Interpelacja nr 6912

do ministra klimatu i środowiska

w sprawie systemu gospodarowania odpadami komunalnymi

Zgłaszający: Katarzyna Królak

Data wpływu: 10-12-2024

Szanowna Pani Minister,

zwracam się z uprzejmą prośbą o rozważenie podjęcia działań zmierzających do nowelizacji ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2023 r. poz. 1469, ze zm.), w szczególności art. 6o ust. 1a, w celu usprawnienia systemu gospodarowania odpadami komunalnymi.

W aktualnym stanie prawnym przepisy ograniczają uprawnienia w zakresie dostępu do danych na potrzeby weryfikacji deklaracji odpadowych wyłącznie do wójta, burmistrza, prezydenta miasta oraz gminnych jednostek organizacyjnych. W związku z coraz częstszym przekazywaniem zadań w zakresie gospodarki odpadami do związków międzygminnych oraz innych podmiotów powołanych przez jednostki samorządu terytorialnego, obecne regulacje nie pozwalają na efektywną realizację tych obowiązków.

Związki międzygminne odgrywają kluczową rolę w uszczelnianiu systemu, efektywnej organizacji odbioru odpadów oraz weryfikacji deklaracji odpadowych. Niemniej jednak brak pełnego dostępu do danych (np. z jednostek pomocy społecznej, urzędów stanu cywilnego czy przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych) istotnie ogranicza ich możliwości działania.

W związku z powyższym postuluję rozważenie zmiany brzmienia art. 6o ust. 1a w sposób umożliwiający związkom międzygminnym oraz innym podmiotom powołanym przez jednostki samorządu terytorialnego dostęp do danych w celu weryfikacji złożonych deklaracji odpadowych. Proponowana zmiana mogłaby przyjąć następujące brzmienie:

„Wójt, burmistrz lub prezydent miasta, związki gmin i inne podmioty powołane przez jednostki samorządu terytorialnego, którym powierzono gospodarowanie odpadami, w celu weryfikacji złożonych deklaracji mogą wykorzystywać informacje i dane znajdujące się w ich posiadaniu oraz w posiadaniu urzędów gmin, gminnych jednostek organizacyjnych, w tym przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych”.

Zmiana ta może przynieść wiele korzyści, takich jak: zwiększenie efektywności zarządzania odpadami komunalnymi dzięki lepszej weryfikacji złożonych deklaracji; ograniczenie nieuczciwych praktyk związanych z zaniżaniem liczby mieszkańców czy ilości wytwarzanych odpadów; obniżenie kosztów gospodarowania odpadami poprzez dokładniejszy podział kosztów między rzeczywistych wytwórców odpadów; wzmocnienie transparentności systemu i poprawa jakości współpracy między jednostkami samorządu terytorialnego.

Pragnę podkreślić, że propozycja zmiany art. 6o ust. 1a została przedstawiona przez jednostki samorządu terytorialnego, które na co dzień borykają się z wyzwaniami związanymi z gospodarką odpadami komunalnymi. Postulat ten odzwierciedla rzeczywiste potrzeby gmin i związków międzygminnych, mających na celu zwiększenie efektywności oraz transparentności tego systemu.

W związku z powyższym, na podstawie art. 14 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora (Dz. U. 2022 poz. 1339), zwracam się z uprzejmą prośbą o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:

  1. Czy Ministerstwo Klimatu i Środowiska rozważa nowelizację art. 6o ust. 1a ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach w celu rozszerzenia dostępu do danych na potrzeby weryfikacji deklaracji odpadowych dla związków międzygminnych oraz innych podmiotów powołanych przez jednostki samorządu terytorialnego?
  2. Jakie działania podejmuje ministerstwo, aby usprawnić system gospodarowania odpadami komunalnymi, w tym zapewnić efektywną weryfikację deklaracji odpadowych i uszczelnić system, o czym postulują jednostki samorządu terytorialnego?
  3. Czy ministerstwo planuje wprowadzenie szczegółowych rozwiązań legislacyjnych umożliwiających lepszą współpracę między gminami, ich związkami oraz innymi podmiotami samorządowymi w zakresie wymiany danych dotyczących gospodarki odpadami? Jeśli tak, to jakie są przewidywane ramy czasowe ich wdrożenia?

Szanowna Pani Minister,

nowelizacja wyżej wymienionej ustawy może znacząco przyczynić się do usprawnienia systemu gospodarowania odpadami komunalnymi w Polsce. Propozycja rozszerzenia dostępu do danych odzwierciedla rzeczywiste potrzeby praktyki samorządowej oraz może przynieść wymierne korzyści, takie jak ograniczenie nieuczciwych praktyk i bardziej efektywne zarządzanie kosztami. Będę wdzięczna za informacje na temat możliwości wdrożenia takiego rozwiązania oraz ewentualnych terminów związanych z jego realizacją.

Katarzyna Królak