Odpowiedź na interpelację nr 1321

w sprawie przetwarzania danych osobowych w świetle rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 18 sierpnia 2011 r.

Odpowiadający: podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia Marek Tombarkiewicz

Warszawa, 31-03-2016

Szanowny Panie Marszałku,

rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 18 sierpnia 2011 roku w sprawie obowiązkowych szczepień ochronnych (Dz.U. Nr 182, poz. 1086, z późn. zm.) nie zawiera definicji pojęcia „wykaz imienny”, o którym mowa w załączniku nr 4 do ww. rozporządzenia pt. Sprawozdanie z przeprowadzonych obowiązkowych szczepień ochronnych – Dział 2 Osoby uchylające się od obowiązku szczepień.

W Dziale 2 Sprawozdania z przeprowadzonych obowiązkowych szczepień ochronnych sprawozdający wykazuje osoby prawnie zobowiązane do poddania się szczepieniom ochronnym określonym na podstawie ww. rozporządzenia, które pomimo poinformowania przez lekarza o obowiązku poddania się szczepieniom ochronnym, obowiązku tego nie wykonały. Jednocześnie mając na względzie treść art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (Dz.U. z 2013 r. poz. 947, z późn.zm.), gdy obowiązkowemu szczepieniu ochronnemu w wymaganym prawem zakresie nie została poddana osoba nieposiadająca zdolności do czynności prawnych (małoletnia lub bezradna), w sprawozdaniu wykazuje się osoby sprawujące prawną pieczę nad osobą małoletnią lub bezradną albo opiekunów faktycznych tych osób w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz.U z 2016 r. poz. 186).

Obowiązkiem podmiotu prowadzącego szczepienia ochronne jest nie tylko sporządzanie dokumentacji indywidualnej pacjenta, ale również dokumentacji zbiorczej. Świadczeniodawcy sprawozdają właściwym terytorialnie państwowym inspektorom sanitarnym informacje na temat realizacji szczepień ochronnych. Takie sprawozdania powinny być przekazywane inspekcji sanitarnej przez świadczeniodawcę co kwartał, a także zbiorczo za okres danego roku kalendarzowego. Sprawozdawczość ta odbywa się na podstawie specjalnych wzorów dokumentacji. określonych został w załącznikach do ww. rozporządzenia.

Sprawozdanie z przeprowadzonych obowiązkowych szczepień ochronnych stanowiącego załącznik nr 4 do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 18 sierpnia 2011 roku w sprawie obowiązkowych szczepień ochronnych i dołączanego doń imiennego wykazu osób uchylających się, nie zawiera jakichkolwiek danych wrażliwych, o których jest mowa w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2135, z późn.zm.) – w szczególności nie zawiera on danych medycznych a jedynie dane umożliwiające właściwe identyfikowanie stron postępowań egzekucyjnych i skuteczne doręczenie pism procesowych przez wierzyciela obowiązku i organ egzekucyjny. Danymi takimi są imię i nazwisko osoby zobowiązanej oraz jej adres zamieszkania. Danymi tymi dysponują osoby będące realizatorami programu szczepień ochronnych. Są one również zawarte w dokumentacji medycznej, w tym m.in. w Karcie uodpornienia, o której mowa w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 18 sierpnia 2011 r. w sprawie obowiązkowych szczepień ochronnych.

Imienny wykaz osób uchylających się od obowiązku szczepień ochronnych, który jest dołączany do kwartalnego Sprawozdania z przeprowadzonych obowiązkowych szczepień ochronnych, jest przez sprawozdającego przekazywany właściwemu państwowemu powiatowemu inspektorowi sanitarnemu będącemu wierzycielem obowiązku szczepień ochronnych. Państwowy powiatowy inspektor sanitarny, jako wierzyciel obowiązku administracyjnego o charakterze niepieniężnym, wynikającego wprost z przepisów ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi i nie wymagającego konkretyzacji w drodze decyzji administracyjnej, jest upoważniony do podejmowania wszelkich działań przewidzianych w ustawie dla wierzycieli obowiązków administracyjnych w celu wykonania przez osoby prawnie zobowiązane ciążącego na nich obowiązku szczepień. Kwestie postępowań egzekucyjnych w administracji i zadania oraz sposób działania organów administracji będących wierzycielami obowiązków o charakterze niepieniężnym (w tym również państwowych powiatowych inspektorów sanitarnych, jako wierzycieli obowiązku szczepień ochronnych), są całościowo regulowane w przepisach ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz.U. z 2014 r. poz. 1619, z późn.zm.).

Na podstawie przekazanego imiennego wykazu osób uchylających się od obowiązku szczepień właściwy państwowy powiatowy inspektor sanitarny wysyła do osób zobowiązanych upomnienia zawierające wezwanie do wykonania obowiązku szczepień z zagrożeniem skierowania sprawy na drogę egzekucji administracyjnej, następnie w przypadku braku reakcji osoby zobowiązanej na ww. upomnienie wystawia odpowiedni tytuł wykonawczy dla obowiązku o charakterze niepieniężnym i sporządza wniosek do organu egzekucyjnego (tj. do wojewody) o egzekucję obowiązku szczepień. Pragniemy ponadto zauważyć że zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 2 i 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych przetwarzanie danych osobowych jest dopuszczalne, gdy jest niezbędne dla zrealizowania uprawnienia lub spełnienia obowiązku wynikającego z przepisu prawa, a także, gdy jest to niezbędne dla wypełnienia prawnie usprawiedliwionych celów realizowanych przez administratorów danych albo odbiorców danych, a przetwarzanie nie narusza praw i wolności osoby której dane dotyczą.

Z wyrazami szacunku

Z upoważnienia

MINISTRA ZDROWIA

PODSEKRETARZ STANU

Marek Tombarkiewicz