Zapytanie nr 4963

do ministra edukacji i nauki

w sprawie polsko-niemieckiego podręcznika do historii

Zgłaszający: Paweł Zalewski

Data wpływu: 16-03-2022

Szanowny Panie Ministrze,

Wspólna Polsko-Niemiecka Komisja Podręcznikowa jest najstarszą czynną formą współpracy dwustronnej. Istnieje od ponad 50 lat, a jej powstanie było efektem uzgodnień zawartych przez władze PRL i Republiki Federalnej Niemiec po dokonaniu normalizacji stosunków między PRL a RFN na skutek podpisania układu granicznego w 1970 r.

Rozpoczęte w 2008 roku prace nad stworzeniem wspólnego podręcznika do historii trwały kilkanaście lat i zakończyły się w 2020 roku wydaniem ostatniego – 4. tomu. Tom ten obejmujący swoim zakresem czasy najnowsze (XX wiek) został wprowadzony do użytku w Niemczech w 2020 r. Natomiast w naszym kraju nie został wprowadzony, ponieważ – jak informował prof. R. Traba: [grudzień 2020, dla dw.de] „W Polsce obowiązują inne przepisy. Każdy tom w miarę ukazywania się był oddzielnie zatwierdzany i dopuszczony do użytku, ale nie jako podręcznik, lecz jako materiał pomocniczy (edukacyjny). Po opublikowaniu czwartego tomu całość została ponownie oddana do recenzji, aby uzyskać status podręcznika. Czekamy na recenzję czwartego tomu. Według mnie powinna to być formalność, bo podręcznik spełnia wszystkie wymogi”.

Procedura zatwierdzenia podręcznika nie okazała się jednak formalnością Z informacji uzyskanej podczas debaty organizowanej przez Instytut Zachodni w Poznaniu pt. "Między przyjaźnią a frustracją. Polska i Niemcy wczoraj i dziś" w dniu 18.01.2022 r. wynika, iż polskie Ministerstwo Edukacji i Nauki nie zamierza dopuścić podręcznika do użytku, ponieważ uzyskał on dwie negatywne recenzje.

W związku z tym zwracam się z prośbą o odpowiedź na pytania:

  1. Z jakich powodów polsko-niemiecki podręcznik nie został dopuszczony do użytku?

  2. Kto był autorem recenzji ww. podręcznika?

  3. Jaka jest treść recenzji ww. podręcznika? Na podstawie ustawy o dostępie do informacji publicznej wnoszę o upublicznienie całości wszystkich recenzji tego podręcznika.

  4. Czy Ministerstwo Edukacji i Nauki planuje podjąć działania, aby ostatni tom wspólnego podręcznika polsko-niemieckiego został dopuszczony do użytku?

Z poważaniem

Paweł Zalewski
Poseł na Sejm RP