- Rozstrzygnięcia i stanowiska – poza wnioskami formalnymi – podejmowane są w formie uchwał.
- Członek Rady głosujący przeciw uchwale może zgłosić zdanie odrębne w formie wpisu do protokołu.
- W czasie posiedzenia Rady mogą być wnoszone poprawki do projektów uchwał.
- Po przyjęciu poprawek, Rada głosuje nad poprawioną w trakcie posiedzenia wersją uchwały.
- Po przeprowadzeniu głosowania, Przewodniczący Rady ogłasza na posiedzeniu wyniki głosowania.
§ 11
- Uchwały mogą być powzięte, jeżeli wszyscy członkowie Rady zostali zawiadomieni o posiedzeniu.
- Rada podejmuje uchwały bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej 3 członków Rady.
- Rada podejmuje uchwały w głosowaniu jawnym.
- W sprawach niecierpiących zwłoki Przewodniczący Rady może zarządzić głosowanie korespondencyjne.
- Głosowanie korespondencyjne odbywa się z wykorzystaniem poczty elektronicznej. Przewodniczący Rady przesyła na adresy poczty elektronicznej Członków Rady zarządzenie o głosowaniu korespondencyjnym wraz z projektem uchwały. Członkowie Rady w terminie 24 godzin oddają swój głos w formie wiadomości zwrotnej. W terminie 24 godzin od przesłania wiadomości zwrotnej Sekretariat Rady potwierdza telefonicznie oddanie głosu przez każdego z Członków Rady.
§ 12
Uchwała Rady zawiera:
1) kolejny numer oraz rok kalendarzowy;
2) datę w jakiej została podjęta;
3) określenie sprawy, której uchwała dotyczy,
4) treść przedmiotu uchwały;
5) określenie daty, od której obowiązuje;
6) podpis Przewodniczącego Rady Mediów Narodowych.
§ 13
- Posiedzenia Rady są protokołowane.
- Z posiedzeń Rady sporządza się pod nadzorem Przewodniczącego Rady pełny zapis jego przebiegu na nośniku materialnym lub niematerialnym.
- Zapis, o którym mowa w ust. 2, jest dokumentem roboczym, który wykorzystuje się do sporządzenia protokołu posiedzenia oraz ustaleń wynikających z posiedzenia Rady.
- Zapis, o którym mowa w ust. 2, jest przechowywany przez okres 6 miesięcy.
- Protokół zatwierdza Rada na posiedzeniu. Protokół podpisuje Przewodniczący Rady oraz protokolant.
- Uchylony.
- Protokół z posiedzenia Rady zawiera:
1) kolejny numer oraz rok kalendarzowy;
2) datę odbycia posiedzenia Rady;
3) imiona i nazwiska Członków Rady oraz innych osób uczestniczących w posiedzeniu;
4) porządek obrad;
5) przebieg obrad, a w tym:
a) tytuły podjętych uchwał;
b) liczbę głosów oddanych za, przeciw i wstrzymujących się w głosowaniach nad poszczególnymi uchwałami,
c) zdania odrębne, zgłoszone przez członków Rady do podjętych na posiedzeniu Rady uchwał wraz z uzasadnieniami,
d) zasadniczą treść wszystkich wypowiedzi w dyskusji;
e) na wniosek każdego z Członków Rady do protokołu mogą być dołączone dokumenty istotne dla przebiegu dyskusji.
- Załącznikami do oryginału protokołu są oryginały uchwał podjętych przez Radę oraz materiały rozpatrywane na posiedzeniu Rady.
- Rada Prowadzi księgę protokołów i uchwał.
- Oryginały protokołów i załączniki oraz materiały rozpatrywane na posiedzeniach, przechowywane są wieczyście.
§ 14
- Rada korzysta z pomieszczeń biurowych, urządzeń i materiałów Kancelarii Sejmu.
- Obsługę administracyjno – techniczną Rady zapewnia sekretariat Rady.
§ 15
Regulamin wchodzi w życie z dniem uchwalenia.