Komunikat CIS ws. zasad gospodarowania wyposażeniem biur poselskich

piątek, 26 maja 2023 14:03
Zdjęcie nr 1, fot. Kancelaria Sejmu

Piątkowe wydanie dziennika „Fakt” zawiera artykuł dotyczący gospodarowania składnikami majątkowymi biur poselskich. Niestety w materiale znalazł się szereg informacji nieścisłych, wymagających sprostowania.

Sposób gospodarowania składnikami rzeczowymi majątku ruchomego Skarbu Państwa został szczegółowo określony w rozporządzeniu Rady Ministrów z 21 października 2019 r. Procedury obowiązują w całej administracji publicznej, a jej zasady są neutralne dla budżetu państwa - każdy przedmiot jest wykupywany na własność po cenach rynkowych, a więc takich samych, jakie urząd uzyskałby sprzedając go komukolwiek innemu.

Z powyższego wynika, że autorem opisanych w artykule rozwiązań jest Rada Ministrów, a nie Szef Kancelarii Sejmu i że nie są to przepisy, z których mogą korzystać wyłącznie posłowie, ale także senatorowie oraz wszyscy pracownicy administracji publicznej, a także żołnierze i funkcjonariusze służb publicznych.

Przywołane w publikacji przepisy zarządzenia Szefa Kancelarii Sejmu mają charakter instrukcyjny. Zostały wydane w kwietniu 2023 r. w ramach przygotowań Kancelarii Sejmu do zakończenia upływającej w tym roku kadencji Sejmu. Nie wprowadzają nowych rozwiązań prawnych, lecz wskazują personelowi Kancelarii Sejmu i biur poselskich sposób wykonywania przepisów ww. rozporządzenia.  

Zgodnie z rozporządzeniem, łączna wartość przedmiotów nabytych przez pracownika lub funkcjonariusza publicznego (w tym posła i senatora) nie może przekroczyć kwoty 10 tys. złotych w okresie czterech lat licząc od daty pierwszej takiej sprzedaży danemu pracownikowi lub funkcjonariuszowi.

W artykule „Faktu” dwukrotnie (na okładce oraz na stronie z artykułem) poinformowano czytelników, że posłowie przedmioty te będą mogli dostać lub odkupić „za grosze”. Jest to nieprawdą: § 3 ust. 2 rozporządzenia premiera z 2019 r. precyzuje, że „wartość składników rzeczowych majątku ruchomego określa się według ich wartości rynkowej, na podstawie przeciętnych cen stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich stanu i stopnia zużycia oraz popytu na nie”. Sama wartość przedmiotów będzie określana komisyjnie.

Powyższe zasady wykupu przedmiotów oznaczają, że jest to operacja neutralna finansowo dla Kancelarii Sejmu – na rachunek Kancelarii Sejmu musi bowiem wpłynąć równowartość wartości rynkowej sprzedawanego przedmiotu. W konsekwencji Kancelaria Sejmu, a szerzej Skarb Państwa i podatnicy, nie są na całej procedurze w żaden sposób stratni.

Warto zauważyć, że tytuły wydawane przez spółkę Ringier Axel Springer Polska regularnie przegrywają z Kancelarią Sejmu procesy, w efekcie których muszą publikować sprostowania podawanych przez siebie nieprawdziwych informacji.


Centrum Informacyjne Sejmu