Leksykon budżetowy

A B C D E F G H I J K L M N O P R S Ś T U W Z 
Procedury ostrożnościowe i sanacyjne
Kategoria: Zobowiązania i należności Skarbu Państwa
Procedura budżetowa

Gdzie szukać w budżecie?

Uzasadnienie – w rozdziale dot. wydatków budżetowych, państwowego długu publicznego
Zał. Strategia zarządzania długiem sektora finansów publicznych
Dane liczbowe


Definicja formalnoprawna:
Procedury ostrożnościowe i sanacyjne to mechanizm prawny stosowany w przypadku gdy wartość relacji kwoty państwowego długu publicznego do produktu krajowego brutto (PDP/PKB dla roku t):

· jest większa od 55 %, a mniejsza od 60 %, wówczas:

a) przyjmuje się brak deficytu lub poziom różnicy dochodów i wydatków budżetu państwa w uchwalanym przez Radę Ministrów projekcie ustawy budżetowej na rok x+2 zapewniający spadek relacji długu Skarbu Państwa do PKB w stosunku do relacji ogłoszonej dla roku x;
b) deficyt budżetowy JST pomniejszony o nadwyżkę budżetową z lat ubiegłych oraz wolne środki w uchwale budżetowej na rok x+2 może wynikać jedynie z wydatków związanych z realizacją zadań współfinansowanych ze środków pochodzących z budżetu UE oraz niepodlegających zwrotowi z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie EFTA;
c) w uchwalanym przez Radę Ministrów projekcie ustawy budżetowej na rok x+2:
  • nie przewiduje się wzrostu wynagrodzeń pracowników państwowej sfery budżetowej,
  • waloryzacja rent i emerytur nie może przekroczyć wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych w roku budżetowym x+1,
  • wprowadzony jest zakaz udzielania nowych pożyczek i kredytów z budżetu państwa,
  • wzrost wydatków Kancelarii Sejmu, Kancelarii Senatu, Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Trybunału Konstytucyjnego, Najwyższej Izby Kontroli, Sądu Najwyższego, Naczelnego Sądu Administracyjnego, Krajowej Rady Sądownictwa, sądownictwa powszechnego oraz wojewódzkich sądów administracyjnych, Rzecznika Praw Obywatelskich, Rzecznika Praw Dziecka, Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, Instytutu Pamięci Narodowej – Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Krajowego Biura Wyborczego, Państwowej Inspekcji Pracy nie może być wyższy niż w administracji rządowej;
d) Rada Ministrów przeprowadza przegląd:
  • wydatków budżetu państwa finansowanych środkami pochodzącymi z kredytów zagranicznych,
  • programów wieloletnich;
e) Rada Ministrów przedstawia program sanacyjny, mający zapewnić spadek relacji państwowego długu publicznego do PKB;
f) Rada Ministrów dokonuje przeglądu obowiązujących przepisów w celu przedstawienia propozycji rozwiązań prawnych mających wpływ ma poziom dochodów budżetu państwa, w tym dotyczących stosowania stawek podatku od towarów i usług;
g) Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych otrzymuje dotację celową z budżetu państwa na realizację zadania dofinansowania do wynagrodzenia pracowników niepełnosprawnych w wysokości do 30% środków zaplanowanych na realizację tego zadania na dany rok;
h) organy administracji rządowej mogą zaciągać nowe zobowiązania na przygotowanie inwestycji, jeżeli mają zapewnione finansowanie z udziałem środków pochodzących z budżetu UE oraz niepodlegających zwrotowi z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie EFTA, na maksymalnym dopuszczalnym poziomie określonym w przepisach lub procedurach dotyczących danego rodzaju inwestycji, nie mniejszym niż 50% całości kosztów, z tym że ograniczenia te nie dotyczą odbudowy lub przebudowy dróg krajowych w celu usunięcia zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym, inwestycji w infrastrukturę przeciwpowodziową, systemu elektronicznego poboru opłat za korzystanie z dróg publicznych oraz odszkodowań za nieruchomości przejęte w związku przygotowaniem i realizacją inwestycji w zakresie dróg publicznych;

· jest równa lub większa od 60 %, wówczas:
a) obowiązują procedury przewidziane w pkt 2 lit. a, c, d, f, g, h dla relacji większej od 55%, a nie większej od 60% PKB;
b) uchwalane na rok x+2 budżety JST muszą być przynajmniej zrównoważone;
c) wprowadzany jest zakaz udzielania nowych poręczeń i gwarancji przez podmioty sektora finansów publicznych;
d) Rada Ministrów przedstawia Sejmowi program sanacyjny mający na celu ograniczenie relacji państwowego długu publicznego do PKB do poziomu poniżej 60%.

Procedur, o których mowa powyżej, nie stosuje się, jeżeli relacja do PKB kwoty ustalonej w wyniku przeliczenia kwoty państwowego długu publicznego na walutę polską z zastosowaniem dla zobowiązań wyrażonych w walutach obcych średniej arytmetycznej średnich kursów każdej z walut obcych ogłaszanych przez Narodowy Bank Polski i obowiązujących w dni robocze roku budżetowego, za który ogłaszana jest relacja pomniejszonej o kwotę wolnych środków służących finansowaniu potrzeb pożyczkowych budżetu państwa w kolejnym roku budżetowym nie przekracza 55%.
Źródło:
Na podstawie ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (DZ.U. z 2019, poz. 869, ze zm.), art. 86
Komentarz:
Krajowe ograniczenia (limity) w zaciąganiu państwowego długu publicznego w Polsce stanowiły jedne z nielicznych reguł budżetowych, które stosowane były w rozwiązaniach międzynarodowych, szczególnie do 2010 roku.

Ustawowe procedury ostrożnościowe i sanacyjne po raz pierwszy zostały wprowadzone w Polsce w ustawie o finansach publicznych z 1998 roku. Od tej pory były one kilkakrotnie zmieniane, głównie w aspekcie procedur sanacyjnych.

Najwyższy, czyli 60%-owy próg relacji państwowego długu publicznego do PKB ma także rangę konstytucyjną. Art. 216 ust. 5 Konstytucji RP określa bowiem, iż „Nie wolno zaciągać pożyczek lub udzielać gwarancji i poręczeń finansowych, w następstwie których państwowy dług publiczny przekroczy 3/5 wartości rocznego produktu krajowego brutto

W latach 1998-2013 obowiązywały trzy limity ostroznościowe, tj. 50% PKB, 55% PKB, 60% PKB. Od 2014 roku obowiązującymi limitami są przede wszystkim progi 55% PKB oraz 60% PKB. W związku z wprowadzeniem stabilizującej reguły wydatkowej ustanowiono dwa dodatkowe ograniczenia relacji PDP/PKB, tj. 48% oraz 43%, od których zależy wartość zastosowanej korekty kwoty wydatków (art. 112aa ustawy o finansach publicznych).
Autor (Autorzy): Kamilla Marchewka-Bartkowiak