Podczas trzeciego dnia obrad posłowie pracowali m.in. nad propozycjami rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo klientów biur podróży. Zajmowali się też projektem zmian w zakresie organizacji Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych. W porządku obrad znalazła się też przedstawiona przez prezes Rady Ministrów Beatę Szydło informacja na temat wyniku zakończonego w Wielkiej Brytanii referendum w sprawie dalszego członkostwa w Unii Europejskiej.
Obrady rozpoczął blok głosowań. Posłowie podjęli uchwałę, w której Sejm przyjął sprawozdanie z wykonania budżetu państwa za 2015 r. i udzielił rządowi absolutorium. W uchwale Sejm zwrócił też uwagę na nieprawidłowości w wykonaniu budżetu w części 53 – Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz zwrócił się do dysponentów poszczególnych części budżetowych o podjęcie działań mających na celu usunięcie nieprawidłowości wskazanych przez Najwyższą Izbę Kontroli.
Posłowie uchwalili też nowelizację ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw. Celem zmian jest zapewnienie przejrzystego i racjonalnego procesu oceny celowości inwestycji w ochronie zdrowia, która będzie miała zasadnicze znaczenie dla rozwoju ochrony zdrowia w Polsce. Chodzi o dostosowanie podaży usług medycznych do rzeczywistych potrzeb mieszkańców, a w efekcie ograniczenie marnowania pieniędzy publicznych. Aby spełnić to zadanie, ocena celowości inwestycji zostanie oparta na racjonalnych i wiarygodnych przesłankach. Wojewoda będzie wydawał opinie w tym zakresie przede wszystkim w oparciu o: mapy potrzeb zdrowotnych (dla danego województwa), priorytety dla regionalnej polityki zdrowotnej oraz dane z rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą. Podstawą do wydania pozytywnej opinii o celowości inwestycji będzie jej ocena dokonywana w oparciu o formularz zwany Instrumentem Oceny Wniosków Inwestycyjnych w Sektorze Zdrowia. Przed wydaniem opinii wojewoda będzie również musiał uzyskać stanowisko dyrektora oddziału wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia. W przyszłości NFZ lub jego następca będzie kontraktował świadczenia mając na uwadze rzeczywiste potrzeby mieszkańców danego regionu, wynikające z map potrzeb zdrowotnych oraz priorytetów regionalnej polityki zdrowotnej. Jednocześnie podmioty będą miały możliwość uzyskania dodatkowych punktów w konkursie w przypadku prowadzenia inwestycji pozytywnie ocenianych przez wojewodów z wykorzystaniem Instrumentu Oceny Wniosków Inwestycyjnych w Sektorze Zdrowia. Najwyżej premiowana będzie racjonalność i efektywność udzielanych świadczeń, przy zachowaniu odpowiedniej ich jakości i dostępności, a także kompleksowość oraz ciągłość. Brak pozytywnej opinii o celowości inwestycji będzie skutkował przyznaniem mniejszej liczby punktów, a podmiot w takiej sytuacji będzie musiał przedstawić ofertę znacznie korzystniejszą od innych, które uzyskały pozytywną opinię wojewody. W przypadku wielu inwestycji infrastrukturalnych w ochronie zdrowia uzyskanie pozytywnej opinii o celowości inwestycji będzie konieczne przy składaniu wniosków o dofinansowanie z UE. Również w sytuacji gdy podmiot leczniczy będzie chciał zrealizować inwestycję z własnych środków, posiadanie opinii będzie ważną informacją o zasadności jego działań. Teraz ustawa trafi do Senatu.
Przyjęta przez posłów nowelizacja ustawy o publicznym transporcie zbiorowym przesuwa o rok – z 1 stycznia 2017 r. na 1 stycznia 2018 r. – termin wejścia w życie niektórych przepisów ustawy z 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym. Ma to umożliwić samorządom wywiązanie się z zadań w zakresie organizowania publicznego transportu zbiorowego oraz wyeliminować ryzyko utraty przez pasażerów dostępu do ulgowych biletów. O rok później wejdzie w życie m.in. przepis, zgodnie z którym rekompensatę otrzymywać będą wyłącznie przewoźnicy, z którymi organizatorzy, czyli jednostki samorządu terytorialnego, zawarli umowę o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego, a nie jak do tej pory wszyscy przewoźnicy stosujący ulgi ustawowe. Uchwalona dzisiaj ustawa przewiduje, że podmioty prowadzące działalność w zakresie regularnego przewozu osób w krajowym transporcie drogowym, kolejowym, innym szynowym, linowym, linowo-terenowym, morskim i w żegludze śródlądowej będą mogły ją nadal wykonywać na podstawie posiadanych uprawnień, jednak nie dłużej niż do 31 grudnia 2017 r. Do tej samej daty zachowają ważność zezwolenia na wykonywanie regularnych przewozów osób w krajowym transporcie drogowym, wydane na podstawie przepisów dotychczasowych. Ustawa będzie teraz przedmiotem prac Senatu.
Posłowie zdecydowali też o wydłużeniu o 5 lat, do 31 grudnia 2020 r., terminu, w którym zakładający lotnisko, zarządzający lotniskiem oraz Polska Agencja Żeglugi Powietrznej będzie mogła korzystać z rozwiązań przewidzianych w tzw. specustawie lotniskowej, czyli ustawie z 12 lutego 2009 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie lotnisk użytku publicznego. Specustawa lotniskowa określa zasady i warunki przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie lotnisk użytku publicznego, zasady nabywania nieruchomości pod takie inwestycje oraz organy, które są właściwe w tych sprawach. Nowelizacja przewiduje, że przepisy specustawy znajdą zastosowanie do wniosków o zezwolenie na realizację inwestycji w zakresie lotnisk użytku publicznego złożonych do właściwego wojewody do 31 grudnia 2020 r. Zdaniem wnioskodawców zaproponowane rozwiązanie wpłynie korzystnie na proces usprawniania i unowocześniania regionalnych portów lotniczych, a tym samym poprawi dostępność transportową Polski, co z kolei ułatwi prowadzenie działalności gospodarczej przez podmioty krajowe i zagraniczne. Ustawa trafi do Senatu.
Ponadto Sejm powołał Jarosława Szarka na prezesa Instytutu Pamięci Narodowej – Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu.
Podczas trzeciego dnia obrad 23. posiedzenia Sejmu posłowie zapoznali się z Informacją o działalności Sądu Najwyższego w 2015 r. Prezentuje ona podstawowe kierunki pracy i najważniejsze problemy w pracy SN w ubiegłym roku. W dokumencie przedstawiono m.in. realizację funkcji orzeczniczej przez poszczególne Izby Sądu Najwyższego: Izbę Cywilną, Izbę Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych, Izbę Karną oraz Izbę Wojskową. Zgodnie z raportem w 2015 r. liczba spraw wniesionych do Sądu Najwyższego nieznacznie wzrosła w stosunku do roku 2014. Nie wpłynęło to jednak istotnie na wydłużenie okresu ich rozpoznawania. Ogółem wpłynęło 11 214 spraw. Łącznie Sąd Najwyższy rozpoznał w 2015 r. 10 502 sprawy, w tym m.in.: 7 554 skarg kasacyjnych i kasacji, 1 022 zażaleń oraz 154 kwestie prawne. Dokonując wykładni obowiązującego prawa SN wielokrotnie odwoływał się do prawa międzynarodowego i europejskiego, jak i orzecznictwa Europejskiego Trybunału Praw Człowieka oraz Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Dokument, z którym wcześniej zapoznała się Komisja Sprawiedliwości i Praw Człowieka przedstawiła podczas obrad plenarnych pierwsza prezes Sądu Najwyższego Małgorzata Gersdorf. Sprawozdanie komisji zaprezentowała posłanka Mirosława Stachowiak-Różecka.
W drugim czytaniu posłowie rozpatrzyli rządowy projekt nowelizacji ustawy o usługach turystycznych oraz ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Zawiera on propozycje, które mają wzmocnić system zabezpieczeń finansowych organizatorów turystyki i pośredników turystycznych na wypadek ich niewypłacalności. Projekt przewiduje stworzenie tzw. drugiego filara zabezpieczeń finansowych, czyli wprowadzenie Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego (TFG), który ma stanowić wyodrębniony rachunek w Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym (UFG) – system uzupełniający. System ten umożliwi gromadzenie środków na wypadek, gdy zabezpieczenie finansowe organizatorów turystyki i pośredników turystycznych nie wystarczy na pokrycie kosztów powrotów i zwrot pieniędzy klientom. Projekt rozpatrywały w pierwszym czytaniu Komisji Finansów Publicznych oraz Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki. Projekt zakłada, że koszt obsługi Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego przez UFG będzie pokrywany ze składek biur podróży (wpłat przedsiębiorców). Wysokość składki wynosiłaby od 0 do 30 zł od każdego klienta i byłaby zależna od rodzaju imprezy turystycznej oraz związanego z tym ryzyka. Jednocześnie w zależności od sytuacji na rynku turystycznym i wysokości środków zgromadzonych w TFG składkę będzie można podwyższyć lub obniżyć. Zgodnie z projektem ochroną – wynikającą z funkcjonowania TFG – będą objęci klienci biur podróży wpisanych do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych mających siedzibę w Polsce niezależnie od wysokości wnoszonej składki. Komisje: Finansów Publicznych oraz Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki zaproponowały do projektu m.in. poprawkę wydłużającą postępowanie wyjaśniające z 60 do 90 dni. Inne z poprawek mają na celu doprecyzowanie procedury dotyczącej zgłaszania i zaspokajania roszczeń klientów biur podróży posiadających zabezpieczenia finansowe w formie rachunku powierniczego oraz wskazanie, że wysokość składki będzie uzależniona od miejsca realizacji konkretnej imprezy turystycznej i od rodzaju zapewnianego w ramach tej imprezy środka transportu. Sprawozdanie na posiedzeniu Sejmu przedstawiła posłanka Maria Zuba. Posłowie przystąpią do trzeciego czytania w bloku głosowań.
Izba wysłuchała przedstawionej przez prezes Rady Ministrów Beatę Szydło informacji na temat wyniku zakończonego w Wielkiej Brytanii referendum w sprawie dalszego członkostwa Wielkiej Brytanii w Unii Europejskiej. Posłowie przeprowadzili dyskusję w tej sprawie. W związku ze zgłoszonym sprzeciwem wobec przyjęcia informacji do wiadomości posłowie podejmą decyzję w tej sprawie w bloku głosowań.
Posłowie zapoznali się też w drugim czytaniu ze stanowiskiem Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka o rządowym projekcie zmian w Kodeksie postępowania cywilnego. Przewiduje on m.in., że w Rejestrze Spadkowym będą ujawniane także europejskie poświadczenia spadkowe, czyli dokumenty wydawane na podstawie przepisów unijnych z 2012 r., potwierdzające prawa do spadku. W rejestrze mają się ponadto znaleźć orzeczenia sądów i czynności notariuszy dotyczące zmiany, uchylenia lub sprostowania takich poświadczeń. Przepisy o Rejestrze Spadkowym, czyli publicznym rejestrze prowadzonym przez Krajową Radę Notarialną, w którym ujawniane będą informacje na temat orzeczeń sądowych i dokumentów wydawanych przez notariuszy potwierdzających prawa do spadku, wejdą w życie 8 września 2016 r. Dodatkowo projekt doprecyzowuje przepisy dotyczące aktów poświadczenia dziedziczenia, informacji zamieszczanych i udzielanych z Rejestru Spadkowego oraz trybu składania przez notariuszy wniosków o wpis w księdze wieczystej. Pierwsze czytanie projektu odbyło się na posiedzeniu Sejmu. Komisja Sprawiedliwości i Praw Człowieka zaproponowała do niego poprawki o charakterze redakcyjno-legislacyjnym. Sprawozdanie przedstawił poseł Daniel Milewski. W związku z poprawkami zgłoszonymi w drugim czytaniu projekt został ponownie skierowany do Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka.
W drugim czytaniu Izba rozpatrzyła poselski projekt nowelizacji Prawa lotniczego dotyczący m.in. zmian w zakresie organizacji Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych. Komisja działa przy ministrze właściwym do spraw transportu. Wnioskodawcy proponują, by miała ona prawo nie tylko do prowadzenia badań zdarzeń lotniczych, ale także do ich nadzorowania. Projekt zmienia zasady powierzania funkcji przewodniczącego komisji, zastępców przewodniczącego, sekretarza oraz członków. Osoby te mają być powoływane na okres czterech lat przez ministra właściwego do spraw transportu. Zastępcy przewodniczącego oraz sekretarz komisji mają być powoływani na wniosek przewodniczącego, a członkowie – po zasięgnięciu jego opinii. Zgodnie z obowiązującą dotychczas ustawą przewodniczący jest wyznaczany na okres pięciu lat, a jego zastępcy, sekretarz komisji i członkowie bezterminowo. Ponadto minister będzie mógł odwołać członka komisji na wniosek przyjęty bezwzględną większością głosów komisji – dotychczas odbywało się to przez tzw. cofnięcie wyznaczenia. Projektodawcy proponują usunięcie z obowiązującej ustawy przepisu, zgodnie z którym komisja wykonuje swoje zadania w imieniu ministra właściwego do spraw transportu. W ocenie wnioskodawców regulacja ta budzi wątpliwości w zakresie zachowania niezależności przez komisję. Zgodnie z projektem stosunki pracy z członkami komisji wyznaczonymi na podstawie dotychczasowych przepisów wygasną po upływie 30 dni od wejścia w życie projektowanych zmian, chyba że przed upływem tego terminu zostaną oni powołani na członków komisji na podstawie nowych regulacji. W przypadku takiego wygaśnięcia stosunku pracy przysługiwała będzie odprawa pieniężna w wysokości trzymiesięcznego wynagrodzenia. Ponadto projekt doprecyzowuje przepis przewidujący możliwość czasowego otwierania do użytku publicznego lotnisk użytku wyłącznego. Chodzi o lotniska, które w przeciwieństwie do lotnisk użytku publicznego nie są otwarte dla wszystkich statków powietrznych. Komisja Infrastruktury zaproponowała do projektu poprawki dotyczące m.in. wymogów jakie powinni spełniać kandydaci na stanowisko przewodniczącego i zastępcy przewodniczącego Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych. Sprawozdanie na posiedzeniu Sejmu przedstawiła posłanka Maria Zuba. W związku z poprawkami zgłoszonymi w drugim czytaniu projekt ponownie trafił do Komisji Infrastruktury.
W drugim czytaniu Sejm pracował również nad rządowym projektem ustawy o zasadach rozliczeń w podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (druk nr 709). Rząd proponuje wprowadzenie od 1 stycznia 2017 r. obowiązkowej centralizacji rozliczeń w jednostkach samorządu terytorialnego w zakresie podatku VAT. Oznacza to, że rozliczenia z zastosowaniem dotychczasowego modelu będą możliwe do końca 2016 r. Zmiany są konieczne w związku z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 29 września 2015 r., który stwierdził, że jednostki budżetowe nie posiadają odrębności podatkowej na gruncie przepisów o VAT. Oznacza to, że gmina, jako podatnik VAT, będzie zobowiązana do rozliczania także czynności dokonywanych przez jej zakłady i jednostki budżetowe. Projekt zakłada, że scentralizowanie rozliczeń nastąpi „w przód”. Samorządy będą mogły jednak podjąć decyzję o dokonaniu korekt rozliczeń (uwzględniając model scentralizowany – gmina rozlicza VAT jako podatnik) i same zdecydować, jaki okres objąć scentralizowanym modelem rozliczeń, składając korekty deklaracji podatkowych za wszystkie okresy rozliczeniowe, w których jednostki organizacyjne rozliczały odrębnie podatek, licząc od najwcześniejszego okresu rozliczeniowego, za jaki zostały złożone te korekty, do momentu wprowadzenia modelu scentralizowanego. Komisja Finansów Publicznych wprowadziła do projektu poprawki. Mają one na celu m.in. zrównanie sytuacji samorządów składających korekty deklaracji podatkowych zarówno przed dniem wejścia w życie projektowanej ustawy, jak i po tym dniu. Sprawozdanie na posiedzeniu Sejmu przestawił poseł Jerzy Gosiewski. Projekt został ponownie skierowany do Komisji Finansów Publicznych w związku z poprawkami zgłoszonymi podczas drugiego czytania.
W porządku obrad trzeciego dnia 23. posiedzenia Sejmu znalazło się też pierwsze czytanie obywatelskiego projektu nowelizacji ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw. Zakłada on wprowadzenie możliwości skorzystania z prawa do emerytury przez osoby, które mają co najmniej 40-letni okres opłacania składek na ubezpieczenie emerytalne. Zgodnie z projektem do stażu uprawniającego do przejścia na emeryturę bez względu na wiek zaliczane byłyby wyłącznie okresy składkowe. Oznacza to, że projektowane rozwiązanie dotyczyłoby wyłącznie osób, które rozpoczęły pracę w bardzo młodym wieku (ok. 20 lat) i w całym okresie zatrudnienia miały krótkie okresy absencji chorobowej, czy braku pracy. Projekt uzasadnił przedstawiciel Komitetu Inicjatywy Ustawodawczej Władysław Kosiniak-Kamysz. Projekt został skierowany do dalszych prac w Komisji Polityki Społecznej i Rodziny.
Sejm rozpatrzył też senacką poprawkę do nowelizacji ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw. Ustawa ma odciążyć uczelnie publiczne i niepubliczne od obowiązków biurokratycznych, zwłaszcza sprawozdawczych oraz informacyjnych dotyczących składania oświadczeń i stosowania skomplikowanych procedur odnoszących się do działalności uczelni. Nowe rozwiązania mają także zapewnić sprawniejsze funkcjonowanie uczelni i podniesienie jakości kształcenia doktorantów. W materii funkcjonowania uczelni i jednostek naukowych ustawa m.in. uproszcza rozwiązania dotyczące Krajowych Ram Kwalifikacji (KRK) dla szkolnictwa wyższego, przy równoczesnym zapewnieniu ich spójności z ustawą o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji. KRK zawierają opis kwalifikacji zdobytych w procesie kształcenia w danym kraju, który jest tak skonstruowany, że umożliwia ich porównanie z systemem kwalifikacji w innych państwach europejskich. Nowelizacja modyfikuje kryteria stosowane przez Polską Komisję Akredytacyjną w procesie oceny jakości kształcenia i oceny działalności podstawowych jednostek organizacyjnych uczelni. Komisja nie będzie musiała weryfikować licznych warunków, jakie muszą spełniać jednostki organizacyjne, aby prowadzić studia na określonym kierunku, poziomie i profilu kształcenia. Ma się koncentrować na kwestiach merytorycznych związanych z oceną jakości kształcenia. W celu podniesienia jakości studiów doktoranckich nowelizacja rozstrzyga, że liczba uczestników stacjonarnych studiów doktoranckich nie będzie mogła być mniejsza niż liczba uczestników niestacjonarnych studiów doktoranckich w jednostce prowadzącej te studia. Z kolei liczba uczestników stacjonarnych studiów doktoranckich, którym przyznano stypendium doktoranckie, ma nie być mniejsza niż 50 proc. liczby uczestników tych studiów ogółem w danej jednostce. Ułatwiona będzie też procedura uzyskania stypendium socjalnego przez studenta, który bezpośrednio przed uzyskaniem pełnoletniości pozostawał w pieczy zastępczej i nie utrzymywał kontaktów z rodzicami. Nowelizacja wprowadza też możliwość przyznawania stypendium rektora studentom pierwszego roku – laureatom lub finalistom olimpiad o zasięgu ogólnopolskim, nawet jeśli nie były one związane z kierunkiem studiów przez nich wybranym. Senat wprowadził do ustawy poprawkę dotyczącą kształcenia na studiach podyplomowych. W brzmieniu przyjętym przez Sejm nowelizacja znosi przepis, zgodnie z którym uczelnia może prowadzić kształcenie na studiach podyplomowych w dziedzinach, z którymi związany jest co najmniej jeden kierunek prowadzonych przez nią studiów. Oznacza to przyznanie uczelniom swobody w kształtowaniu oferty studiów podyplomowych niezależnie od posiadanej kadry i infrastruktury. Senacka poprawka zakłada przywrócenie tego ograniczenia. Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży rekomenduje odrzucenie poprawki. Sprawozdanie na posiedzeniu Sejmu przedstawiła posłanka Iwona Michałek. Posłowie zagłosują nad uchwałą Senatu w bloku głosowań.
Posłowie rozpatrzyli też stanowisko Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka do senackich poprawek do ustawy o Trybunale Konstytucyjnym. Ustawa reguluje w sposób całościowy organizację Trybunału Konstytucyjnego oraz tryb postępowania przed tym organem. Ustawa przewiduje, że Trybunał będzie mógł orzekać w pełnym składzie, w składzie pięciu sędziów i w składzie trzech sędziów. Ponadto ustawa przewiduje, że w przypadku narad w pełnym składzie co najmniej czterech sędziów będzie mogło zgłosić sprzeciw wobec proponowanego rozstrzygnięcia. Ma to dotyczyć zagadnień o szczególnie doniosłym charakterze ze względów ustrojowych lub ze względu na porządek publiczny. W przypadku złożenia sprzeciwu, narada ma ulec odroczeniu o 3 miesiące. W trakcie ponownej narady sędziowie, którzy złożyli sprzeciw, mają prezentować wspólną propozycję rozstrzygnięcia. W przypadku ponownego zgłoszenia sprzeciwu narada jest odraczana o kolejne 3 miesiące, po upływie których przeprowadza się ją ponownie wraz z głosowaniem. Orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego mają zapadać zwykłą większością głosów. Ustawa przewiduje, że sędzia po złożeniu ślubowania wobec prezydenta ma stawiać się w Trybunale w celu podjęcia obowiązków, a prezes TK będzie przydzielał mu sprawy i stwarzał warunki umożliwiające wypełnianie obowiązków sędziego. Zgodnie z przyjętymi przez posłów rozwiązaniami, terminy rozpraw mają być wyznaczane według kolejności wpływu spraw do Trybunału. Zasada ta ma nie dotyczyć m.in. wniosków w sprawie zgodności ustaw przed ich podpisaniem i umów międzynarodowych przed ich ratyfikacją z konstytucją. Nie obejmie także wniosków o zbadanie konstytucyjności ustawy budżetowej oraz ustawy o Trybunale Konstytucyjnym. Bez względu na kolejność wpływu mają być też rozpatrywane wnioski o stwierdzenie przeszkody w sprawowaniu urzędu przez prezydenta oraz powierzenia Marszałkowi Sejmu wykonywania obowiązków głowy państwa oraz spory kompetencyjne między centralnymi konstytucyjnymi organami państwa. Ponadto termin rozprawy będzie wyznaczany z pominięciem kolejności wpływu na wniosek prezydenta. Senatorowie zaproponowali do ustawy 27 poprawek. Senat zaproponował rezygnację z powierzania prezydentowi uprawnienia do wyrażania zgody na stwierdzenie wygaśnięcia mandatu sędziego TK w przypadku prawomocnego orzeczenia dyscyplinarnego o usunięciu ze stanowiska sędziego Trybunału. Senat stoi na stanowisku, że odpowiedzialność dyscyplinarna sędziów powinna być samodzielną kompetencją władzy sądowniczej. Senat proponuje, by Rzecznik Praw Obywatelskich mógł być uczestnikiem każdego postępowania przed Trybunałem, a nie tylko tych dotyczących skarg konstytucyjnych. Kolejna poprawka uzupełnia listę spraw, które będą rozpatrywane bez względu na kolejność wpływu o badanie konstytucyjności celów lub działalności partii politycznych. Prezes Trybunału ma mieć też kompetencję do wyznaczenia terminu rozprawy poza kolejnością, jeżeli będzie to uzasadnione ochroną wolności lub praw obywatela, bezpieczeństwa państwa lub porządku konstytucyjnego. Senat proponuje natomiast, by prawa do złożenia wniosku o rozpatrzenie sprawy poza kolejnością nie miał prezydent. Izba Druga zmodyfikowała też zasady opublikowania rozstrzygnięć Trybunału wydanych przed 20 lipca 2016 r. z naruszeniem ustawy z 25 czerwca 2015 r. o Trybunale Konstytucyjnym. Mają być one opublikowane w terminie 30 dni od wejścia w życie ustawy, z wyjątkiem rozstrzygnięć dotyczących aktów normatywnych, które utraciły moc obowiązującą. Komisja Sprawiedliwości i Praw Człowieka zaopiniowała poprawki pozytywnie. Sprawozdanie komisji przedstawił poseł Bartłomiej Wróblewski. O losie senackich poprawek Izba zdecyduje w bloku głosowań.
W porządku dzisiejszych obrad Sejmu było też rozpatrzenie poprawek Senatu do nowelizacji ustawy o wspieraniu zrównoważonego rozwoju sektora rybackiego z udziałem Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego. Nowe przepisy m.in. rozszerzają kompetencje Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa o wykonywanie zadań w zakresie wspierania wdrażania Zintegrowanej Polityki Morskiej oraz w zakresie tzw. pomocy technicznej czy określeniu limitu środków, które mogą być przyznane w ramach Programu Operacyjnego „Rybactwo i Morze”. Senat zaproponował do ustawy poprawki głównie o charakterze legislacyjnym. Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej zarekomendowała Sejmowi przyjęcie senackich propozycji. Sprawozdanie komisji przedstawiła posłanka Dorota Arciszewska-Mielewczyk. Sejm rozstrzygnie w sprawie poprawek Senatu w głosowaniu.
Posłowie rozpatrzyli senackie poprawki do nowelizacji ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę oraz niektórych innych ustaw, która wprowadza minimalną stawkę godzinową dla pracujących na określonych umowach zlecenia oraz o świadczenie usług, w tym samozatrudnionych. Stawka ta, zgodnie z nowelizacją, będzie corocznie waloryzowana o wskaźnik wzrostu minimalnego wynagrodzenia za pracę. Od 1 stycznia 2017 r. minimalna stawka godzinowa ma wynosić 12 zł brutto (będzie powiększona o wskaźnik wzrostu minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2017 r.). Nowe rozwiązania mają przeciwdziałać nadużywaniu umów cywilnoprawnych i chronić osoby otrzymujące wynagrodzenie na najniższym poziomie. Chodzi o to, aby ograniczyć zjawisko polegające na tym, że osoba zatrudniona na umowie cywilnoprawnej ma wynagrodzenie znacznie niższe od minimalnego wynagrodzenia przysługującego pracującemu na etacie. Zgodnie z nowelizacją, minimalna stawka godzinowa nie będzie dotyczyła zleceniobiorcy samodzielnie ustalającego miejsce i czas realizacji zadań, któremu przysługuje wyłącznie wynagrodzenie prowizyjne. W praktyce oznacza to, że nowe przepisy będą dotyczyć m.in. pracowników firm ochroniarskich i sprzątających, którzy mają szczególnie niskie stawki wynagrodzeń. Ponadto, w nowelizacji rozszerzono zakres uprawnień Państwowej Inspekcji Pracy. PIP ma kontrolować, czy podmiot kontrolowany wypłacił minimalną stawkę godzinową. Inspekcja będzie mogła wydać polecenie wypłaty wynagrodzenia w wymaganej wysokości. Przewidziano też sankcje za naruszenie przepisów o minimalnej stawce godzinowej. Podmiot wypłacający należne wygrodzenie w wysokości niższej od obowiązującej minimalnej stawki godzinowej będzie podlegać karze grzywny od 1 tys. do 30 tys. zł. Ustawa zawiera także inne przepisy służące ochronie osób otrzymujących wynagrodzenie na najniższym poziomie. Nowelizacja m.in. likwiduje regulacje różnicujące wysokość minimalnego wynagrodzenia dla pracownika etatowego ze względu na staż pracy. Przewiduje również, że dodatek do wynagrodzenia za pracę w porze nocnej nie będzie uwzględniany przy obliczaniu minimalnego wynagrodzenia dla osób zatrudnionych na etacie. Senat zaproponował wprowadzenie do nowelizacji dwóch poprawek o charakterze doprecyzowującym i porządkującym. Stanowisko Komisji Polityki Społecznej i Rodziny, która wniosła o przyjęcie poprawek Senatu, przedstawiła na forum Sejmu posłanka Bożena Borys-Szopa. Izba podejmie decyzję w sprawie senackich propozycji w bloku głosowań.
Posłowie zapoznali się też ze stanowiskiem Komisji do Spraw Energii i Skarbu Państwa o senackich poprawkach do nowelizacja ustawy – Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw. Ustawa ta ma na celu systemowe uporządkowanie rynku paliw ciekłych i gazu ziemnego oraz zwiększenie kontroli państwa nad systemem zapasów interwencyjnych ropy naftowej i paliw. W odniesieniu do rynku paliw ciekłych wejście w życie uchwalonych rozwiązań ma m.in. przeciwdziałać m.in. unikaniu opodatkowania lub wyłudzaniu podatku VAT, unikaniu podatku akcyzowego, niewnoszeniu opłaty paliwowej czy unikaniu realizacji obowiązku tworzenia i utrzymywania zapasów obowiązkowych ropy i paliw ciekłych a także prowadzenia działalności bez wymaganej koncesji. Dla zapewnienia realizacji założonych celów ustawa wprowadza jednolitą definicję paliw ciekłych oraz uzupełnia i doprecyzowuje definicje ich wytwarzania, magazynowania i przeładunku. Wykaz paliw ciekłych, których wytwarzanie, magazynowanie lub przeładunek, przesyłanie lub dystrybucja, obrót w tym obrót z zagranicą wymaga koncesji określi minister energii w rozporządzeniu. Dotychczas określanie, czy dany produkt jest paliwem ciekłym następowało w decyzji Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki. Nowe rozwiązanie ma wzmocnić pewność prowadzenia legalnego biznesu w tym sektorze. Ponadto ustawa przewiduje wzmocnienie Prezesa URE jako regulatora rynku m.in. poprzez wprowadzenie nowych kompetencji kontrolnych, dodanie nowych obowiązków sprawozdawczych realizowanych wobec tego regulatora przez podmioty działające na rynku paliw ciekłych. Do zadań Prezesa URE ma należeć m.in. prowadzenie jednolitej bazy danych z publicznie dostępnymi informacjami o rodzajach i ilości infrastruktury paliw ciekłych w Polsce wykorzystywanych do działalności koncesjonowanej oraz przywozu paliw ciekłych z zagranicy. Nowelizacja wprowadza do katalog kar administracyjnych za naruszenia warunków prowadzenia działalności koncesjonowanej w zakresie paliw ciekłych. W odniesieniu do rynku gazu ziemnego ustawa m.in. znosi bariery prawne dostaw skroplonego LNG do Polski. Wynika to z oddania do użytkowania i rozpoczęcia komercyjnej eksploatacji terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu. Ponadto ustawa rozszerza obowiązek utrzymywania zapasów obowiązkowych gazu ziemnego oraz wprowadza nową formę prawną jego realizacji – tzw. umowę biletową. Ma ona umożliwić podmiotom zobowiązanym do utrzymywania obowiązkowych zapasów gazu ziemnego, które nie posiadają własnych magazynów, wykonywanie tego obowiązku przez jego przeniesienie na innego przedsiębiorcę zobowiązanego do utrzymywania zapasów. Analogiczne rozwiązanie funkcjonowało dotychczas w odniesieniu do zapasów ropy naftowej i paliw. Ponadto ustawa eliminuje uchybienia legislacyjne dotychczasowych przepisów, które utrudniały ich stosowanie i jednakową interpretację. Senat zaproponował wprowadzenie 2 poprawek o charakterze doprecyzowującym. Komisja do Spraw Energii i Skarbu Państwa rekomenduje ich przyjęcie. Sprawozdanie przedstawił poseł Maciej Małecki. Decyzję w sprawie ostatecznego kształtu nowelizacji Izba podejmie w bloku głosowań.
Sejm rozpatrzył też senackie poprawki do nowelizacji ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych. Ich celem jest ograniczenie dostępu i zwiększenie nadzoru nad obrotem papierosami elektronicznymi. Ustawa wprowadza m.in. zakaz sprzedaży e-papierosów lub pojemników zapasowych (z płynem zawierającym nikotynę) osobom, które nie ukończyły 18 lat. Papierosów elektronicznych, podobnie jak tradycyjnych, nie będzie można palić w miejscach publicznych, np. na przystankach autobusowych. Ponadto, zgodnie z nowelizacja, e-papierosy zostaną objęte zakazem reklamy, tak jak wyroby tytoniowe. Za palenie w miejscach publicznych ma grozić mandat w wysokości 500 zł, a za złamanie zakazu reklamy kara wynosząca 200 tys. zł. Ponadto nowelizacja zobowiązuje importerów i producentów nowych papierosów elektronicznych lub pojemników zapasowych, aby co najmniej na 6 miesięcy przed planowanym wprowadzeniem ich do obrotu, zgłaszali taki zamiar Inspektorowi do spraw Substancji Chemicznych. Produkty te będą musiały ponadto spełniać odpowiednie wymagania techniczne. Zakazane będzie używanie substancji stwarzających wrażenie, że wyrób tytoniowy jest korzystny dla zdrowia (witaminy) lub sugerujących witalność (tauryna i kofeina), a także dodatków barwiących oraz ułatwiających inhalacje lub absorpcję nikotyny. Zgodnie z przyjętymi w głosowaniu przepisami, to Inspektor do spraw Substancji Chemicznych będzie kontrolował, czy wyrób tytoniowy ma np. aromat charakterystyczny (np. owocowy, ziołowy, mentolowy, waniliowy), zawiera środek aromatyzujący (dodatek nadający zapach lub smak), a także dodatki w ilościach uzależniających, toksycznych lub rakotwórczych. Jedna z zaproponowanych przez Senat poprawek zakłada wydłużenie – do 31 grudnia 2016 r. – terminu, w którym wyroby tytoniowe mogą być eksponowanie w miejscach sprzedaży na dotychczasowych warunkach. Pozostałe poprawki mają charakter redakcyjno-stylistyczny. Komisje: Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Zdrowia proponują przyjęcie poprawek. Sprawozdanie komisji przedstawił poseł Tomasz Latos. Posłowie podejmą decyzję w sprawie zaproponowanych przez Senat zmian w głosowaniach.
W łącznej dyskusji posłowie przeprowadzili też pierwsze czytanie dwóch projektów uchwał: poselskiego projektu uchwały w sprawie umów międzynarodowych TTIP i CETA oraz poselskiego projektu uchwały w sprawie sprzeciwu wobec zaproponowanego przez Komisję Europejską trybu ratyfikacji umowy między Unią Europejską a Kanadą – CETA bez akceptacji państw członkowskich. Umowy dotyczą likwidacji barier dla wolnego handlu i wymiany gospodarczej między UE a USA i Kanadą. – Wymienione umowy, zgodnie z art. 90 Konstytucji RP z 2 kwietnia 1997 roku, powinny zostać przyjęte przez Sejm i Senat RP większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów lub senatorów lub w referendum ogólnokrajowym – czytamy w pierwszym z projektów. Celem drugiego dokumentu jest m.in. wyrażenie sprzeciwu wobec stanowiska Komisji Europejskiej dotyczącego obowiązywania umowy CETA między UE a Kanadą. – Komisja Europejska oficjalnie przekazała umowę CETA do ratyfikacji Radzie UE, twierdząc, że do pełnego wejścia umowy w życie wystarczy przyjęcie przez Parlament Europejski – czytamy w projekcie uchwały. Zdaniem wnioskodawców niezbędna jest zaś ratyfikacja przez wszystkie państwa tworzące Unię Europejską. Uzasadnienie pierwszego projektu przedstawił poseł Grzegorz Długi, druga z poselskich propozycji została uzasadniona przez posła Marka Sawickiego. W dyskusji zgłoszono wnioski o odrzucenie projektów w pierwszym czytaniu. Sejm podejmie decyzję w tej sprawie w bloku głosowań.
W trzecim dniu 23. posiedzenia Sejmu posłowie wysłuchali ponadto informacji rządu w sprawie skutków nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw. O jej przedstawienie wnioskował KP Nowoczesna. Informację przedstawił podsekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej Marcin Zieleniecki.
Przedstawiciele rządu odpowiadali na pytania poselskie w sprawie m.in. postępu prac nad restrukturyzacją górnictwa węgla kamiennego oraz sposobów dofinansowania Światowych Dni Młodzieży. Posłowie pytali też o takie kwestie jak np. podpisanie umowy z włoską firmą Astaldi na budowę tunelu na zakopiance oraz formy wsparcia, na jakie mogą liczyć rolnicy z gmin na Lubelszczyźnie, których uprawy całkowicie zniszczył huragan.