Odpowiedź na zapytanie nr 8851

w sprawie awansów po szkoleniu w Legii Akademickiej

Odpowiadający: sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Wojciech Skurkiewicz

Warszawa, 16-05-2019

Odpowiadając, z upoważnienia Ministra Obrony Narodowej, na zapytanie Pana Posła Pawła Szramki w sprawie awansów po szkoleniu w Legii Akademickiej (nr 8851), uprzejmie proszę przyjąć poniższe informacje.

Regulacje prawne zawarte w art. 9-11 ustawy z dnia 11 wrzenia 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2019 r., poz. 330) przewidują dwie klasy (kategorie) powołania do zawodowej służby wojskowej. W szczególności ustawa określa, kogo „powołuje się” (tryb obligatoryjny) lub kogo „można powołać” (tryb fakultatywny) do zawodowej służby wojskowej.

Klasa postępowań „obligatoryjnych” jest stosowana do żołnierzy służby kandydackiej (żołnierzy pełniących służbę w charakterze kandydata na żołnierza zawodowego). W takich przypadkach, osoba (ochotnik), która z powodzeniem przejdzie przez proces kwalifikacji do służby kandydackiej, wypełni następnie wszystkie rygory związane z nauką (szkoleniem) oraz pozytywnie zaliczy egzamin kończący daną formę nauki (szkolenia) - ma pewność powołania do służby zawodowej (stałej lub kontraktowej).

Takie podejście ma swoje racjonalne uzasadnienie, gdyż wielkość naboru do służby kandydackiej jest ustalona w taki sposób, aby każdy absolwent mógł otrzymać propozycję stanowiska służbowego, przy zachowaniu zgodności wymogów kwalifikacyjnych danego stanowiska służbowego z kwalifikacjami zawodowymi absolwenta.

Z kolei powoływanie żołnierzy rezerwy do zawodowej służby wojskowej (a w tej grupie znajdują się także absolwenci programu Legia Akademicka) mieści się w kategorii fakultatywnych powołań do zawodowej służby wojskowej. Tryb fakultatywnego powoływania do służby zawodowej należy przede wszystkim rozpatrywać w kontekście art. 9 ust. 2 ustawy, uzależniającego powołanie od istnienia potrzeb Sił Zbrojnych RP.

Podkreślenia wymaga fakt, że o istnieniu potrzeb Sił Zbrojnych RP, a tym samym o możliwości powołania do zawodowej służby wojskowej, decydują właściwe organy (np. dowódcy jednostek wojskowych), posiadające kompetencje zgodnie z art. 10 ww. ustawy, a nie subiektywne przekonanie osób zainteresowanych pełnieniem zawodowej służby wojskowej. Stąd kluczowa jest rola właściwych dowódców oceniających wnioski o powołanie do zawodowej służby wojskowej (każde wystąpienie jest rozpatrywane indywidualnie pod kątem istnienia potrzeb Sił Zbrojnych RP, w tym przypadku rozumianych zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 2 lit. a - jako celowość powołania do zawodowej służby wojskowej). Przy ocenie poszczególnych wniosków bierze się także pod uwagę kwalifikacje zawodowe osoby zainteresowanej, dostępność wakujących stanowisk służbowych oraz kwalifikacje wymagane na danym stanowisku służbowym.

Wojciech SKURKIEWICZ