Interpelacja nr 23112
do ministra infrastruktury
w sprawie przebudowy i modernizacji poznańskiego Dworca Głównego, w tym starego budynku dworca
Zgłaszający: Katarzyna Ueberhan
Data wpływu: 22-04-2021
Szanowny Panie Ministrze,
wszyscy zdajemy sobie sprawę, że dworce kolejowe funkcjonujące w dużych miastach powinny być kołem zamachowym pełnej życia metropolii. Tak często się dzieje, gdy dworce są wizytówką miast i symbolem architektury, ale także przykładem na funkcjonalne i bezawaryjne działanie infrastruktury.
Niestety stolica Wielkopolski nie może pochwalić się takim obiektem. Poznański Dworzec Główny jest największym dworcem pod względem liczby obsługiwanych pasażerów. W 2019 roku stacja przyjęła aż 22,6 mln osób, to o prawie 1,5 mln więcej niż w roku poprzednim. I choć to najwyższy wynik w Polsce, to nadal na tle metropolii europejskich jest wynikiem przeciętnym. Dla przykładu dworzec w Hamburgu na sześciu peronach rocznie obsługuje ok. 180 mln pasażerów.
Nie można skutecznie zwiększać liczby połączeń w zakresie kolei metropolitalnej, jak i dalekobieżnej, jeśli budynek dworca jest niefunkcjonalny i nieintuicyjnie oznakowany. Wielu ekspertów zwraca uwagę, że sytuację może poprawić przywrócenie starego dworca jako głównego obiektu, który ma możliwość zapewnienia wysokiej jakości przestrzeni dla pasażerów - nie tylko o funkcjach komercyjnych.
Niezwykle ważne dla naszego dworca są oznakowania, których obecnie brak, a które zawierałyby informacje o czasie potrzebnym dla podróżujących na przejście pomiędzy poszczególnymi punktami/miejscami na dworcu. Jako przykład można podać Dworzec Letni (peron 4b), który jest oddalony od pozostałych peronów o kilkaset metrów i jedyne dojście do niego jest ulicą Dworcową lub peronem czwartym. Brakuje zejść z mostu Dworcowego na wszystkie perony, co znacznie wydłuża dojście do niektórych z nich, a także wprowadza chaos komunikacyjny. Chaos ten zwiększy budowany peron 3a, z którego pasażerowie nie dojdą bezpośrednio do budynku dworca (mimo że znajduje się nad nim). Niefunkcjonalne jest obecne oznaczenie tymi samymi literami peronów, które znajdują się z różnych stron dworca (przykład: peron 1a, 2a, 4b znajdują się od północy, 4a od południa zaś przyszły peron 3a od wschodu).
O wadach i awariach można by niestety pisać wiele - niektóre bieżące problemy zostały już zawarte w moich wcześniejszych interpelacjach. Przy okazji dzisiejszej przypominam o awarii z 2016 roku, gdy błąd systemu sterowania ruchem pociągów spowodował wstrzymanie ruchu oraz opóźnienia na łącznie ponad 330 godzin. Problemy z systemem sterowania i związane z nim awarie nie zostały do dziś do końca zdiagnozowane i wyeliminowane - o czym pisałam już w poprzednich interpelacjach.
Poznański Dworzec Główny jest przykładem błędów i braku staranności powstałych już na poziomie projektowania. Niestety, by je wyeliminować, nie wystarczy zwykły remont. Potrzebna jest gruntowna zmiana koncepcji i planowania. Dworzec musi odpowiadać na potrzeby zarówno dnia dzisiejszego, jak i przyszłości, a w tej chwili pozostaje niefunkcjonalnym reliktem przeszłości.
Wraz z grupą posłów i posłanek obecnych na posiedzeniu Wielkopolskiego Zespołu Parlamentarnego w sprawie poznańskiego węzła kolejowego sformułowaliśmy następujące pytania, na które poproszę o odpowiedź:
1. Czy Ministerstwo Infrastruktury zna potrzeby poznańskiego Dworca Głównego?
2. Jeśli tak, jakie działania zostały podjęte, by jak najszybciej wprowadzić funkcjonalne zmiany?
3. Czy wiele milionów pasażerów corocznie obsługiwanych na poznańskim Dworcu Głównym może liczyć na sfinansowanie przebudowy i modernizacji przez Ministerstwo Infrastruktury?
4. Jakie są obecnie plany związane ze starym budynkiem dworca?
5. Czy zaplanowana jest zmiana oznaczeń peronów?
6. Czy zaplanowana jest budowa kolejnych peronów, aby zwiększyć możliwość dojazdu pociągów do dworca?
Z poważaniem
Katarzyna Ueberhan
Posłanka na Sejm RP