Kancelaria Sejmu
Statut
Załącznik
do zarządzenia nr 6 Marszałka Sejmu
z dnia 21 marca 2002 r.
zm. Zarządzeniem nr 5 Marszałka Sejmu z dnia 3 października 2003 r.
zm. Zarządzeniem nr 12 Marszałka Sejmu z dnia 30 lipca 2004 r.
zm. Zarządzeniem nr 2 Marszałka Sejmu z dnia 28 marca 2006 r.
zm. Zarządzeniem nr 5 Marszałka Sejmu z dnia 24 maja 2006 r.
zm. Zarządzeniem nr 6 Marszałka Sejmu z dnia 17 lipca 2006 r.
zm. Zarządzeniem nr 5 Marszałka Sejmu z dnia 16 lutego 2009 r.
zm. Zarządzeniem nr 6 Marszałka Sejmu z dnia 17 lutego 2009 r.
zm. Zarządzeniem nr 12 Marszałka Sejmu z dnia 22 czerwca 2015 r.
zm. Zarządzeniem nr 21 Marszałka Sejmu z dnia 1 grudnia 2015 r.
zm. Zarządzeniem nr 17 Marszałka Sejmu z dnia 9 września 2016 r.
zm. Zarządzeniem nr 1 Marszałka Sejmu z dnia 28 marca 2017 r.
zm. Zarządzeniem nr 15 Marszałka Sejmu z dnia 29 września 2017 r.
zm. Zarządzeniem nr 15 Marszałka Sejmu z dnia 10 maja 2018 r.
zm. Zarządzeniem nr 2 Marszałka Sejmu z dnia 6 lutego 2024 r.
§ 1.
1. Kancelaria Sejmu jest urzędem służącym Sejmowi i jego organom w zakresie prawnym, organizacyjnym, doradczym, finansowym i technicznym, kierującym się przy wykonywaniu swoich zadań zasadą bezstronności.
2. Kancelaria Sejmu stwarza posłom warunki do uczestniczenia w pracach Sejmu i jego organów.
3. Na zasadach ustalanych odrębnie, Kancelaria Sejmu:
1) stwarza posłom warunki techniczno-finansowe do wykonywania mandatu poselskiego w okręgu wyborczym,
2) stwarza klubom parlamentarnym, kołom i zespołom poselskim oraz posłom nie zrzeszonym warunki techniczno-finansowe do działania w siedzibie Sejmu.
4. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do obsługi prac Zgromadzenia Narodowego.
§ 2.
1. 1) Szef Kancelarii Sejmu kieruje Kancelarią Sejmu przy pomocy:
1) dwóch zastępców Szefa Kancelarii Sejmu,
2) dyrektora generalnego kierującego Gabinetem Marszałka Sejmu, powoływanego przez Szefa Kancelarii Sejmu za zgodą Marszałka Sejmu,
3) dyrektorów komórek organizacyjnych,
4) 2) Komendanta Straży Marszałkowskiej, Pełnomocnika do spraw Ochrony Informacji Niejawnych, Audytora Wewnętrznego i Inspektora Ochrony Danych.
2. Szef Kancelarii Sejmu podlega Marszałkowi Sejmu.
2a. 3) Szef Kancelarii Sejmu wydaje zarządzenia i decyzje w sprawach dotyczących Kancelarii Sejmu.
3. Osoby wymienione w ust. 1, stosownie do swoich zakresów działania, kierują pracą i zapewniają funkcjonowanie komórek organizacyjnych w zakresie ich zadań.
§ 3.4)
Szef Kancelarii Sejmu może na piśmie upoważnić osoby, o których mowa w § 2 ust. 1 oraz innych pracowników Kancelarii Sejmu do podejmowania decyzji w jego imieniu w określonych przez niego sprawach, o ile nie jest to zastrzeżone do wyłącznej decyzji Szefa Kancelarii Sejmu, a także do występowania w jego imieniu w postępowaniu sądowym i przed innymi organami.
§ 4.
Szef Kancelarii Sejmu może powoływać organy doradcze stałe lub doraźne oraz komisje i zespoły do opracowania spraw wynikających z zakresu działania Kancelarii Sejmu, określając ich nazwę, zakres i tryb działania oraz skład osobowy.
§ 5.5)
W skład Kancelarii Sejmu wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1) Gabinet Marszałka Sejmu,
2) Biuro Prawne,
3) Biuro Ekspertyz i Oceny Skutków Regulacji,
4) Biuro Finansowe,
5) Biuro Kadr i Rozwoju Zawodowego,
6) Biuro Spraw Europejskich i Współpracy Międzynarodowej,
7) Biuro Obsługi Medialnej,
8) Straż Marszałkowska,
9) Sekretariat Posiedzeń Sejmu,
10) Biuro Legislacyjne,
11) Biuro Komisji Sejmowych,
12) Biblioteka Sejmowa,
13) Biuro Komunikacji Społecznej,
14) Biuro Administracyjne,
15) Biuro Inwestycyjno-Techniczne,
16) Ośrodek Informatyki,
17) Biuro Obsługi Posłów,
18) Pion Ochrony,
19) Służba Bezpieczeństwa i Higieny Pracy,
20) Audyt Wewnętrzny,
21) 6) Inspektor Ochrony Danych.
§ 6.7)
Szczegółową organizację wewnętrzną Kancelarii Sejmu i zakres działania osób wymienionych w § 2 ust. 1 oraz zadania komórek organizacyjnych określa Regulamin Organizacyjny Kancelarii Sejmu, nadany w drodze zarządzenia przez Szefa Kancelarii Sejmu.
§ 7.
Kancelaria Sejmu wspomaga Kancelarię Senatu w zakresie wynikającym z odrębnych przepisów lub porozumień Szefa Kancelarii Sejmu z Szefem Kancelarii Senatu.
1) W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 6 Marszałka Sejmu z dnia 17 lipca 2006 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie nadania statutu Kancelarii Sejmu.
2) W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 10 Marszałka Sejmu z dnia 10 maja 2018 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie nadania statutu Kancelarii Sejmu.
3) Dodany przez § 1 zarządzenia nr 5 Marszałka Sejmu z dnia 3 października 2003 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie nadania statutu Kancelarii Sejmu.
4) W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 5 Marszałka Sejmu z dnia 24 maja 2006 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie nadania statutu Kancelarii Sejmu.
5) W brzmieniu ustalonym przez § 1 zarządzenia nr 2 Marszałka Sejmu z dnia 6 lutego 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie nadania statutu Kancelarii Sejmu.
6) W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 10 Marszałka Sejmu z dnia 10 maja 2018 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie nadania statutu Kancelarii Sejmu.
7) W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 zarządzenia nr 6 Marszałka Sejmu z dnia 17 lipca 2006 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie nadania statutu Kancelarii Sejmu.