Interpelacja nr 37842

do prezesa Rady Ministrów, ministra cyfryzacji

w sprawie powodów zmiany stanowiska przez UKE w związku z organizacją aukcji częstotliwości 5G

Zgłaszający: Jacek Tomczak

Data wpływu: 16-12-2022

Szanowny Panie Premierze,

na podstawie art. 14 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora (Dz. U. z 2022 r. poz. 1339 ze zm.) zwracam się do Pana Premiera z prośbą o udzielenie informacji w sprawie przygotowań do przeprowadzenia aukcji na rozdysponowanie częstotliwości 5G.

W dniu 12 grudnia br. Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE) na swojej stronie internetowej ogłosił, że 20 grudnia 2022 r. rozpocznie się proces konsultacji dokumentacji aukcyjnej dotyczącej pasma „C” (3480-3800 MHz). Tymczasem dotychczas UKE stało na stanowisku, że rozpoczęcie procesu aukcyjnego nie będzie możliwe, dopóki nie będzie pewności co do ostatecznego brzmienia przepisów projektu ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa (dalej KSC). W sprawozdaniu z dnia 31 marca 2022 r. z wykonania planu z działalności prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej za 2021 r., prezes UKE wskazywał: W 2021 r. UKE opracował dokumenty niezbędne do ogłoszenia konsultacji aukcji w zakresie zależnym od kompetencji Urzędu. Ogłoszenie konsultacji aukcji pośrednio uniemożliwił wprowadzony w maju 2020 r. przepis ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. z 2021 r. poz. 576, z późn. zm.), zgodnie z którym obligatoryjnym elementem rezerwacji częstotliwości dokonywanej po aukcji (a także projektu sentencji rezerwacji, który jest publikowany wraz z ogłoszeniem o aukcji) są wymagania dotyczące bezpieczeństwa i integralności infrastruktury telekomunikacyjnej i usług ustalone przez Prezesa UKE z uwzględnieniem rekomendacji i wytycznych Agencji Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa, po zasięgnięciu opinii Kolegium ds. cyberbezpieczeństwa. Aby określić w decyzji rezerwacyjnej przedmiotowe wymagania niezbędne są przepisy prawa, które dadzą podstawę do wprowadzenia takich zapisów. Obecnie w polskim porządku prawnym brak jest dokumentu rangi ustawowej, który stanowiłby taką podstawę. Podstawa do wprowadzenia przedmiotowych wymagań ma znaleźć się w nowelizacji ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1369, z późn. zm.), zwanej dalej „UKSC”. Projekt nowelizacji UKSC jest na etapie prac legislacyjnych. Prezes UKE oczekuje z ogłoszeniem konsultacji aukcji do czasu przyjęcia przez Komitet Stały Rady Ministrów projektu nowelizacji UKSC. Brak nowelizacji UKSC jest bezpośrednią przeszkodą uniemożliwiającą rozpoczęcie konsultacji aukcji.[1] Podobne stanowisko prezes UKE wyraził w sprawozdaniu z dnia 29 kwietnia 2022 r. z działalności prezesa UKE za 2021 r.[2] Tymczasem ostatni komunikat UKE w tej sprawie, zdaje się świadczyć o tym, że wcześniej wskazywane okoliczności opóźniające rozpoczęcie procesu organizacji aukcji częstotliwości 5G przestały być przeszkodami. Potwierdza to też niedawna wypowiedź rzecznika prasowego UKE, który na pytania zadane przez Rzeczpospolitą odpowiedział: „Z punktu widzenia UKE kluczowe rzeczy, które dotyczą m.in. częstotliwości i operatora strategicznej sieci bezpieczeństwa, wydają się już ustalone. Jest konsensus co do kluczowych dla UKE zapisów i można wyobrazić sobie kształt, w jakim wyjdą z KSRM”[3]. Taki stanowisko ze strony UKE oznacza, że urząd ma zamiar organizować konsultacje przyszłych aukcji pasm częstotliwości 5G z wykorzystaniem przepisów, które nie mają aktualnie mocy prawnej i ma pełną świadomość tego stanu rzeczy.

Zgodnie ze stanem na dzień dzisiejszy ustawa o KSC nie została jeszcze przyjęta przez Komitet Stały Rady Ministrów. Nic nie wskazuje także, aby miało to nastąpić w ciągu najbliższych dni. W związku z tym rozpoczęcie formalnego procesu organizacji aukcji częstotliwości 5G nastąpi wbrew pierwotnemu stanowisku UKE. Co prawda fakt ewentualnego przyjęcia projektu ustawy o KSC przez Komitet Stały Rady Ministrów nie wpływa w żaden sposób na legitymację prawną zawartych w tym projekcie przepisów, jednakże zastanawiające jest, dlaczego w tym zakresie UKE zmieniło swoje pierwotne zdanie. Tym bardziej, że jak wynika chociażby z niedawnych wypowiedzi ministra Janusza Cieszyńskiego, pełnomocnika rządu ds. cyberbezpieczeństwa aukcje częstotliwości 5G nie są traktowane przez rząd priorytetowo. Jak w wywiadzie dla Pulsu Biznesu wskazał minister Cieszyński: „Obecnie nie mamy zbyt wielu zastosowań biznesowych, przy których technologia 5G robi realną różnicę, więc tempo przeprowadzenia aukcji nie ma fundamentalnego znaczenia dla konkurencyjności Polski bądź dla jej braku.”[4] Jednocześnie jak wynika z projektu ustawy budżetowej na 2023 r., rząd przewiduje osiągnięcie w przyszłym roku jednorazowych i tymczasowych dochodów z rozdysponowania zasobów częstotliwości z pasma 3480-3800 MHz (5G) oraz w paśmie 800 MHz. Ponadto, jak wynika z ostatnich doniesień prasowych[5], brak organizacji aukcji częstotliwości z zakresu 3,6 GHz jest jedną z przyczyn opóźnień w zakresie realizacji kamieni milowych zawartych w Krajowym Planie Odbudowy i dotyczących wydatków na cyfryzację kraju, co w konsekwencji przekłada się na brak płatności dla Polski z tego tytułu.

Szanowny Panie Premierze, mając na względzie powyższe, zwracam się z prośbą o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:

  1. Czy Pan Premier zna powody, dla których UKE zamierza zorganizować aukcje częstotliwości 5G z rażącym naruszeniem prawa (w oparciu o nieistniejące przepisy)? Czy powodem takiego działania jest potrzeba realizacja celu politycznego wyznaczonego przez rząd, jakim jest pozyskanie środków z Krajowego Planu Odbudowy?
  2. Czy Pan Premier zna powody zmiany stanowiska ze strony UKE w zakresie wpływu postępów legislacyjnych nad projektem ustawy o KSC na organizację aukcji częstotliwości 5G?
  3. Czy Pan Premier posiada wiedzę, jakie wpływy do budżetu na rok 2023 r. zaplanowane zostały z tytułu aukcji częstotliwości 5G?

[1] https://bip.uke.gov.pl/kontrola-zarzadcza/sprawozdanie-z-wykonania-planu-dzialalnosci-prezesa-uke-za-2020-rok,21.html

[2] https://bip.uke.gov.pl/sprawozdania/sprawozdanie-prezesa-uke-za-2021-r-,21.html

[3] https://www.rp.pl/biznes/art37594671-rusza-w-polsce-aukcja-pasma-5g-po-raz-drugi

[4] https://www.pb.pl/priorytetem-bezpieczenstwo-nie-zyski-1169340

[5] https://cyfrowa.rp.pl/telekomunikacja/art37607891-opoznione-kamienie-milowe-z-kpo-co-z-szybkim-internetem-i-aukcja-5g