Interpelacja nr 2066

do ministra infrastruktury

w sprawie uregulowania sytuacji prawnej hulajnóg elektrycznych z siodełkiem

Zgłaszający: Paulina Matysiak

Data wpływu: 14-03-2024

Szanowny Panie Ministrze,

hulajnogi elektryczne z siodełkiem stanowią optymalny sposób przemieszczania się dla seniorów oraz osób z problemami w zachowaniu równowagi bądź bólem kręgosłupa, który doskwiera przy przyjmowaniu postawy stojącej. Hulajnogi elektryczne z siodełkiem w wielu przypadkach nie różnią się znacząco od tych bez takiego elementu, które możemy spotkać na ulicach wielu polskich miast. A jednak ich użytkownicy są narażeni na wysokie mandaty oraz dotkliwe konsekwencje, co jest spowodowane wykluczeniem tych pojazdów z ustawowej definicji hulajnogi elektrycznej. W związku z tym takie pojazdy należą już do zupełnie innej kategorii, co nakłada na ich posiadaczy obowiązek rejestracji oraz wykupienie ubezpieczenia OC. Ponadto – w przeciwieństwie do hulajnóg elektrycznych bez siodełka – nie wolno poruszać się nimi po drogach rowerowych lub chodnikach. To z kolei prowadzi do nieprzyjemnych sytuacji, w których użytkownicy hulajnóg z siodełkiem, czyli przeważnie osoby starsze, otrzymują mandaty za łamanie przepisów, gdyż z obawy o własne bezpieczeństwo wolą nie korzystać z tej samej co samochody jezdni.

W trosce o seniorów i inne osoby, dla których hulajnogi elektryczne z siodełkiem stanowią czasem jedyny dostępny środek transportu, pragnę zwrócić uwagę na istniejącą lukę w przepisach i przedstawić konieczność nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym. Warto przy tym podkreślić, że w innych krajach Unii Europejskiej nie ma tak restrykcyjnych przepisów, natomiast zauważa się zróżnicowanie w definicji takiego pojazdu w poszczególnych państwach. Konkludując, nie ma ścisłych przeciwwskazań, aby nie traktować hulajnogi elektrycznej z siodełkiem tak samo jak hulajnogi elektrycznej bez siodełka.

Z poselskim projektem dotyczącym dokonania zmian w zakresie definicji hulajnogi elektrycznej w postaci usunięcia warunku braku siedzenia i dodania warunku konstrukcyjnego ograniczenia prędkości hulajnogi elektrycznej do 25 km/h w przypadku, gdy pojazd posiada siedzenie, wystąpiła posłanka Anna Maria Żukowska w poprzedniej kadencji Sejmu. Projekt ten nie otrzymał jednak numeru druku.

Działając na podstawie art. 14 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1339), proszę o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:

  1. Czy Ministerstwo Infrastruktury dokona nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym, by rozszerzyć definicję hulajnogi elektrycznej o hulajnogę elektryczną z siodełkiem, tak aby umożliwić ich użytkownikom, czyli głównie osobom starszym, legalne poruszanie się po drogach rowerowych lub chodnikach bez obowiązku rejestracji i posiadania ubezpieczenia OC?
  2. Czy resort rozważa wprowadzenie rozwiązania, z którym w minionej kadencji Sejmu wystąpiła posłanka Anna Maria Żukowska w ramach poselskiego projektu ustawy z dnia 9 maja 2023 roku?

Z wyrazami szacunku

Paulina Matysiak
Posłanka na Sejm RP