Odpowiedź na interpelację nr 2170
w sprawie wprowadzenia rozporządzenia ministra edukacji dotyczącego stosowania przez uczniów ze szczególną wrażliwością sensoryczną narzędzi umożliwiających skupienie podczas egzaminu ósmoklasisty oraz egzaminu maturalnego
Odpowiadający: sekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej Katarzyna Lubnauer
Warszawa, 12-04-2024
Szanowny Panie Marszałku,
składam na Pana ręce odpowiedź na interpelację Pana Posła Aleksandra Miszalskiego w sprawie wprowadzenia rozporządzenia ministra edukacji dotyczącego stosowania przez uczniów ze szczególną wrażliwością sensoryczną narzędzi umożliwiających skupienie podczas egzaminu ósmoklasisty oraz egzaminu maturalnego.
Szanowny Panie Pośle,
w związku z interpelacją z 28 marca 2024 r. w sprawie wprowadzenia rozporządzenia Ministra Edukacji dotyczącego stosowania przez uczniów ze szczególną wrażliwością sensoryczną narzędzi umożliwiających skupienie podczas egzaminu ósmoklasisty oraz egzaminu maturalnego, uprzejmie informuję, co następuje.
Zasady przeprowadzania egzaminów zewnętrznych regulują przepisy ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty[1], rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 1 sierpnia 2022 r. w sprawie egzaminu maturalnego[2], oraz rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie egzaminu ósmoklasisty[3] .
Na podstawie art. 9a ust. 2 pkt 10 lit. a tiret drugie ustawy o systemie oświaty dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej ogłasza wykaz materiałów i przyborów pomocniczych, z których mogą korzystać zdający na egzaminie ósmoklasisty i egzaminie maturalnym w danym roku szkolnym. W 2024 r. Komunikat dyrektora CKE w sprawie materiałów i przyborów pomocniczych, z których mogą korzystać zdający na egzaminie ósmoklasisty i egzaminie maturalnym w 2024 roku został opublikowany 17 sierpnia 2024 r.[4] Komunikat wskazuje ponadto, że z dodatkowych materiałów oraz przyborów pomocniczych (ale tych, z których korzystali w procesie dydaktycznym) mogą korzystać m.in. zdający, którym dostosowano warunki przeprowadzania egzaminu maturalnego. Ponadto osoby z chorobami przewlekłymi, chore lub niesprawne czasowo mogą korzystać z zaleconego przez lekarza sprzętu medycznego i leków koniecznych ze względu na chorobę. Nie jest więc możliwe korzystanie w trakcie egzaminu maturalnego z materiałów i przyborów pomocniczych innych, niż wymienione w Komunikacie dyrektora CKE.
Przepisy ustawy o systemie oświaty wskazują także, że absolwent posiadający zaświadczenie o stanie zdrowia wydane przez lekarza, może przystąpić do egzaminu maturalnego w warunkach dostosowanych do jego stanu zdrowia, na podstawie tego orzeczenia[5]. Zakres możliwych dostosowań warunków przeprowadzania ww. egzaminów określa art. 44zzr ust. 10 ustawy o systemie oświaty. Szczegółowe informacje dotyczące możliwych sposobów dostosowania[6] form i warunków przeprowadzania egzaminów zewnętrznych są zawarte w publikowanym corocznie[7] Komunikacie dyrektora CKE[8].
Uprzejmie informuję Pana Posła, że do Ministerstwa Edukacji Narodowej wpłynęło pismo uczniów V Liceum Ogólnokształcącego im. Augusta Witkowskiego w Krakowie, tworzących zespół projektu społecznego „Głos Ciszy”, realizowanego w ramach ogólnopolskiej olimpiady „Zwolnieni z Teorii”, którzy wystąpili z postulatem umożliwienia korzystania z zatyczek do uszu podczas egzaminu ósmoklasisty oraz egzaminu maturalnego i których postulaty przytacza Pan Poseł w swojej interpelacji.
Odnosząc się do propozycji Pana Posła dotyczącej wprowadzenia postulowanych przez młodzież zmian jeszcze w tym roku szkolnym, informuję, że procedury opracowane i opublikowane w Komunikatach dyrektora CKE, zgodnie z przepisami ustawy o systemie oświaty oraz rozporządzenia w sprawie egzaminu maturalnego[9], zostały już opublikowane (z datą 17 sierpnia 2023 r.) i obowiązują w bieżącym roku szkolnym. Wszelkie zmiany w tym zakresie mogłyby zostać uwzględnione dopiero w latach następnych.
W związku z powyższym pozwalam sobie załączyć do niniejszego pisma odpowiedź, jakiej 8 kwietnia 2024 r. Departament Kształcenia Ogólnego i Transformacji Cyfrowej udzielił uczniom V Liceum Ogólnokształcącego w Krakowie (DKOTC-WEK.4041.61.2024.MR).
Z poważaniem
Z upoważnienia Ministra Edukacji
Katarzyna Lubnauer
Sekretarz Stanu
[1] j.t. Dz. U. z 2022 r. poz. 2230, z późn. zm. – dalej: ustawa o systemie oświaty.
[2] Dz. U. z 2024 r. poz. 302 – dalej: rozporządzenie w sprawie egzaminu maturalnego.
[3] j.t. Dz. U. z 2020 r. poz. 1361, z późn. zm.
[4] http://cke.gov.pl/images/_EGZAMIN_MATURALNY_OD_2023/komunikaty/2024/20230817%20E8_EM_24%20Komunikat%20o%20przyborach%20FIN.pdf
[5] Art. 44zzr ust. 1 ustawa o systemie oświaty.
[6] Zgodnie z art. 44zzr ustawy o systemie oświaty.
[7] Zgodnie z art. 9a ust. 2 pkt 10 lit. a tiret trzecie ustawy o systemie oświaty.
[8] Dostępnym pod adresem: www.cke.edu.pl. Np. Komunikat dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej z 17 sierpnia 2023 r. w sprawie szczegółowych sposobów dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu maturalnego w roku szkolnym 2023/2024
(http://cke.gov.pl/images/_EGZAMIN_MATURALNY_OD_2023/komunikaty/2024/20230817%20EM_24%20Komunikat%20o%20dostosowaniach%20FIN.pdf)
[9] § 6 ust. 1 pkt 2 i 4 rozporządzenia w sprawie egzaminu maturalnego .