Komisja Infrastruktury, obradująca pod przewodnictwem posła Grzegorza Scheibera (PiS), przewodniczącego Komisji, rozpatrzyła:
– informację Ministra Infrastruktury i Budownictwa na temat aktualnej sytuacji na rynku usług pocztowych, w tym funkcjonowania ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe;
– informację prezesa Poczty Polskiej S.A. na temat rozwoju procesu cyfryzacji na rynku usług pocztowych.
W posiedzeniu udział wzięli: Kazimierz Smoliński sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa wraz ze współpracownikami, Piotr Woźny podsekretarz stanu w Ministerstwie Cyfryzacji, Przemysław Sypniewski prezes Poczty Polskiej S.A. wraz ze współpracownikami, Jarosław Florkiewicz przedstawiciel Najwyższej Izby Kontroli.
W posiedzeniu udział wzięli pracownicy Kancelarii Sejmu: Elżbieta Kessel, Marcin Mykietyński – z sekretariatu Komisji w Biurze Komisji Sejmowych.
Przewodniczący poseł Grzegorz Schreiber (PiS):
Witam serdecznie.
Otwieram posiedzenie Komisji Infrastruktury.
Witam panie posłanki i panów posłów.
Witam pana ministra Kazimierza Smolińskiego, sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa wraz ze współpracownikami. Witam pana Przemysława Sypniewskiego prezesa zarządu Poczty Polskiej S.A. wraz ze współpracownikami.
Chciałbym powitać przedstawiciela Ministerstwa Cyfryzacji, który zapowiedział swój udział w dzisiejszym spotkaniu. Swoją obecność potwierdził pan minister Piotr Woźny. Nie widzę go na sali. Miejmy nadzieję, że zgodnie z zapowiedzią przybędzie do nas na posiedzenie Komisji.
Stwierdzam kworum.
Przedmiotem dzisiejszego posiedzenia, zgodnie z przedstawionym państwu porządkiem są punkty wynikające z planu pracy, który przyjęliśmy. Jest to informacja Ministra Infrastruktury i Budownictwa na temat aktualnej sytuacji na rynku usług pocztowych, w tym funkcjonowania ustawy. Jest to dla nas szczególnie istotne, jeżeli chodzi o ewentualne prace ustawodawcze, które będziemy być może prowadzili w tym zakresie. Jest także informacja prezesa Poczty Polskiej S.A. na temat rozwoju procesu cyfryzacji na rynku usług pocztowych.
Czy macie państwo propozycję zmian do porządku obrad?
Nie słyszę.
Stwierdzam, że przyjęliśmy porządek obrad. Przechodzimy do jego realizacji. W pierwszej kolejności, zgodnie z porządkiem poproszę pana ministra o zabranie głosu. Proszę bardzo, pan minister Kazimierz Smoliński, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa.
Sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Kazimierz Smoliński:
Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, ustawa – Prawo pocztowe z 23 listopada 2012 r. wdrożyła do polskiego porządku prawnego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady z 20 lutego 2008 r. w odniesieniu do pełnego urzeczywistnienia rynku wewnętrznego usług pocztowych wspólnoty, weszła w życie 1 stycznia 2013 r.
Z tym dniem rynek pocztowy w Polsce został w pełni zliberalizowany. Zniesienie obszaru usług zastrzeżonych dotychczas dla operatora publicznego Poczty Polskiej S.A. na mocy uchylonej ustawy przesyłek z korespondencją i reklamowych o wadze do 50 gram oraz wprowadzeniu przepisów określających funkcjonowanie rynku pocztowego w warunkach konkurencyjnych stworzyło ramy prawne dla przyspieszenia rozwoju usług pocztowych i zmian w strukturze podmiotowej rynku.
Generalnie nie zostały stwierdzone perturbacje na rynku, które wymagałyby pilnych zmian, jednakże w ministerstwie prowadzone są w tej chwili prace legislacyjne związane z dwiema zmianami w ustawie – Prawo pocztowe.
Pierwsza dotyczy korekty w mechanizmie finansowania kosztu netto obowiązku świadczeń usług powszechnych. To wynika z zalecenia Komisji Europejskiej. To wynika też z decyzji z 23 listopada 2015 r. o pomocy państwa pt. „Rekompensata dla Poczty Polskiej S.A. kosztu netto obowiązku świadczeń usług pocztowych powszechnych w latach 2013-2015”. Korekta będzie polegała na zmianie sposobu liczenia udziału operatora w dopłacie. Dotychczas był on liczony od całości przychodu z usług powszechnych lub wchodzących w zakres usług powszechnych. Po zmianie będzie liczony tylko od przychodów przewyższających 1000 tys. zł. Zdaniem Komisji taka zasada będzie spójna z przepisem stanowiącym, że obowiązek udziału w dopłacie pojawia się dopiero po przekroczeniu 1000 tys. zł przychodu z tych usług.
Ponadto, prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej zostanie zobowiązany do przeprowadzenia cyklicznego (raz na pięćlat) badania przeglądowego rynku, który pozwoli ocenić adekwatność progu przychodów, od którego powstaje obowiązek udziału operatora w dopłacie i maksymalnego wskaźnika procentowego, który określa poziom tego udziału w przychodach operatora do aktualnych warunków rynkowych.
Druga zmiana. W związku z tym, że zasada pełnej liberalizacji rynku nie sprawdziła się w pełni w obszarze doręczeń pism sądowych i prokuratorskich, co potwierdziły liczne skargi na realizację tych usług przez prywatnego operatora pocztowego, w ministerstwie podjęto prace nad zmianą przepisów zgodnie, z którymi doręczenie przesyłek poleconych z postępowań sądowych i administracyjnych powierzone będzie operatorowi wyznaczonemu. Projekt ustawy przewiduje także zmiany w ustawach określających szczególny tryb doręczeń pism w postępowaniach sądowych i administracyjnych. Mamy k.p.k., k.p.c. i k.p.a., Ordynacja Podatkowa, prawo w postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Ich równoległe wprowadzenie jest warunkiem skuteczności proponowanego rozwiązania. Konsekwencją proponowanej nowelizacji prawa pocztowego będzie stosowna zmiana w dwóch rodzajach procedur przetargowych. Jest to tryb konkurencyjny, czyli z wolnej ręki w odniesieniu do zamówień doręczania przesyłek poleconych w postępowaniu sądowym i administracyjnym. Jest także tryb konkurencyjny w odniesieniu do pozostałej korespondencji.
Projektowana ustawa jest zgodna z art. 8 dyrektywy pocztowej. Powinna ona zapewnić bezpieczne i skuteczne doręczanie pism sądowych i administracyjnych na zliberalizowanym rynku usług pocztowych. Szczegółowa obserwacja funkcjonowania poszczególnych przepisów z ustawy – Prawo pocztowe pozwala stwierdzić, że niektóre z nich będą wymagały doprecyzowania, jednak zmiany te nie mają pilnego charakteru. Jest to związane z zgłaszanymi przez operatorów wątpliwościami legislacyjnymi, które dotyczą: odpowiedzialności operatorów za usługi, które nie są powszechne. Dwa, to definicja usługi powszechnej w zakresie obrotu zagranicznego. Druga sprawa to kwestie szczegółowe, które wynikły przy opracowaniach wykonawczych do ustawy. Przykładowo możemy podać Regulamin usług pocztowych w zakresie możliwości wyłączenia doręczenia bezpośrednio pod dany adres kwot przekazów pocztowych w wysokości, która wymaga zastosowania szczegółowych procedur ochrony (zgodnie z rozporządzeniem MSWiA z 7 września 2010 r.). Następnie są możliwości zawężenia podmiotowego obowiązku sporządzania przez operatorów pocztowych planu działań w sytuacjach szczególnego zagrożenia.
Następna kwestia to opłaty za dokumentację konkursową oraz doręczeń do skrzynek odbiorczych przesyłek poleconych.
Kolejne zmiany związane są z inicjatywami zgłaszanymi przez organy zewnętrzne, chodzi o doręczanie przesyłek rejestrowanych dla osób niepełnosprawnych. Jest tutaj Rzecznik Praw Obywatelskich, który występował w tym zakresie. Prezes UKE prowadzi z operatorami pocztowymi dyskusję o praktycznej realizacji art. 35 ustawy – Prawo pocztowe, określającego możliwość współpracy operatora, który zawarł z klientem umowę o świadczenie usługi pocztowej z innymi operatorami przy realizacji innych etapów usługi pocztowej niż przesyłki pocztowe.
Jeżeli chodzi o funkcjonowanie rynku pocztowego to, według raportu prezesa UKE za 2015 r., na koniec 2015 r. w rejestrze operatorów pocztowych znajdowało się 289 podmiotów. Działalność w zakresie świadczenia usług pocztowych prowadziło 167 operatorów. W 2015 r. łączna wartość przychodów z rynku pocztowego wyniosła 7 700 000 tys. zł. Był to kolejny rok wzrostu przychodów z działalności pocztowej w porównaniu do 2014 r. (był to wzrost o 2,6%). Wzrost przychodów ogółem z usług pocztowych wynikał przede wszystkim ze wzrostu przychodów z usług w obrocie zagranicznym. Przychody w tym obszarze wzrosły w latach 2013-2015 o blisko 350 000 tys. zł.
Przyczyny tak znaczącego wzrostu przychodów w obrocie zagranicznym należy upatrywać we wzroście liczby usług realizowanych w segmencie przesyłek kurierskich, których ceny są wyższe niż w pozostałych usługach.
W poszczególnych usługach rynku pocztowego, zarówno wolumen usług i przychody są zróżnicowane. Najwięcej usług zostało zrealizowanych w segmencie usług wchodzących w zakres usług powszechnych, jest to 42% wszystkich usług. Natomiast, najwięcej przychodów wygenerował segment przesyłek kurierskich, jest to 41,8% przychodów ogółem.
W odniesieniu do usług powszechnych zanotowano spadek ich poziomu w zakresie wolumenu, czyli 9,03%, a w zakresie przychodów o 9,30%. Systematycznie spada udział przesyłek listowych w ogólnej liczbie usług. W 2015 r. operatorzy pocztowi zrealizowali 1,1% usług mniej niż w 2014 r. W latach 2013-2015 przychody z przesyłek kurierskich wzrosły o 37,8%, czyli prawie 40%. Osiągnęły porównywalny przychód, jak z przesyłek listowych, czyli około 3 200 000 tys. zł.
Jeżeli w obu przypadkach trend utrzyma się to w 2016 r. przychody z przesyłek kurierskich wzrosną poprzez fakt wzrostu zainteresowania klientów e-handlem, który spowodował wzrost liczby nadawanych paczek pocztowych mogą osiągnąć znacznie wyższy poziom, który przewyższy przychody z przesyłek listowych.
Polski rynek pocztowy, pomimo spadku w zakresie przesyłek listowych to, w dalszym ciągu, obszar gospodarki o dużych perspektywach wzrostu, przy jednocześnie zaostrzającej się konkurencji. Szacuje się, że segment usług paczkowo-kurierskich będzie rósł w najbliższej przyszłości nawet o 20% rocznie. Głównie będzie to za sprawą dynamicznie rozwijającego się handlu e-commerce. Szacuje się, że w tym zakresie jesteśmy na etapie 30% tego, co jest w krajach Europy zachodniej, jeżeli chodzi o przesyłki kurierskie i paczki. Z tego wynika, że w kolejnych latach o pozycji operatorów na rynku decydować będzie ich potencjał techniczny i organizacyjny, umożliwiający realizację kompleksowej usługi, jak również zdolność do stosowania się do wyzwań stawianych przez konkurencję cyfrową oraz handel elektroniczny a także rosnących oczekiwań klientów.
Poczta zdaje sobie sprawę z tych zagrożeń z otoczenia. Dlatego, w tej chwili są podejmowane prace (o czym za chwilę będzie mówił pan prezes Sypniewski), w których poczta będzie mogła świadczyć usługi cyfryzacji. Podpisano porozumienie w tym zakresie z Ministerstwem Cyfryzacji, Pocztą Polską S.A. i naszym ministerstwem oraz spółką, która obsługuje platformę Envelo. Mamy nadzieję, że w jakimś czasie pozwoli to zrekompensować stratę usług w segmencie tradycyjnym.
Natomiast, jeżeli chodzi o rynek paczek, to zdecydowaną większość na tym rynku posiadają operatorzy zagraniczni. W głównej mierze jest to kapitał francuski i niemiecki, który zdominował nasz rynek. Polscy operatorzy, jak Poczta Polska i inni, są w mniejszości na rynku paczek, jeżeli chodzi o uzyskiwane przychody.
Na razie Poczta Polska nie nadąża za tym wzrostem, ale mam nadzieję, że uda się to nam (powie o tym pan prezes, opowie także o cyfryzacji). Będziemy starali się doganiać konkurencję, jeżeli chodzi o nowy system e-handlu, czy usług kurierskich i paczkowych, który w Europie rozwija się bardzo dynamicznie. Polska jest w tej chwili najbardziej rozwijającym się rynkiem w Europie w tym zakresie.
Dziękuję bardzo.
Przewodniczący poseł Grzegorz Schreiber (PiS):
Dziękuję bardzo panu ministrowi.
W tej chwili poproszę o zabranie głosu pana prezesa Poczty Polskiej, Przemysława Sypniewskiego, który – po raz pierwszy – gości na posiedzeniu naszej Komisji w charakterze prezesa. Zapewne członkowie Komisji w poprzedniej kadencji pamiętają pana z udziału w posiedzeniach Komisji o charakterze eksperckim. W tej chwili odbywamy drugie posiedzenie poświęcone Poczcie Polskiej podczas tej kadencji. Na pierwszym posiedzeniu w imieniu spółki gościł u nas pełniący obowiązki prezesa, członek oddelegowany przez radę nadzorczą, dzisiaj mamy zaszczyt gościć pana prezesa Poczty Polskiej, od czerwca jest pan pełnoprawnym prezesem.
Jak rozmawialiśmy poprzednio to był to stan zawieszenia. Cieszymy się, że Poczta Polska ma stabilnego i dobrego gospodarza.
Bardzo proszę panie prezesie.
Prezes Poczty Polskiej S.A. Przemysław Sypniewski:
Dziękuję bardzo.
Panie przewodniczący, szanowni państwo, to duży zaszczyt występować przed komisją sejmową jako prezes Poczty Polskiej. Bardzo za to państwu dziękuję.
Nawiązując do słów pana ministra Smolińskiego – przed Pocztą Polską dwa kierunki rozwoju, które w pełni zostaną zarysowane w tym roku, kiedy Poczta Polska przyjmie nowy dokument dotyczący strategii naszej firmy, w tej chwili jest tworzony ten dokument. Żadną tajemnicą dla mnie i dla rynku będzie wskazanie głównych kierunków rozwoju.
Główne kierunki rozwoju to te, o których powiedział pan minister Smoliński. Jest to umownie nazywany segment KEP-u, czyli kurier, ekspres, paczka. Ponadto, są to szeroko pojęte usługi cyfrowe.
Trzeci segment, który występuje w elementach sprawozdania, o którym powiedział pan minister, czyli tzw. handel transgraniczny lub usługa cross-boarder. Są to trzy kierunki, które dla wszystkich, którzy zajmują się rynkiem pocztowym są oczywistymi kierunkami.
O poziomie wyzwań, które stoją przed firmą, którą reprezentuję, czyli Pocztę Polską – wskażę pewien fakt. Dzisiaj jesteśmy firmą dominującą na rynku usług listowych. Wygraliśmy wojnę z konkurencją na rynku. Koszt tej wojny, bo tak to należy określić, jest bardzo duży dla firmy. Wygraliśmy ją dzięki temu, że Poczta Polska od szeregu lat ma strukturę i przystosowana jest do tego, aby świadczyć usługę powszechną dla kraju w zakresie przede wszystkim usługi listowej. Jest to usługa, którą dzisiaj realizujemy z pożytkiem dla obywatela.
Jest to usługa systematycznie schodząca. Mimo, że możemy powiedzieć, że w tym roku przejmiemy ten rynek to przychody z tego segmentu spadną. Mimo wzrostu wolumenów obsługiwanych przez nas listów, to przychody z tego segmentu spadną. Są to zmiany wymuszone przez oczekiwania klientów.
O skali wyzwania świadczy to, że w segmencie rynku KEP, czyli paczek, który musi być dla nas kluczowy rozwojowo, że ostatni sorter paczkowy, czyli coś, co jest niezbędne dla obsługi tego rynku został zakupiony w Poczcie Polskiej w 2005 r. Od tego czasu nie podejmowano inwestycji w tej przestrzeni.
Od momentu, kiedy jestem prezesem, precyzyjnie od 21 czerwca 2016 r., podjęliśmy decyzję o szybkim zakupie nowego sortera paczkowego. Jeżeli wszystko zostanie zrealizowane to, zgodnie z planem, nowy sorter stanie w Zabrzu 19 marca. Będzie pierwszym elementem nowej architektury logistycznej Poczty Polskiej.
Jeżeli będzie taka potrzeba i możliwość to, mam nadzieję, że jeszcze w tym roku, czy to poprzez ministerstwo, czy osobne spotkanie, przedstawię to państwu.
Drugim elementem związanym z rozwojem Poczty Polskiej są szeroko pojęte usługi cyfrowe. Tu mogę posłużyć się przykładem. W 2011 r. doszło do dużego przetargu organizowanego przez Inspektorat Ruchu Drogowego na dostarczanie mandatów, czy wydruku z mandatów dla obywateli. Poczta brała udział w tym przetargu. Wówczas specyfikacja tego przetargu była tak sporządzona, że nakładała na chcących wziąć udział w tym konkursie obowiązek udostępnienia pewnego zakresu elektronicznego. Poczta w 2011 r., wydawało się, że tak prostej usługi nie była w stanie zapewnić. Aby wziąć udział w tym przetargu i ostatecznie go wygrać, Poczta Polska musiała zawiązać konsorcjum z fińską firmą Itella. Do dzisiaj przetarg jest realizowany w tej konfiguracji. Na szczęście od 2013 r. taka sytuacja nie powtórzyłaby się. W Poczcie Polskiej powstała w 2013 r. spółka Poczta Polska Usługi Cyfrowe, znana pod marką marketingową Envelo. Dzięki spółce i usługom, które możemy tam realizować, w tej chwili Poczta Polska mogłaby brać udział w tego typu przetargach, ale również w przetargach, które obejmowałyby inne formy usług, czy to usługę hybrydową, hybrydę odwróconą lub całą obsługę dostarczania korespondencji w sposób elektroniczny.
W moim przekonaniu mogłaby wygrywać takie przetargi zapewniając określony poziom usługi.
Mamy dyrektywę eIDAS, która wymusza na administracjach publicznych przekierowanie dotychczasowej formuły związanej z dostarczeniem korespondencji w taki sposób, aby obywatele mogli odbierać korespondencję elektronicznie. Tak, że wymusza ona podjęcie działań w administracji publicznej do zmiany tego. Chcemy uczestniczyć w tym procesie, przekonujemy do tego Ministerstwo Cyfryzacji. Umowa o porozumieniu, którą podpisaliśmy mam nadzieję, że jest początkiem drogi, choć początkiem drogi było to, co poprzedziło tę umowę, było to powołanie przez Ministerstwo Cyfryzacji zespołu do pracy. Przedstawicielem biznesowym tego zespołu jest przedstawiciel z Poczty Polskiej. Zakładamy, że jest to kierunek, który nam odpowiada. Chcemy, żeby był realizowany.
Więcej na temat szczegółów i rozwiązań dotyczących cyfryzacji oraz na temat tego, czym dla nas jest ten kierunek opowie pan dyrektor Jeruzalski. Pan dyrektor Jeruzalski jest dyrektorem pionu informatycznego Poczty Polskiej a jednocześnie zasiada w zarządzie Poczty Polskiej Usługi Cyfrowe.
Poproszę, panie dyrektorze.
Przewodniczący poseł Grzegorz Schreiber (PiS):
Dziękuję, panie prezesie.
Panie dyrektorze, proszę kontynuować wystąpienie pana prezesa.
Dyrektor Pionu Informatyki i Telekomunikacji Poczty Polskiej S.A. Tomasz Jeruzalski:
Panie przewodniczący, szanowna Komisjo, szanowni zebrani, dziękuję za możliwość wystąpienia. W kilku słowach chciałem przedstawić, czym jest platforma Envelo, jakie mamy możliwości i jakie poczyniliśmy kroki oraz w którą stronę zmierzamy.
To, co jest faktem, to mamy spółkę Poczta Polska Usługi Cyfrowe i mamy stworzoną platformę Envelo. To, co wyróżnia platformę Envelo – to jest to platforma produkcyjna i w pełni działająca. To nie jest platforma, którą tworzymy w ramach projektu, zastanawiamy się, czy wdrażamy. Jest to platforma, gdzie przez dwa lata przeszło kilkadziesiąt milionów różnych usług, co należy zaznaczyć – jest to rozwiązanie, które działa i funkcjonuje. Zostało to przygotowane w najnowszej technologii i najnowszych standardach. Platforma jest też określana jako jedna z najnowocześniejszych w Europie dla tego typu rozwiązań.
Niedawno podpisaliśmy porozumienie z Ministerstwem Cyfryzacji, Ministerstwem Infrastruktury i Budownictwa, jako Poczta Polska i Poczta Polska Usługi Cyfrowe. Zakres porozumienia jest bardzo przemyślany. W ramach porozumienia mamy wypracowanie modelu e-doręczeń, modelu finansowania rozwiązań, przygotowanie projektu współpracy pomiędzy systemami administracji publicznej oraz platformą Envelo. Jak wspomniałem, mamy tu wdrożenie, ale punktem w porozumieniu jest także wypracowanie w jaki sposób prace zostaną sfinansowane.
Jak wspomniałem platforma Envelo jest rozwiązaniem produkcyjnym w pełni działającym. Nie ma problemu, żeby w ciągu jednego dnia około 1000 tys. przesyłek zostało przesłanych przez ten system. Platforma nie ogranicza się do 1000 tys. przesyłek dziennie, ponieważ jest rozwiązaniem skalowalnym. Jeżeli zachodzi potrzeba większej liczby przesyłek i świadczonych usług to jesteśmy w stanie skalować ze względu na potrzeby, które się pojawią. Rozwiązanie platformy powstało w oparciu o różne rozwiązania komercyjne i open source. To, co jest najważniejsze, to wszystkie rozwiązania są jednymi z najlepszych na rynku. Jak wspomniałem platforma jest uznawana za rozwiązanie, które jest jednym z najlepszych w Europie. Dlatego Poczta Polska Usługi Cyfrowe za platformę dostała szereg różnych nagród, m.in. za innowacyjność. Poczta Polska Usługi Cyfrowe jest partnerem Ministerstwa Cyfryzacji w wyniku konkursu. Partnerstwo jest zbieżne z porozumieniem, które podpi.liśmy. Jesteśmy partnerem. Mamy porozumienie według, którego działamy wspólnie z Ministerstwem Cyfryzacji. Partnerstwo może przyczynić się do różnych sposobów finansowania dalszych rozwiązań.
To, czego nam brakuje to umocowanie obszaru e-skrzynki i e-doręczeń w prawie. Wspólnie z ministerstwem pochylamy się nad aspektami prawnymi. Nasza platforma działa komercyjnie i biznesowo. W ramach kontaktu biznesowego rozwiązania są w stu procentach wystarczające. Jeżeli podchodzimy do obszaru administracji publicznej – Poczta Polska – obywatel to musimy zwrócić uwagę, żeby przesyłane przesyłki i e-doręczenia miały pełny aspekt prawny. Dotyczy to prawa karnego, sądowego. Wspólnie z Ministerstwem Cyfryzacji przygotowujemy pomysły rozwiązań i pracujemy nad aspektami prawnymi.
Inny aspekt, który jest przed nami to określenie modelu finansowania usług na rzecz obywateli i przedsiębiorstwa. Wiadomo jest, że Poczta Polska Usługi Cyfrowe to podmiot komercyjny. Jest to spółka prawa handlowego. W związku z tym, musimy brać pod uwagę, że to, co wykonujemy, to realizujemy usługi i dostarczamy różne produkty, ale musi być to dla nas opłacalne.
Pojawił się jeszcze jeden aspekt w prezentacji odnośnie hasła „czego nam brakuje”. Podpisaliśmy z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju porozumienie w zakresie Programu modernizacji i optymalizacji bezpieczeństwa systemu teleinformatycznego Poczty Polskiej. Realizacja usług cyfrowych często jest powiązana z potwierdzeniem tożsamości w placówkach Poczty Polskiej. Jest to połączone z przesyłaniem przesyłek. Posiadamy narzędzie do świadczenia usług hybrydowych, odwróconej hybrydy, czyli zamiany korespondencji papierowej na wersję elektroniczną i na odwrót. To też są miejsca styku, gdzie nasza infrastruktura powinna być w pełni bezpieczna.
Jednym z projektów, który jest planowany w ramach Programu modernizacji i optymalizacji bezpieczeństwa teleinformatycznego Poczty Polskiej to zapewnienie Wi-Fi we wszystkich placówka własnych. Jest to 4500 placówek. Rozwiązanie Wi-Fi jest przygotowane pod naszą infrastrukturę bezpieczeństwa dla funkcjonowania Poczty Polskiej. Jest to również możliwość darmowego i bezpiecznego Wi-Fi dla obywateli w całej Polsce w 4500 placówek.
Program modernizacji to, jak wspomniałem, program, który chcemy realizować w ramach porozumienia z NCBR, gdzie część kosztów będziemy mieli dofinansowane w ramach programów świadczonych przez NCBR.
To wszystko, w krótkich słowach, jeżeli chodzi o platformę, nasze możliwości oraz plany. Mogę powiedzieć, że w tym tygodniu jesteśmy umówieni na spotkanie oraz rozmowy z Ministerstwem Cyfryzacji i wspólnie dalej realizujemy postanowienia porozumienia.
Przewodniczący poseł Grzegorz Schreiber (PiS):
Dziękuję bardzo.
W tej chwili możemy przejść do dyskusji po dwóch prezentacjach, które usłyszeliśmy.
Powitam podsekretarza stanu w Ministerstwie Cyfryzacji, pana ministra Piotra Woźnego, który dotarł do nas. Może w pierwszej kolejności pan minister zechciałby dopowiedzieć parę słów zanim otworzymy dyskusję poselską?
Bardzo proszę, panie ministrze.
Podsekretarz stanu w Ministerstwie Cyfryzacji Piotr Woźny:
Wpiszę się w głos moich przedmówców, chciałbym dopełnić to, co powiedzieli reprezentanci Poczty Polskiej.
Spółka Poczta Polska Usługi Cyfrowe to niezwykle ciekawy podmiot. Z punktu widzenia Ministerstwa Cyfryzacji kwestia tradycyjnych usług pocztowych to domena przedsiębiorstwa i ministerstwa infrastruktury. Z naszego punktu widzenia istotne są kwestie styku obywatela z administracją, który realizowany jest w formie kontaktu elektronicznego. Zostało podpisane porozumienie, które było negocjowane przez kilka miesięcy. Przez te kilka miesięcy mieliśmy okazję dobrze się poznać i w pełni docenić potencjał Poczty Polskiej, jeżeli chodzi o usługi cyfrowe.
Każdemu z państwa polecam ściągnięcie aplikacji Envelo na smartfona. Jest to niezwykle nowoczesna i przyjazna dla użytkownika aplikacja. Jest bardzo słabo znana i rozreklamowana. Wydaje mi się, że ten potencjał nie jest rozpoznawalny. Jestem szczęśliwym użytkownikiem aplikacji Envelo, jak również posiadaczem zaufanego konta potwierdzonego w placówce pocztowej.
Dwa konkretne obszary, które wytyczyliśmy sobie we współpracy to obszar legislacyjny i operacyjny. Pewnie wszyscy państwo doskonale sobie zdają z tego sprawę, że na dzisiaj mamy cztery kompleksy aktów prawnych, jest to Kodeks postępowania karnego, Kodeks postępowania administracyjnego, Kodeks postępowania cywilnego i Ordynacja podatkowa. W każdym z tych aktów prawnych regulowane są kwestie doręczeń. W każdym z tych aktów prawnych jest to uregulowane zupełnie inaczej, jeżeli chodzi o metody doręczenia, o stwarzanie fikcji doręczeń lub skutecznego doręczenia. To, o czym myślimy bardzo poważnie w relacjach z Pocztą Polską to, żeby wyciągnąć wszystkie kwestie dotyczące doręczeń przed nawias i zrobić część wspólną.
Aby obrazowo to opisać, chcemy zrobić ustawę o doręczeniach, która będzie miała dwa działy. Pierwszy to dział dotyczący doręczeń tradycyjnych a drugi to doręczenia elektroniczne. W ten sposób można uporządkować całą rzeczywistość. Jest to kwestia, która z punktu widzenia Poczty Polskiej ma bardzo istotne znaczenie, ponieważ pozwoli usystematyzować wszystkie czynności i stworzyć jednolitą podstawę regulacyjną dla wszystkich doręczeń, których Poczta Polska będzie dokonywała. Będzie to niezwykle korzystne rozwiązanie dla obywatela. Będą mieli jeden akt prawny, który będzie regulował kwestie doręczeń. Nie będziemy musieli się zastanawiać, jakie są różnice pomiędzy doręczeniami w sprawach karnych i w sprawach cywilnych. To jest jeden obszar współpracy, o którym rozmawiamy.
Oczywiście, włączamy do tego Ministerstwo Sprawiedliwości, które jest zainteresowane porządkowaniem rzeczywistości w tym obszarze.
Drugi obszar, o którym rozmawiamy, to kwestia platformy e-PUAP. Znane jest to tym, którzy mają konto e-PUAP i są dysponentami konta zaufanego. W związku z tym, że platforma Envelo dysponuje rozwiązaniami do wymiany komunikacji elektronicznej, czyli w jakimś sensie powiela funkcjonalności, które są zawarte na e-PUAP, to myślimy w jaki sposób można byłoby zintegrować funkcjonalność dwóch platform oraz w jaki sposób można byłoby wykorzystać te platformy do tego, żeby organy administracji, sądy mogły w skuteczny i efektywny sposób dokonywać doręczeń elektronicznych dla obywateli.
To jest kwestia, z którą trafimy na posiedzenie Komisji, ponieważ jest tu sprawa metod finansowania realizacji takich usług oraz sposobu podejścia do tego, w jaki sposób traktować Pocztę Polską, która z punktu widzenia przepisów prawa jest podmiotem komercyjnym. Co prawda w stu procentach należy do Skarbu Państwa, ale nie jest częścią administracji rządowej sensu stricte.
Myślę, że nie będziemy przychodzić do Komisji, żeby Komisja za nas rozwiązywała problemy.
Są to dwa główne obszary tematyczne, które zarysowaliśmy na dzień dzisiejszy. Na pewno trafimy do państwa z opisem rzeczy, które chcemy przedsięwziąć w tych obszarach i z rekomendacjami możliwych i najlepszych rozwiązań. Jestem przekonany, że nie obejdzie bez interwencji legislacyjnej w tym obszarze się.
Chciałbym anonsować nasze pojawienie się na posiedzeniu Komisji Infrastruktury w tym obszarze.
Przewodniczący poseł Grzegorz Schreiber (PiS):
Dziękuję bardzo.
Myślę, że w imieniu nas wszystkich powiem, że cieszymy się z wszystkich deklaracji legislacyjnych, które dzisiaj padły. Obaj panowie ministrowie przedstawili takie deklaracje. Będziemy oczekiwali projektów ustaw, które powinny trafić do naszej Komisji.
Rozumiem, że terminu jeszcze panowie nie określiliście?
Pan minister Smoliński powiedział, że nie ma pośpiechu, aczkolwiek myślę, że kwestia tego roku byłaby czasem, kiedy powinny się pojawić pierwsze projekty.
Również wyrażę zadowolenie z faktu, że będzie gotowa jeszcze w tym roku strategia Poczty Polskiej. Chwytam tu za słowo pana prezesa. Z tą strategią będziemy chcieli państwa zaprosić i podjąć o niej dyskusję.
Przechodzimy do dyskusji, pierwszy do głosu zapisał pan poseł Piotr Król.
Proszę bardzo zgłaszać się do wypowiedzi.
Poseł Piotr Król (PiS):
Panie przewodniczący, można?
Przewodniczący poseł Grzegorz Schreiber (PiS):
Proszę.
Poseł Piotr Król (PiS):
Dziękuję bardzo.
Przede wszystkim chciałbym wyrazić radość, że możemy rozmawiać o sytuacji na rynku usług pocztowych. To jest główny wątek ujmujący zagadnienia dotyczące kwestii cyfrowych i przyszłości. Natomiast, zacznę od tego, co jest najbardziej istotne na każdym rynku…
Przepraszam, ale mam problemy, żeby okiełznać ten sprzęt.
To, co jest najbardziej istotne to finansowanie. Mam nieodparte wrażenie, że jesteśmy w dość ważkim czasowo punkcie dla tego rynku. Chcę powiedzieć o pewnej rzeczy, nad którą poprzedni zarząd Poczty Polskiej i nie tylko on, przeszedł do porządku dziennego. Wydaje się, że niekoniecznie tak musi być.
Na początku chciałbym powiedzieć o finansowaniu operatora świadczącego usługi powszechne. W przypadku Polski wyznaczonym operatorem jest Poczta Polska. Chciałem powiedzieć kilka słów, skąd pewna hipoteza, którą chciałem postawić.
Po pierwsze, w 27 dyrektywie pocztowej czytamy, że w celu ustalenia, od których przedsiębiorstw można wymagać wnoszenia wkładu na rzecz Funduszu Kompensacyjnego państwa członkowskie powinny rozważyć, czy usługi świadczone przez takie przedsiębiorstwa mogą być uważane z punktu widzenia użytkownika za usługi wchodzące w zakres usługi powszechnej. W związku z tym, że są one wymienione w wystarczającym stopniu z usługą powszechną przy ustaleniu charakterystyki takich usług to nie muszą obejmować wszystkich cech usługi powszechnej takich, jak: codzienne doręczanie i zasięg ogólnokrajowy.
Korzystając z raportu Instytutu Pocztowego, to jest instytucja operatora pocztowego wyznaczona w Unii Europejskiej. Sprawdziłem, jak to jest w innych krajach. Mogę państwu powiedzieć, że takie mechanizmy funkcjonują np. we Francji, Hiszpanii, Portugalii oraz w Austrii.
Jaką sytuację mamy obecnie i do jakich odnoszę się podmiotów? Mam wrażenie, że na tym rynku występuje dość znacząca subsydiarność usług. Mam tu na myśli usługę kurierską. Gdybyśmy przeanalizowali przeznaczenie usługi, jeżeli chodzi o usługę powszechną, to jest doręczenie paczki do odbiorcy. W przypadku usługi kurierskiej jest to dokładnie taka sama cecha. Jeżeli chodzi o ceny, to usługa powszechna jest zwolniona z podatku VAT, ale na rynku można spokojnie wyróżnić te usługi kurierskie, które mają cenę o wiele niższą pomimo, że zawierają podatek VAT.
Jeżeli chodzi o właściwość i jakość usługi to cechy usług powszechnych spełniają większość wymogów dla usługi kurierskiej. Natomiast, usługi kurierskie charakteryzują się większą jakością, a w szczególności, gwarantowanym czasem doręczenia.
Dlatego pozwalam sobie postawić w tym zakresie hipotezę. Chciałbym przekazać panu ministrowi materiał, że patrząc tylko na te główne, kluczowe cechy, usługi kurierskie na polskim rynku można uznać za usługi wymienne w stosunku do usług powszechnych. Dlaczego o tym mówię? Jeżeli spojrzymy na finansowanie usługi powszechnej, to jest ona oparta na dwóch podmiotach. Z jednej strony jest to Skarb Państwa a, z drugiej strony, jest to Poczta Polska. Po tym, o czym mówił pan prezes, jak główny konkurent Poczty Polskiej zniknął z rynku listowego to finansowanie tej usługi będzie spoczywało na Poczcie Polskiej i Skarbie Państwa.
Wydaje się, że warto byłoby podjąć analizę w tym zakresie, gdzie firmy kurierskie subsydiują a nie mają obowiązku utrzymywania rozległej sieci pocztowej, jak Poczta Polska. W żaden sposób nie współuczestniczą w finansowaniu powszechnej usługi w Polsce.
W mojej ocenie jest to pierwszy wątek poddany pod rozwagę pana ministra. Jak mówiłem, pozwolę sobie przekazać taki raport w tym zakresie i gdyby można było to przeanalizować… W mojej ocenie jest to aspekt, któremu warto się przyjrzeć.
Korzystając z obecności pana prezesa chciałbym pogratulować objęcia niezwykle ważkiego stanowiska. Mam świadomość, jak odpowiedzialne zadanie stoi przed panem prezesem. Dlatego pozwolę sobie zapytać o kilka rzeczy.
Krótko mówiąc, co pan prezes zastał w Poczcie Polskiej? Wydaje się, że należy się Komisji wiedza w co najmniej kilku obszarach.
Poprzedni zarząd podjął decyzję o przeprowadzce centrali Poczty Polskiej do nowej siedziby (to jest moje pierwsze pytanie). Według mojej wiedzy i wyliczeń w 2011 r. koszty dotyczące nieruchomości zajmowanych na potrzeby centrali wynosiły około 550 tys. (dotyczyło to obiektów na ul. Rakowieckiej, Świętokrzyskiej i Św. Barbary, łącznie było to około tysiąca stanowisk pracy). Z tego, co wiem, w 2012 r. SGGW, czyli podmiot, od którego Poczta Polska dzierżawiła obiekty przedstawił ofertę przedłużenia najmu na ul. Rakowieckiej, była to kwota ok. 590 tys. zł. Jest to łączny koszt, ponieważ pozostałe obiekty, z których korzystała Poczta Polska były jej własnością. Można łatwo wyliczyć, że koszty wyniosłyby ok. 8.000 tys. zł, a w okresie pięcioletnim byłaby to kwota poniżej 40.000 tys. zł. Poprzedni zarząd w mojej ocenie podjął niezrozumiałą decyzję. Być może wynika to z braku jakiejś wiedzy. Wybrano ofertę Warszawskiego Holdingu Nieruchomości. Jest to cała grupa Polski Holding Nieruchomości. Oferta dotyczyła wynajmu na okres 33 miesięcy pomieszczeń w budynku Intraco oraz wynajmu na pięć następnych lat pomieszczeń w budynku przy ul. Domaniewskiej 37c.
Z krótkiej analizy wynika, że koszty poniesione na rzecz SGGW w okresie 2012-2019 wniosłyby niecałe 54 000 tys. zł, koszty na rzecz PHN wyniosą w tym samym okresie ponad 60 000 tys. zł. Największa różnica na niekorzyść tej drugiej oferty, bo wynosząca prawie 80%, wystąpi w latach 2017-2019. To jest coś, z czym nowy zarząd będzie musiał się zmierzyć i coś, co dostał w bardzo smutnym spadku.
Wybór, którego dokonał poprzedni zarząd, w mojej ocenie, nie spełnia podstawowego warunku jakim jest zapewnienie miejsca pracy w jednej lokalizacji dla wszystkich pracowników centrali Poczty Polskiej (jest to około 950 osób). Inne warunki, jak możliwość aranżacji powierzchni w postaci open space, nowocześniejszego standardu budynku, w mojej ocenie są dyskusyjne.
Dlatego pozwalam sobie zapytać pana prezesa, jak ocenia ekonomiczny sens tego przedsięwzięcia, które państwo zastali?
Nie jest tajemnicą, że Poczta Polska posiada w Warszawie w kilku lokalizacjach na ul. Ratuszowej, na Żelaznej, na Woli i Dworcu Wschodnim swoje nieruchomości. Wiem, że zarząd PKP zmierza w takim kierunku, żeby m.in. podejmować z deweloperami współpracę w tym zakresie.
Wiem też, że poprzedni zarząd podejmował bardzo pilne próby sprzedaży niektórych nieruchomości. Udało się niestety sprzedać kamienicę przy ul. św. Barbary. Chciałem zapytać pana prezesa, jak ocenia tę decyzję? Czy z perspektywy wiedzy, którą pan posiada była ona korzystna dla Poczty Polskiej?
Teraz kwestia, która budziła wątpliwości na posiedzeniu Komisji jeszcze w poprzedniej kadencji.
Na jednym z posiedzeń Komisji, ówczesna pani wiceminister sprawująca nadzór nad Pocztą Polską poinformowała, że tylko w latach 2012 i 2013 wydatki na konsulting wyniosły 30 000 tys. zł. Z całą pewnością to stanowiło poważną pozycję kosztową. Chciałbym zapytać pana prezesa, czy zarząd badał tę sprawę? Czy opracowania były wykorzystywane i przyniosły jakieś wymierne i racjonalne rezultaty? Przy tych kosztach i wydatkach, które Poczta Polska ponosi wydaje się to bardzo znacząca kwota.
Kolejny wątek, w mojej ocenie, też przekłada się na funkcjonowanie całej logistyki Poczty Polskiej. Jeszcze podczas zeszłej kadencji pytałem byłego, dzięki Bogu, prezesa Poczty Polskiej o funkcjonowanie bardzo kosztownego systemu monitorowania floty. Trzeba powiedzieć, że poprzedni zarząd niechętnie udzielał informacji na temat rzeczywistego funkcjonowania tego systemu. Z tych informacji, które do mnie docierają wynika, że system nadal nie realizuje wielu funkcjonalności ujętych w pierwotnym SIWZ (Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia), które zostały zawarte w dokumentacji przetargowej. Chciałem zapytać, czy prawdą jest, że powstał raport techniczny dokładnie opisujący stan rzeczy? Jakie są konstatacje z tego raportu? Czy z tytułu braku realizacji lub niewłaściwej realizacji są naliczane kary umowne?
Ostatnia kwestia, w mojej ocenie, jest niezwykle istotna.
Miałem zaszczyt i przyjemność przez kilka lat pracować w Poczcie Polskiej. Na pewno są osoby, które mają większy staż, bo pracują tam nadal. Zawsze takim punktem odniesienia, krytycznym stanem, na który patrzyło się, jeżeli chodzi o możliwość zatrudnienia, to był okres stanu wojennego. Starzy pocztowcy mówili, że był to okres, w którym najtrudniej było zatrudnić listonoszy. Teraz dokładnie dzieje się taka sama sytuacja. Z tych informacji, które posiadam, w wielu obszarach Polski jest niezwykły problem, żeby zatrudnić pracowników w służbie doręczeń. Mam świadomość tego ogromu rzeczy, które pan minister, pan prezes i cały nowy zarząd zastali.
Na tym będę kończył moje wystąpienie.
Panie prezesie, w Poczcie Polskiej powstało coś, co nazywa się systemem premiowania. To nie zasługuje na to pojęcie. Został stworzony system, który nie premiuje pracowników. Został stworzony system, w którym pracownicy musieliby stanąć na głowie i robić piruety, a to i tak byłoby za mało, żeby zasłużyć na dziesięcio- czy dwunastoprocentową premię. Dla niektórych może wydawać się niewiele, ale przy zarobkach pocztowców jest to niezwykle bolesne.
Chciałem zapytać pana prezesa, bo to przekłada się bezpośrednio na rynek usług pocztowych. Czy jest szansa, aby ten szalony dokument zastąpił jakiś dokument racjonalny i uczciwy, w którym pocztowcy, którzy naprawdę ciężko pracują bez względu na warunki i nawet w niektóre dni, które są dla nas wolne, żeby mieli szansę, aby uczciwą pracą wypracować tę premię.
Panie prezesie, panie ministrze, jeszcze raz powodzenia, bo podobno pocztowcem jest się do końca życia. Wszystkiego dobrego.
Przewodniczący poseł Grzegorz Schreiber (PiS):
Dziękuję bardzo za swoisty koreferat do wystąpień panów ministrów.
Kto z pań i panów posłów chciałby zabrać głos w dalszej kolejności?
Nie odnotowałem żadnego zgłoszenia…
Pan poseł Mrówczyński, bardzo proszę.
Poseł Aleksander Mrówczyński (PiS):
Panie przewodniczący, panowie ministrowie, panie prezesie, szanowni parlamentarzyści, drodzy goście, rzeczywiście, bardzo długie wystąpienie kolegi. Myślę, że końcówka była bardzo ciekawa.
Chciałbym zaapelować, żeby listonosze, którzy wykonują najcięższą pracę w końcu zaczęli godziwie zarabiać i nie chodzi o premiowanie.
Natomiast, jako klient Poczty Polskiej widzę, że niewiele zmienia się na poczcie. Może przybywa okienek, ale także przybywa kolejek. Nie wiem, czy może trzeba podpowiedzieć. Jestem także klientem Lidla. Jak tworzą się duże kolejki to następuje dzwonek, przychodzi pani do kasy i obsługuje. Wielokrotnie interweniowałem. Byłem 25. w kolejce, robiłem w międzyczasie zakupy. Rzeczywiście, po interwencji panie potrafią podejść do okienek. Dlaczego dochodzi do tworzenia kolejek? Ostatnio podobna sytuacja była w banku PKO BP. Po interwencji kolejki się rozładowują. Proszę państwa, dokąd ci klienci mają się udać? Boją się wejść do Poczty Polskiej. System karteczek: A, B, C, owszem, porządkuje to i pozwala zrobić w międzyczasie zakupy.
Apel o to, żeby oprócz płac była także lepsza organizacja. Wierzę, że to się stanie, bo wystrój jest coraz lepszy. Panie są bardzo miłe i uśmiechnięte. Jak mówią panie w banku PKO BP, że to nie od nas zależy, ale od kierownictwa. Nie wiem, może wprowadzić dzwonki, jak w Lidlu?
Dziękuję bardzo.
Przewodniczący poseł Grzegorz Schreiber (PiS):
Proszę bardzo, pan poseł Suchoń.
Poseł Mirosław Suchoń (N):
Dziękuję bardzo.
Panie przewodniczący, panowie ministrowie, prosiłbym pana dyrektora o kilka słów bardziej precyzyjnie na temat modernizacji i optymalizacji systemu bezpieczeństwa teleinformatycznego Poczty Polskiej. Rozumiem, że Wi-Fi w placówkach to ważna rzecz. Jest to poboczna rzecz. Z tego, co rozumiem, ma być to program, który umożliwi wdrożenie skutecznych metod zapobiegania incydentom teleinformatycznym.
Chciałem zapytać, czy jest to projekt, który jest realizowany przy wsparciu, czy wraz z Ministerstwem Cyfryzacji? Czy są to rozwiązania, które są dedykowane wyłącznie dla państwa? Czy będą do użytku dla innych instytucji?
Pytam o to, ponieważ w tej dziedzinie, jako państwo i jako administracja, mamy wiele do nadrobienia. Osobiście uważam, że łączenie różnych instytucji i tworzenie wspólnych projektów pozwoliłoby osiągnąć efekt synergii, spójności i jednolitości. Wydaje się, że przy informatyzacji w państwie jest to ważne.
Dziękuję.
Przewodniczący poseł Grzegorz Schreiber (PiS):
Dziękuję.
Czy ktoś z państwa posłów chciałby zadać pytanie?
Jeżeli nie, to przejdziemy do odpowiedzi.
Skorzystam z możliwości naszej, wspólnej dyskusji. Chciałbym wrócić do pewnego wydarzenia, które miało miejsce w ubiegłym roku, jeszcze w poprzedniej kadencji rządu. Wówczas Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji rozstrzygnęło konkurs dotyczący projektu pt. „Jedno okienko dla obywatela do kontaktu z administracją publiczną i nie tylko”. W materiale, który otrzymaliśmy dzisiaj od pana prezesa jest mowa o pewnym partnerstwie z Ministerstwem Cyfryzacji w ramach programu „Jedno okienko”(w tym tekście nazywa się to trochę inaczej). Z tego, co wiem, nastąpiło rozstrzygnięcie konkursu, wygrała Poczta Polska.
W tym momencie jest pytanie o stan prawny. Rozumiem, że nastąpiła zmiana struktury, mamy Ministerstwo Cyfryzacji, ale jakaś kontynuacja obowiązuje. Pytanie jest do pana ministra o stan prawny tej sytuacji: czy ten konkurs, projekt jest jeszcze w ramach tej umowy, być może jest w jakiś sposób skonsumowany? Czy moglibyście panowie coś więcej powiedzieć?
Wydaje się, że rozstrzygnięcie konkursu, w którym wygrywa Poczta Polska a potem nie dochodzi do realizacji jest zaskakującym procederem.
Proszę bardzo, pan poseł Suchoń chciałby coś dopowiedzieć.
Poseł Mirosław Suchoń (N):
Dziękuję, panie przewodniczący.
Chciałem sprostować – moje pytanie jest do pana prezesa a nie do pana dyrektora.
Przepraszam bardzo.
Przewodniczący poseł Grzegorz Schreiber (PiS):
Dobrze.
Po tym sprostowaniu nie widzę innych rąk w górze.
Oddam głos panom ministrom i panu prezesowi.
Prezes Poczty Polskiej S.A. Przemysław Sypniewski:
Może pan minister a ja później, po panu ministrze.
Przewodniczący poseł Grzegorz Schreiber (PiS):
Bardzo proszę, pan minister.
Podsekretarz stanu w MC Piotr Woźny:
Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, w tym, co mówił pan przewodniczący była zawarta odpowiedź na tę kwestię. Porozumienie, które podpisaliśmy traktujemy jako kontynuację, czy wykonanie tamtego porozumienia dotyczącego tamtego projektu.
Musimy pamiętać, że Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji miało generalnie dwie „nogi”. Jedna była to analogowa kwestia obsługi obywateli, czyli ta część administracyjna. Była także część cyfryzacji dotycząca e-administracji. Ministerstwo Cyfryzacji powstało poprzez wyjęcie zasadniczych kompetencji Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji, my odpowiadamy za ten komponent e-doręczeń, cyfrowego kontaktu obywatela z państwem.
Wpisując się w założenia strategii odpowiedzialnego rozwoju chcemy bardzo starannie uregulować sytuację i pozycję Poczty Polskiej, jeżeli chodzi o udział w strumieniu e-doręczeń. Chcemy rozwiązań problemy, które nie były rozwiązywane od wielu lat. Chodzi o złożoność legislacyjną. Kwestie doręczeń są regulowane w iluś przepisach w różny sposób. Chcemy doprowadzić do tego, aby obywatel miał absolutną jasność i wiedzę, jakie są skutki prawne doręczeń dokonywanych drogą tradycyjną i elektroniczną.
To jest jedna sprawa, którą chcemy zrealizować wspólnie z Pocztą Polską.
Specjalnie powiedziałem, że w ramach porozumienia, które mamy z Pocztą Polską… To nie sztuka zawrzeć porozumienie. Cztery miesiące, czyli od kwietnia tego roku rozmawialiśmy, jakie są obszary naszej współpracy. Bardzo dobrze rozmawia się nam z zespołem Poczty Polskiej Usługi Cyfrowe. Rozmawialiśmy na temat tego, że Poczta Polska ma wdrożony system elektronicznego nadawcy tzw. EN w usługach świadczonych dla Ministerstwa Sprawiedliwości. Wszystkie przesyłki w sprawach karnych, które są wysyłane przez wymiar sprawiedliwości (a pamiętajmy, że jest to 8000 tys. przesyłek miesięcznie, czyli 100 000 tys. przesyłek rocznie). Jest to doręczane przez Pocztę Polską w ramach kontraktu z Ministerstwem Sprawiedliwości. Każda z przesyłek wysyłanych w postępowaniu karnym przez system jest oznaczana numerem PESEL odbiorcy tej przesyłki. W sprawach cywilnych nie ma tego oznaczenia. Natomiast, nie jest to problem z punktu widzenia modyfikacji, czy rozbudowy systemów informatycznych służących do realizacji usługi elektronicznego nadawcy, żeby taką modyfikację wprowadzić.
To, o czym myślimy, to kwestia, którą jest obszar operacyjny do współpracy pomiędzy Ministerstwem Cyfryzacji a Pocztą Polską i Pocztą Polską Usługi Cyfrowe. Jest to zrealizowanie usługi dla obywatela polegającej na tym, że w sytuacji, w której wymiar sprawiedliwości wysyła przesyłkę do obywatela to Poczta Polska przyjmuje przesyłkę do wysłania. Jest ona identyfikowana przez numer PESEL. Na jakimś serwisie WEB dostępnym w internecie pojawia się informacja, obywatel może się dowiedzieć, że sąd wysłał do niego przesyłkę.
Umówmy się, że plagą doręczeń jest to, że jest ponad milion imigrantów w Wielkiej Brytanii lub ludzi, którzy zmienili miejsce zamieszkania. Przeprowadzili się ze swoich miejsc zamieszkania do dużych miast, itd. Pewnie każdy z nas spotkał się z sytuacją, że przesyłki sądowe nie docierały skutecznie lub były doręczane przez dzielnicowego. Jestem przekonany, że przy tym poziomie rozwoju e-usług, jaki mamy na dzień dzisiejszy i kilkunastu milionach rachunków w bankowości elektronicznej, które działają i funkcjonują, wprowadzenie usługi, która pozwalałaby obywatelowi uzyskać wiedzę na temat tego, że wymiar sprawiedliwości przesłał dla niego przesyłkę sądową…
Nie mówimy o treści korespondencji, ale o informacji, że taka przesyłka została wysłana, aby obywatel wiedział, że warto pójść do placówki pocztowej albo warto spodziewać się w domu takiej przesyłki. Myślę, że byłaby to bardzo dobra istotna zmiana, szczególnie dla funkcjonowania obywateli w Polsce.
Pewnie nie jest tak, że będziemy wykonywać ideę tamtego projektu, który był ogłoszony w październiku i zrealizowany na skutek tego, że zmieniły się kompetencje Ministerstwa Cyfryzacji. to już jest jednak resort okrojony o „A” czyli o administrację i taki fizyczny kontakt z obywatelem. Chociażby kwestia, o której mieliśmy okazję z panem dyrektorem rozmawiać, to pamiętajmy, że w ustawie dotyczącej 500+ mamy wpisane postanowienia zgodnie, z którymi 2% budżetu tego programu to środki przeznaczone na koszty administrowania tym programem. Tak jest w pierwszym roku funkcjonowania programu. Później 1,5% wartości jest przeznaczone na administrowanie. Wyobrażam sobie sytuację polegającą na tym, że Poczta Polska, która dysponuje 4500 placówek, które mają być w zasięgu Wi-Fi, że jest to instytucja, w której umożliwia się obywatelom składanie wniosku (tym, którzy nie składają wniosku drogą elektroniczną).
Pamiętajmy, że wielkim sukcesem Ministerstwa Cyfryzacji i naszej administracji jest 600 tys. wniosków złożonych drogą elektroniczną w programie 500+. Jeżeli chodzi o oświadczenie 500+, to 55% wniosków złożonych w Warszawie było przekazanych drogą elektroniczną. Wyobrażam sobie, że Poczta Polska może być tym miejscem, gdzie są składane wnioski w programie 500+ przez obywateli.
Myślę, że obszarów do współpracy jest naprawdę dużo. Chodzi teraz o to, aby detalicznie porozmawiać o poszczególnych obszarach. Wymyśleć kwestie rozwiązań. Załatwić kwestie finansowania i porozstrzygać detaliczne problemy operacyjne, które leżą u podstaw realizowania usług na rzecz obywateli.
Przewodniczący poseł Grzegorz Schreiber (PiS):
Dziękuję bardzo.
Rozumiem, pan prezes?
Proszę bardzo.
Prezes Poczty Polskiej S.A. Przemysław Sypniewski:
Panie przewodniczący, szanowni państwo, pojawił się szereg pytań i zagadnień, szczególnie przedstawionych przez pana posła Króla, postaram się na nie odpowiedzieć. Gdyby jakaś odpowiedź była niewystarczająca, to jesteśmy w stanie uzupełnić to w formie pisemnej.
Mogę nawiązać do wypowiedzi pana ministra Woźnego, że wnioski w programie 500+ można składać nie tylko w 4500 placówkach pocztowych, które są naszymi punktami, ale także u ajentów (jest to 7800).
Pani dyrektor poprawia mnie, jest to 7400 placówek.
Takie wnioski były składane pomimo, że Poczta Polska włączyła się dość późno do tego projektu. Monitorujemy sytuację i dla państwa wiedzy mogę powiedzieć, że na Białostocczyźnie jest taka wieś, gdzie 90% mieszkańców nie tylko złożyło takie wnioski przez Pocztę Polską, ale także odbiera te świadczenia w urzędzie pocztowym. Tacy ludzie również będą.
Podsekretarz stanu w MC Piotr Woźny:
Może będzie specjalnie dedykowany program?
Prezes Poczty Polskiej S.A. Przemysław Sypniewski:
Myślimy nad tym.
Mogę powiedzieć, że będzie specjalnie dedykowany program dla wszystkich, którzy pobierają świadczenia 500+.
Odpowiadając na pytania pozostałych państwa posłów to pytania są szerokie, może zacznę… lokalizacja siedziby i PHN. Tak, uznaję lokalizację za nieszczęśliwą z różnych powodów a w zasadzie ze wszystkich możliwych.
Po pierwsze, jest zła, jeżeli chodzi o względy finansowe. Po drugie, jako całość przestrzeni, która – w moim przekonaniu – nie umożliwia efektywnego wykorzystania budynku. Po trzecie, z powodów lokalizacyjnych, bo jest trudność z dojazdem (to nie dotyczy zarządu tylko pracowników, którzy tam są oraz ich gości, którzy mają przyjeżdżać.
Ta sprawa jest przez nas badana.
Mogę powiedzieć, dlaczego doszło do zmiany. Została ona zapoczątkowana decyzją, że spółka będzie płacić innej spółce Skarbu Państwa, takie były założenia. Z kolei przeprowadzka z budynku Intraco do tego, w którym jesteśmy w tej chwili wynika z informacji, jaką PNH przekazał Poczcie Polskiej, że budynek Intraco będzie modernizowany i Poczta Polska musi się wyprowadzić.
Sprawa dotyczy tego, co pan później powiedział, czyli nieruchomości. Powiedziałbym tak, ambicją Poczty Polskiej powinno być posiadanie własnej siedziby. Mamy wystarczającą liczbę nieruchomości, żeby powstała taka siedziba i żeby powstała bez zaangażowania finansowego ze strony Poczty Polskiej. Na pewno zarząd w porozumieniu z ministerstwem będzie działać w tym kierunku. Jest to związane z decyzją, którą podjęliśmy a która jest dla nas trudna. Uważam, że jest sensowna. Mianowicie, wstrzymaliśmy wyprzedaż nieruchomości, która miała miejsce w Poczcie Polskiej. W tej chwili nie wyprzedajemy tych nieruchomości. Zastanawiamy się, jak w inny sposób efektywnie je wykorzystać.
Odnosząc się do pierwszej części wypowiedzi pana posła Króla, który powoływał się na raport Instytutu Pocztowego, to ten raport jest mi dobrze znany. Mogę powiedzieć, że kwestia usługi powszechnej i związanego z tym kosztu netto jest elementem, nad którym nie tylko zarząd, ale także UKE i ministerstwo infrastruktury powinni się na nowo pochylić. Moim zdaniem czeka nas rewolucyjna zmiana. Zakładam, że nie może być przeprowadzona w sposób jednorazowy ze względu na obciążenia finansowe. Jednocześnie zwracam uwagę, że pewne rozwiązania są wymogiem rozwiązań na szczeblu europejskim.
To jest to, o czym mówił pan poseł, czyli kwestia ujęcia w Funduszu Kompensacyjnym firm kurierskich. Była bardzo silna akcja na szczeblu Parlamentu Europejskiego, żeby firmy kurierskie nie weszły w to. Jest to rzecz, która dotyczy nie tylko Polski a całej Unii Europejskiej.
O sprzedaży nieruchomości powiedziałem…
Pan poseł Król wymienił kwestię z ewentualnymi nieprawidłowościami, które miały miejsce. Poczta Polska jest wspaniałą firmą, ale w trudnej sytuacji. Co definiuje jako główny kłopot naszej firmy, to także odnosi się do wypowiedzi innych posłów.
Mamy ponad 78 tys. pracowników, dla prawie 68 tys. pracowników zarobki brutto zamykają się kwotą 3 tys. zł. To jest dramat inwestycyjny, w tej firmie od 8 lat nie było podwyżek.
Nie zgodzę się z taką sytuacją, że w Poczcie Polskiej trudno się zatrudnić. Ten zarząd podjął decyzję po raz pierwszy od 8 lat, że zwiększamy zatrudnienie w Poczcie Polskiej. Na poczcie nie jest trudno się zatrudnić. Mamy kłopot ze znalezieniem pracowników. Mamy ponad 800 rekrutacji. Nie ma chętnych w takich miastach, jak: Warszawa, Poznań, Wrocław, Gdynia, Gdańsk i w ogóle ściana zachodnia. Oferta finansowa, którą Poczta Polska proponuje pracownikom jest zbyt mała. Jak mam możliwość dłużej o tym mówić, to młodym pracownikom wydaje się, że jest to zła oferta. Kiedy popracują jakiś czas to zaczynają doceniać inne walory tej firmy. Obrazowo można powiedzieć, że jesteśmy w sytuacji kryzysu płacowego, ale jest to związane z tym, że zmieniła się sytuacja na całym rynku pracy w Polsce.
Odbywam spotkania z pracownikami Poczty Polskiej. Można powiedzieć, że pojawiło się pewne zaniedbanie w kontaktach pomiędzy zarządem a pracownikami. Oceniam to jako złą rzecz, co się wydarzyło. W zarządzie podjęliśmy akcję, która ma na celu wyjaśnianie i zbliżanie. Nie chcemy rozmawiać z pracownikami, jak to miało miejsce poprzednio, za pomocą wynajętych kancelarii, czy firm. Tak były toczone negocjacje płacowe lub te, które zakończyły się porozumieniem zakładowego układu zbiorowego pracy, który – jak pan poseł słusznie zauważył – nie daje możliwości naszemu zarządowi wypłaty premii pracownikom. Mamy taką sytuację, że układ został podpisany przez dwie strony. Był to zarząd i związki zawodowe. Patrząc strategicznie i docelowo na tę firmę układ i warunki premiowania muszą zostać zmienione. To nie dlatego, że pałam chęcią do wypłaty pieniędzy, które Poczta Polska zarobi, ale również po to, aby było to motywacyjne. Dzisiaj mamy taką sytuację, że pracownicy Poczty Polskiej wyrabiają 110% swojego zadania i nie otrzymają premii, jest to demotywujące.
Panie pośle, jesteśmy w trakcie rozmów ze związkami zawodowymi. Nowy zarząd rozpoczął procedury, które będą miały docelowo zmienić system premiowania w firmie.
Jeżeli chodzi o listonoszy to nawiązałbym do wypowiedzi pana posła, który mówił, że ludzie boją się wchodzić na pocztę. Panie pośle, tutaj muszę polemizować. Ludzie nie boją się wchodzić na pocztę, o tym świadczą badania, które robiłem zanim zostałem prezesem Poczty Polskiej. Większość Polaków ma zaufanie do tej instytucji. Ciekawym faktem jest to, że zaufanie zmniejsza się, kiedy zwiększa się odległość i czas, kiedy ostatni raz byli na poczcie. Można powiedzieć i postawić taką hipotezę, że ulega się stworzonemu pozorowi, że na poczcie są szczególnie duże kolejki. Są kolejki i jest to związane z brakami w zatrudnieniu. Mamy braki w zatrudnieniu pracowników w eksploatacji. Proszę państwa, kolejki są również w bankach. Jak państwo robicie zakupy w sklepach to też są kolejki. Jesteśmy dużym usługodawcą różnych usług. Mamy też szczyty i nie mówię, że jest to problem, którego nie będziemy rozwiązywać. Proszę na to spojrzeć jak na pewną całość.
Podczas wypowiedzi pana posła Króla pojawił się wątek związany z monitorowaniem floty. Chodzi o jedną z firm, którą wybrano. Ta sprawa jest wnikliwie badana. Wokół tej sprawy narosło dużo nieprawdziwych informacji. Faktem jest to, że firma ma naliczane kary. Dzisiaj otrzymałem taką informację. Przetarg był rozstrzygnięty z zapewnieniem pewnych funkcjonalności. Te funkcjonalności nie były zapewnione. Ta firma podniosła kwestie, że Poczta Polska też tego nie zapewniała. Odbyły się negocjacje, ale mimo to, ta firma do dzisiaj nie zapewnia tych funkcjonalności. Są naliczane kary, jak zostało to zawarte w umowie.
Szanowni państwo, temat Poczty Polskiej i rzeczy związanych z tą firmą jest olbrzymi. Można bardzo długo na ten temat mówić. Mogę powiedzieć, że jest to wielkie wyzwanie. Jak mówiłem, jest to wspaniała firma w trudnej sytuacji, z dużymi możliwościami i perspektywami. Mam nadzieję, że będzie się ona korzystnie zmieniać. Pierwszym elementem będzie nowa strategia. Najważniejszym elementem związanym z nową strategią będzie pokazanie naszej firmy w sposób tradycyjny, ale nie, jako firmy świadczącej tradycyjne i odchodzące usługi, ale jak widzimy Pocztę Polską w strukturze państwa, a także, czym ma być dla państwa i obywatela. Do dzisiaj pracownicy i zarząd Poczty Polskiej uważają mimo, że jesteśmy spółką akcyjną to praca pocztowca jest pewnego rodzaju służbą. Tak tę firmę chcemy postrzegać.
Dziękuję.
Jeżeli można to pan dyrektor powie w sprawie, która jest bardziej techniczna. Pan dyrektor Jeruzalski, proszę bardzo.
Przewodniczący poseł Grzegorz Schreiber (PiS):
Dziękuję bardzo, panie prezesie.
Pan dyrektor dopowiada a później – pan poseł.
Dyrektor Pionu Informatyki i Telekomunikacji Poczty Polskiej S.A. Tomasz Jeruzalski:
W zakresie programu modernizacji i optymalizacji systemu bezpieczeństwa pan poseł słusznie to zauważył, jeżeli chodzi o bezpieczne i darmowe Wi-Fi dla obywateli, to jest tylko jeden z dodatkowych elementów przy okazji. Przygotowując się do porozumienia musieliśmy pokazać koncepcję różnych projektów. Powstało ich ponad dwadzieścia, chcemy iść w kierunku security operations center. To jest monitorowanie sieci, incydentów i bezpieczeństwo sieci, czyli bardziej elementy tego typu. Na tym będziemy się skupiali.
Jeżeli chodzi o całą infrastrukturę to chcemy również uruchomić Wi-Fi, [rzy czym to Wi-Fi to nie tylko element przygotowany stricte dla obywateli, ale też do wykorzystania infrastruktury dla pracowników Poczty Polskiej, listonoszy, itd. W planach mamy wyposażyć wszystkich listonoszy w rozwiązania mobilne. W jakiś sposób te rozwiązania będą musiały przekazywać informacje od listonoszy do naszych systemów. Chcemy zrealizować to w bezpieczny sposób.
Dlatego, jak pan dobrze zauważył, darmowe Wi-Fi jest to element, przy czym w planach mamy dwadzieścia różnych projektów na zapewnienie zwiększenia bezpieczeństwa sieci monitorowania incydentów.
Przewodniczący poseł Grzegorz Schreiber (PiS):
Dziękuję bardzo.
Pan poseł Misiło, bardzo proszę.
Poseł Piotr Misiło (N):
Panie prezesie, chciałem zapytać, czy bierze pan pod uwagę albo będzie pan brał pod uwagę przy tworzeniu swojej strategii sytuację, że rząd RP zechce wprowadzić system, który działa z powodzeniem w Danii, czyli zastąpić tradycyjną korespondencję na linii urząd-urząd, urząd-obywatel wersją elektroniczną?
Gdyby coś takiego się stało (a prędzej czy później musi się to stać we wszystkich cywilizowanych państwach świata i Europy) to może mieć to kolosalne znaczenie dla tego, jak państwo myślą o rozwoju Poczty Polskiej i o strategicznym jej funkcjonowaniu. Myślę, że już dzisiaj – tworząc strategię – jednym z jej elementów powinno być takie rozwiązanie. Od tego, prędzej czy później, nie uciekniemy. Wolałbym, żeby było prędzej niż później i żebyśmy poszli śladami Estonii, jeżeli chodzi o elektroniczne rozwiązania w zakresie działalności gospodarczej a o wzory duńskie, jeżeli chodzi o rozwiązania dla wszystkich.
Dziękuję bardzo.
Przewodniczący poseł Grzegorz Schreiber (PiS):
Dziękuję bardzo.
W następnej kolejności zgłaszał się pan poseł Polaczek.
Proszę bardzo, panie ministrze.
Poseł Jerzy Polaczek (PiS):
Z uwagi na to, że kilka minut spóźniłem się to chciałem zapytać pana ministra i prezesa Poczty Polskiej w kontekście materiału, który był dzisiaj omawiany: w jakim zakresie będzie potrzebna korekta prawa pocztowego?
Czy rząd ma w tej sprawie jakiś harmonogram prac związanych z aktualizacją tego podstawowego aktu prawnego regulującego funkcjonowanie rynku pocztowego a w tym również pracę Poczty Polskiej oraz aktualizację innych aktów prawnych, które towarzyszyłyby realizacji celów, które są zawarte w zarysie informacji na temat rozwoju procesów cyfryzacji na rynku usług pocztowych?
Takie pytanie generalne. Być może było…
Przewodniczący poseł Grzegorz Schreiber (PiS):
Panie pośle, to padło.
Dziękuję bardzo.
Kto jeszcze?
Pan poseł po raz drugi, proszę bardzo.
Poseł Mirosław Suchoń (N):
Dziękuję, panie przewodniczący, tym razem do pana prezesa.
Panowie ministrowie, panie prezesie, jak pan widzi wynik finansowy w tym roku? Ewentualnie, jak pan ocenia tę kategorię w latach kolejnych? Czy Poczta Polska będzie w stanie wychodzić na zero, czy generować jakiś mały zysk? Czy raczej należy spodziewać się wyników ujemnych?
Dziękuję bardzo.
Przewodniczący poseł Grzegorz Schreiber (PiS):
Dziękuję bardzo.
Powoli zmierzamy ku końcowi naszego posiedzenia. Jeżeli nie ma innych zgłoszeń to poproszę o udzielenie odpowiedzi pana prezesa (w zasadzie wszystkie pytania w tej turze padły do pana prezesa).
Panie prezesie, proszę bardzo.
Prezes Poczty Polskiej S.A. Przemysław Sypniewski:
Dziękuję.
Szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo, jeżeli chodzi o pytanie o kwestię duńską lub estońską to Poczta Polska, poprzez swoją spółkę Poczta Polska Usługi Cyfrowe ,jest w stanie świadczyć wszystkie usługi. W Danii jest to wymuszone decyzją administracyjną, tak się to tam stało. W Estonii jest trochę inaczej.
Jesteśmy w stanie to świadczyć. Uważamy, że do pewnego stopnia tradycyjne usługi pocztowe zostaną przejęte przez usługi cyfrowe.
Panie pośle, jesteśmy na to przygotowani już w tej chwili. Mamy wystarczający potencjał poprzez Pocztę Polską Usługi Cyfrowe, aby świadczyć takie usługi. Problemem dla Poczty Polskiej jest to, że potencjał, który został włożony w spółkę, w moim przekonaniu i całego zarządu, był na tym etapie zbyt duży. Mamy sytuację taką, w której skonstruowaliśmy okręt, który jest transatlantykiem, potrafi – tak jak powiedział to pan minister Woźny – świadczyć bardzo daleko idące usługi i w dużej liczbie. Teraz, tak naprawdę, pływamy po zatoce. Mamy instytucję, którą można pływać już po oceanach. Jesteśmy na to przygotowani. Ten element w nowej strategii Poczty Polskiej będzie ujęty.
Jednocześnie chcę dodać, że – w moim przekonaniu – nie stanie się tak, jak powiedział pan poseł, pozwolę sobie na odrobinę polemiki, ponieważ mamy do czynienia z zupełnie inną strukturą ludnościową kraju. To przecież nie jest tak, że Czechy są krajem, który jest gorzej rozwinięty od Estonii a Niemcy gorzej od Danii a mimo to, tam usługi cyfrowe nie zastępują usług listowych. W Polsce również tak się nie stanie.
To nie znaczy, że to jest proces, który nie będzie miał miejsca, ale takiej sytuacji, jak w Danii, czy w Estonii, w ciągu najbliższych lat w Polsce i wielu innych krajach Europy na pewno nie będzie.
Taka jest moja ocena.
Panie pośle, z tym związana jest sytuacja, że nie możemy zapominać o całkiem licznej grupie ludzi (którzy są oceniani na około 25%), którzy nie tylko nie posiadają internetu, ale także nie chcą korzystać z bankowości oraz nie posiadają kont. Dla tych ludzi jest także Poczta Polska, nie chcemy zapominać o tych ludziach. Może tym różnimy się od innych instytucji, że dla tych ludzi także chcemy świadczyć usługi. Poczta ma być tradycyjna i nowoczesna.
Jeżeli chodzi o pytanie związane z wynikiem finansowym – to trudne pytanie, nie chcę być demobilizujący wobec własnych pracowników. Problemem są od jedenastu lat spadające przychody. Te przychody spadają regularnie o sto milionów złotych, są też lata, gdzie spadały o ponad dwieście (ponad 260 milionów złotych spadły w roku, kiedy Poczta Polska przegrała przetarg na doręczanie korespondencji z sądów i prokuratur – ta katastrofa, bo tak ją oceniam, nie tylko jako prezes Poczty Polskiej, która się wtedy wydarzyła na rynku usług pocztowych jest bardzo obciążająca dla Poczty Polskiej).
Mogę powiedzieć optymistycznie, że w tym toku wynik finansowy raczej minus, w przyszłym roku blisko zera a za dwa lata z zyskiem. To nie jest znacząca różnica wobec poprzedniego roku. Jeżeli wzięlibyśmy wynik finansowy za poprzedni rok plus osiemnaście milionów zł a jednocześnie sprzedaż nieruchomości na poziomie plus pięćdziesiąt milionów to w zeszłym roku wynik finansowy został zrobiony sprzedażą nieruchomości. Naszym głównym zadaniem jest zatrzymać spadek przychodów i potem je odbudować. Koszty nie spadną nam a biorąc pod uwagę konieczności płacowe (bo je traktuje jako inwestycyjne) będą nam rosły. Musimy zbudować przychody. To jest zadanie nowego zarządu.
Przewodniczący poseł Grzegorz Schreiber (PiS):
Dziękuję, panie prezesie.
Na koniec minister Smoliński – bardzo proszę, panie ministrze.
Sekretarz stanu w MIiB Kazimierz Smoliński:
Dziękuję.
Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, sytuacja w całej grupie Poczty Polskiej z punktu finansowego jest trudna. W tym roku zostały podjęte świadome decyzje związane z koniecznością podwyżek wynagrodzeń pracownikom, które de facto wygenerują stratę na koniec roku.
Jest to świadoma decyzja. Gdybyśmy nie podjęli tej decyzji to ubytek w zakresie liczby pracowników byłby jeszcze większy i jakość świadczonej usługi jeszcze niższa. To jest inwestycja, o której mówił pan prezes. Jest to świadoma decyzja. Wiemy o tym, że może być strata. Natomiast, moglibyśmy sprzedać część nieruchomości. Takie przypadki sprzedaży miały miejsce w tym roku. Tam, gdzie jest możliwość zagospodarowania tego w inny sposób to nie widzimy konieczności sprzedaży, żeby poprawić wynik finansowy. Nie jest on tutaj najważniejszy.
Druga sprawa to funkcjonowanie całej grupy pocztowej. Nie możemy zapominać o Banku Pocztowym, o usługach ubezpieczeniowych. Chcemy wykorzystać potencjał, ponieważ jest wiele krajów w Europie, gdzie przychody z tytułu usług finansowych są większe niż te z tytułu usług pocztowych. W grupie pocztowej jeszcze tak nie ma, ale będzie to jedno ze źródeł rekompensaty utraty przychodów z tytułu tradycyjnej usługi pocztowej na rzecz korespondencji cyfrowej oraz usług finansowych w postaci usług świadczonych przez pracowników poczty, ale również banku i ubezpieczeń. Myślę, że to będzie rozwijany kierunek. Pracownicy będą także mieli źródło przychodów. To też powinno generować chęć zatrudniania w Poczcie Polskiej, żeby można było te dodatkowe przychody, poprzez sprzedaż usług finansowych i ubezpieczeniowych realizować na poczcie. Te decyzje były świadome.
Odpowiadając panu przewodniczącemu – jeżeli chodzi o przetarg, to powinien być zrealizowany. Myślę, że do tego dojdzie. Poczta będzie miała jedno okienko dla obywatela, jak to jest w wielu krajach. Wiele usług, które są dostępne w innej formie mogą być dostępne na poczcie. Nikt nie ma takiej oferty, żeby było ponad 7 tys. placówek, nikt nie ma takiej sieci. Nie mówię o liczbie pracowników, bo Poczta Polska jest największym pracodawcą.
Problem wynagrodzeń jest kolosalny. Poprzednio o tym mówiłem, że niemoralne było to, że zarząd wielokrotnie podwyższał sobie wynagrodzenia a pracownikom nie podwyższył ani o złotówkę. Oczywiście, oszczędności, które są uzyskiwane na wynagrodzeniach zarządu (są bardzo duże) nie wystarczą na przysłowiowe dziesięć złotych, żeby dołożyć pracownikom. Skala jest tak ogromna, że dziesięć złotych generuje ogromne miliony. Decyzje zmniejszenia wynagrodzeń prezesom, czy członkom zarządu zostały podjęte. Uważam, że wynagrodzenia są godziwe a oszczędności z tego tytułu też są duże. To już jest bardziej w kwestiach etycznych, czy moralnych a nie finansowych.
Nawet, gdybyśmy nie płacili w ogóle prezesom, to i tak nie uratuje to Poczty Polskiej. Trzeba kadrę wynagradzać we właściwy sposób. Natomiast, nie można zapominać o pracownikach, nie tylko dyrektorach a szczególnie eksploatacji, bo ten problem jest duży. Jeżeli sklepy wielkopowierzchniowe oferują kasjerkom wyższe wynagrodzenie niż na poczcie, to już jest źle. Zrobimy wszystko, żeby tak nie było.
Dziękuję bardzo.
Przewodniczący poseł Grzegorz Schreiber (PiS):
Dziękujemy.
Podsumowując – oczekujemy, jeszcze w tym roku zmian legislacyjnych do prawa pocztowego. Rozumiem, że są to kwestie kodeksowe, które pomogą w funkcjonowaniu usług cyfrowych. Są one bardzo potrzebne i oczekiwane.
Również w tym roku oczekujemy strategii rozwoju Poczty Polskiej.
Z tymi deklaracjami panów ministrów oraz pana prezesa myślę, że możemy zakończyć posiedzenie naszej Komisji. Przypominam, że protokół jest jak zwykle wyłożony w sekretariacie Komisji, każdy może się z nim zapoznać.
Dziękuję serdecznie.
Uważam dyskusję za wyczerpaną.
Spotkanie nasze dobiegło końca i zamykam posiedzenie Komisji.
Dziękuję bardzo.