Leksykon budżetowy

A B C D E F G H I J K L M N O P R S Ś T U W Z 
Hasła na literę: C
Cło
Część regionalna subwencji ogólnej
Kategoria: Budżet samorządu terytorialnego
Procedura budżetowa

Gdzie szukać w budżecie?

Uzasadnienie: Tom I
Załącznik: Wydatki budżetu państwa
Dane liczbowe
Dane liczbowe


Definicja formalnoprawna:
Część regionalna subwencji ogólnej jest ustalana dla województw. Kwotę części regionalnej subwencji ogólnej otrzymują województwa, których dochody podatkowe (udział w PIT i CIT), powiększone o część wyrównawczą subwencji ogólnej, w przeliczeniu na jednego mieszkańca, są niższe od 125% wskaźnika dochodów podatkowych dla wszystkich województw.
Część regionalna subwencji ogólnej, stanowiąca 52% kwoty wpłat województw do budżetu państwa, jest rozdzielana proporcjonalnie do przeliczeniowej liczby bezrobotnych ustalonej dla danego województwa z uwzględnieniem liczby bezrobotnych w przedziałach wiekowych. Kwotę stanowiącą 48% części regionalnej subwencji ogólnej otrzymują województwa, w których dochody podatkowe za rok poprzedzający rok bazowy, powiększone o część wyrównawczą subwencji ogólnej i kwotę części regionalnej subwencji ogólnej ustaloną z zastosowaniem przeliczeniowej liczby bezrobotnych (w przeliczeniu na jednego mieszkańca), były niższe od 125% wskaźnika dochodów podatkowych dla wszystkich województw. Województwa dokonujące wpłat nie otrzymują części regionalnej subwencji ogólnej.
Źródło:
Ustawa z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. z 2022 r., poz. 2267, ze zm.), art. 70b.
Komentarz:
Część regionalna subwencji ogólnej stanowi element mechanizmu redystrybucji dochodów pomiędzy województwami (system poziomego wyrównywania dochodów). U podstaw tego rozwiązania stoi przekonanie o potrzebie równomiernego rozwoju województw.
Ustawą z dnia 23 października 2014 r. o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2014 r., poz. 1574) do ustawy wprowadzone zostały tymczasowe rozwiązania zmieniające zasady naliczania wpłat oraz dystrybucji subwencji regionalnej dla województw. Przesłanką do dokonania zmian w ustawie o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w 2014 r. było wykonanie wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 4 marca 2014 r. (Zob. Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 4 marca 2014 r. sygn. akt K 13/11, Dz.U. z 2014 r., poz. 348) w zakresie w jakim Trybunał zakwestionował przepisy regulujące mechanizm obliczania wysokości wpłat województw do budżetu państwa oraz zasady podziału części regionalnej subwencji ogólnej, z jednoczesnym zastosowaniem takich mechanizmów, które nie spowodują zmniejszenia dochodów województw, będących beneficjentami wpłat. Przepisy w zakresie zasad ustalania wpłat województw do budżetu państwa oraz podziału części regionalnej subwencji ogólnej, wprowadzone ustawą z dnia 23 października 2014 r. o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego były następnie prolongowane o jeden rok (tj. na rok 2016) - ustawą z dnia 5 sierpnia 2015 r. o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2015, poz. 1293) oraz o kolejne trzy lata (tj. na lata 2017–2019) – ustawą z dnia 14 września 2016 r. o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r., poz. 1609). Kolejne przedłużenie obowiązywania przepisów w zakresie systemu korekcyjno-wyrównawczego w odniesieniu do samorządów województw (z pewnymi modyfikacjami) wprowadziła ustawa z dnia 11 września 2019 r. o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2019 r., poz. 1951) - na lata 2020 i 2021. Ostatnie zaś przedłużenie obowiązywania przepisów w zakresie zasad ustalania wpłat do budżetu państwa i dystrybucji subwencji regionalnej dla województw miało miejsce w 2021 r. - ustawą z dnia 14 października 2021 r. o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r., poz. 1927, ze zm.) - przepisy w tym zakresie zostały przedłużone do roku 2024.
Autor (Autorzy): Monika Korolewska