Interpelacja nr 36877
do ministra infrastruktury
w sprawie wagonów gastronomicznych w taborze PKP Intercity
Zgłaszający: Franciszek Sterczewski
Data wpływu: 28-10-2022
Szanowny Panie Ministrze,
rozwój kolei jest kluczowym zagadnieniem z wielu powodów. Przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu, przystosowanie do zmian klimatu, redukcja korzystania z samochodów osobowych – to tylko niektóre z nich. W tym celu niezbędne są inwestycje nie tylko w infrastrukturę kolejową, ale także sam tabor. Tylko tak można poprawić jakość podróży i tym samym zachęcić do korzystania z kolei więcej pasażerek i pasażerów.
Zarówno tegoroczne wakacje, jak i cały 2022 rok są rekordowe pod względem przewozów pasażerskich dla każdego z przewoźników kolejowych. Rekordy przewozowe pobiła także spółka PKP Intercity, która w ciągu trzech kwartałów bieżącego roku przewiozła 43,5 miliona pasażerów, a według zapowiedzi przewoźnika do końca roku można spodziewać się znacznego przekroczenia liczby 50 milionów pasażerów. Aby PKP Intercity były gotowe do przewozu coraz większej liczby pasażerów, spółka potrzebuje kolejnych inwestycji w tabor, a więc zarówno w lokomotywy wraz z wagonami, jak również w zespoły trakcyjne. Szczególnie inwestycja w modernizację oraz zakup wagonów jest kluczowa z powodu możliwości łatwego modelowania zestawieniem danego składu i ewentualnym zwiększeniem jego pojemności w razie potrzeby. O ile przewoźnik inwestuje w wagony pasażerskie, o tyle znacznie gorzej wygląda liczba zakupionych oraz zmodernizowanych wagonów barowych, restauracyjnych, sypialnych czy też kuszetek. Sytuacja wygląda podobnie również w przypadku wagonów do przewozu większej liczby rowerów.
W mediach regularnie można znaleźć informacje o tym, że w danym składzie pociągu zabrakło wagonu restauracyjnego czy też barowego mimo planów jego obecności, co PKP Intercity tłumaczy ich niewielką liczbą w taborze. Dochodzi do sytuacji, gdy pociągi pokonujące wiele setek kilometrów nie mają w składzie wagonu barowego, na czym tracą podróżni i podróżne, którzy skazani są na jedzenie wyłącznie zimnych przekąsek z wózka barowego, bo to on pełni usługę gastronomiczną na określonym odcinku danej relacji pociągu. Na pewno nie zachęca to podróżnych do wielogodzinnych podróży pociągiem uruchamianym przez PKP Intercity.
To wszystko sprawia, że potencjalni nowi pasażerowie i pasażerki, chcący podróżować komfortowo i wygodnie, bez konieczności myślenia o tym, czy będą mogli zjeść ciepły posiłek na pokładzie pociągów PKP Intercity, w podróżach na większym dystansie mogą wybrać własny samochód zamiast kolei, co będzie negatywne z powodów środowiskowych, ale też społecznych czy ekonomicznych.
W związku z powyższym zwracam się do Ministerstwa Infrastruktury z następującymi pytaniami:
1. Jaką liczbą wagonów barowych oraz restauracyjnych aktualnie dysponuje PKP Intercity? Ile wagonów obu typów aktualnie znajduje się w służbie, a także ile jest wyłączonych z użytkowania? Proszę o podanie danych z podziałem na typ barowy oraz restauracyjny, natomiast w przypadku wyłączenia z użytkowania proszę o podanie powodu odstawienia danego wagonu.
2. Jaką liczbę wagonów barowych oraz restauracyjnych planuje nabyć PKP Intercity w najbliższych latach? Jakie są ramy czasowe tych przetargów? Czy wagony tego typu zostaną nabyte w ramach zapowiadanego przetargu na minimum 300 wagonów? Proszę o podanie danych z podziałem na typ barowy oraz restauracyjny.
3. Czy przewoźnik planuje dalej przebudowywać na wagony gastronomiczne starsze wagony innych typów? Jeśli tak – w jakim zakresie oraz jakich wagonów ma dotyczyć ten proces?
4. Czy PKP Intercity dysponuje danymi o tym, jak często w bieżącym 2022 roku zdarzały się sytuacje, że mimo obecności wagonu gastronomicznego w planowanym zestawieniu wagonu tego nie było w rzeczywistym składzie pociągu? Jeśli tak – proszę o podanie tych danych. Jeśli nie – dlaczego takie dane nie są gromadzone?
5. Ile pociągów w planowanych zestawieniach posiada wagon gastronomiczny (barowy lub restauracyjny)? Ile pociągów w rzeczywistości posiada taki wagon każdego dnia? Jak ta liczba ma się do całkowitej liczby pociągów uruchamianych przez przewoźnika, które są realizowane poprzez składy wagonowe?
6. Na jakich trasach podróżni mogą spotkać wagony gastronomiczne, a na jakich nie ma ich wcale?
7. Od czego zależy obecność wagonu barowego bądź restauracyjnego w składzie pociągu PKP Intercity?
Z poważaniem
Franciszek Sterczewski