Interpelacja nr 33099

do ministra infrastruktury

w sprawie linii kolejowej nr 283

Zgłaszający: Wojciech Zubowski

Data wpływu: 21-04-2022

Szanowny Panie Ministrze,

linia kolejowa nr 283, zarządzana jest przez PKP Polskie Linie Kolejowe, liczy łącznie 77,551 km. Przynależy do oddziału regionalnego PKP Polskich Linii Kolejowych we Wrocławiu i do dwóch zakładów linii kolejowych: na odcinku Jelenia Góra–Zebrzydowice (bez ostatniej stacji; 0,070–59,000 km) do zakładu w Wałbrzychu, a na trasie Zebrzydowice–Ławszowa (59,000–77,621 km) we Wrocławiu. Poza stacją Jelenia Góra i węzłem Zebrzydowa, gdzie przecina się ona z dwutorowymi, zelektryfikowanymi liniami kolejowymi, jest ona w całości jednotorowa i niezelektryfikowana.

Powyższa linia znalazła się w ogłoszonym w październiku 2018 roku rządowym programie Kolej Plus w ramach utworzeniu ciągu Legnica–Złotoryja–Jelenia Góra/ Świeradów-Zdrój wraz z rewitalizacją linii Lwówek Śląski–Zebrzydowa. Przypomnę, że celem programu jest uzupełnienie sieci kolejowej o połączenia kolejowe miejscowości o populacji powyżej 10 tys. mieszkańców, które nie posiadają dostępu do połączeń pasażerskich z miastami wojewódzkimi lub takich, które posiadają dostęp do kolei, ale istniejące połączenia wymagają usprawnienia. Program jest skierowany przede wszystkim do jednostek samorządu terytorialnego/związków metropolitalnych, które byłyby zainteresowane rozwojem infrastruktury kolejowej na swoim terenie, przy uwzględnieniu potrzeb komunikacyjnych mieszkańców. Program zakłada realizację inwestycji liniowych – tj. modernizację istniejącej lub budowę nowych linii kolejowych oraz inwestycje punktowe, jak np. budowa nowych przystanków, mijanek czy łącznic kolejowych.

Z kolei w 2019 roku Ministerstwo Obrony Narodowej ogłosiło plany remontu linii kolejowej nr 283 pomiędzy Żaganiem a Zebrzydową do 2023 r. poprzez przystosowanie linii do ruchu z prędkością 80 km/h w tym odbudowę zlikwidowanego odcinka Ławszowa–Żagań. W ramach tego projektu rozważane było także odtworzenie infrastruktury pasażerskiej.

Co istotne w tym samym roku Zarząd Województwa Dolnośląskiego podjął uchwałę o chęci przejęcia od PKP prawa użytkowania wieczystego gruntów oraz prawa własności budynków i urządzeń związanych z linią kolejową 283 między Jelenią Górą a Lwówkiem Śląskim. Jednakże do dziś przejęcie to nie nastąpiło.

Z rozmów z samorządowcami zachodniej części województwa dolnośląskiego jakie prowadzę wynika, że od lat zainteresowani są ,,usamorządowieniem" niniejszej linii. Samorządowcy liczą, iż po rewitalizacji oprócz funkcji transportu lokalnego mieszkańców przejmie także funkcję turystyczną. Niniejsza linia jest bowiem bardzo atrakcyjną turystycznie trakcją. Przebiega przez 3 tunele i wiele innych obiektów inżynieryjnych i może podnieść atrakcyjność turystyczną tego regionu.

Niestety przy braku decyzji co do przyszłości własnościowej jak i inwestycyjnej ww. linia ulega dalszemu niszczeniu.

W związku z powyższym:

  1. Jakie plany własnościowe a co za tym rewitalizacyjne ma do niniejszej linii ministerstwo?
  2. Proszę o wskazanie przyczyn przedłużającej się procedury przejęcia ww. linii przez Dolnośląski Urząd Marszałkowski (DSDiK).
  3. Informację czy ewentualne uczestnictwo w programie Kolej Plus nie wyklucza usamorządowienia niniejszej linii?
  4. Wskazanie innego rozwiązania, którego finałem będzie rewitalizacja tej przepięknej z ogromnymi walorami turystycznymi linii.