Przejdź do menu
Przejdź do treści
Przejdź do stopki
Sejm Rzeczypospolitej Polskiej
IX kadencja
Archiwum
"Wszelka władza społeczności ludzkiej początek swój bierze z woli narodu"
Menu główne
A
domyślna wielkość czcionki
A
+
czcionka średnia
A
++
czcionka duża
A
kontrast źółto-czarny
Strona główna
Prace Sejmu
Posłowie
O Sejmie
iTV Sejm
Posiedzenia Sejmu
Terminarz posiedzeń Sejmu
Sprawozdania stenograficzne z posiedzeń Sejmu
Wypowiedzi na posiedzeniach Sejmu
Głosowania na posiedzeniach Sejmu
Informacje bieżące rozpatrywane na posiedzeniach Sejmu
Interpelacje, zapytania, pytania i oświadczenia poselskie
Komisje sejmowe
Komisje stałe
Komisje nadzwyczajne
Komisje śledcze
Pełne zapisy przebiegu posiedzeń komisji i podkomisji
Skrócone informacje o pracach komisji
EDL-S Europejskie Dokumenty Legislacyjne w Sejmie
Wniesione projekty
Wniesione projekty ustaw
Wniesione projekty uchwał
Inne przedłożenia
Projekty ustaw skierowane do konsultacji
Druki sejmowe
Proces Legislacyjny
Przebieg procesu legislacyjnego
Uchwalone ustawy
Ustawy przyjęte przez Senat bez poprawek
Podjęte uchwały
Przegląd projektów ustaw
Pozostałe wykazy
Postępowanie przed Trybunałem Stanu
Lobbing i wysłuchanie publiczne
Lobbing
Wysłuchanie publiczne
Osoby powoływane przez Sejm
Informacje ogólne
Stanowiska i funkcje państwowe pełnione przez osoby wybierane lub powoływane przez Sejm
Krajowa Rada Sądownictwa
Współpraca międzynarodowa
Wyjazdy na szczeblu Marszałka Sejmu
Przyjazdy na szczeblu Marszałka Sejmu
Grupy bilateralne
Stałe delegacje parlamentarne
Inne formy aktywności parlamentarnej
Konferencja w sprawie przyszłości Europy
Dane statystyczne
Strona główna
Prace Sejmu
Komisje sejmowe
Skrócone informacje o pracach komisji
Skrócona informacja o pracach komisji
Skrócona informacja o pracach komisji
2023-02-07
INFORMACJA O PRACACH KOMISJI SEJMOWYCH
IX kadencja
w dniu 7 lutego 2023 r.
nr 10/2023 (440)
Komisja Administracji i Spraw Wewnętrznych /ASW/
zgłosiła propozycje tematów kontroli do planu pracy Najwyższej Izby Kontroli na 2024 r.
W posiedzeniu uczestniczyła wicedyrektor Departamentu Porządku i Bezpieczeństwa Wewnętrznego NIK – Anna Mach.
Komisja do Spraw Kontroli Państwowej /KOP/
wysłuchała informacji na temat „Sprawozdania rocznego Europejskiego Trybunału Obrachunkowego z wykonania budżetu Unii Europejskiej w 2021 roku”.
Informację przedstawił członek Europejskiego Trybunału Obrachunkowego – Marek Opioła.
Roczny budżet UE jest przyjmowany przez Parlament Europejski i Radę w oparciu o długoterminowe ramy budżetowe uzgodnione na okres kilku lat, które są określane mianem wieloletnich ram finansowych. W 2021 r. poniesione wydatki z budżetu UE wyniosły łącznie 181,5 mld euro, co odpowiada 2,4% wydatków publicznych państw członkowskich UE ogółem i 1,3% łącznego dochodu narodowego brutto tych państwa. Po uwzględnieniu wydatków RRF (Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności) płatności UE wynosiły łącznie 228 mld euro. W roku 2021 dla Polski bilans wpłat i wypłat był korzystny, saldo przepływów finansowych wynosiło 11,5 mld euro.
Trybunał stwierdził, że w sprawozdaniu finansowym UE przedstawiono prawidłowy i rzetelny obraz sytuacji finansowej UE. Dochody za 2021 r. w wysokości 239,6 mld euro były legalne i prawidłowe i nie wystąpił w nich istotny poziom błędu.
Trybunał wydał dwie odrębne opinie na temat legalności i prawidłowości wydatków z 2021 r., tj. opinię negatywną na temat legalności i prawidłowości wydatków z budżetu UE oraz opinię bez zastrzeżeń na temat legalności i prawidłowości wydatków w ramach Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności.
Trybunał zgłosił do Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF), 15 przypadków podejrzenia nadużycia finansowego, które wykrył w 2021 r. W 5 sprawach OLAF wszczął dochodzenie.
Na kolejnym posiedzeniu Komisja rozpatrzyła Informację Najwyższej Izby Kontroli o wynikach kontroli sprzedaży przez gminy komunalnych lokali mieszkalnych.
Informację przedstawili: wicedyrektor Delegatury Najwyższej Izby Kontroli w Bydgoszczy – Agnieszka Serlikowska oraz główny specjalista kontroli państwowej w Delegaturze NIK w Bydgoszczy – Michał Trempała.
Celem kontroli było zbadanie czy gminy w sposób prawidłowy sprzedawały komunalne lokale mieszkalne w drodze bezprzetargowej z udzieleniem bonifikaty oraz skutecznie realizowały obowiązek żądania jej zwrotu w sytuacjach przewidzianych prawem. Okresem objętym kontrolą były lata 2016-2021. Jednostkami kontrolowanymi było 20 urzędów miast w pięciu województwach: kujawsko-pomorskim, podkarpackim, świętokrzyskim, warmińsko-mazurskim i zachodniopomorskim.
Wyniki kontroli Najwyższej Izby Kontroli wykazały, że 95% skontrolowanych gmin nieprawidłowo zbywało komunalne lokale w drodze bezprzetargowej z udzielaniem bonifikat. W ocenie NIK stwierdzone w kontroli nieprawidłowości świadczą o słabości przyjętych rozwiązań w zakresie kontroli zarządczej. Wyniki kontroli wykazały również m.in., że gminy, zobowiązane do prowadzenia polityki sprzyjającej zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych obywateli, ograniczały się wyłącznie do rozpatrywania wniosków pochodzących od najemców. W 13 z nich nie sporządzono wieloletnich programów gospodarowania zasobem mieszkaniowym lub były one niekompletne, co nie pozwalało m.in. na rzetelne planowanie sprzedaży nieruchomości lokalowych.
W 8 gminach zaniechano identyfikacji ryzyk związanych z bezprzetargową sprzedażą lokali mieszkalnych. Uniemożliwiało to m.in. wypracowanie skutecznych mechanizmów kontroli i wykrycie nieprawidłowości.
W związku z tym Najwyższa Izba Kontroli wystąpiła do organów wykonawczych gmin o wyeliminowanie przyczyn wskazywanych nieprawidłowości, a także do wojewodów i prezesów regionalnych izb obrachunkowych o dokonywanie pogłębionej analizy uchwał rad gmin odnoszących się do procedur bezprzetargowej sprzedaży komunalnych lokali mieszkaniowych z bonifikatą.
Komisja do Spraw Unii Europejskiej /SUE/
wysłuchała informacji na temat „Sprawozdania rocznego Europejskiego Trybunału Obrachunkowego z wykonania budżetu Unii Europejskiej w 2021 roku”.
Informację przedstawił członek Europejskiego Trybunału Obrachunkowego – Marek Opioła.
Na kolejnym posiedzeniu Komisja z uwzględnieniem art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 8 października 2010 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej rozpatrzyła:
- Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej, Rady, Europejskiego Banku Centralnego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego, Komitetu Regionów i Europejskiego Banku Inwestycyjnego: Roczna analiza zrównoważonego wzrostu gospodarczego 2023 (COM(2022) 780 wersja ostateczna);
- Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów: Krótkoterminowe interwencje na rynku energii i długoterminowe udoskonalenia struktury rynku energii elektrycznej – kierunek działania (COM(2022) 236 wersja ostateczna) oraz odnoszące się do nich stanowiska rządu.
Komisja przyjęła informacje do wiadomości.
Komisja rozpatrzyła:
- Wniosek dotyczący rozporządzenia Rady: Zwiększenie solidarności dzięki lepszej koordynacji zakupów gazu, transgranicznej wymianie gazu i wiarygodnym poziomom odniesienia cen (COM(2022) 549 wersja ostateczna);
- Wniosek dotyczący rozporządzenia Rady ustanawiającego ramy służące przyspieszeniu wdrażania rozwiązań w zakresie energii odnawialnej (COM(2022) 591 wersja ostateczna) oraz odnoszące się do nich projekty stanowisk RP.
Komisja podzieliła stanowiska rządu.
Komisja w trybie art. 10 ust. 2 ustawy rozpatrzyła wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie przemieszczania odpadów oraz zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 1257/2013 i rozporządzenie (UE) 2020/1056 (COM(2021) 709 wersja ostateczna) i odnoszącą się do niego informację rządu.
Komisja podzieliła stanowisko rządu.
W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii – Piotr Uściński, sekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska – Ireneusz Zyska, sekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska – Jacek Ozdoba oraz podsekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska – Anna Łukaszewska-Trzeciakowska.
Komisja Edukacji, Nauki i Młodzieży /ENM/
rozpatrzyła informację na temat bieżącego finansowania jednostek samorządu terytorialnego i zmian w zakresie wysokości finansowania odpowiednio do wykonywanych zadań zleconych z zakresu administracji rządowej, w tym subwencji oświatowej – potrzeba racjonalności podziału środków.
Informację przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji i Nauki – Dariusz Piontkowski.
Prowadzenie samorządowych przedszkoli, szkół i placówek oraz dotowanie przedszkoli, szkół i placówek niesamorządowych jest finansowane z dochodów jednostek samorządu terytorialnego (JST). Jednym z dochodów JST jest część oświatowa subwencji ogólnej (obok dotacji celowych z budżetu państwa i dochodów własnych). Zarówno źródła dochodów JST, jak i zasady ustalania i gromadzenia tych dochodów oraz ustalania i przekazywania subwencji ogólnej i dotacji celowych z budżetu państwa reguluje ustawa z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.
Minister podkreślił, iż w konsekwencji wielu czynników rosną nakłady na oświatę, zarówno z budżetu państwa, jak i budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Pomimo niżu demograficznego (liczba uczniów uwzględniana w podziale subwencji oświatowej w latach 2000-2023 spadła o ok. 2,5 mln, tj. o 33%) kwota części oświatowej subwencji ogólnej – jak wykazano w niniejszym materiale – systematycznie rośnie z 19,4 mld zł w 2000 r. do 64,4 mld zł w 2023 r. (wzrost o 45 mld zł, czyli o 233%).
Jednostki samorządu terytorialnego, świadome stających przed nimi wyzwań i obowiązkowych zadań ustawowych, zwiększają wydatki na oświatę korzystając z różnych źródeł. Polscy uczniowie od lat korzystają z bezpłatnych podręczników (w latach 2016-2022 w ramach dotacji podręcznikowej przekazano 2,5 mld zł), a dzieci w wieku przedszkolnym mają prawo do korzystania z wychowania przedszkolnego w placówce wychowania przedszkolnego oferującej co najmniej 5 bezpłatnych godzin i kolejne za przysłowiową złotówkę (kwota przekazana samorządom w okresie 2013-2022 z dotacji przedszkolnej to ok. 14 mld zł).
Minister przypomniał, że w ustawie budżetowej na rok 2023 część oświatowa subwencji ogólnej dla JST jest wyższa i 11,1 mld zł, tj. o 20,8% w stosunku do kwoty na rok 2022.
W dyskusji pytano m.in. o to ile wynosiła w 2022 r. subwencja na jednego ucznia szkoły podstawowej w liceum dla osób pracujących (wieczorowym) i ile będzie ona wynosiła w 2023 r.
Komisja nie zgłosiła propozycji tematów kontroli do planu pracy Najwyższej Izby Kontroli na 2024 rok.
Komisja Etyki Poselskiej /EPS/
na zamkniętym posiedzeniu
kontynuowała rozpatrywanie sprawy dotyczącej zachowania poseł Klaudii Jachiry (KO) podczas 67. posiedzenia Sejmu RP w dniu 1 grudnia 2022 r., stanowiącej podstawę wniosku Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość z dnia 20 grudnia 2022 r.
Komisja
podjęła
uchwałę w sprawie dotyczącej poseł Klaudii Jachiry.
Komisja kontynuowała rozpatrywanie sprawy dotyczącej zachowania poseł Barbary Bartuś (PiS) i posła Marka Suskiego (PiS) podczas 67. posiedzenia Sejmu RP w dniu 1 grudnia 2022 r., stanowiącej podstawę wniosku Klubu Parlamentarnego Koalicja Obywatelska z dnia 7 grudnia 2022 r.
Komisja
podjęła
uchwały w sprawie dotyczącej poseł Barbary Bartuś i posła Marka Suskiego.
Komisja kontynuowała rozpatrywanie sprawy dotyczącej wypowiedzi poseł Teresy Wargockiej (PiS) w dniu 16 listopada 2022 r. podczas 66. posiedzenia Sejmu RP w trakcie rozpatrywania 10. punktu porządku dziennego: Informacja bieżąca, stanowiącej podstawę wniosku Klubu Parlamentarnego Koalicja Obywatelska z dnia 17 listopada 2022 r.
Komisja
podjęła
uchwałę w sprawie dotyczącej poseł Teresy Wargockiej.
Komisja kontynuowała rozpatrywanie sprawy dotyczącej wypowiedzi posła Łukasza Mejzy (niez.) w dniu 7 października 2022 r. podczas programu „Minęła 8” na antenie stacji TVP Info, stanowiącej podstawę wniosku posła Przemysława Koperskiego z dnia 22 listopada 2022 r.
Komisja
podjęła
uchwałę w sprawie dotyczącej posła Łukasza Mejzy.
Komisja kontynuowała rozpatrywanie sprawy dotyczącej wypowiedzi poseł Małgorzaty Gosiewskiej (PiS) podczas 66. posiedzenia Sejmu RP w dniu 16 listopada 2022 r., stanowiącej podstawę wniosków osób fizycznych.
Komisja
podjęła
decyzję o umorzeniu sprawy.
Komisja zajęła stanowisko w sprawach, które do niej wpłynęły.
Komisja nie zgłosiła propozycji tematów kontroli do planu pracy Najwyższej Izby Kontroli na 2024 r.
Komisja Finansów Publicznych /FPB/
rozpatrzyła rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz niektórych innych ustaw (druk nr 2952).
Projekt ma na celu usprawnienie działań dotyczących wszczęcia i prowadzenia egzekucji administracyjnej oraz zwiększenia jej efektywności oraz wprowadzenie rozwiązań, które umożliwiają przymusowe dochodzenie należności związanych z podatkiem VAT, rozliczanym w procedurach szczególnych.
Komisja przyjęła poprawki polegające m.in. na: wyeliminowaniu wątpliwości w zakresie rozliczenia kosztów egzekucyjnych w egzekucji należności celnych, a także wprowadzeniu czasowego mechanizmu odwrotnego obciążenia podatkiem VAT w zakresie dostawy gazu w systemie gazowym, dostawy energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym i świadczenia usług w zakresie przenoszenia uprawnień do emisji gazów cieplarnianych oraz uszczegółowieniu przepisów dotyczących dysponowania środkami Funduszu Edukacji Finansowej.
Komisja przyjęła sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Adam Gawęda (PiS).
W posiedzeniu uczestniczyli: minister rozwoju i technologii – Waldemar Buda, sekretarz stanu w Ministerstwie Finansów – Artur Soboń oraz podsekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska – Anna Łukaszewska-Trzeciakowska.
Komisja Gospodarki i Rozwoju /GOR/
nie zgłosiła propozycji tematów kontroli do planu pracy Najwyższej Izby Kontroli na 2024 rok.
Komisja dokonała zmiany w składzie podkomisji stałej do spraw rozwoju gospodarczego – w miejsce posła Marcina Gwoździa (PiS), który nie jest już członkiem Komisji Gospodarki i Rozwoju, uzupełniła skład podkomisji o posła Dariusza Bąka (PiS).
Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej /GMZ/
rozpatrzyła informację na temat działań w zakresie przekształcania systemów melioracyjnych pod kątem zapobiegania skutkom suszy.
Ministerstwo Infrastruktury we współpracy z jednostkami i służbami podległymi podejmuje działania ukierunkowane na walkę ze zjawiskami ekstremalnymi, będącymi efektem zmian klimatu, w tym z suszą. Są to działania techniczne, polegające na realizacji inwestycji w dużą retencję (m.in. budowa wielofunkcyjnych zbiorników oraz stopni wodnych), jak i małą retencję (m.in. działania polegające na utrzymaniu bioróżnorodności ekosystemów wodnych poprzez odbudowę urządzeń małej retencji wodnej); działania w naturalną retencję, przywracające m.in. mokradła, czy zwiększające retencję korytową; działania nietechniczne, polegające na kształtowaniu dobrych postaw i edukowaniu społeczeństwa, oraz budowaniu systemów monitoringu i reagowania na zjawisko suszy. Realizowane są budowy i przebudowy urządzeń wodnych na terenie całego kraju, zwłaszcza w miejscach, w których problem suszy jest największy. Ponadto realizuje się przebudowę urządzeń melioracyjnych z funkcji odwadniającej na nawadniająco-odwadniające, zachowanie mokradeł, czy budowę zbiorników wodnych. Przedmiotowe działania prowadzone są dwutorowo; z jednej strony są to inicjatywy o charakterze strategicznym, planistycznym i legislacyjnym oraz podnoszące świadomość społeczną, a z drugiej polegające na realizacji przez jednostki podległe lub nadzorowane przez Ministra Infrastruktury konkretnych inwestycji i rozwiązań, które ukierunkowane są na zmniejszenie lub zniwelowanie negatywnego wpływu zmian klimatu.
W planie przeciwdziałania skutkom suszy (PPSS) przyjętym w drodze rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 15 lipca 2021 r., zawarto m.in.: ocenę stanu naturalnej i sztucznej retencji z uwzględnieniem podziału kraju na obszary dorzeczy, opis możliwości powiększenia dyspozycyjnych zasobów wodnych oraz szereg propozycji działań i zadań z zakresu zwiększania retencji. PPSS wskazuje działania, których realizacja jest niezbędna do przeciwdziałania skutkom suszy i ma na celu zmianę dotychczasowego zakresu korzystania z zasobów wodnych na danym obszarze.
Ministerstwo Infrastruktury opracowało Program przeciwdziałania niedoborowi wody (PPNW), którego głównym celem jest zwiększenie retencji wodnej w Polsce. PPNW jest dokumentem o charakterze strategicznym, kompleksowo omawiającym możliwości i niezbędne kierunki działań w zakresie rozwoju retencji wodnej. Jest komplementarny względem pozostałych dokumentów planistycznych z zakresu gospodarki wodnej, tj.: planów gospodarowania wodami, zarządzania ryzykiem powodziowym, przeciwdziałania skutkom suszy oraz programów rozwoju dróg wodnych, a działania z nim zawarte są uzupełnieniem zadań wynikających z tych dokumentów.
W efekcie realizacji PPNW nastąpić ma wzrost wielkości retencjonowanej wody, a także zwiększenie powierzchni i poprawa warunków dla ekosystemów wodnych i od wód zależnych, poprawa dostępności zasobów wodnych dla rolnictwa, a także wzrost świadomości społecznej dotyczącej znaczenia retencjonowania i oszczędzania wody. W zakresie istniejących urządzeń melioracji, które pełnią tylko funkcje odwadniającą, zgodnie z PPNW możliwa jest przebudowa ich na funkcję odwadniająco-nawadniającą. Działanie to zwiększy retencję wody w glebie na użytkach rolnych, na których wybudowano wcześniej melioracje wodne. Duże znaczenie dla zwiększania retencji ma również właściwa praca systemami melioracji w celu zatrzymywania wody w glebie.
Od 2020 roku PGW WP prowadzi zadania wynikające z założeń do Programu Kształtowania Zasobów Wodnych, którego wdrażanie jest możliwe dzięki ścisłej współpracy Wód Polskich z lokalnymi samorządami oraz spółkami wodnymi zrzeszającymi rolników, będących właścicielami urządzeń melioracyjnych.
Aktualnie trwa procedura legislacyjna nad projektem uchwały Rady Ministrów w sprawie przyjęcia Programu przeciwdziałania niedoborowi wody na lata 2022-2027 z perspektywą do roku 2030.
W posiedzeniu uczestniczyli: podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury – Grzegorz Witkowski oraz zastępca prezesa PGW Wody Polskie ds. Ochrony przed Powodzią i Suszą – Wojciech Skowyrski.
Komisja Infrastruktury /INF/
na posiedzeniu zwołanym w trybie art. 152 ust. 2 regulaminu Sejmu na wniosek grupy posłów
zrealizowała następujący porządek obrad: „Przedstawienie przez Ministra Infrastruktury informacji na temat postępu prac budowlanych tunelu średnicowego w Łodzi”.
Przedstawiciel wnioskodawców – poseł Dariusz Joński (KO), uzasadniając złożenie wniosku podkreślał brak informacji dla mieszkańców ze strony inwestora oraz wykonawcy. Dopiero dwa dni temu, po licznych prośbach i apelach w pobliżu placu budowy zorganizowano punkt informacyjny dla mieszkańców miasta. Wyrażał obawę o długi czas realizacji inwestycji, zagrożenie utraty dofinansowania unijnego, konieczność waloryzacji kontraktu czy brak przekazania do publicznej wiadomości aktualnego harmonogramu prac.
Sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury – Andrzej Bittel oraz członek zarządu PKP PLK S.A. ds. realizacji inwestycji – Arnold Bresch poinformowali, że problemy przy budowie tunelu średnicowego pojawiły się w związku z ogłoszeniem upadłości przez głównego wykonawcę – Energopol Szczecin i pozostawieniu na placu budowy mniejszego z konsorcjantów – Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów w Mińsku Mazowieckim. Inwestor współpracuje i pomaga wykonawcy. Trwają rozmowy na temat waloryzacji kontraktu. Zapewniano, że taka waloryzacja na pewno nastąpi. Minister poinformował również, że projekt budowy tuneli jest fazowany i nie ma zagrożenia utraty uzyskanego dofinansowania unijnego. W tej chwili prace przy drążeniu tuneli są wstrzymane do czasu wzmocnienia kamienic (odstąpiono od ich wyburzania), pod którymi mają drążyć maszyny TBM.
Obecna na posiedzeniu prezydent Łodzi – Hanna Zdanowska przekazała niepokój mieszkańców miasta, którzy m.in. skarżą się na brak informacji o inwestycji czy pytają o wypłaty odszkodowań za konieczność przeprowadzenia się. Zwracała także uwagę na brak szczegółowego harmonogramu prac. Podkreśliła, że z pierwszych 28 kamienic, które są w fatalnym stanie technicznym, wytypowanych do wzmocnienia, tylko dwie są miejskie. W pozostałych właścicielami są osoby prywatne lub wspólnoty mieszkaniowe. Jednocześnie sygnalizowała inwestorowi i wykonawcy, że mogą napotkać duże problemy przy alokacji mieszkańców z zagrożonych kamienic.
Na kolejnym posiedzeniu Komisja przeprowadziła pierwsze czytanie komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo pocztowe (druk nr 2916).
Uzasadnienie projektu przedstawił poseł Jacek Świat (PiS).
Celem projektowanej ustawy jest dokonanie zmiany tak, aby pisma adwokatów i radców prawnych były objęte takim samym poziomem ochrony podczas doręczenia jak przesyłki sądowe, organów ścigania, czy komornicze.
Komisja przyjęła sprawozdanie, w którym wnosi o odrzucenie projektu z druku nr 2916.
Sprawozdawca – poseł Jerzy Polaczek (PiS).
Komisja Kultury i Środków Przekazu /KSP/
na posiedzeniu zwołanym w trybie art. 152 ust. 2 regulaminu Sejmu na wniosek grupy posłów
zrealizowała następujący porządek obrad: „Przedstawienie przez Przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Macieja Świrskiego informacji na temat działań podejmowanych przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji oraz jej przewodniczącego w celu nałożenia kar na nadawcę TVN S.A. zainicjowanego wskutek postępowania wszczętego na wniosek złożony przez Antoniego Macierewicza w związku z emisją reportażu „Siła Kłamstwa”, który poddawał w wątpliwość rzetelność prac Podkomisji ds. Ponownego Zbadania Wypadku Lotniczego”.
Przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji – Maciej Świrski poinformował, że postępowanie zostało wszczęte na wniosek przewodniczącego podkomisji do zbadania katastrofy smoleńskiej – Antoniego Macierewicza, który stwierdził, że reportaż przedstawiony na antenach TVN jest nierzetelny.
Przewodniczący przedstawił szczegóły procedury, w wyniku której zostało wszczęte, na podstawie przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego postępowanie, którego organem prowadzącym jest przewodniczący KRRiT. Celem przewodniczącego KRRiT jest sprawdzenie czy materiał zawiera treści naruszające art. 18 ust. 1 i 3 ustawy o radiofonii i telewizji, tzn. czy materiał propaguje nieprawdziwe informacje oraz działania sprzeczne z polską racją stanu i zagrażające bezpieczeństwu publicznemu. Przewodniczący KRRiT poinformował, że zwróci się do specjalistów mogących wydać opinie dotyczące przedstawionych w materiale argumentów, a także przypomniał, że w postępowaniu mogą brać udział wyłącznie jego strony i tylko ich przedstawiciele mają dostęp do dokumentacji tej sprawy.
W dyskusji część posłów m.in. wykazywała, że działania przewodniczącego KRRiT są nieuprawnione i polemika z tezami przedstawionymi przez stację TVN powinna mieć miejsce jedynie w ramach prawa prasowego w trybie cywilnym lub karnym.
Na kolejnym posiedzeniu
zwołanym w trybie art. 152 ust. 2 regulaminu Sejmu na wniosek grupy posłów
zrealizowała następujący porządek obrad: „Przedstawienie informacji na temat działań niektórych podmiotów medialnych (w tym stacji TVN) mających na celu ograniczenia wolności słowa i zastraszenie dziennikarzy przez przedstawicieli Centrum Monitoringu Wolności Prasy oraz dziennikarzy – TVP i Gazety Polskiej – nękanych procesami za odwagę głoszenia własnych opinii na temat m.in. stacji TVN, celem przedstawienia szczegółów tych spraw. Przedstawienie informacji przez Przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji na temat możliwości monitorowania przez KRRiT działań związanych z próbami blokowania rozwoju pluralizmu w Polsce prowadzonych przez działające na rynku podmioty medialne”.
Uzasadniając wniosek o zwołanie posiedzenia poseł Joanna Lichocka (PiS) zwróciła uwagę, że mnożą się pozwy przeciwko dziennikarzom, w tym składane przez stację TVN, która wytacza procesy dziennikarzom za wyrażanie opinii. Podkreśliła, że zastraszanie dziennikarzy, nękanie procesami albo innymi akcjami, które mają zniechęcić ich do głoszenia własnej opinii prowadzi do zagrożenia wolności słowa w Polsce.
Obecni na posiedzeniu: prezes Centrum Monitoringu Wolności Prasy – Jolanta Hajdasz oraz dziennikarze – Tomasz Sakiewicz, Samuel Pereira oraz Rafał Jarząbek podkreślili, że telewizja TVN mając publicystyczne możliwości polemizowania z każdą tezą wyrażoną w innych mediach, nie korzysta z tego, tylko kieruje sprawę do sądu. Zwracali uwagę, że debata publiczna, służy temu, aby czasami przedstawiać kontrowersyjne, nawet bulwersujące treści, ale – według nich – na tym polega demokracja. Podkreślali, że procesy wytaczane przez stację TVN stanowią próbę wprowadzenia cenzury prewencyjnej, a wikłanie dziennikarza w żmudny i uciążliwy proces sądowy ma zniechęcić go do podejmowania trudnych tematów.
W dyskusji podniesiono kwestię zniesienia artykułu 212 kodeksu karnego (zniesławienie), z którego najczęściej wytaczane są procesy dziennikarzom.
Przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji – Maciej Świrski poinformował, że KRRiT w obecnym stanie prawnym nie prowadzi monitoringu pozwów wnoszonych przeciwko dziennikarzom.
Komisja Łączności z Polakami za Granicą /LPG/
wysłuchała informacji Ministra Edukacji i Nauki na temat funkcjonowania i sposobów finansowania szkolnictwa polonijnego za granicą w 2023 roku, ze szczególnym uwzględnieniem planów dotyczących działalności Instytutu Rozwoju Języka Polskiego im. Świętego Maksymiliana Marii Kolbego.
Informację przedstawił dyrektor Instytutu Rozwoju Języka Polskiego – prof. Jacek Gołębiowski.
Zarysował historię Instytutu, który powstał w połowie grudnia 2022 roku – miał więc za sobą tylko kilka tygodni działalności. Zwrócił uwagę na trwające procesy organizacyjne, a także na podział kompetencji między Instytutem, Narodową Agencją Wymiany Akademickiej a Ośrodkiem Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą zaznaczając, że się one uzupełniają.
Komisja Obrony Narodowej /OBN/
wysłuchała informacji na temat obecnej sytuacji na Ukrainie w związku z trwającą na jej terytorium agresją Federacji Rosyjskiej.
Kierownik Zespołu Rosyjskiego Ośrodka Studiów Wschodnich – Marek Menkiszak ocenił, że konflikt trwający w Ukrainie nie jest lokalna wojną, to element rosyjskiej strategii zmierzającej do rewizji ładu międzynarodowego, do zniszczenia obecnego bezpieczeństwa w Europie oraz zmiany ładu w skali globalnej. Podkreślił, że chodzi o odtworzenie kontroli Rosji nad tzw. obszarem postradzieckim – z czasowym wyłączeniem państw bałtyckich – ustanowienie buforowej strefy bezpieczeństwa w Europie środkowej i de facto odwrócenie konsekwencji rozszerzenia NATO po 1999 roku oraz o wyparcie wpływów USA w Europie i ich obecności wojskowej. Ten plan, na szczęście – dzięki oporowi Ukraińców i wsparciu, jakie Ukraina otrzymała od Zachodu – ponosi fiasko.
Sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej – Wojciech Skurkiewicz przypomniał, że dotychczas dokonano 30 donacji sprzętu i amunicji z ok. 50 krajów. Jak dodał, Polska należy do tzw. grupy Ramstein koordynującej wojskowe wsparcie Ukrainy, wspiera także inicjatywy szkolenia ukraińskich żołnierzy. W Żaganiu ulokowano jedno z dwóch dowództw szczebla operacyjnego unijnej misji szkoleniowej.
Przypomniał, że pierwszą decyzję o wsparciu Ukrainy bronią polski rząd podjął jeszcze przed rosyjską inwazją, kolejne zapadły 25 lutego ub.r. i w pierwszych dniach marca.
W ocenie MON konflikt – bez względu na jego wynik – będzie miał wpływ na środowisko bezpieczeństwa międzynarodowego. Jak dodał, by przeciwdziałać kolejnej rosyjskiej agresji konieczne są efektywne odstraszanie i obrona.
Począwszy do bieżącego roku wydatki obronne mają wynieść 3 proc. PKB, a budżet obronny to ponad 97 mld zł. Podkreślił, że poza rozwojem własnych sił zbrojnych Polska stawia na sojusznicze gwarancje zapisane w art. 5 Traktatu Północnoatlantyckiego.
Odpowiadając na pytania posłów Wojciech Skurkiewicz zaznaczył, że nie ma dyskusji na temat przekazania stronie ukraińskiej myśliwców F-16, a zgodnie ze stanowiskiem rządu, jeśli miałoby dojść do oddania samolotów MiG-29, to tylko w ramach wspólnej inicjatywy natowskiej.
Sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych – Piotr Wawrzyk do najważniejszych działań politycznych podjętych przez Polskę zaliczył starania na rzecz izolacji Rosji. Pierwszym sukcesem w tym zakresie było zawieszenie Rosji w prawach członka Rady Europy, następnie opuszczenie tej organizacji przez Federację Rosyjską. Dodał, że współpracujemy z naszymi partnerami w zakresie kolejnych działań ograniczających znaczenie Rosji na arenie międzynarodowej.
Zaznaczył, że Polska dostarczyła Ukrainie tysiące terminali Starlink umożliwiających łączność także w przypadku awarii sieci spowodowanych przerwami w dostawach prądu oraz dokonuje wpłat na Międzynarodowy Komitet Czerwonego Krzyża i Unicef
Minister zwrócił uwagę, że prezydent – Andrzej Duda i prezes Rady Ministrów – Mateusz Morawiecki intensyfikując działania dyplomatyczne odbyli po ok. 150 spotkań i rozmów z przedstawicielami władz Ukrainy.
Komisja Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa /OSZ/
rozpatrzyła i zaopiniowała dla Marszałek Sejmu – na podstawie informacji Ministra Infrastruktury, Ministra Klimatu i Środowiska, Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji – wniosek Koła Parlamentarnego Polska 2050 o przedstawienie na posiedzeniu Sejmu „Informacji na temat ponownie rosnącego zasolenia Odry i jego przyczyn, a także wyników postępowań wyjaśniających okoliczności katastrofy ekologicznej na Odrze w sierpniu tego roku oraz podjętych przez rząd długofalowych działań w celu zabezpieczenia polskich rzek, w tym zapowiadanych w sierpniu 2022 roku zmian legislacyjnych dot. rewitalizacji rzek”.
Informacje przedstawili: sekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska – Jacek Ozdoba, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury – Marek Gróbarczyk, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi – Krzysztof Ciecióra, zastępca dyrektora Departamentu Monitoringu Środowiska w Głównym Inspektoracie Ochrony Środowiska – Małgorzata Marciniewicz-Mykieta, dyrektor Departamentu Inspekcji w Głównym Inspektoracie Ochrony Środowiska – Anna Dębowiec, prezes Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie – Krzysztof Woś oraz dyrektor Instytutu Rybactwa Śródlądowego Grzegorz – Janusz Dietrich.
W związku z sytuacją na Odrze w 2022 roku, w ramach Państwowego Monitoringu Środowiska utworzona została, począwszy od 2023 roku, sieć monitoringu badawczego. Podstawowym celem prowadzonych badań jest obserwacja wybranych wskaźników jakości wody Odry, w tym zasolenia na podstawie pomiarów przewodności elektrolitycznej i chlorków. W roku 2023 badania prowadzone są w 23 punktach pomiarowo-kontrolnych obejmujących 34 stanowiska pomiarowe. Centralne Laboratorium Badawcze GIOŚ realizuje pobieranie próbek i wykonywanie badań i pomiarów. W okresie od sierpnia 2022 r. do stycznia 2023 r. CLB wykonało ok. 48 tys. oznaczeń.
PGW Wody Polskie podjęły następujące działania: przeglądy pozwoleń-wodnoprawnych, postępowania z art. 410 ustawy – Prawo wodne, kontrole gospodarowania wodami oraz identyfikacja wylotów. Z kolei zadania zaplanowane w ramach II aktualizacji planów gospodarowania wodami to działania z zakresu: poprawy warunków dla obszarów chronionych (132 działania), poprawy warunków hydromorfologicznych rzek i potoków (26 działań), redukcji emisji i zrzutów substancji priorytetowych (4 działania), zapewnienia ciągłości biologicznej i morfologicznej rzek i potoków (3 działania), zapewnienia ciągłości biologicznej rzek i potoków (24 działania).
W dyskusji posłowie zwrócili uwagę na m.in. następujące kwestie: obawy przed ponownym wystąpieniem katastrofy ekologicznej na Odrze w bieżącym roku, powołanie nowej instytucji do monitorowania i analizy sytuacji na Odrze, sposobów czyszczenia inżynierii wodnej, badań dna rzeki, roli samorządów, planowanych inwestycji w urządzenia wodno-kanalizacyjne, monitoringu zrzutu z kopalni oraz prowadzenia pomiarów na Wiśle.
Komisja nie wyraziła potrzeby przeprowadzania odrębnej debaty, w tej sprawie, na posiedzeniu Sejmu.
Komisja Polityki Senioralnej /PSN/
rozpatrzyła informacje Ministra Zdrowia na temat:
- realizacji Narodowego Programu Zdrowia i jego znaczenia dla seniorów,
- działań z zakresu profilaktyki i promocji zdrowia na rzecz osób starszych.
Informacje przedstawił podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia – Piotr Bromber.
Narodowy Program Zdrowia na lata 2021-2025 jest dokumentem ustanowionym w celu realizacji polityki zdrowia publicznego i opiera się na współdziałaniu organów administracji rządowej, jednostek samorządu terytorialnego oraz innych instytucji, organizacji i podmiotów zaangażowanych w realizację jego zadań.
Celem strategicznym aktualnej edycji jest zwiększenie liczby lat przeżytych w zdrowiu oraz zmniejszenie społecznych nierówności w zdrowiu oraz zwiększenie motywacji i kompetencji pracodawców, menedżerów i specjalistów zarządzania zasobami ludzkimi do realizacji programów zarządzania zdrowiem starzejących się pracowników w średnich i dużych zakładach pracy. W ramach realizacji Narodowego Programu Zdrowia na lata 2016-2020 zostało powołane Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej, które ma za zadanie m.in. wspieranie aktywności społecznej seniorów oraz poprawę związanej ze zdrowiem jakości życia osób starszych. Zaplanowano również opracowanie programu edukacyjnego w zakresie profilaktyki osteoporozy dla osób w wieku 50 lat i więcej oraz realizację pilotażu szkolenia w tym zakresie. Wprowadzono także zmiany w procesie naboru na szkolenie specjalizacyjne.
Konieczne jest prowadzenie zdrowotnych działań edukacyjnych i profilaktycznych o udowodnionej skuteczności, które w przyszłości przyniosą wymierne korzyści nie tylko dla zdrowia publicznego, ale także korzyści ekonomiczne, ponieważ koszty leczenia następstw chorób cywilizacyjnych kilkudziesięciokrotnie przekraczają wydatki przeznaczane na profilaktykę tych chorób. Osoby starsze stanowią grupę bardzo zróżnicowaną, zarówno pod względem zaawansowania procesów starzenia, zmian chorobowych, jak i sprawności biologicznej oraz psychicznej. Dlatego należy poszukiwać sposobów na profilaktykę uwzględniających różnorodne potrzeby, doświadczenie, motywacje czy bariery starszych. Prowadzone są kampanie w obszarze zdrowia i zdrowego stylu życia.
Ministerstwo Zdrowia dostrzega znaczenie działań profilaktycznych i podejmuje zadania ukierunkowane na profilaktykę i promocję zdrowia w społeczeństwie. Realizowana w ramach NPZ kampania edukacyjno-informacyjna na temat chorób otępiennych, w tym choroby Alzheimera ma na celu zwiększenie wiedzy i świadomości społeczeństwa na temat zaburzeń otępiennych – w tym ich objawów, roli wczesnego rozpoznania choroby oraz kształtowania właściwych postaw wobec osób chorych i ich bliskich.
Działania z zakresu profilaktyki i promocji zdrowia realizowane są przez Narodowy Fundusz Zdrowia. Prowadzona jest również edukacja w zakresie kształtowania profilaktyki m.in. raka piersi, raka płuc. Organizowane są spotkania edukacyjne w zakresie chorób wieku starczego, ich zapobiegania oraz zalecanej profilaktyki prozdrowotnej, a także warsztaty z udziałem fizjoterapeuty. Wśród działań z zakresu profilaktyki i promocji zdrowia na rzecz osób starszych realizowanych w latach 2020- 2022 odbywały się „Czwartkowe Spotkania z Geriatrią, Reumatologią i Rehabilitacją”.
Komisja nie zgłosiła podpozycji tematów kontroli do planu pracy Najwyższej Izby Kontroli na 2024 rok.
Komisja Polityki Społecznej i Rodziny /PSR/
rozpatrzyła poprawki zgłoszone w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw (druki nr 2932 i 2998).
W czasie drugiego czytania zgłoszono 28 poprawek. Komisja wnosi o ich odrzucenie.
Poprawki, dotyczyły m.in.:
- wprowadzenia urlopu zdrowotnego,
- zobowiązania pracodawcy do organizowania pracy zdalnej w sposób niewymagający od pracownika komunikacji z pracodawcą poza godzinami pracy,
- otrzymania przez pracownika pełnego wynagrodzenia za okres urlopu opiekuńczego.
Sprawozdawca – poseł Bożena Borys-Szopa (PiS).
Komisja przyjęła propozycje tematów kontroli do planu pracy Najwyższej Izby Kontroli na 2024 rok.
W posiedzeniu uczestniczył sekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej – Stanisław Szwed.
Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi /RRW/
rozpatrzyła informację na temat zastosowania bionawozów w polskim rolnictwie oraz perspektyw ich wdrażania, zgodnie ze strategią Europejskiego Zielonego Ładu.
Informację przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi – Lech Kołakowski.
Termin bionawozy nie został zdefiniowany w obowiązujących aktach prawnych, jednak zgodnie z ogólnie dostępną definicją to preparaty na bazie surowców pochodzenia naturalnego, zawierające: aminokwasy, cukry, witaminy, fitohormony, enzymy oraz makro- i mikro-elementy, a często także mikroorganizmy i/lub ich metabolity korzystnie wpływające na wzrost i plonowanie roślin. Bionawozy są skuteczną, częściową alternatywą dla nawożenia mineralnego. Innowacyjne bionawozy wzbogacone mikrobiologicznie są wdrażane do praktyki ogrodniczej i rolniczej w celu poprawy wzrostu i plonowania roślin uprawnych oraz żyzności gleby. Są to preparaty pochodzenia naturalnego (roślinnego lub zwierzęcego), bezpieczne dla ludzi i środowiska. Produkowane są na bazie materii organicznej, ekstraktów roślinnych i pożytecznych mikroorganizmów (bakterie, grzyby mikroskopowe i grzyby mykoryzowe). Bionawozy zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi w zależności od składu i działania mogą być zaklasyfikowane do różnych grup produktów nawozowych jako nawozowe produkty mikrobiologiczne, wzbogacone mikrobiologicznie nawozy organiczne lub biostymulatory oraz środki poprawiające właściwości gleby.
W ostatnich latach wraz ze wzrostem zainteresowania produkcją i konsumpcją żywności ekologicznej, będącej wyrazem wzrostu świadomości konsumentów w kontekście ochrony środowiska i zdrowia człowieka dynamicznie zwiększa się również zainteresowanie rynku bioproduktami, których średnioroczna produkcja i podaż rośnie o 10-13% przy równoczesnym wzroście produkcji nawozów mineralnych na poziomie światowym jedynie w skali 1-3%.
Podczas dyskusji podkreślano potrzebę zwiększenia dostępności do tego rodzaju produktów, tym bardziej że jako tańszy i zdrowszy odpowiednik nawozów mineralnych mogłyby znacząco wpłynąć na poprawę sytuacji na rynku nawozów. Wskazywano potrzebę stworzenia mechanizmów pomocy dla krajowych producentów bionawozów.
Komisja po przedstawieniu prezentacji kierownika Zakładu Mikrobiologii i Ryzosfery w Instytucie Ogrodnictwa - Państwowym Instytucie Badawczym w Skierniewicach – prof. dr hab. Lidii Sas-Paszt podjęła decyzję o przygotowaniu projektu dezyderatu do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie wprowadzenia do systemu prawnego definicji bionawozów oraz możliwości ujęcia tych preparatów w ekoschematach jako systemu zachęt finansowych dla rolników.
Komisja Spraw Zagranicznych /SZA/
pozytywnie
zaopiniowała kandydaturę Piotra Skwiecińskiego na stanowisko Ambasadora Nadzwyczajnego i Pełnomocnego Rzeczypospolitej Polskiej w Republice Armenii.
Komisja rozpatrzyła zawiadomienie Prezesa Rady Ministrów o zamiarze przedłożenia Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej do ratyfikacji, bez zgody wyrażonej w ustawie, Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Radą Federalną Konfederacji Szwajcarskiej o wzajemnej ochronie informacji niejawnych, podpisanej w Thun dnia 7 września 2022 r. (druk nr 2946).
Komisja rekomendowała Sejmowi przyjęcie zawiadomienia bez zastrzeżeń.
Komisja rozpatrzyła zawiadomienie Prezesa Rady Ministrów o zamiarze przedłożenia Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej do ratyfikacji, bez zgody wyrażonej w ustawie, Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Federacyjnej Republiki Brazylii o wymianie i wzajemnej ochronie informacji niejawnych, podpisanej w Nowym Jorku dnia 20 września 2022 r. (druk nr 2947).
Komisja rekomendowała Sejmowi przyjęcie zawiadomienia bez zastrzeżeń.
Komisja rozpatrzyła zawiadomienie Prezesa Rady Ministrów o zamiarze przedłożenia Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej do ratyfikacji, bez zgody wyrażonej w ustawie, Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Radą Ministrów Republiki Albanii o współpracy w dziedzinie obronności, podpisanej w Brukseli dnia 16 czerwca 2022 r. (druk nr 2993).
Komisja rekomendowała Sejmowi przyjęcie zawiadomienia bez zastrzeżeń.
Komisja nie zgłosiła propozycji tematów kontroli do planu pracy Najwyższej Izby Kontroli na 2024 rok.
W posiedzeniu uczestniczył podsekretarz stanu Ministerstwie Spraw Zagranicznych – Wojciech Gerwel.
Komisja Zdrowia /ZDR/
rozpatrzyła informację na temat Ambulatoryjnej Opieki Specjalistycznej (AOS) – ocena działania systemu, czas oczekiwania.
Podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia – Maciej Miłkowski przedstawił informację na temat realizacji świadczeń gwarantowanych z zakresu Ambulatoryjnej Opieki Specjalistycznej (AOS), zasad finansowania przez Narodowy Fundusz Zdrowia ww. świadczeń oraz ocenę działania systemu.
Minister omówił również rekomendowane kierunki działań w obszarze Ambulatoryjnej Opieki Specjalistycznej wynikające z map potrzeb zdrowotnych na lata 2022-2026, w tym m.in. przygotowanie szczegółowego wykazu procedur wykonywanych w ramach AOS, działania zmierzające do wyrównania dostępności do poradni specjalistycznych, kwestię koordynacji opieki podstawowej i specjalistycznej w zakresie opieki nad pacjentami z chorobami przewlekłymi.
W celu zwiększenia dostępności do ambulatoryjnych świadczeń opieki specjalistycznej w podstawowej opiece zdrowotnej wprowadzona została Opieka Koordynowana w Podstawowej Opiece Zdrowotnej. Ponadto pacjenci uzyskali możliwość skorzystania ze znieczulenia w zakresie udzielanych świadczeń w obszarze badań endoskopowych przewodu pokarmowego – gastroskopii i kolonoskopii, rozszerzono także listę badań diagnostycznych m.in. w kardiologii i endokrynologii.
Po zakończeniu epidemii zaobserwowano zwiększoną zgłaszalność pacjentów, co przełożyło się na wzrost liczby oczekujących i wydłużyło czas oczekiwania do poradni specjalistycznych.
W trakcie dyskusji posłowie pytali o: kwestię bezlimitowych wizyt w Ambulatoryjnej Opiece Specjalistycznej, funkcjonowanie e-skierowań w AOS, badania diagnostyczne i dostęp pacjentów do rezonansu i tomografii komputerowej, kolejki do poszczególnych specjalistów i listy oczekujących pacjentów w przypadku ograniczonej możliwości udzielenia świadczeń zdrowotnych, przyczyny spadku liczby świadczeniodawców w ramach AOS, opiekę skoordynowaną w Podstawowej Opiece Zdrowotnej w leczeniu chorób przewlekłych, funkcjonowanie poradni przyszpitalnych, kwestię rozliczania świadczeń wykonywanych przez lekarzy w AOS.
Zwrócono także uwagę na potrzebę pilnych działań zmierzających do poprawy dostępności pacjentów do opieki specjalistycznej oraz konieczność zweryfikowania systemu wystawiania skierowań na zaopatrzenie ortopedyczne.
Komisja nie zgłosiła propozycji tematów kontroli do planu pracy Najwyższej Izby Kontroli na 2024 r.
Komisje: Administracji i Spraw Wewnętrznych /ASW/ oraz Obrony Narodowej /OBN/
rozpatrzyły rządowy projekt ustawy o świadczeniu pieniężnym przysługującym członkom rodziny funkcjonariuszy lub żołnierzy zawodowych, których śmierć nastąpiła w związku ze służbą albo podjęciem poza służbą czynności ratowania życia lub zdrowia ludzkiego albo mienia (druk nr 2951).
Celem projektowanej ustawy jest zagwarantowanie wsparcia finansowego rodzinom funkcjonariuszy, żołnierzy, druhów ochotniczych straży pożarnych oraz ratowników górskich, którzy podczas realizowania swoich obowiązków stracili życie. Nowe przepisy kompleksowo uregulują tę kwestię przez wprowadzenie i wypłatę świadczenia pieniężnego. Projektowane przepisy to także symboliczne zadośćuczynienie rodzinom funkcjonariuszy, żołnierzy, druhów OSP oraz ratowników górskich straty najbliższych, którzy poświęcili swoje życie ratując życie, zdrowie i mienie innych.
Komisje przyjęły poprawki legislacyjno-redakcyjne oraz polegające m.in. na zapewnieniu możliwości jednoczesnego pobierania przez rodziców poległych funkcjonariuszy, żołnierzy, strażaków, ratowników OSP i ratowników górskich świadczenia pieniężnego przewidzianego w projekcie ustawy oraz emerytury lub renty, uposażenia w stanie spoczynku lub uposażenia rodzinnego, z wyłączeniem renty rodzinnej lub uposażenia rodzinnego po tym samym zmarłym oraz usprawnieniu funkcjonowania rejonowych komisji lekarskich poprzez podniesienie efektywności i wydajności komisji i dostosowania do rozwiązań funkcjonujących w powszechnym systemie ubezpieczeń społecznych, a także w Siłach Zbrojnych RP w przypadku żołnierzy zawodowych.
Komisje przyjęły sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Zdzisław Sipiera (PiS).
W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji – Maciej Wąsik oraz sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej – Wojciech Skurkiewicz.
Komisja: do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych /ESK/ oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej /STR/
na posiedzeniu prowadzonym z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej umożliwiających porozumiewanie się na odległość
rozpatrzyły poprawki zgłoszone w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych oraz niektórych innych ustaw (druki nr 2938 i 2962).
W czasie drugiego czytania zgłoszono 16 poprawek. Komisje wnoszą o przyjęcie jednej poprawki i odrzucenie 13 poprawek. 2 poprawki zostały wycofane przez wnioskodawców.
Poprawka, która Komisje proponują przyjąć, wprowadza nieuwzględnione konsekwencje najważniejszej poprawki przyjętej w sprawozdaniu Komisji, zwiększającej odległość nowej elektrowni wiatrowej od istniejących budynków mieszkalnych z 500 do 700 m.
Poprawki, które Komisje proponują odrzucić, miały na celu m.in.:
- dodanie przepisu przewidującego zarządzanie obowiązkowego referendum lokalnego w sprawie zgody mieszkańców na lokalizację elektrowni wiatrowej w gminie,
- ustalenie odległości nowej elektrowni wiatrowej od istniejących budynków mieszkalnych w zależności od przewidywanego maksymalnego emitowanego hałasu elektrowni,
- ustalanie odległości nowej elektrowni wiatrowej od istniejących budynków mieszkalnych w odległości nie mniejszej niż 500 m.
Sprawozdawca – poseł Marek Suski (PiS).
W posiedzeniu uczestniczyła minister klimatu i środowiska – Anna Moskwa.
Komisje: Finansów Publicznych /FPB/ oraz Spraw Zagranicznych /SZA/
przeprowadziły pierwsze czytanie i rozpatrzyły rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Federacyjną Republiką Brazylii w sprawie eliminowania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu oraz zapobiegania uchylaniu się i unikaniu opodatkowania oraz Protokołu do tej Umowy, podpisanych w Nowym Jorku dnia 20 września 2022 r. (druk nr 2987).
Uzasadnienie projektu przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Finansów – Artur Soboń.
Komisje przyjęły sprawozdanie w brzmieniu przedłożenia.
Sprawozdawca – Barbara Bartuś (PiS).
Komisje: Polityki Społecznej i Rodziny /PSR/ oraz Zdrowia /ZDR/
na posiedzeniu zwołanym w trybie art. 152 ust. 2 regulaminu Sejmu na wniosek grupy posłów zrealizowała następujący porządek obrad: „Informacja Minister Rodziny i Polityki Społecznej, Ministra Zdrowia, Prezesa Zarządu Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych oraz Prezesa Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych na temat procesu zakupu sprzętu medycznego za kwotę 200 mln zł, w celu utworzenia wypożyczalni sprzętu rehabilitacyjnego, wyrobów medycznych i technologii asystujących, której koordynatorem operacyjnym będzie Rządowa Agencja Rezerw Strategicznych oraz organizacji ww. projektu”.
Uzasadnienie wniosku o zwołanie posiedzenia przedstawili posłowie Marzena Okła-Drewnowicz (KO) oraz Rajmund Miller (KO).
Wnioskodawcy przedstawili problemy towarzyszące tworzeniu wypożyczalni sprzętu rehabilitacyjnego i wątpliwości dotyczące jego zakupu.
Sekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej – Paweł Wdówik podkreślił, że dokonano zakupu urządzeń nowoczesnych i tym samym ułatwiono pacjentom dostęp do zaawansowanego sprzętu rehabilitacyjnego. Poinformował, jak przebiegać ma procedura wypożyczania sprzętu, podkreślił rolę lokalnych doradców w procedurze. Wskazał także, że listę i ilość potrzebnego sprzętu Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej konsultowało z ekspertami.
Podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia – Maciej Miłkowski uzupełnił informację podając, iż Ministerstwo Zdrowia również brało udział w konsultacjach z Ministerstwem Rodziny i Polityki Społecznej. Poinformował także, że Ministerstwo Zdrowia nie uczestniczyło w dalszych etapach zakupu sprzętu, ponieważ zadanie to realizowała Rządowa Agencja Rezerw Strategicznych.
W dyskusji posłowie i goście poruszyli kwestię kryteriów wyboru dostawców sprzętu do wypożyczalni, a także kryteriów wyboru ekspertów, z którymi konsultowano zakup. Odniesiono się także do kwestii utajnienia szczegółów zakupu. Wskazano, że brak jest informacji o logistyce dostaw urządzeń do pacjentów, a także o instruktażu dla korzystających ze sprzętu. Poruszono również kwestię zatrudnienia w wypożyczalni – jego kosztów i wyszkolenia personelu. Podniesiono również kwestię obecnego miejsca magazynowania sprzętu. Podkreślono także, że zakup sprzętu nie był konsultowany z organizacjami reprezentującymi osoby niepełnosprawne oraz z podmiotami zajmującymi się dystrybucją wyrobów medycznych i sprzętu rehabilitacyjnego.
Komisje: Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej /STR/ oraz Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki /KFS/
rozpatrzyły Informację Najwyższej Izby Kontroli o wynikach kontroli realizacji strategii rozwoju sportu w województwie śląskim do roku 2020.
Informację przedstawił dyrektor Delegatury NIK w Katowicach – Piotr Miklis.
Dostrzegając znaczącą rolę sportu w życiu społeczno-gospodarczym Zarząd Województwa Śląskiego zdecydował o opracowaniu Strategii, która miała na celu „stworzenie ram dla rozwoju sportu w regionie”. Strategia została przyjęta uchwałą Sejmiku Województwa Śląskiego 12 marca 2012 r. i była głównym dokumentem strategicznym rozwoju sportu województwa śląskiego.
W 2020 r. w województwie śląskim zakończona została realizacja założeń Strategii. Kontrola została podjęta w celu ocenienia poziomu osiągnięcia zakładanych w niej rezultatów.
Cele Strategii Rozwoju Sportu w województwie śląskim do roku 2020 nie zostały w pełni osiągnięte, co było skutkiem m.in. braku ścisłego powiązania z nią wydatków ponoszonych przez samorząd województwa w zakresie kultury fizycznej. Niewłaściwy dobór lub brak wskaźników przyjętych w tym dokumencie utrudniał lub uniemożliwiał zmierzenie poziomu realizacji założeń. Cele i kierunki działań oraz wskaźniki przyjęte w Strategii zostały rzetelnie określone na podstawie rozpoznania potrzeb społeczności regionu. Jednakże przyjęta na etapie opracowywania Strategii przedmiotowość wskaźników okazała się w wielu przypadkach trudna bądź niemożliwa do zwymiarowania w 2020 r.
Określony w Strategii „System monitorowania i ewaluacji”, polegający na pomiarze w okresach dwuletnich (począwszy od 2010 r.) trzech kategorii wskaźników: oddziaływania, rezultatu oraz produktu, nie został wykorzystany przez marszałka województwa do skutecznej realizacji jej założeń. Gromadzono jedynie dane odnośnie do czterech z 19 wskaźników mających podlegać monitoringowi, natomiast nie przeprowadzano ewaluacji zrealizowanych działań oraz osiągniętych efektów pod kątem ich wpływu na realizację celów wskazanych w Strategii. Nieprowadzenie rzetelnego, skutecznego oraz bieżącego monitoringu skutkowało brakiem możliwości podejmowania działań korygujących plany określone w tym dokumencie.
Samorząd województwa zapewnił w latach 2016-2020 finansowanie zadań publicznych z zakresu kultury fizycznej. Urząd wspierał i upowszechniał kulturę fizyczną i sport dofinansowując te zadania, realizowane przez organizacje pozarządowe i inne podmioty zewnętrzne. W ramach ww. zadań organizowano różnego rodzaju imprezy i wydarzenia sportowe, prowadzono szkolenie sportowe dzieci i młodzieży oraz szkolono instruktorów. Dofinansowywano także zadania dotyczące bezpieczeństwa publicznego związane z turystyką górską i wodną oraz inwestycje o charakterze sportowym. Brakowało jednak ścisłego powiązania nakładów ponoszonych corocznie z budżetu samorządu województwa na finansowanie kultury fizycznej z realizacją celów i założeń Strategii; nie odnoszono się do nich w ogłoszeniach o otwartych konkursach na realizację zadań publicznych; danych takich nie oczekiwano także od podmiotów składających oferty konkursowe o dofinansowanie, a w zawieranych umowach dotacyjnych nie były określane wymagania w tym zakresie. Stwierdzono nieprawidłowości dotyczące nieprzeprowadzenia przez obu dyrektorów okresowej kontroli stanu technicznego obiektów sportowych, o której mowa w art. 62 ust. 1 pkt 1 ustawy Prawo budowlane oraz w jednym przypadku kontroli zapewniania bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do placówki, o której mowa w § 3 rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa w szkołach.
Komisje rozpatrzyły Informację Najwyższej Izby Kontroli o wynikach kontroli bezpieczeństwa gminnych obiektów użyteczności publicznej w województwach pomorskim i zachodniopomorskim.
Informację przedstawił dyrektor Delegatury NIK w Szczecinie – Marcin Stefaniak.
Kontrola pt. „Bezpieczeństwo gminnych obiektów użyteczności publicznej w województwach pomorskim i zachodniopomorskim” została podjęta z własnej inicjatywy Najwyższej Izby Kontroli. Kontrolą objęto 6 urzędów gmin, 12 gminnych jednostek organizacyjnych zarządzających gminnymi obiektami użyteczności publicznej oraz 6 powiatowych inspektoratów nadzoru budowlanego. Ponadto skontrolowane zostały 32 gminne obiekty użyteczności publicznej na terenie województw pomorskiego i zachodniopomorskiego, zarządzane przez podmioty nieobjęte kontrolą NIK. Kontrole zostały zlecone, na podstawie art. 12 pkt 3 ustawy o NIK powiatowym inspektorom nadzoru budowlanego (w zakresie przestrzegania przepisów prawa budowlanego) i komendantom powiatowym Państwowej Straży Pożarnej (w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa przeciwpożarowego). Kontrole w tych obiektach przeprowadziła również Państwowa Inspekcja Pracy, Okręgowe Inspektoraty Pracy w Gdańsku i Szczecinie. Łącznie kontrolą objęto 102 gminne obiekty użyteczności publicznej (w tym NIK skontrolowała 70 obiektów). Największą liczbę – 29 (28,4%) stanowiły budynki administracyjno-biurowe (głównie siedziby jednostek kontrolowanych), remizy OSP lub świetlice wiejskie – 28 (tj. 27,5%) oraz ośrodki kultury wraz z salami widowiskowymi lub o innym charakterze – 10 (tj. 9,8%).
Działania skontrolowanych podmiotów zarządzających oraz sprawujących nadzór nie zapewniały w pełni bezpiecznego użytkowania gminnych obiektów użyteczności publicznej w województwach pomorskim i zachodniopomorskim. Nieprawidłowości, które skutkowały niewłaściwą realizacją zadań lub wpływały na obniżenie poziomu bezpieczeństwa, stwierdzono we wszystkich jednostkach zarządzających obiektami. Dotyczyły one niemal 96,1% spośród 102 skontrolowanych obiektów. Nieprawidłowy stan 9 obiektów (8,8%) mógł stanowić bezpośrednie niebezpieczeństwo dla życia, zdrowia ludzkiego lub powodować powstanie znacznej szkody w mieniu.
Komisje: Sprawiedliwości i Praw Człowieka /SPC/ oraz Spraw Zagranicznych /SZA/
przeprowadziły pierwsze czytanie i rozpatrzyły rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi o współpracy prawnej w sprawach karnych, podpisanej w Abu Dhabi dnia 22 września 2022 r. (druk nr 2915).
Uzasadnienie projektu przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości – Sebastian Kaleta.
Komisje przyjęły sprawozdanie w brzmieniu przedłożenia.
Sprawozdawca – poseł Marek Ast (PiS).