Leksykon budżetowy

A B C D E F G H I J K L M N O P R S Ś T U W Z 
Saldo strukturalne budżetu (wg ESA)
Kategoria: Podstawowe wielkości budżetu państwa
Procedura budżetowa

Gdzie szukać w budżecie?

Dane liczbowe
Dane liczbowe


Definicja formalnoprawna:
Saldo strukturalne budżetu nie zostało zdefiniowane w przepisach ustawy o finansach publicznych. W nauce o finansach publicznych przyjęło się, iż saldo strukturalne stanowi saldo rzeczywiste skorygowane o zmiany cykliczne oraz o działania jednorazowe i tymczasowe. Stąd też oprócz określenia „saldo strukturalne” stosuje się również określenie „saldo skorygowane o wahania cykliczne”.
Saldo strukturalne (saldo skorygowane o wahania cykliczne) jest wielkością hipotetyczną, informującą o tym, jaka byłaby wielkość salda budżetu przy braku wpływu czynników cyklicznych (gdyby rzeczywista produkcja równała się produkcji potencjalnej).
Źródło:
Public finances in EMU – 2000 (European Economy, Reports and Studies, 3/2000), s. 14, 157; European Commission, Report on Public Finances in EMU 2019, s. 10.
Komentarz:
Saldo strukturalne stanowi bardzo istotną miarę oceny polityki fiskalnej w Unii Europejskiej. Na mocy postanowień zawartych w Pakcie na rzecz Stabilności i Wzrostu dla państw członkowskich, których walutą jest euro oraz dla państw członkowskich uczestniczących w ERM2 krajowe średniookresowe cele budżetowe ustalane są w ramach określonego przedziału pomiędzy -1% PKB a równowagą lub nadwyżką, w ujęciu uwzględniającym zmiany cykliczne, po skorygowaniu o działania jednorazowe i tymczasowe. Informacje o średniookresowym celu budżetowym zawierają zarówno programy stabilności, przekazywane przez państwa członkowskie, których walutą jest euro, jak i programy konwergencji, sporządzane przez państwa inne niż te, których walutą jest euro. Zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Nr 1466/97/WE z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych (Dz. U. L 209 z 02.08.1997 r., s. 1) po zmianach wprowadzonych rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1175/2011 z dnia 16 listopada 2011 r. (Dz. U. L 306 z 23.11.2011 r., s. 12) w obu przypadkach ocena tego, czy postęp na drodze do osiągnięcia średniookresowego celu budżetowego jest wystarczający, jest przeprowadzana na podstawie oceny ogólnej, w której punktem odniesienia jest saldo strukturalne. Na tej samej podstawie oceniane jest odstępstwo od średniookresowego celu budżetowego lub odpowiedniej ścieżki dostosowawczej prowadzącej do niego. Od momentu przystąpienia do Unii Europejskiej Polska jest zobowiązana do podporządkowania się obowiązującym w niej regułom odnośnie kontrolowania poziomu deficytu. Stąd w programach konwergencji, opracowywanych zgodnie z wytycznymi dotyczącymi programów stabilności i konwergencji państw członkowskich Unii Europejskiej, rząd przedstawia prognozy w zakresie wyniku strukturalnego.
Autor (Autorzy): Monika Korolewska, Jan Sobiech, Kamilla Kurczewska