Interpelacja nr 8611
do ministra aktywów państwowych
w sprawie ograniczenia godzin funkcjonowania całodobowej placówki pocztowej, na przykładzie Urzędu Pocztowego Szczecin 2
Zgłaszający: Patryk Jaskulski
Data wpływu: 13-03-2025
Szanowny Panie Ministrze,
zwracam się do Pana Ministra z interpelacją w sprawie ograniczenia od dnia 1 marca 2025 r. działalności całodobowej placówki Poczty Polskiej w Szczecinie - Urzędu Pocztowego Szczecin 2 przy ul. Dworcowej 20. Urząd, dotychczas funkcjonujący całodobowo, w chwili obecnej obsługuje klientów w godzinach od 8.00 do 20.00 (od poniedziałku do piątku) oraz w godzinach od 9.00 do 15.00 (w soboty).
Dotychczasowy całodobowy tryb pracy placówki był istotnym udogodnieniem dla wielu osób, zwłaszcza pracujących do późnych godzin wieczornych, prowadzących działalność gospodarczą, które ze względu na obowiązki zawodowe czy rodzinne nie były w stanie skorzystać z usług pocztowych w standardowych godzinach otwarcia. Był również ratunkiem dla wszystkich obywateli, którzy w ostatniej chwili uświadomili sobie konieczność dotrzymania terminów w kontaktach z administracją publiczną, a nie posiadają wiedzy ani umiejętności umożliwiających załatwianie spraw drogą elektroniczną za pośrednictwem platformy ePUAP.
Ograniczenie godzin pracy placówki spowodowało znaczące niedogodności dla mieszkańców Szczecina oraz zmniejszenie dostępności kluczowych usług pocztowych w mieście wojewódzkim.
Powyższe dotyka bezpośrednio także radców prawnych i adwokatów wykonujących zawód zaufania publicznego. Terminowe nadanie pism procesowych i możliwość ich złożenia do godziny 24.00 leży w interesie wymiaru sprawiedliwości, bezpieczeństwa obrotu prawnego oraz rzeszy obywateli – reprezentowanych przez profesjonalnych pełnomocników. Poczta Polska SA, jako operator wyznaczony, jest jedynym podmiotem uprawnionym do realizacji usług przesyłek rejestrowanych w postępowaniach cywilnych, karnych, administracyjnych czy sądowo-administracyjnych. Dlatego poza funkcją komercyjną na Poczcie Polskiej spoczywa obowiązek realizacji funkcji publicznej. Możliwość nadawania przesyłek do godziny 24.00 często zapewnia dochowanie terminów, co gwarantuje prawidłowość i skuteczność wykonywania zawodu przez profesjonalnych pełnomocników.
Likwidacja całodobowej placówki pocztowej w Szczecinie wywołuje więc daleko idące skutki z punktu widzenia prawidłowego funkcjonowania szeregu instytucji i podmiotów. Wprowadzenie tego rozwiązania pozbawia de facto możliwości nadawania przesyłek w godzinach wieczornych i nocnych kilkuset tysięcy mieszkańców.
W związku z tym zwracam się z prośbą o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
- Jakie były przesłanki i analiza potrzeb mieszkańców, które doprowadziły do decyzji o ograniczeniu godzin otwarcia placówki?
- Czy ministerstwo przewiduje możliwość przywrócenia działalności całodobowej tej placówki?
- Czy istnieje możliwość wydłużenia godzin pracy tej placówki przynajmniej do godziny 24.00, co mogłoby częściowo rozwiązać problem ograniczonej dostępności usług pocztowych dla mieszkańców i przedsiębiorców?
- Czy resort przewiduje w przyszłości podobne zmiany w funkcjonowaniu innych placówek Poczty Polskiej SA?
Mając na uwadze istotną rolę usług pocztowych w codziennym życiu obywateli oraz funkcjonowaniu przedsiębiorstw, zwracam się z prośbą o rozważenie możliwości przywrócenia dotychczasowych godzin pracy Urzędu Pocztowego Szczecin 2 przy ul. Dworcowej 20 w Szczecinie, ewentualnie wydłużenia godzin pracy tej placówki przynajmniej do godziny 24.00.
Z poważaniem
Patryk Jaskulski
Poseł na Sejm RP