Interpelacja nr 11231

do ministra infrastruktury

w sprawie likwidacji przejazdów i przejść kolejowo-drogowych

Zgłaszający: Joanna Frydrych, Zofia Czernow, Ewa Kołodziej, Killion Munyama

Data wpływu: 15-09-2020

Krosno, 14.09.2020 r.

Szanowny Panie Ministrze!

Problem likwidacji przejazdów i przejść kolejowo-drogowych zlokalizowanych na wewnętrznych drogach gmin to problem, z którym od kilku lat zmagają się przede wszystkim rolnicy na terenie całej Polski. Właściciele gruntów, których dotyczy powyższy problem, szukają pomocy w lokalnych samorządach, izbach rolniczych, jak również biurach poselskich.

Według przekazanych nam informacji jednym z warunków utrzymania przejazdu jest przekształcenie przez gminę drogi wewnętrznej w drogę publiczną, co wymaga czasu, jest kosztowne i niedostatecznie uzasadnione z punktu widzenia gminy jako wydatku publicznego, ale wręcz niezbędne z pozycji właściciela nieruchomości, która mieści się po drugiej stronie przejazdu kolejowego. W wielu przypadkach dotychczasowy przejazd jest jedynym dojazdem do pola. Rozwiązaniem proponowanym przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA jest podpisanie przez potencjalnego użytkownika (osobę, firmę) z PKP skomplikowanej umowy na utrzymanie przejazdu, co jest, zdaniem samorządu rolniczego, nie do zaakceptowania z uwagi na brak możliwości zapewnienia przez użytkownika obowiązujących zasad utrzymania przejazdu czy bezpieczeństwa innych osób z niego korzystających i wzięcia całej odpowiedzialności za utrzymanie i ewentualne zdarzenia, które mogą mieć miejsce.

Likwidacja przejazdów dotyczy przede wszystkim rolników, których jedynym źródłem utrzymania jest działalność rolnicza. Podpisanie umów z PKP PLK SA zwiększy koszty prowadzonej przez nich działalności i znacznie utrudni ich funkcjonowanie.

W związku z powyższym zwracamy się do Pana Ministra z następującymi pytaniami:

  1. Jakie jest stanowisko Ministerstwa Infrastruktury dotyczące powyższego problemu?
  2. Czy Pan, jako Minister Infrastruktury, prowadził rozmowy z Zarządem PKP Polskie Linie Kolejowe SA w celu rozwiązania powyższego problemu?
  3. Czy Ministerstwo Infrastruktury przewiduje zmianę przepisów, które są podstawą do likwidacji przejazdów i przejść kolejowo-drogowych?

Z poważaniem