Leksykon budżetowy

A B C D E F G H I J K L M N O P R S Ś T U W Z 
Hasła na literę: Z
Zarządzanie płynnością sektora publicznego
Kategoria: Finansowanie deficytu budżetowego
Procedura budżetowa

Gdzie szukać w budżecie?

Uzasadnienie – Finansowanie potrzeb pożyczkowych budżetu państwa (lub Finansowanie deficytu budżetu państwa), a także Państwowy dług publiczny, poręczenia i gwarancje oraz należności Skarbu Państwa
Zał. - Przychody i rozchody budżetu państwa Zał. Strategia zarządzania długiem sektora finansów publicznych
Dane liczbowe
Dane liczbowe


Definicja formalnoprawna:
Termin ten pojawił się w ustawie o finansach publicznych w ramach prezentowanego katalogu rozchodów publicznych.
Rozchodami publicznymi są:
1) spłaty otrzymanych pożyczek i kredytów;
2) wykup papierów wartościowych;
3) udzielone pożyczki i kredyty;
4) płatności wynikające z odrębnych ustaw, których źródłem finansowania są przychody z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa;
5) inne operacje finansowe związane z zarządzaniem długiem publicznym i płynnością;
6) płatności związane z udziałami Skarbu Państwa w międzynarodowych instytucjach finansowych.
Źródło:
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (DZ.U. z 2019, poz. 869, ze zm.), art. 6
Komentarz:
Wprowadzenie zasad skonsolidowanego zarządzania płynnością sektora finansów publicznych w Polsce nastąpiło w 2010 roku w wyniku nowelizacji ustawy o finansach publicznych.
Zarządzanie płynnością sektora finansów publicznych polega na czasowym udostępnieniu Ministrowi Finansów wolnych środków jednostek sektora w formie depozytu lub w zarządzanie.
Konsolidacja objęła trzy grupy jednostek:
  1. obowiązek przekazywania wolnych środków w zarządzanie Ministra Finansów dotyczy państwowych funduszy celowych bez osobowości prawnej z wyjątkiem funduszy ZUS i KRUS,
  2. obowiązek lokowania wolnych środków w formie depozytu u Ministra Finansów dotyczy agencji wykonawczych, NFZ oraz pozostałych jednostek organizacyjnych z osobowością prawną utworzonych na podstawie odrębnych ustaw (w tym NFOŚiGW, FGŚP, PFRON),
  3. dobrowolność lokowania środków w formie depozytu terminowego u Ministra Finansów na warunkach określonych w umowie dotyczy przede wszystkim jednostek samorządu terytorialnego, uczelni publicznych, samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, ZUS, KRUS oraz ich funduszy.
Obsługę systemu zarządzania płynnością sektora finansów publicznych powierzono Bankowi Gospodarstwa Krajowego.
Podstawowym celem wdrożenia tego mechanizmu było obniżenie potrzeb pożyczkowych budżetu państwa, a tym samym długu Skarbu Państwa. W projekcie budżetu państwa na 2011 roku szacowano, iż dzięki nowemu systemowi zarządzania płynnością sektora, potrzeby pożyczkowe brutto budżetu państwa (PPB) ulegną zmniejszenie o 19 mld zł. Ostatecznie w sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2011 rok wykazano, iż jednorazowo w wyniku wdrożenia systemu PPB były niższe o 24,5 mld zł.
Autor (Autorzy): Kamilla Marchewka-Bartkowiak