Interpelacja nr 5814

do ministra edukacji

w sprawie przerw obiadowych w szkołach

Zgłaszający: Barbara Grygorcewicz

Data wpływu: 25-10-2024

Szanowna Pani Ministro,

w większości szkół publicznych w Polsce przerwy obiadowe trwają jedynie 15 lub 20 minut, a w niektórych szkołach takich przerw w ogóle nie przewidziano w planie lekcji. Taki stan rzeczy nie sprzyja prawidłowemu odżywianiu uczniów i może powodować negatywne skutki zdrowotne oraz społeczne. Zbyt krótka przerwa obiadowa powoduje, że uczniowie często są zmuszeni do jedzenia w pośpiechu, co ma negatywny wpływ na ich zdrowie – może prowadzić do problemów trawiennych oraz kształtowania nieprawidłowych nawyków żywieniowych. Ponadto brak możliwości spokojnego spożycia ciepłego posiłku może mieć wpływ na obniżenie koncentracji uczniów podczas kolejnych lekcji, co przekłada się na ich wyniki w nauce.

Według „Raportu Stanu Stołówek w Publicznych Szkołach Podstawowych” opracowanego przez Bank Żywności w 2018 roku, około 35% dzieci, które jedzą posiłki w szkołach podstawowych, nie zjada ich do końca. Główną przyczyną tego zjawiska jest zbyt krótki czas przeznaczony na spożycie obiadu. Skutkuje to nie tylko niedożywieniem dzieci w ciągu dnia, ale również marnowaniem dużych ilości jedzenia, co jest niepożądanym zjawiskiem zarówno z punktu widzenia ekonomii, jak i ochrony środowiska.

Wprowadzenie dłuższej przerwy obiadowej, która docelowo powinna trwać godzinę, w szkołach przyniosłoby liczne korzyści. Uczniowie mieliby wystarczająco dużo czasu na spokojne zjedzenie pełnowartościowego posiłku, co pozytywnie wpłynęłoby na ich zdrowie, samopoczucie i zdolności poznawcze. Ponadto dłuższa przerwa mogłaby przyczynić się do zmniejszenia marnotrawstwa jedzenia, co wpisuje się w ideę zrównoważonego rozwoju i dbałości o zasoby.

W związku z powyższym zwracam się do Pani Ministry z następującymi pytaniami:

1. Czy Ministerstwo Edukacji Narodowej jest świadome wyników badań i raportów dotyczących problemu zbyt krótkich przerw obiadowych w szkołach, takich jak wspomniany „Raport Stanu Stołówek w Publicznych Szkołach Podstawowych” opracowany przez Bank Żywności w 2018 roku?

2. Czy ministerstwo planuje wprowadzenie aktów prawnych lub wytycznych, które zapewniłyby dłuższą przerwę obiadową we wszystkich szkołach podstawowych i ponadpodstawowych w Polsce, a tym samym umożliwiły uczniom spożywanie pełnowartościowych posiłków w odpowiednich warunkach?

3. Jakie konkretne działania podejmuje lub planuje podjąć Ministerstwo Edukacji Narodowej w celu zniwelowania negatywnych skutków wynikających z krótkich przerw obiadowych, w tym niedojadania przez dzieci oraz marnowania żywności w szkołach?

4. Czy Ministerstwo Edukacji Narodowej prowadzi lub planuje prowadzenie monitoringu skuteczności obecnych przerw obiadowych w polskich szkołach i ich wpływu na zdrowie i samopoczucie uczniów?

Z poważaniem

Barbara Grygorcewicz
Posłanka na Sejm RP