Definicja formalnoprawna: Uchwała budżetowa stanowi podstawę gospodarki finansowej jednostki samorządu terytorialnego.
Uchwała budżetowa składa się z budżetu jednostki samorządu terytorialnego oraz załączników.
Uchwała budżetowa musi określać takie parametry budżetu jednostki samorządu terytorialnego jak:
- łączna kwota planowanych dochodów, z wyodrębnieniem dochodów bieżących i majątkowych,
- łączna kwota planowanych wydatków, z wyodrębnieniem wydatków bieżących i majątkowych,
- kwota planowanego deficytu albo planowanej nadwyżki wraz ze źródłami pokrycia deficytu albo przeznaczenia nadwyżki,
- łączna kwota planowanych przychodów oraz rozchodów,
- limit zobowiązań z tytułu zaciąganych kredytów i pożyczek oraz emitowanych papierów wartościowych oraz limit dla innych zobowiązań zaliczanych do tytułu dłużnego (czyli dla zobowiązań wywołujących skutki ekonomiczne podobne do skutków zaciąganych kredytów i pożyczek),
- kwota wydatków przypadających do spłaty w danym roku budżetowym, zgodnie z zawartą umową, z tytułu udzielonych poręczeń i gwarancji
Ponadto uchwała winna zawierać szczególne zasady wykonywania budżetu jednostki samorządu terytorialnego w roku budżetowym, wynikające z odrębnych ustaw, oraz uprawnienia jednostki pomocniczej do prowadzenia gospodarki finansowej w ramach budżetu gminy, a także inne postanowienia, których obowiązek zamieszczenia w uchwale budżetowej wynika z postanowień organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego.Źródło:
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023, poz. 1270 ze zm.), art. 211-215 oraz 233-246