Przejdź do treści
Przejdź do stopki
Sejm Rzeczypospolitej Polskiej
IX kadencja
Archiwum
"Wszelka władza społeczności ludzkiej początek swój bierze z woli narodu"
Menu główne
A
domyślna wielkość czcionki
A
+
czcionka średnia
A
++
czcionka duża
A
kontrast źółto-czarny
Strona główna
Prace Sejmu
Posłowie
O Sejmie
iTV Sejm
Strona główna
Publikacje
Leksykon budżetowy
Leksykon budżetowy
A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
Ś
T
U
W
Z
Szukaj w leksykonie
Szukaj
Wykaz kategorii
Hasła na literę:
K
-
Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (KRUS)
-
Klasyfikacja budżetowa
-
Klasyfikacja COFOG
-
Komisja Nadzoru Finansowego
-
Konsolidacja fiskalna
-
Kontrola wewnętrzna, finansowa, zarządcza
-
Koszty obsługi długu publicznego
-
Krajowy Fundusz Drogowy
-
Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wraz z planem finansowym Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa (Zasób WRSP)
-
Kredyty i pożyczki zaciągnięte przez Skarb Państwa
-
Kryteria konwergencji
-
Kurs walutowy
Krajowy Fundusz Drogowy
Kategoria:
Inne pojęcia
Procedura budżetowa
Co jeszcze zobaczyć?
Bank Gospodarstwa Krajowego
Gdzie szukać w budżecie?
W uzasadnieniu do ustawy budżetowej na 2020 r.:
·
3.2. Podatek akcyzowy – w kontekście zwiększenia wpływów do KFD z tytułu opłaty paliwowej.
Dane liczbowe
Definicja formalnoprawna:
Krajowy Fundusz Drogowy (KFD)
istnieje od 1 stycznia 2004 r. Fundusz wspiera realizację rządowego programu budowy dróg krajowych, usprawnia proces inwestycyjny budowy dróg krajowych oraz podnosi efektywność wykorzystania środków publicznych. Operacje finansowe realizowane w ramach Funduszu dokonywane są w oparciu o zatwierdzony plan finansowy na dany rok. Plan KFD przygotowywany jest przez BGK, a następnie uzgadniany przez ministra ds. finansów i ministra ds. infrastruktury.
Środki finansowe KFD pochodzą m.in. z:
80% wpływów z opłaty paliwowej,
wpływów z tytułu pobranych opłat za przejazd po autostradach i drogach krajowych,
wpływów z grzywien nałożonych przez Inspekcję Transportu Drogowego za naruszenia przepisów ruchu drogowego,
środków z kredytów lub pożyczek zaciągniętych na rzecz KFD przez BGK,
wpływów z obligacji emitowanych na rzecz KFD przez BGK,
środków pochodzących ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi (w tym refundacje z funduszy UE),
dotacji i pożyczek z budżetu państwa,
oprocentowania środków KFD na rachunku w BGK i na lokatach bankowych.
Źródło:
Ustawa o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym (Dz.U. z 2020 r., poz. 2268); Informacje ze strony internetowej BGK (
https://www.bgk.pl/fundusze-i-programy/fundusze/krajowy-fundusz-drogowy-kfd
Komentarz:
Głównym zadaniem KFD jest gromadzenie środków finansowych i finansowanie budowy i przebudowy sieci dróg krajowych zarządzanych przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Środki Funduszu przeznacza się również na:
finansowanie przygotowania, wdrożenia, budowy lub eksploatacji systemów poboru opłat za przejazd,
płatności na rzecz spółek z tytułu realizacji przez nie obowiązków wynikających z umowy o budowę i eksploatację autostrady płatnej,
finansowanie budowy lub przebudowy drogowych obiektów inżynierskich i przepraw promowych oraz na zakup urządzeń do ważenia pojazdów,
finansowanie potrzeb związanych z gromadzeniem danych o drogach publicznych i sporządzaniem informacji o sieci dróg publicznych,
finansowanie kosztów usług doradczych związanych z budową i przebudową dróg krajowych,
finansowanie kosztów utworzenia drogowej spółki specjalnego przeznaczenia i finansowanie przedsięwzięć drogowych powierzonych do realizacji drogowej spółce specjalnego przeznaczenia,
finansowanie prowizji dla przedsiębiorców prowadzących sprzedaż biletów autostradowych, dostawców kart flotowych oraz wynagrodzenie dla dostawcy Europejskiej Usługi Opłaty Elektronicznej,
obsługę długu zaciągniętego przez BGK na rzecz Funduszu.
Autor (Autorzy):
Jacek Krzak