Leksykon budżetowy

A B C D E F G H I J K L M N O P R S Ś T U W Z 
Hasła na literę: A
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR)
Kategoria: Sektor finansów publicznych
Procedura budżetowa

Gdzie szukać w budżecie?

  • Załącznik nr 8 – Wykaz jednostek, dla których zaplanowano dotacje przedmiotowe i celowe, oraz kwoty tych dotacji
  • Załącznik nr 11 – Plany finansowe agencji wykonawczych
  • Uzasadnienie, rozdział VII – Agencje wykonawcze, instytucje gospodarki budżetowej i państwowe osoby prawne
  • Planowanie w układzie zadaniowym – Funkcja 21. Polityka rolna i rybacka



Dane liczbowe
Dane liczbowe


Definicja formalnoprawna:
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa jest państwową osobą prawną. Nadzór nad Agencją sprawuje minister właściwy do spraw rozwoju wsi.
Zadaniem Agencji jest wspieranie:
  1. inwestycji w rolnictwie, rybołówstwie, przetwórstwie produktów rolnych oraz przetwórstwie ryb, skorupiaków i mięczaków,
  2. przedsięwzięć związanych ze wznowieniem produkcji w gospodarstwach rolnych i działach specjalnych produkcji rolnej, w których wystąpiły szkody spowodowane przez suszę, grad, deszcz nawalny, ujemne skutki przezimowania, przymrozki wiosenne, powódź, huragan, piorun, obsunięcie się ziemi lub lawinę, w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich,
  3. poprawy struktury agrarnej, w tym zwłaszcza tworzenia i powiększania gospodarstw rodzinnych w rozumieniu przepisów o kształtowaniu ustroju rolnego,
  4. powstawania i rozwoju grup producentów rolnych lub ich związków oraz spółdzielni rolników w rozumieniu ustawy z dnia 4 października 2018 r. o spółdzielniach rolników (Dz. U. poz. 2073 ze zm.) lub ich związków,
  5. rozwoju rolnictwa ekologicznego i edukacji w zakresie ekologii,
  6. kształcenia mieszkańców wsi uprawnionych do otrzymania kredytów na zasadach określonych w przepisach o szkolnictwie wyższym i nauce,
  7. zbioru, transportu i unieszkodliwiania padłych zwierząt gospodarskich z gatunku bydło, owce, kozy, świnie lub konie,
  8. realizacji innych zadań wynikających z polityki państwa w zakresie rolnictwa, rozwoju wsi, rynków rolnych i przetwórstwa produktów rolnych lub ze Wspólnej Polityki Rolnej lub w zakresie objętym działem administracji rządowej – rybołówstwo lub Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności.
Ponadto zadaniem Agencji jest udzielanie pomocy finansowej na przygotowanie wniosku o rejestrację nazw pochodzenia, oznaczeń geograficznych lub gwarantowanych tradycyjnych specjalności pierwotnych produktów rolnych, a także na przedsięwzięcia związane z nieodpłatnym przechowywaniem, przetwarzaniem, redystrybucją żywności na cele społeczne i bezpłatnych posiłków.
Agencja realizuje również zadania związane z mechanizmami Wspólnej Polityki Rolnej:
  1. określone w odrębnych przepisach, w szczególności dotyczące płatności w ramach systemów wsparcia bezpośredniego, regulacji rynków rolnych, rozwoju obszarów wiejskich oraz identyfikacji i rejestracji zwierząt,
  2. powierzone jej zgodnie z odrębnymi przepisami, w szczególności na podstawie umów lub porozumień z instytucją zarządzającą w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. z 2022 r. poz. 260), w tym związane z realizacją sektorowego programu operacyjnego, zwłaszcza w zakresie dokonywania płatności na rzecz beneficjenta oraz dochodzenia należności z tytułu wypłaconych środków,
  3. na rynkach produktów rolnych i żywnościowych mające na celu stabilizację tych rynków w ramach mechanizmów Wspólnej Polityki Rolnej,
  4. w zakresie opracowania i upowszechniania informacji związanych z realizacją mechanizmów Wspólnej Polityki Rolnej i mechanizmów krajowych oraz innych mechanizmów na rynkach produktów rolnych i żywnościowych oraz warunków udziału w tych mechanizmach,
  5. w zakresie wsparcia pszczelarstwa w ramach Wspólnej Polityki Rolnej,
  6. w zakresie programów krajowych mających na celu pomoc państwa dla podmiotów sektora rolnego oraz sektora rybackiego i ich grup, prowadzących działalność związaną z produkcją, przetwórstwem lub obrotem produktami rolnymi oraz produktami rybołówstwa, w zakresie określonym przepisami Unii Europejskiej lub dopuszczonym tymi przepisami do uregulowania przez państwo członkowskie Unii Europejskiej,
  7. w zakresie administrowania obrotem z zagranicą towarami rolnymi w ramach Wspólnej Polityki Rolnej oraz towarami przetworzonymi nieobjętymi załącznikiem I do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (towary z grupy non-aneks I), w szczególności przez: wydawanie i rozliczanie pozwoleń na przywóz i wywóz, wydawanie dokumentów wymaganych do naliczenia i wypłacenia refundacji wywozowych oraz naliczenia opłat wywozowych, naliczanie i wypłacanie refundacji wywozowych i dopłat przywozowych, nakładanie kar pieniężnych,
  8. określone w przepisach dotyczących: a) rynków owoców i warzyw oraz rynku chmielu, b) grup producentów rolnych i ich związków, c) organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych, d) rynku cukru, e) rynku mięsa, f) rynku zbóż,
  9. związane: a) z udzielaniem dopłat z tytułu zużytego do siewu lub sadzenia materiału siewnego kategorii elitarny lub kwalifikowany, b) ze wspieraniem działań promocyjnych i informacyjnych na rynkach wybranych produktów rolnych w ramach Wspólnej Polityki Rolnej, c) z realizacją działań „Modernizacja gospodarstw rolnych” oraz „Zwiększanie wartości dodanej podstawowej produkcji rolnej i leśnej”, objętych Krajowym Programem Restrukturyzacji, d) z przyznawaniem oraz wypłatą pomocy finansowej z tytułu realizacji działań w ramach programu dla szkół, o którym mowa w przepisach o organizacji niektórych rynków rolnych,
  10. określone w przepisach ustawy z dnia 9 listopada 2018 r. o kołach gospodyń wiejskich (Dz. U. z 2023 r. poz. 1179), w szczególności w zakresie prowadzenia Krajowego Rejestru Kół Gospodyń Wiejskich oraz nadzoru nad kołami gospodyń wiejskich.
W ramach mechanizmów WPR realizuje także zadania agencji płatniczej (zadania delegowane) w zakresie dotyczącym:
  1. programu dla szkół, o którym mowa w przepisach o organizacji niektórych rynków rolnych,
  2. rynku cukru, w tym w zakresie dywersyfikacji przemysłu cukrowniczego, monitorowania produkcji oraz opłat na rynku cukru, przetwarzania cukru przemysłowego i rafinacji cukru przywiezionego spoza Unii Europejskiej,
  3. administrowania obrotem z zagranicą towarami rolnymi w ramach Wspólnej Polityki Rolnej oraz towarami przetworzonymi nieobjętymi załącznikiem I do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (towary z grupy non-aneks I),
  4. dopłat do przechowywania oraz interwencyjnych zakupów i sprzedaży produktów rolnych na poszczególnych rynkach, w tym masła, odtłuszczonego mleka w proszku, zbóż i mięsa,
  5. wspierania działań promocyjnych i informacyjnych na rynkach wybranych produktów rolnych w ramach Wspólnej Polityki Rolnej
– z wyjątkiem dochodzenia zwrotu nienależnych kwot pomocy oraz dokonywania płatności, o którym mowa w art. 7 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia nr 1306/2013, wykonuje, jako zadania delegowane zgodnie z pkt 1.C.1 załącznika I do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 907/2014 z dnia 11 marca 2014 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do agencji płatniczych i innych organów, zarządzania finansami, rozliczania rachunków, zabezpieczeń oraz stosowania euro (Dz. Urz. UE L 255 z 28.08.2014, s. 18, ze zm.), Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa.
Agencja prowadzi samodzielną gospodarkę finansową. Przychodami Agencji są:
  1. środki budżetowe określone corocznie w ustawie budżetowej w formie dotacji podmiotowych i dotacji celowych,
  2. odsetki od wolnych środków przekazanych w depozyt zgodnie z przepisami o finansach publicznych,
  3. inne przychody.
Prezes Agencji w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw rozwoju wsi ustala projekt rocznego planu finansowego Agencji i przekazuje go ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych w trybie określonym w przepisach dotyczących prac nad projektem ustawy budżetowej. W rocznym planie finansowym Agencji może być utworzona rezerwa obejmująca środki na pokrycie nadpłat lub niedoboru środków finansowych wynikającego z niemożności ich odzyskania – powstałych przy realizacji płatności bezpośredniej, płatności cukrowej, płatności do pomidorów lub programów realizowanych z udziałem funduszy Unii Europejskiej.
Roczny plan finansowy Agencji nie obejmuje swoim zakresem środków pochodzących z funduszy Unii Europejskiej oraz krajowych środków publicznych przeznaczonych na współfinansowanie wydatków realizowanych z tych funduszy, z wyłączeniem środków na finansowanie projektów w ramach pomocy technicznej oraz zadań, które są realizowane na podstawie odrębnych przepisów.
Koszty działalności Agencji, w tym wynagrodzenia jej pracowników, są pokrywane z przychodów Agencji.
Agencja tworzy następujące fundusze własne: fundusz Agencji oraz fundusz rezerwowy. Fundusz Agencji odzwierciedla wartość mienia własnego Agencji na dzień jej utworzenia. Fundusz rezerwowy ulega zwiększeniu o zysk netto i zmniejszeniu o stratę netto. W przypadku gdy ustalona na koniec danego roku obrotowego strata netto przewyższa wartość funduszu rezerwowego, część straty przewyższająca wartość tego funduszu pozostaje jako niepokryta strata z lat ubiegłych i jest prezentowana w pozycji bilansu „zysk (strata) z lat ubiegłych”.
Źródło:
Ustawa z dnia 9 maja 2008 r. o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. z 2023 r. poz. 1199)
Komentarz:
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa została powołana w styczniu 1994 r. jako agencja rządowa, państwowa osoba prawna wspierająca przekształcenia strukturalne w rolnictwie i na wsi na podstawie ustawy z dnia 29 grudnia 1993 r. o utworzeniu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. 2005 r. Nr 31, poz. 264 ze zm.). Agencja została wyznaczona przez Rząd RP do pełnienia funkcji agencji płatniczej realizującej płatności w ramach WPR. ARiMR odpowiada za efektywne wykorzystanie środków finansowych w ramach instrumentów współfinansowanych z funduszy unijnych i krajowych:
  • Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji zapewniającego rolnikom płatności bezpośrednie i wsparcie związane z rynkiem – I filar WPR,
  • Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, z którego finansowane są zmiany strukturalne na obszarach wiejskich – II filar WPR,
  • Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, z którego realizowane jest wsparcie finansowe w ramach WPRyb oraz zintegrowanej polityki morskiej (ARiMR w odniesieniu do programu Fundusze Europejskie dla Rybactwa na lata 2021–2027 jest instytucją pośredniczącą),
  • budżetu państwa w ramach pomocy krajowej.
Pomoc finansowa ze środków budżetu państwa udzielana jest przez ARiMR z chwilą powołania jej do życia, natomiast od kiedy Polska przystąpiła do Unii Europejskiej – na warunkach dostosowanych do obowiązujących w Unii Europejskiej przepisów w zakresie udzielania pomocy publicznej w sektorach rolnictwa, leśnictwa i rybołówstwa oraz akwakultury.
Agencja realizuje m.in. następujące formy pomocy krajowej:
  • dopłaty do oprocentowania preferencyjnych kredytów inwestycyjnych oraz klęskowych (na sfinansowanie kosztów wznowienia produkcji oraz odtworzenia środków trwałych w przypadku wystąpienia szkód),
  • realizacja udzielonych poręczeń i gwarancji,
  • finansowanie lub dofinansowanie ponoszonych przez producentów rolnych kosztów zbioru, transportu i unieszkodliwiania padłych zwierząt gospodarskich z gatunku bydło, owce, kozy, świnie lub konie,
  • pomoc finansowa w ramach refundacji wydatków poniesionych przez producentów świń na dostosowanie gospodarstw do wymogów utrzymywania świń – bioasekuracja,
  • pomoc finansowa dla producenta rolnego na sfinansowanie nieuregulowanych zobowiązań cywilnoprawnych – nieoprocentowana pożyczka dla producentów świń z obszarów ASF,
  • pomoc finansowa dla producentów świń w związku z zakazem utrzymywania lub wprowadzania do gospodarstwa świń,
  • dopłaty krajowe do materiału siewnego,
  • pomoc dla podmiotów prowadzących działalność nadzorowaną w zakresie utrzymywania pszczół (do przezimowanych rodzin pszczelich),
  • pomoc finansowa dla kół gospodyń wiejskich (na koszty działalności statutowej),
  • jednorazowa pomoc w związku z niekorzystnymi zjawiskami atmosferycznymi i innymi zdarzeniami (np. ekonomicznymi).
Beneficjentami działań realizowanych przez ARiMR są rolnicy, mieszkańcy wsi, mikroprzedsiębiorstwa, przedsiębiorstwa przetwórstwa rolno-spożywczego, samorządy lokalne, jednostki badawcze, doradcze i szkoleniowe, lokalne grupy działania, grupy producentów rolnych, Nadleśnictwa Lasów Państwowych, podmioty z sektora rybackiego, koła gospodyń wiejskich, organizacje charytatywne oraz szkoły.

Źródło:
1. Sprawozdanie z działalności Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa za 2022 rok, ARiMR, Warszawa 2023,
2. Dane ze strony internetowej ARiMR: https://www.gov.pl/web/arimr/informacje-o-arimr, dostęp 8.09.2023.
Autor (Autorzy): Dorota Stankiewicz, Olga Olkowska