Komisja, obradująca pod przewodnictwem posła Jacka Sasina (PiS), przewodniczącego Komisji, rozpatrzyła:
– opinię Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi o sprawozdaniu z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2016 r. (druk nr 1588) o:
1) części budżetowej 32 – Rolnictwo:
a) dochody i wydatki,
b) wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych,
c) dotacje podmiotowe i celowe;
2) części budżetowej 33 – Rozwój wsi:
a) dochody i wydatki,
b) wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych,
c) dotacje podmiotowe i celowe;
3) części budżetowej 35 – Rynki rolne:
a) dochody i wydatki,
b) wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych,
c) dotacje podmiotowe i celowe;
4) części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 7, 8, 12, 32, 35, 44, 50 i 59;
5) części budżetowej 85 – Budżety wojewodów ogółem, w zakresie działu 010 – Rolnictwo i łowiectwo:
a) dochody i wydatki,
b) wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych,
c) dotacje podmiotowe;
6) zadaniach z zakresu administracji rządowej i innych zadaniach zleconych jednostkom samorządu terytorialnego odrębnymi ustawami w części 85 – budżety wojewodów;
7) dotacjach przedmiotowych i podmiotowych;
8) programach wieloletnich w układzie zadaniowym;
9) agencjach wykonawczych:
a) Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa,
b) Agencja Rynku Rolnego,
c) Agencja Nieruchomości Rolnych,
d) Zasób Własności Rolnej Skarbu Państwa,
e) Centralny Ośrodek Badania Odmian Roślin Uprawnych;
10) państwowych osobach prawnych:
a) Polski Klub Wyścigów Konnych,
b) Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie.
W posiedzeniu udział wzięli: Teresa Czerwińska podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów wraz ze współpracownikami, Irena Błaszczyk prezes Agencji Nieruchomości Rolnych, Bartosz Grucza zastępca prezesa Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Łukasz Hołubowski prezes Agencji Rynku Rolnego, Aleksandra Szelągowska dyrektor Departamentu Finansów Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Grzegorz Brzostek wicedyrektor Departamentu Rolnictwa i Rozwoju Wsi Najwyższej Izby Kontroli.
W posiedzeniu udział wzięli pracownicy Kancelarii Sejmu: Jakub Krowiranda, Anna Woźniak – z sekretariatu Komisji w Biurze Komisji Sejmowych oraz Zofia Szpringer – kierownik Zespołu Analiz Finansowych i Budżetu Państwa w Biurze Analiz Sejmowych.
Przewodniczący poseł Jacek Sasin (PiS):
Dzień dobry państwu. Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. Szanowni państwo, jeśli chodzi o porządek dzisiejszego posiedzenia, to przewiduje on rozpatrzenie opinii Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi o sprawozdaniu z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2016 r., druk nr 1588, w zakresie właściwych części budżetowych.
Czy są uwagi do porządku obrad? Nie widzę zgłoszeń. W związku z tym stwierdzam, że porządek obrad został przyjęty.
Szanowni państwo, zanim przejdziemy do realizacji porządku, przywitam jeszcze panią minister Teresę Czerwińską, podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów. Bardzo serdecznie po raz kolejny panią minister witam. Witam również wszystkich państwa. Ze względu na liczną obecność, nie będę zabierać czasu, żeby witać każdego z osobna. Dzień dobry państwu.
Przechodzimy do realizacji porządku dziennego. Bardzo proszę o zreferowanie opinii Komisji pana posła Jerzego Małeckiego.
Poseł Jerzy Małecki (PiS):
Panie przewodniczący, pani minister, Wysoka Komisjo, mam zaszczyt przedstawić opinię Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi o sprawozdaniu z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2016 r., druk nr 1588, w częściach, które jej przynależą, czyli, w częściach: 32 – Rolnictwo, 33 – Rozwój wsi, 35 – Rynki rolne, a także 83 i 85, dotyczących rezerw znajdujących się w gestii ministra rolnictwa i rozwoju wsi oraz budżetów wojewodów ogółem.
Wydatki określone w ustawie budżetowej na rok 2016 wyniosły ponad 5 000 000 tys. zł, z czego, w części 32 – ponad 915 000 tys. zł, w części 33 – ponad 3 619 000 tys. zł, a w części 35 – ponad 556 000 tys. zł. Wskazane wydatki zostały uzupełnione wydatkami w częściach 83 i 85 w kwocie ponad 2 693 000 tys. zł oraz środkami z budżetu unijnego w łącznej kwocie ponad 24 702 000 tys. zł. Wydatki ze środków europejskich budżetu krajowego realizowane w budżecie ministerstwa oraz w budżetach wojewodów łącznie przekroczyły kwotę 32 488 000 tys. zł.
W części budżetowej 32 dochody wyniosły 42 612 tys. zł, co stanowi 134,8% zaplanowanych wydatków oraz 101,2% dochodów uzyskanych w 2015 r. Dochody pochodziły głównie z wpłat za wykonanie badań rejestrowych, opłat za zezwolenia na przewóz zwierząt z krajów trzecich, zezwoleń na prowadzenie hurtowni leków weterynaryjnych, opłat za wynajem składników majątkowych Skarbu Państwa.
Wydatki zaplanowano na blisko 940 000 tys. zł. Zostały one zrealizowane w 97,4-procentach, co daje kwotę ponad 915 000 tys. zł. Przeznaczone zostały na finansowanie zadań realizowanych przez jednostki budżetowe oraz dotacje na postęp biologiczny w produkcji roślinnej i zwierzęcej, rolnictwo ekologiczne, ochronę roślin, dotacje na dopłaty do ubezpieczeń upraw rolnych i zwierząt gospodarskich, a także na realizację dziewięciu programów wieloletnich i system badania dochodów rolniczych. Niepełna realizacja wydatków jest następstwem niewykorzystania w pełni puli środków na ochronę roślin, rolnictwo ekologiczne i zwalczanie chorób zakaźnych oraz badania monitoringowe.
W części budżetowej 33 – Rozwój wsi dochody wyniosły ponad 1 096 000 tys. zł, co stanowi 135,1% planu i były niższe od zrealizowanych w 2015 r. Ich głównym źródłem były wpływy z gospodarowania mieniem Skarbu Państwa, wpłaty z nadwyżki środków pieniężnych Agencji Nieruchomości Rolnych oraz uzyskane przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa dochody z tytułu zwrotu dotacji i odsetek bankowych.
Wydatki w tej części budżetowej zaplanowano na ponad 4 000 000 tys. zł i zrealizowano w 90,1-procentach, to jest w kwocie ponad 3 619 000 tys. zł. Przeznaczone były głównie na finansowanie zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.
W części budżetowej 35 – Rynki rolne dochody wynosiły ponad 275 000 tys. zł. Ich głównym źródłem były środki uzyskane przez Agencję Nieruchomości Rolnych z tytułu nałożonych opłat w ramach administrowanych mechanizmów, w tym mechanizmów kwotowania produkcji mleka, opłat cukrowych oraz wpływu z tytułu podatku VAT. Wydatki w tej części budżetowej zaplanowano na blisko 583 000 tys. zł i zrealizowano w kwocie ponad 556 000 tys. zł.
Ustawa budżetowa na 2016 r. przewidywała dochody budżetu środków europejskich w ramach Wspólnej Polityki Rolnej na poziomie ponad 18 624 000 tys. zł, przy czym wykonano dochody na poziomie ponad 19 376 000 tys. zł. Z wydatków zaplanowanych w tej dziedzinie na ponad 25 256 000 tys. zł zrealizowano kwotę ponad 24 702 000 tys. zł.
W części 83 – Rezerwy celowe zaplanowano środki w wysokości ponad 22 185 000 tys. zł. W toku wykonywania budżetu stworzono nowe rezerwy celowe m.in. dla Funduszu Restrukturyzacji Przedsiębiorców, czego konsekwencją było zwiększenie ogólnej kwoty rezerwy do wysokości ponad 23 740 000 tys. zł.
W części 85 – Budżety wojewodów, zaplanowano dochody w łącznej kwocie ponad 324 000 tys. zł i zrealizowano w wysokości ponad 337 000 tys. zł, co stanowi 104% planu. Ich głównym źródłem były wpływy m.in. z czynności nadzoru weterynaryjnego, wystawiania świadectw zdrowia zwierząt, monitoringu występowania substancji niedozwolonych w produktach pochodzenia zwierzęcego, a także opłat melioracyjnych. Wydatki w tym dziale zostały zrealizowane w kwocie ponad 2 693 000 tys. zł, co stanowi 95,1% planu. Środki te przeznaczone zostały głównie na finansowanie działalności jednostek budżetowych, wydatki budżetowe z zakresu rolnictwa, czyli m.in. zwalczanie chorób zakaźnych, melioracje wodne, prace geodezyjno-urządzeniowe, a także usuwanie skutków klęsk żywiołowych.
Wysoka Komisjo, Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi dane przedstawione przez ministerstwo poddała analizie i dyskusji. Celem było ustalenie, czy budżet w przedstawionym kształcie zapewnił instytucjom odpowiedzialnym za realizację zadań z zakresu polityki rolnej odpowiednie środki finansowe. W ocenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi cel w postaci zabezpieczenia stabilnego poziomu finansowania podmiotów obsługujących rolników i mieszkańców wsi został osiągnięty.
Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, po dokonanej analizie Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi pozytywnie opiniuje wykonanie budżetu w zakresie powyższych części i wnosi o przyjęcie sprowadzania z jego realizacji. Dziękuję bardzo.
Przewodniczący poseł Jacek Sasin (PiS):
Bardzo dziękuję, panie pośle. Proszę w tej chwili o wygłoszenie koreferatu panią poseł Genowefę Tokarską. Proszę bardzo.
Poseł Genowefa Tokarska (PSL):
Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, pani minister, moje wystąpienie będzie w pewnym sensie uzupełnieniem wystąpienia kolegi posła. Chcę zwrócić uwagę tyko na niektóre elementy.
Jeśli chodzi o wydatki na rolnictwo łącznie z wydatkami z budżetu środków europejskich, ale bez KRUS-u, wyniosły ponad 32 500 000 tys. zł, to jest 95,7% w stosunku do 2015 r. Wydatki na rolnictwo bez wydatków z budżetu środków europejskich, a łącznie z KRUS-em nieco powyżej 7 785 000 tys. zł i to jest 90,6% w stosunku do 2015 r. Natomiast udział wydatków na rolnictwo w wydatkach ogółem budżetu państwa wyniósł 2,2%. Ten udział zmalał w stosunku do roku 2015, w którym wynosił 2,6%.
Jeśli chodzi o dochody budżetowe w poszczególnych częściach, a więc 32, 33 i 35, w pełni zgadzam się z moim przedmówcą. Jedynie zwrócę uwagę na to, że w części 35 – Rynki rolne dochody wzrosły aż do 397% planu, tj. o 81% w stosunku do 2015 r. Ten duży wzrost dochodów wynikał z niedoszacowania opłaty należnej od producentów mleka za przekroczenie kwot mlecznych.
Wydatki bieżące. Jeśli chodzi o część 32 – Rolnictwo i ogóle dane, zgadzam się z przedmówcą. Natomiast chcę zwrócić uwagę na to, że największy spadek wydatków w tej części dotyczył zwalczania chorób zakaźnych. Wydatki te wyniosły 139 tys. zł, tj. 67,1% planu. Natomiast w stosunku do roku 2015 stanowiło to 85,3%.
W części 33 – Rozwój wsi nastąpiło niepełne wykonanie wydatków, które wynikało z niższego zapotrzebowania przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na środki finansowe na dotacje i wydatki inwestycyjne, a także na realizację Wspólnej Polityki Rolnej przez tę agencję.
W części 35 – Rynki rolne wydatki były niższe od planowanych. Wyniosły 127,1% planu w stosunku do 2015 r. Tak więc w stosunku do 2015 r. były wyższe, ale wyniosły 95,5% planu. Niższe od planowanego było również wykonanie wszystkich programów wieloletnich – jest to 9 programów – głównie z tytułu oszczędności, które wynikały z niższych kosztów zakupu materiałów i wyposażenia, a także niższych wydatków na szkolenia i wyjazdy.
Wykonanie budżetu środków europejskich. W tym zakresie zgadzam się w całości z przedmówcą. Środki budżetowe z części 85 – Budżety wojewodów również nie nastręczały większych uwag.
Podsumowując, pragnę jeszcze zauważyć, że Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie oceniła wykonanie budżetu państwa w 2016 r. w częściach podstawowych – 32, 33 i 35, a także planu finansowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz Agencji Rynku Rolnego wraz z realizacją programów współfinansowanych z budżetu Unii Europejskiej.
Pozytywne w opinii NIK jest również wykonanie planu finansowego Agencji Nieruchomości Rolnych oraz planu finansowego Zasobów Własności Rolnej Skarbu Państwa. W tym zakresie powtórzyły się tylko uwagi dotyczące niewłaściwego przygotowania do sprzedaży nieruchomości z zasobów, w związku z czym agencja poniosła w 2016 r. dodatkowe wydatki z tytułu odszkodowań wraz z odsetkami i zwrotu kosztów sądowych.
Tak jak mówił kolega poseł, Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi wczoraj dokonała oceny sprawozdania w pełnym zakresie. Debata nad sprawozdaniem odbyła się bez większej dyskusji i Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi jednomyślnie pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie.
Wysoka Komisjo, uważam, że sprawozdanie zasługuje na przyjęcie przez Komisję Finansów Publicznych, zarówno w zakresie części podstawowych 32, 33 i 35, 83 i 85, jak i programów wieloletnich, agencji wykonawczych oraz państwowych osób prawnych. Dziękuję bardzo.
Przewodniczący poseł Jacek Sasin (PiS):
Bardzo dziękuję pani poseł. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń.
Pozostaje mi więc ogłosić zakończenie omawiania wykonania budżetu w zakresie części budżetowych będących przedmiotem posiedzenia oraz stwierdzić, że wyczerpaliśmy porządek posiedzenia i podziękować wszystkim państwu.
Zamykam posiedzenie Komisji.