Interpelacja nr 12708

do ministra spraw wewnętrznych i administracji

w sprawie zabezpieczenia pojazdów i ich części przed kradzieżą

Zgłaszający: Tadeusz Dziuba

Data wpływu: 22-05-2017

Szanowny Panie Ministrze,

według oficjalnych danych kradzieże pojazdów w Polsce – oprócz strat osób prywatnych, ubezpieczycieli czy Policji – generują straty w budżecie państwa rzędu 600 mln zł rocznie. Częstym celem kradzieży pojazdów jest sprzedaż ich części, co sprawia, że w proceder ten, poza przestępcami, zaangażowani są nieświadomi tego handlarze i właściciele warsztatów samochodowych. Bywa, że pod pretekstem sprowadzania wraków samochodów na tanie części lub w celu ich remontu i sprzedaży jako pełnowartościowe auta, sprowadzane są również wraki, które docelowo mają posłużyć do zmiany „tożsamości” innego, kradzionego pojazdu.

W tym kontekście interesująca wydaje się dostępna od kilku lat w Polsce usługa nanoszenia na części samochodowe mikrocząsteczek zawierających informacje takie jak n.p. numer VIN pojazdu. Informacja o takim oznakowaniu pojazdu i jego elementów składowych odstrasza złodziei i paserów, ponieważ przy próbie sprzedaży takiego auta albo jego części ryzykują oni wykryciem faktu, że handlują kradzionym towarem.

Co ciekawe, według pozyskanych przeze mnie informacji, metoda ta znalazła zastosowanie również przy zabezpieczaniu dzieł sztuki, czego przykładem jest program koordynowany przez Komendę Wojewódzką Policji w Poznaniu wraz z Kurią Metropolitarną i Wojewódzkim Urzędem Ochrony Zabytków w Poznaniu.

W związku z tym zwracam się do Pana Ministra z następującymi pytaniami:

1) Czy podziela Pan przekonanie o skuteczności tej metody zabezpieczenia mienia przed kradzieżą?;

2) Wedle Pana opinii, czy zastosowanie opisanej technologii poprawiłoby wykrywalność przestępstw kradzieży samochodów i ich części?

3) Czy kierowany przez Pana resort zamierza wprowadzić regulacje zachęcające albo zobowiązujące do znakowania samochodów (n. p. nowych, których wartość przekracza 20.000 zł netto oraz pojazdów sprowadzonych i zarejestrowanych, których wartość przekracza 10.000 zł netto) lub części samochodowych (n. p. minimum 15 części w jednośladach i 30 części w dwuśladach)?

4) Według oceny ekspertów resortu, z jakimi kosztami dla dealerów, handlarzy pojazdami używanymi, a także kupców pojazdów nowych i używanych wiązałoby się wprowadzenie powyższych regulacji?

Z wyrazami szacunku,

Tadeusz Dziuba