Interpelacja nr 31698

do ministra infrastruktury

w sprawie częściowej zmiany koncepcji modernizacji linii kolejowej nr 354

Zgłaszający: Franciszek Sterczewski

Data wpływu: 21-02-2022

Szanowny Panie Ministrze,

kolej od wielu lat jest zaniedbywaną dziedziną infrastruktury. Szczególnie widoczne jest to w porównaniu z nakładami na inwestycje w transport samochodowy. Dlatego doceniam wszelkie działania zmierzające do unowocześnienia polskiego transportu kolejowego. Jednak takie inwestycje, niosące ze sobą koszty rzędu setek tysięcy złotych, muszą być przeprowadzane z rozwagą. Przykładem niedokładnie zaplanowanej inwestycji jest przebudowa linii kolejowej nr 354.

Linia kolejowa nr 354 to trasa istotna nie tylko z historycznego punktu widzenia (choć była to pierwsza linia na terenie Wielkopolski, która została sfinansowana z budżetu państwa po nacjonalizacji prywatnych przedsiębiorstw kolejowych), ale przede wszystkim ważny szlak komunikacyjny. Łączy ze sobą Poznań i Piłę, zapewniając w ten sposób dojazd do stolicy województwa i wielu mniejszych miejscowości mieszkańcom i mieszkankom północnej Wielkopolski. Na tej trasie znajdują się kluczowe dla regionu stacje Rogoźno Wielkopolskie, Chodzież oraz Oborniki Wielkopolskie. Wielokrotnie zmieniały się granice administracyjne, w których położona jest linia nr 354, jednak finalnie po II wojnie światowej cała linia znalazła się na terenach przyznanych Polsce. Co ważne w kontekście trwającej modernizacji linii, jej drugi tor został częściowo odbudowany w latach 70. na odcinkach Poznań-Oborniki oraz Piła-Dziembówko. Pozostałe fragmenty pozostają jednak nieodbudowane.

Z medialnych informacji publikowanych przez PKP PLK wynika, że planowane jest niebawem podpisanie umowy na projektowanie na linii nr 354 dwukilometrowego odcinka wraz mostem przez Wartę oraz mijanki w Parkowie. Związana z tym budowa na brakującym odcinku drugiego toru (przez Wartę do stacji Oborniki Wielkopolskie) jest jak najbardziej słuszna. Jednak równocześnie PKP PLK decyduje się na dalszą poprawę przepustowości na szlaku Oborniki Wielkopolskie-Rogoźno poprzez budowę mijanki w Parkowie, co jest rozwiązaniem mniej efektywnym. Znacznie większą przepustowość zapewniłaby odbudowa drugiego toru na tym odcinku. Biorąc pod uwagę także kolejne plany inwestycyjne związane z tzw. Programem Kolej+ i koncepcję rozwoju linii na odcinku od Rogoźna do Czarnkowa i Wągrowca, tylko drugi tor będzie w tej sytuacji rozwiązaniem docelowym. Poprawi on połączenie z Poznania do Piły, ale także przygotuje odcinek Poznań-Rogoźno na możliwy ruch dodatkowy z Czarnkowa i Wągrowca do Poznania.

W związku z powyższym zwracam się do Ministerstwa Infrastruktury z następującymi pytaniami:

1. Dlaczego PKP PLK decyduje się na dalszą poprawę przepustowości na szlaku Oborniki Wielkopolskie-Rogoźno poprzez budowę mijanki w Parkowie, mimo że bardziej efektywna byłaby odbudowa drugiego toru na tym odcinku?

2. Czy możliwa jest rezygnacja z budowy mijanki w Parkowie i przeprowadzenie dokumentacji koniecznej do odbudowy drugiego toru?

Z poważaniem
Franciszek Sterczewski