Komisja Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii, obradująca pod przewodnictwem posła Pawła Pudłowskiego (N), przewodniczącego Komisji, zrealizowała następujący porządek dzienny:
– rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych rządowego projektu ustawy budżetowej na rok 2018 (druk nr 1876) w zakresie:
1) części budżetowej 27 – Informatyzacja:
a) dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2,
b) wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 6,
c) dotacja celowa z zał. nr 8,
d) środki europejskie na finansowanie programów z zał. nr 4 i 15;
2) części budżetowej 76 – Urząd Komunikacji Elektronicznej:
a) dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2,
b) wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 6;
3) planu finansowego instytucji gospodarki budżetowej z zał. nr 12 – Centralnego Ośrodka Informatyki;
4) planu finansowego państwowego funduszu celowego z zał. nr 13 – Funduszu – Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców.
W posiedzeniu udział wzięli: Marek Zagórski sekretarz stanu w Ministerstwie Cyfryzacji wraz ze współpracownikami, Danuta Chudzik naczelnik wydziału w Departamencie Instytucji Płatniczej i Anna Sobczak naczelnik wydziału w Departamencie Finansowania Sfery Gospodarczej Ministerstwa Finansów wraz ze współpracownikami, Dariusz Zielecki wicedyrektor Departamentu Administracji Publicznej Najwyższej Izby Kontroli wraz ze współpracownikami, Marcin Cichy prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej wraz ze współpracownikami, Agnieszka Kubiak dyrektor Departamentu Finansowego Centrum Projektów Polska Cyfrowa wraz ze współpracownikami, Aleksandra Małyszko zastępca dyrektora Departamentu Finansów i Administracji Centralnego Ośrodka Informatyki, Jerzy Żurek dyrektor Instytutu Łączności – Państwowego Instytutu Badawczego oraz Tomasz Chabior dyrektor finansowy Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej – Państwowego Instytutu Badawczego.
W posiedzeniu udział wzięli pracownicy Kancelarii Sejmu: Ewa Gast i Julia Popławska – z sekretariatu Komisji w Biurze Komisji Sejmowych.
Przewodniczący poseł Paweł Pudłowski (N):
Dzień dobry. Witam państwa bardzo serdecznie. Otwieram posiedzenie Komisji Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii. Witam państwa posłów i zaproszonych gości. Stwierdzam kworum.
Porządek dzisiejszego posiedzenia obejmuje rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych rządowego projektu ustawy budżetowej na rok 2018 (druk nr 1876) w zakresie działania naszej Komisji. Powyższy porządek i materiały posłowie będący członkami Komisji otrzymali. Czy są uwagi do porządku? Nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek dzienny bez zmian.
Proponuję po kolei rozpatrywać części budżetowe, a te, które przynależą do ministerstwa, to może łącznie spróbowalibyśmy. Bardzo proszę pana sekretarza stanu w Ministerstwie Cyfryzacji Marka Zagórskiego o zreferowanie tematu.
Sekretarz stanu w Ministerstwie Cyfryzacji Marek Zagórski:
Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, mam zaszczyt przedstawić informację na temat trzech punktów, czyli części budżetowej 27 – Informatyzacja, planu finansowego Centralnego Ośrodka Informatyki oraz planu finansowego Funduszu – Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców. Oczywiście to wystąpienie będzie jedynie zasygnalizowaniem niektórych wielkości wydatków. Jesteśmy oczywiście do dyspozycji Wysokiej Komisji. Szczegółowy materiał na ten temat Komisja także wcześniej otrzymała.
Planowane na 2018 r. dochody budżetowe w części 27 – Informatyzacja wynoszą 1083 tys. zł, głównie z tytułu zwrotów środków wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem lub wykorzystanych z naruszeniem procedur, o których mowa w art. 184 ustawy o finansach publicznych, czyli dotyczy to budżetu środków europejskich.
Wielkość wydatków zaplanowano w kwocie 1 468 192 tys. zł, z tego budżet państwa – 247 626 tys. zł. Budżet środków europejskich to z kolei 1 220 566 tys. zł. Wydatki będą realizowane przez ministerstwo w kwocie 271 557 tys. zł oraz podległą Ministrowi Cyfryzacji jednostkę budżetową Centrum Projektów Polska Cyfrowa w kwocie 1 196 635 tys. zł. Z kwoty 247 626 tys. zł w ramach tych wydatków budżetu państwa na współfinansowanie projektów z udziałem środków Unii Europejskiej przypada 71 654 tys. zł, czyli blisko 29% planu, na dotacje – 9682 tys. zł, czyli ok. 4% planu, na świadczenia na rzecz osób fizycznych – 59 tys. zł, wydatki bieżące to 139 218 tys. zł, wydatki majątkowe – 27 013 tys. zł, czyli ok. 11% planu.
Tak jak w roku 2017 w ramach dotacji zaplanowano dotacje celowe dla Instytutu Łączności – Państwowego Instytutu Badawczego w kwocie 4526 tys. zł, m.in. na finansowanie zadań polegających na wsparciu naukowym, badawczym i technicznym Ministerstwa Cyfryzacji w zakresie planowania polityki państwa dotyczącej rozwoju społeczeństwa informacyjnego. Ponadto zaplanowano dotację dla Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej – Państwowego Instytutu Badawczego (NASK) w kwocie 3156 tys. zł na finansowanie zadań w zakresie analiz, audytów i wsparcia zmian w obszarze bezpieczeństwa, analiz, projektowania budowy i wsparcia w projektach m.in. z planu działań Ministra Cyfryzacji.
W ramach wydatków bieżących wynagrodzenia z pochodnymi stanowią 42 256 tys. zł. Natomiast pozostała kwota 96 887 tys. zł przeznaczona zostanie na realizację zadań w zakresie zapewnienia technicznego utrzymania i rozwoju systemów oraz na zakup towarów i usług, delegacje służbowe, szkolenia pracowników, różne opłaty, składki i wynagrodzenia bezosobowe.
W ramach wydatków majątkowych przewidujemy inwestycję budowlaną w kwocie ok. 4500 tys. zł, w ramach której zrealizowane będą zadania związane z budynkiem przy ulicy Królewskiej 27. Planowane są również zakupy inwestycyjne w wysokości 22 498 tys. zł z przeznaczeniem m.in. na rozwój i utrzymanie systemów infrastruktury na potrzeby ministerstwa, zakup oprogramowania informatycznego, Krajowy Węzeł Identyfikacji Elektronicznej, Projekt Rozwój Systemu Rejestrów Państwowych – PESEL (Powszechny Elektroniczny System Ewidencji Ludności), RDO (Rejestr Dowodów Osobistych) i BUSC (Baza Usług Stanu Cywilnego), rozwój funkcjonalny zgodnie z katalogiem rozwojowym i rozwój oprogramowania.
Na finansowanie i współfinansowanie projektów z udziałem środków UE przewiduje się kwotę 1 292 220 tys. zł, tak jak powiedziałem wcześniej, z tego budżet państwa – 71 654 tys. zł, a budżet środków europejskich 1 220 566 tys. zł. Z tego dla ministerstwa zaplanowano kwotę 103 793 tys. zł z przeznaczeniem na realizację projektów takich jak: „Kampanie edukacyjno-informacyjne na rzecz upowszechniania korzyści z wykorzystania technologii cyfrowych”, „Redukcja kosztów dla budowy sieci szerokopasmowych” oraz „KRONIK@ Krajowe Repozytorium Obiektów Nauki i Kultury”, „Otwarte dane – dostęp, standard, edukacja”, Platforma Integracji Usług i Danych, „e-Zamówienia – elektroniczne zamówienia publiczne” oraz Rozwój Systemu Rejestrów Państwowych, a także na realizację zadań, jakie będzie pełniło ministerstwo jako instytucja otoczenia umowy partnerstwa. Centrum Projektów Polska Cyfrowa kwotę 1 188 427 tys. zł przeznaczy na realizację zadań w związku z pełnieniem funkcji instytucji pośredniczącej.
Na wynagrodzenia zaplanowane zostały środki w wysokości 53 162 tys. zł oraz 10 467 tys. zł na pochodne od wynagrodzeń, na sfinansowanie prognozowanego średniorocznego poziomu zatrudnienia 647 osób, z tego 423 członków korpusu służby cywilnej, 6 osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe, prawie 217 osób nieobjętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń oraz jednego funkcjonariusza.
To tyle, jeśli chodzi o część budżetową 27. Teraz krótko o planie finansowym Centralnego Ośrodka Informatyki.
Przychody COI oszacowano na kwotę 144 058 tys. zł, na którą składają się przychody z prowadzonej przez tę instytucję działalności, czyli 118 705 tys. zł. Odsetki od środków przekazanych Ministrowi Finansów w zarządzanie to jest 400 tys. zł. Wysokość przychodów na 2018 r. oszacowano przede wszystkim na podstawie zawartych umów, w tym m.in. na utrzymanie Systemu Rejestrów Państwowych, administrowanie Zintegrowaną Infrastrukturą Rejestrów, utrzymanie, serwis i eksploatację systemu Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców.
Koszty w 2018 r. zaplanowano w wysokości 143 658 tys. zł. W 2018 r. COI przewiduje uzyskanie zysku brutto w wysokości 400 tys. zł. Na koniec 2018 r. zaplanowano środki obrotowe w wysokości 25 701 tys. zł, w tym środki pieniężne – 16 674 tys. zł, należności – 8773 tys. zł i planowany stan zobowiązań na 3971 tys. zł.
Ostatni punkt, za który bezpośrednio odpowiada ministerstwo, to jest plan finansowy funduszu CEPiK. Planowany stan funduszu na początek 2018 r. wyniesie 343 486 tys. zł.
Zgodnie z projektem planu na 2018 r. prognozowane jest uzyskanie przychodów w wysokości 137 275 tys. zł z następujących tytułów. Po pierwsze, przychody z opłat pobieranych za udostępnianie danych lub informacji z CEPiK to są 2153 tys. zł. Przychody z opłat ewidencyjnych to 131 122 tys. zł, z czego najwyższą pozycję stanowią opłaty z tytułu umów OC – 107 163 tys. zł.
Na 2018 r. z kolei zaplanowano koszty w wysokości 117 629 tys. zł, a przede wszystkim koszty własne, czyli prawie 79 000 tys. zł, m.in. na zakup usług związanych z utrzymaniem, serwisowaniem, eksploatacją, modernizacją i rozwojem systemu informatycznego CEPiK, eksploatacją i rozwojem sieci WAN, na zakup usług w obszarze wykonywania czynności materialno-technicznych związanych z przygotowaniem odpowiedzi na wnioski i zapytania kierowane do Centralnej Ewidencji Kierowców i Centralnej Ewidencji Pojazdów oraz usługi administrowania Zintegrowaną Infrastrukturą Rejestrów.
Ponadto przewidziana jest dotacja w kwocie 2500 tys. zł na realizację zadania bieżącego, które jest związane z prowadzeniem systemu teleinformatycznego elektronicznego katalogu marek i typów pojazdów homologowanych oraz dopuszczonych do ruchu na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.
Koszty inwestycyjne w kwocie 36 164 tys. zł przewidziano w szczególności na wytworzenie oprogramowania dedykowanego Bazy Centralnej CEPiK 2.0, w tym komponentu niejawnego oraz wdrożenie kompletnej dokumentacji CEPiK. Planowany stan funduszu na koniec 2018 r. wyniesie 363 132 tys. zł.
Panie przewodniczący, panie posłanki i panowie posłowie, przedstawiając powyższe, proszę o rozpatrzenie i pozytywne zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych projektu ustawy budżetowej na rok 2018 w zakresie części 27 – Informatyzacja, instytucji gospodarki budżetowej COI oraz funduszu CEPiK. Bardzo dziękuję.
Przewodniczący poseł Paweł Pudłowski (N):
Bardzo dziękuję, panie ministrze. Bardzo proszę o koreferat pana posła Jerzego Bieleckiego.
Poseł Jerzy Bielecki (PiS):
Panie przewodniczący, szanowna Komisjo, szanowni państwo, mam przyjemność przedstawić koreferat do projektu budżetu państwa na rok 2018 w części 27 – Informatyzacja oraz w zakresie planu finansowego instytucji gospodarki budżetowej z załącznika nr 12 – COI i planu finansowego państwowego funduszu celowego – Fundusz – CEPiK.
Pan minister dosyć dokładnie omówił plan budżetu w tej części. Jak wspomniał, dochody budżetu państwa w części 27 – Informatyzacja planowane są na kwotę 1083 tys. zł, czyli dużo więcej niż w zeszłym roku, bo 3200%. Są to przede wszystkim dochody ze zwracanych, nieprawidłowo wydawanych pieniędzy na dotacje. Wydatki z budżetu państwa w tej części zaplanowano w wysokości 247 626 tys. zł. Są one o 44,4% wyższe niż w planie na 2017 r. Wydatki te będą realizowane w dwóch działach – 750 i 752. Będą wydawane przede wszystkim przez MC oraz CPPC.
Zostały również przedstawione dotacje, które zaplanowano na 9682 tys. zł. Będą wykorzystywane przede wszystkim przez Instytut Łączności i NASK. Ten podział został już przez pana ministra dokładnie omówiony. Zostały również wyszczególnione wydatki na wynagrodzenia, które będą w planie na 2018 r. w tej części wynosiły 63 629 tys. zł. Zatrudnienie wzrośnie o 37,49 etatów.
Omówione zostały również środki, jakie będą przeznaczone z UE. Będą one dużo wyższe niż w planie na poprzedni rok, bo rzędu 1 220 566 tys. zł i będą przeznaczone głównie na realizację Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014–2020. Gros tych środków będzie przeznaczone na budowę sieci szerokopasmowej i rozdysponowane przez CPPC.
Tutaj pan minister nie wspominał o budżecie zadaniowym. Budżet zadaniowy w tej części będzie realizowany w czterech funkcjach. Pierwszą jest funkcja 6 – Polityka gospodarcza. Na tę część przeznaczone jest 18 657 tys. zł. Funkcja 11 – Bezpieczeństwo zewnętrzne i nienaruszalność granic to 75 tys. zł. Trzecia jest funkcja 16 – Sprawy obywatelskie, które są realizowane są w dwóch zadaniach – 16.1 i 16.5. Są to wskazywane przez ministerstwo priorytetowe zadania ministerstwa w zakresie informatyzacji działalności i budowy społeczeństwa informacyjnego. Te środki będą wsparte w tej funkcji również w głównej mierze dotacjami z UE. To także funkcja 17 – Kształtowanie rozwoju regionalnego kraju.
Odnośnie do COI ośrodek jest instytucją gospodarki budżetowej i pełni w pewnym sensie funkcję pionu technicznego MC. Projekt planu finansowego zakłada wynik finansowy brutto w wysokości 400 tys. zł, a po odprowadzeniu podatków dochodowych od osób prawnych i pozostałych obciążeń wynik netto wyniesie 324 tys. zł. Będzie podobny jak w poprzednim roku.
Odnośnie zaś do planu Funduszu – CEPiK na 2018 r. przewiduje on przychody w wysokości 137 275 tys. zł. Będą one wyższe o 8351 tys. zł niż w planie finansowym na 2017 r. Dzięki temu stan funduszu wzrośnie z 343 486 tys. zł na początku 2018 r. do 363 132 tys. zł na koniec tego roku. Jest to wzrost o 5,7%.
Konkludując, projekt budżetu na 2018 r. w części 27 oraz projekt planu finansowego COI i projekt planu finansowego Funduszu – CEPiK na 2018 r. zasługują na pozytywne zaopiniowanie. Bardzo proszę o taką opinię. Dziękuję.
Przewodniczący poseł Paweł Pudłowski (N):
Bardzo dziękuję, panie pośle. Otwieram dyskusję. Pan przewodniczący Arndt, bardzo proszę.
Poseł Paweł Arndt (PO):
Bardzo dziękuję. Panie przewodniczący, szanowni państwo, mam kilka pytań, drobnych pytań, jak sądzę. Natomiast może jedna uwaga na początek. Budżet w omawianych częściach jest znacząco wyższy aniżeli w ubiegłym roku. Myślę, że nas, członków Komisji, to powinno cieszyć. Natomiast pytania dotyczą różnych rzeczy. Jak sądzę, rzeczywiście są drobne.
Pierwsza sprawa – dochody. Już pan poseł koreferent powiedział, że dochody rosną o ponad 3000%. W sumie to jest kwota niewielka, ale myślę, że chociaż jedno zdanie komentarza na ten temat by się przydało, tym bardziej że te dochody pochodzą z takich dosyć trudno określanych tytułów jak zwrot środków wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem czy wykorzystanych z naruszeniem procedur. To są dosyć trudne do sprecyzowania dochody. W związku z tym pytam, skąd taka kwota i skąd taka różnica w stosunku do roku ubiegłego.
Jeśli chodzi o wydatki, to tu mam też drobne pytanie. W dziale 752 – Obrona narodowa wydatki mają wynieść 75 tys. zł. Jak sądzę, są to wydatki na jeden etat funkcjonariusza. Jeśli tak jest rzeczywiście, to trochę mi się tutaj nie zgadzają te liczby, bo to jest 75 tys. zł, natomiast gdzieś tam w informacji znalazłem, że średnie wynagrodzenie tego funkcjonariusza ma wynieść nieco ponad 7,9 tys. zł. Jak to pomnożymy razy 12, to daje to 95 tys. zł, a nie 75 tys. zł. Dla budżetu 20 tys. zł to jest drobiazg, ale to tak dla formalności chciałem spytać.
Jeśli chodzi też o część 27, to wzrost zatrudnienia wyniesie ponad 37 etatów. Chciałbym spytać, czym głównie te osoby będą się zajmowały.
Jeśli chodzi o COI, to tutaj również miałbym pytanie. Koszty mają wynieść ponad 143 000 tys. zł, natomiast jednym z elementów kosztów jest zakup usług obcych. Ten zakup usług obcych wyniesie prawie 47 500 tys. zł. To stanowi mniej więcej 1/3 budżetu COI. Chciałbym wiedzieć, co to są za usługi obce i czy one rzeczywiście muszą być zlecane na zewnątrz.
Ostatnia sprawa – CEPiK. Środki na koniec roku – 363 000 tys. zł. One z roku na rok rosną. Czy resort ma pomysł, co z tymi środkami zrobić? No, bo to kolejny rok. One będą coraz to wyższe i jest pytanie, co dalej. To tyle. Dziękuję bardzo.
Przewodniczący poseł Paweł Pudłowski (N):
Dziękuję, panie przewodniczący. Z pytaniem zgłasza się pan poseł Arkadiusz Marchewka. Bardzo proszę.
Poseł Arkadiusz Marchewka (PO):
Dziękuję, panie przewodniczący. Szanowny panie ministrze, odnosząc się do założeń budżetu na 2018 r., chciałbym zadać kilka pytań dotyczących działań, które są realizowane przez MC.
Pierwsze pytanie dotyczy aktualnego tematu, sprzed 2 tygodni, czyli sprawy cyberbezpieczeństwa. Pani minister wskazała, że na przyszły rok planowała lub chciałaby zabezpieczyć pieniądze w wysokości ok. 80 000 tys. zł na realizację działań związanych z wdrażaniem Krajowych Ram Polityki Cyberbezpieczeństwa Rzeczypospolitej Polskiej. Otrzymaliśmy taką informację, że te środki nie zostały zapisane w gestii MC, dlatego że całość niezbędnych środków finansowych na realizację spraw związanych z cyberbezpieczeństwem zostanie przekazana do Ministerstwa Obrony Narodowej, a MC będzie mogło z tych środków w jakiś sposób korzystać. Czy od tamtego czasu przez te 2 tygodnie udało się doprecyzować, w jaki sposób te środki będą do MC przekazywane i czy w ogóle będą? Jaka jest gwarancja, że te środki zostaną przekazane? To po pierwsze.
Druga kwestia dotyczy projektu realizowanego przez ministerstwo, czyli programu mDokumenty. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji wskazało, że uruchomienie w tym roku projektu w kontekście wyposażenia policjantów w niezbędny sprzęt jest niemożliwe, dlatego że potrzeba na to ok. 80 000 tys. zł. Możliwe, że będą poszukiwane środki w ramach POPC. Jak w takim razie wygląda ta kwestia z punktu widzenia finansowego w przyszłym roku?
Trzecie moje pytanie dotyczy również spraw związanych ze zwiększeniem zatrudnienia, o czym pan wiceprzewodniczący Arndt powiedział, w nawiązaniu do tego, co dotyczy funduszu CEPiK. Mianowicie w raporcie Najwyższej Izby Kontroli z 2016 r., który został w tym roku przedstawiony, wskazano, że w MC… Może tak, że za projekt CEPiK była odpowiedzialna zbyt mała liczba osób, które mogłyby odpowiedzieć na te wyzwania, które stoją przed wdrażaniem tych założeń i tej inicjatywy. Czy w takim razie to zwiększenie zatrudnienia, które zostało wspomniane, również dotyczy spraw związanych z CEPiK?
To są trzy kwestie, które poruszyłem. Bardzo proszę o odniesienie się pana ministra do tych spraw. Dziękuję.
Przewodniczący poseł Paweł Pudłowski (N):
Bardzo dziękuję, panie pośle. Czy są jeszcze jakieś pytania bądź komentarze? Jeśli nie ma, to bardzo proszę pana ministra bądź wskazaną osobę o odpowiedź.
Sekretarz stanu w MC Marek Zagórski:
Dziękuję bardzo. Postaram się najbardziej precyzyjnie, jak potrafię, odpowiedzieć. Jeśli chodzi o dochody, o wzrost – odpowiem po kolei, w kolejności, na pytanie posła Arndta – to jest planowany wzrost dochodów, co chcę podkreślić. Rzeczywiście, planujemy, że wskutek zwiększonej liczby projektów, które będą realizowane, zawsze przewidywane jest zagrożenie. Praktyka tego dowodzi, że są zawsze środki, które muszą być zwrócone. Niekoniecznie są nawet wydatkowane tak całkowicie negatywnie, tylko po prostu gdzieś tam w rozliczeniu koszty kwalifikowane źle zostały sprecyzowane i te środki są zwracane. Taki duży wzrost o te procenty wynika z tego, że po prostu będzie więcej projektów i CPPC zakłada w związku z tym, że dochodów z tego tytułu może być więcej. Oczywiście akurat to jest taki rodzaj dochodów, którego byśmy sobie za specjalnie nie życzyli. Tak jak podkreślam, on jest planowany. Tutaj raczej to jest efekt jakby planowania w oparciu o projekcję tego typu.
Jeśli chodzi o wydatki na obronę narodową, to te wydatki na wynagrodzenie funkcjonariusza są w innej puli. Te 75 tys. zł to są środki na szkolenia obronne.
Jeżeli chodzi o wzrost zatrudnienia, to ten wzrost zatrudnienia jest związany z realizacją przez ministerstwo projektów. Te wydatki na wynagrodzenia są finansowane z tych projektów. Czyli w związku z tym, że wchodzą nowe projekty, które ministerstwo realizuje, takie jak np. projekt KRONIK@, to do tego projektu są zatrudniane nowe osoby. Tak jak do projektu w ramach działania 3.4, dotyczącego kampanii informacyjno-edukacyjnych, pracownicy, którzy są zatrudniani i pracują przy tych projektach… To jest finansowane z tych projektów, ale wchodzi to do układu budżetowego.
Jeśli chodzi o usługi obce w COI, to jest trochę dziedzictwo z lat poprzednich, dlatego że te usługi obce to są realizowane przez firmy zewnętrzne, takie jak Comarch, zadania w ramach i kontrakty, które były m.in. na funkcjonowanie ePUAP. Stąd ta pozycja.
Ostatnie pytanie dotyczyło CEPiK. Czy mamy pomysł, co zrobimy z tymi pieniędzmi? Jesteśmy odpowiedzialni za ten fundusz, ale nie jesteśmy jego takim całkowicie swobodnym dysponentem, jeśli chodzi o wydatkowanie. Katalog wydatkowania środków z CEPiK jest bardzo precyzyjnie zakreślony. W pierwszej kolejności – i takie jest nasze stanowisko – nie chcemy ruszać tego funduszu do czasu, dopóki nie skończymy i nie ustabilizujemy CEPiK 2.0. Po tym okresie, czyli w przyszłym roku, będziemy się zastanawiali, co z tym zrobić. Jest kilka możliwych kierunków działania. Oczywiście musimy to robić wspólnie z Ministerstwem Infrastruktury i Budownictwa, które w tej sprawie ma też trochę do powiedzenia, jak i Minister Finansów. Z punktu widzenia Ministra Cyfryzacji najlepiej byłoby te pieniądze przeznaczyć na realizację innych projektów informatycznych, choć też się pojawiały takie głosy – patrzę na panią przewodniczącą – mówiące o tym, że być może należałoby niektóre opłaty obniżyć, ale ta decyzja przed nami.
Jeśli chodzi o pytanie pana posła Marchewki o cyberbezpieczeństwo, nie mamy jeszcze dopracowanego porozumienia z MON. Natomiast jedna tylko korekta do wypowiedzi pana posła. To nie jest tak, że pieniądze zostaną przekazane do MON i potem MON nam będzie je… W tym sensie będą przekazane, że to się będzie mieściło w puli tych wydatków 2% PKB na obronność. Z tych środków będzie sfinansowane to zadanie, na podstawie porozumienia, które spowoduje, że dysponentem tych środków będzie Minister Cyfryzacji, na realizację zadań, które tam były zaplanowane wcześniej na ten cel. Natomiast jesteśmy w trakcie ustalania zasad, jak to będzie wyglądało w dalszym ciągu.
Jeśli chodzi o kwotę, dokumenty i środki na Policję, to jeżeli ustawa w sprawie mDokumentów zostanie przyjęta, a w tej chwili trafiła pod obrady Rady Ministrów, to program będzie realizowany. Natomiast 80 000 tys. zł rzeczywiście jest przewidziane do sfinansowania z POPC. Jest takie założenie, że Komenda Główna Policji wspólnie z MC – tu jeszcze trwają dyskusje – złoży wniosek o dofinansowanie zakupu wyposażenia Policji z tego programu. Tak czy inaczej, sam ten wniosek i sama procedura będą zawsze trwałe, ale nie będzie to powodowało opóźnienia w realizacji samego projektu. Natomiast, rzeczywiście, będzie on lepiej zrealizowany, bezpieczniejszy i będzie większy komfort policjantów, bo nie mówimy tutaj o zupełnie… Mówimy tutaj o zastąpieniu – w części przynajmniej – mobilnych terminali noszonych (MTN) lub innych, które posiada w tej chwili Policja, ale to nie jest tak, że ten projekt nie będzie mógł być zrealizowany bez tego zakupu. Natomiast, oczywiście Policja podnosi, że chciałaby to mieć i jest takie ustalenie, że wniosek zostanie wspólnie złożony do CPPC w ramach osi 2 PO PC.
Oczywiście, jeśli chodzi o wzrost zatrudnienia, to muszę się posłużyć materiałami pomocniczymi. Te dodatkowe osoby w CEPiK… Może będzie prościej, jak poproszę dyrektora generalnego. Nie chciałbym tego poplątać.
Dyrektor generalny MC Michał Widelski:
Dzień dobry państwu. Odpowiadając na pytanie pana posła, rzeczywiście w trakcie kontroli NIK dyskutowaliśmy z izbą, czy ilość tych zasobów dedykowanych do obsługi tego zagadnienia jest wystarczająca, czy nie.
Oczywiście, jak państwo zauważyli, ten budżet w części związanej z MC jest większy niż w roku poprzednim, co generalnie nie dotyczy funduszu wynagrodzeń. Jakie są tego konsekwencje? Konsekwencje tego są takie, że realizując pewne zadania kluczowe dla informatyzacji, kluczowe dla pani minister, cały czas dysponujemy taką samą ilością zasobów ludzkich i pewnych rzeczy nie możemy przeskoczyć. Oczywiście, tutaj w odniesieniu do CEPiK mamy też otwarte rekrutacje, poszukujemy specjalistów, którzy mogliby ten obszar wzmocnić, żeby nie było tam żadnych ryzyk związanych z terminowym zakończeniem tego projektu, natomiast też posługujemy się takimi rozwiązaniami typu body leasing, gdzie szukamy specjalistów, którzy nie są zatrudnieni w MC, ale świadczą dla nas fachowe i profesjonalne wsparcie w poszczególnych dziedzinach. Biorąc pod uwagę politykę rządu i MC, która zmierza do tego, żeby administracja nie rosła, musimy się oczywiście w to wpisywać i sięgać do innych rozwiązań, które czasem są niestandardowe.
Sekretarz stanu w MC Marek Zagórski:
Jeszcze dopowiem, że okresowo – niezależnie od tego – wewnętrzne przesunięcia w COI wtedy, kiedy są wzmożone prace nad realizacją poszczególnych etapów, też mają miejsce. W związku z tym ten problem także w ten sposób został rozwiązany.
Przewodniczący poseł Paweł Pudłowski (N):
Bardzo dziękuję. W stosunku do uwagi pana dyrektora to chciałbym powiedzieć, że jeszcze zależy nam na tym, żeby malała. Nie tylko, żeby nie rosła, ale żeby w związku z wydatkami, które prowadzimy na informatyzację i zmianę procesów wewnętrznych podchodzenia do zagadnienia w administracji państwowej, zauważalny był jednak spadek zatrudnienia i oszczędności z tym związane.
Pan Arkadiusz Marchewka. Bardzo proszę, panie pośle.
Poseł Arkadiusz Marchewka (PO):
Dziękuję, panie przewodniczący. Panie ministrze, jeszcze odnosząc się też do pana odpowiedzi na postawione pytanie dotyczące mDokumentów, chciałbym zapytać, jak w kontekście realizacji tego projektu wygląda sprawa, o której dzisiaj w mediach pani minister Streżyńska powiedziała. Mianowicie chodzi o to, że projekt mDokumenty przeszedł jakąś ewolucję i będzie aplikacją w telefonie, co od początku – moim zdaniem – było propozycją zdecydowanie ciekawszą, lepszą, bardzo funkcjonalną i bardziej przystępną dla obywateli, chociażby przykładowo z powodu stłuczki na ulicy albo kupna czy sprzedaży samochodu. Wtedy można byłoby w komórce otworzyć dowód.
Jeśli pani minister mówi, że w tym roku rozpoczną się prace nad tą aplikacją, czy nawet zostanie ona uruchomiona, co trzeba byłoby doprecyzować, to w takim razie ten sposób korzystania z mDokumentów, czyli weryfikacji, poprzez SMS-y za pomocą zwykłych telefonów komórkowych, a nie smartfonów, okazywałby się mniej funkcjonalny i zasadnicze pytanie, czy potrzebny. Czy w takim razie propozycja MC zmieniła się w kontekście tego pierwszego założenia, czyli najpierw podawania numeru telefonu, otrzymywania SMS-a potwierdzającego, podawania kodu policjantowi czy urzędnikowi? Uważam, że jeśli rzeczywiście byłaby opcja na aplikacje, to jest to zdecydowanie lepsze rozwiązanie. Czy w takim razie ten projekt został zweryfikowany i w związku z tym będzie inaczej teraz realizowany? Bo pani minister wyraźnie wspomniała o rozpoczęciu pilotażu z aplikacją, więc moje pytanie jest zasadnicze. Czy to się zmieniło, czy będzie realizowane dwutorowo? Dziękuję.
Przewodniczący poseł Paweł Pudłowski (N):
Dziękuję bardzo, panie pośle. Proszę, panie ministrze.
Sekretarz stanu w MC Marek Zagórski:
Jestem w gorszej sytuacji od pana posła, bo nie byłem uczestnikiem tego posiedzenia Komisji, na którym pani minister przedstawiała projekty aplikacji, ale jak pamiętam prezentację, którą omawialiśmy sobie jeszcze przed posiedzeniem Komisji, to była mowa o drugim etapie, tak? No, i to jest właśnie ten drugi etap.
Zrealizowaliśmy pilotażem mDokument w wersji podstawowej. W tej chwili jesteśmy na etapie przedłożenia ustawy pod obrady Rady Ministrów. Na tym pierwszym etapie, odnoszącym się do dowodu osobistego i dokumentów kierowcy, będziemy mieli to rozwiązanie, o którym mówiliśmy, a więc z wykorzystaniem kodu autoryzacyjnego w urzędzie, a także z wykorzystaniem dostępu do rejestrów państwowych, które posiada np. Policja, właśnie poprzez MTN.
Drugim etapem jest aplikacja, przy czym, żeby to było możliwe, to jeszcze wymaga bardzo wielu uzgodnień, natomiast aplikacja jako taka i nawet jej wersja beta są gotowe. Natomiast dalsze prace nad nią, przynajmniej jak ją widziałem… Nie wiem, czy to była wersja beta, ale taka jeszcze testowa. Natomiast w związku z tym, że to będzie pilotaż, ta aplikacja w pierwszej kolejności będzie dotyczyła dokumentów innych niż dowód osobisty, bo to wymaga z kolei bardzo głęboko idącej zmiany w przepisach, żebyśmy mogli zastosować dowód osobisty. Tym niemniej rzeczywiście tak jest, że prace nad tym trwają.
Aplikacja będzie tak skonstruowana, że będzie pozwalała prezentować w niej różne dokumenty, w tym docelowo także dowód osobisty, natomiast w pierwszej kolejności to może być legitymacja studencka i np. Karta Dużej Rodziny. O takiej formule w tej chwili mówimy. Żeby wdrożyć w całości, wymaga to – jak powiedziałem – dosyć daleko idących uzgodnień, także w zakresie bezpieczeństwa, zwłaszcza jak mówimy o dokumentach takich jak dowód osobisty, bo czym innym jest np. legitymacja studencka czy Karta Dużej Rodziny, choć też wiąże się to z szeregiem obostrzeń. Dowód osobisty jest jednak kwestią dużo bardziej wrażliwą.
W związku z tym przygotowujemy aplikację. Będzie to możliwe do przetestowania. Będziemy realizowali pilotaż. A jak się to wszystko uda, to wtedy przyjdziemy z gotowym rozwiązaniem legislacyjnym.
Przewodniczący poseł Paweł Pudłowski (N):
Bardzo dziękuję, panie ministrze. Chciałbym o coś zapytać, ponieważ mamy na sali dyrektora finansowego NASK pana Tomasza Chabiora. Dwa tygodnie temu podczas dyskusji, na którą powoływał się pan poseł Marchewka, dostaliśmy taką informację, że cele realizowane przez ministerstwo w zakresie cyberbezpieczeństwa częściowo będzie realizowała właśnie NASK poprzez NC Cyber – Narodowe Centrum Cyberbezpieczeństwa.
Czy środki, które są obecnie zagwarantowane w państwa budżecie – zdaniem pana dyrektora – są satysfakcjonujące? Czy jest pan przekonany, że na bazie tego budżetu, którym pan dysponuje, NC Cyber będzie właściwie prowadziło swoje prace?
Dyrektor finansowy Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej – Państwowego Instytutu Badawczego Tomasz Chabior:
Dzień dobry państwu. Nawiązując tutaj do wypowiedzi pana ministra i pana posła odnośnie do kwoty 80 000 tys. zł, które nie zostały ujęte w budżecie MC, ta kwota jakby spełnia nasze oczekiwania. Jesteśmy w stanie realizować poprzez NC Cyber te projekty i te założenia, które… Proszę mi wybaczyć. Jestem trochę zdenerwowany. To pierwsza moja wizyta u państwa.
Przewodniczący poseł Paweł Pudłowski (N):
Witamy bardzo serdecznie. Nie gryziemy. Jesteśmy przyjaźni dla naszych gości, tak że proszę ze spokojem. Przepraszam, że pana tak wywołałem do odpowiedzi bez wcześniejszej zapowiedzi, ale…
Dyrektor finansowy NASK Tomasz Chabior:
Co do tego nie mam wątpliwości, że…
Przewodniczący poseł Paweł Pudłowski (N):
W takim razie chrzest bojowy ma już pan za sobą.
Dyrektor finansowy NASK Tomasz Chabior:
Natomiast to jest pierwsza moja wizyta i stąd te…
Poseł Arkadiusz Marchewka (PO):
Znamy tylko z telewizji burzliwe obrady i z Internetu.
Dyrektor finansowy NASK Tomasz Chabior:
Tak, w telewizji wygląda to zdecydowanie inaczej.
Odpowiadając na pana pytanie, te 80 000 tys. zł, o których wspomniał pan minister, to jest kwota, która jakby gdzieś tam była planowana. To jest ta kwota, którą będziemy mogli dysponować. Nie wiem, jak tutaj, o czym pan minister wspomniał, to będzie czerpane z MON i skierowywane do MC. Rozumiem, że tam jeszcze ustalenia trwają. Natomiast odpowiadając na pana pytanie, ta kwota pozwala na realizację tych zadań, które przed nami stoją, tak?
Przewodniczący poseł Paweł Pudłowski (N):
Ale czy dobrze rozumiem, że ta kwota nie jest pewna? Ona jest jakby w fazie dyskusji. Moje pytanie dotyczyło tego, czy na bazie tych środków, które państwo posiadają… Bo ta informacja, która się 2 tygodnie temu pojawiła, kiedy pana nie było, była taka, że co prawda nie ma bezpośrednio dedykowanej puli obecnie w MC, jest ona w MON, ale była podana przez ministerstwo taka informacja, że te zadania, które wynikają z posiadania NC Cyber w NASK, będą finansowane przez budżet NASK.
Moje pytanie dotyczy właśnie państwa budżetu. Czy – pana zdaniem – te środki, które macie, dla funkcjonowania NC Cyber są wystarczające? Oczywiście wiadomo, że te 80 000 tys. zł by pomogło i pozwoliło realizować również inne cele, ale – jak rozumiem – ta kwota 80 000 tys. zł nie jest pewna, stąd moje pytanie dotyczy raczej budżetu, który państwo mają już potwierdzony.
Dyrektor finansowy NASK Tomasz Chabior:
Podstawowe zadania jesteśmy w stanie realizować środkami własnymi NASK.
Przewodniczący poseł Paweł Pudłowski (N):
Dziękuję bardzo. Czy są jeszcze jakieś komentarze bądź pytania, jeśli chodzi o tę część budżetu? Jeśli nie ma, to przechodzimy do zaopiniowania części 27.
Pan poseł Jerzy Bielecki zgłosił wniosek o pozytywne zaopiniowanie części 27. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia? Jeśli nie ma, stwierdzam, że Komisja pozytywnie zaopiniowała rządowy projekt ustawy budżetowej w zakresie części 27.
Przechodzimy do części budżetowej 76 – Urząd Komunikacji Elektronicznej.
Aha, dobrze. To od razu też przejdźmy do CEPiK, którą mamy jak gdyby omówioną. Czy jest sprzeciw wobec akceptacji tej części budżetu? Jeśli nie ma, stwierdzam, że Komisja zaakceptowała tę część budżetu.
Centralny Ośrodek Informatyki. Jeśli chodzi o COI, nie ma sprzeciwu.
Wobec tego stwierdzam, że Komisja zaakceptowała zaproponowany budżet na rok 2018.
Przechodzimy wobec tego do części budżetowej 76 – UKE. Bardzo proszę pana prezesa Marcina Cichego o zreferowanie, ale zanim o to poproszę, chciałem bardzo podziękować panu prezesowi i w ogóle UKE, który wczoraj gościł nas w Boruczy. Mieliśmy okazję zobaczyć infrastrukturę laboratoryjną UKE, poznać zespół, przekonać się co do zadań podstawowych, jakie są realizowane przez UKE, ale również do zadań, które nazwijmy zadaniami z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR), choć oczywiście, jeśli chodzi o urząd, to one mają inny wymiar. Chodzi o działania względem bezpieczeństwa dzieci w zakresie użytkowania Internetu i w zakresie mobilizacji, aktywizacji seniorów, jeśli chodzi o użytkowanie Internetu.
Bardzo serdecznie, panie prezesie, dziękuję za wczorajszą gościnę i bardzo proszę o zreferowanie części budżetowej. A państwu z MC uprzejmie dziękuję. Wiem, że macie liczne obowiązki. Bardzo proszę, panie prezesie.
Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej Marcin Cichy:
Panie przewodniczący, bardzo dziękuję za głos. Zacznę może od tego, że i prezes UKE, i UKE to jednostka odpowiedzialna przede wszystkim za regulacje w zakresie działalności telekomunikacyjnej i pocztowej, gospodarki zasobami częstotliwości i numeracji oraz kontroli spełniania wymagań dotyczących kompatybilności elektromagnetycznej.
Ten nasz budżet – że tak powiem – nawet w tym ujęciu funkcjonalnym też operuje i uwzględnia szereg działań, o których też będę chciał wspomnieć, szerszych niż sensu stricto komunikacja elektroniczna. Z takich głównych projektów, do których też się przygotowujemy, jeżeli chodzi o rozwój rynku i to, co przed nami, wspomnę przede wszystkim technologię 5G i jej wdrożenie w najbliższych latach, jak również szereg działań, które określiliśmy w swojej strategii do 2021 r. w trzech głównych obszarach: ochrony konsumentów, rozwoju infrastruktury i usług szerokopasmowych oraz efektywnych regulacji, jak też projekt dotyczący restrukturyzacji i uelastycznienia UKE w relacjach z przedsiębiorcami i naszymi interesariuszami po stronie konsumenckiej, które określamy jako UKE 3.0.
Same dochody to kwota 741 860 tys. zł, które prognozujemy w przyszłym roku. Przede wszystkim dzielą się one na wpływy z opłat za koncesje i licencje w kwocie 357 210 tys. zł, jak również wpływy z opłat za zezwolenia, akredytacje oraz opłaty ewidencyjne, w tym opłaty za częstotliwości, na poziomie 279 868 tys. zł oraz wpływy z różnych innych opłat w kwocie 104 422 tys. zł, w tym np. opłaty telekomunikacyjne w wysokości 19 090 tys. zł oraz opłaty za prawo do wykorzystywania zasobów numeracji na poziomie 85 332 tys. zł. To są takie główne punkty, które co roku w naszym budżecie się znajdują w związku z taką – można powiedzieć – działalnością operacyjną przedsiębiorców telekomunikacyjnych.
Natomiast wydatki budżetowe na rok 2018 dla części 76 zostały określone w wysokości 114 921 tys. zł. W tym zakresie są to wydatki bieżące w kwocie 87 134 tys. zł, majątkowe w kwocie 16 050 tys. zł oraz współfinansowanie projektów z udziałem środków Unii Europejskiej w kwocie 11 596 tys. zł. Do tego jeszcze za chwileczkę wrócę.
Wynagrodzenia wraz z pochodnymi to będzie 56 369 tys. zł, w tym wynagrodzenia osobowe w kwocie 3009 tys. zł oraz te dotyczące korpusu służby cywilnej, tj. 40 463 tys. zł. Tutaj są zarówno dodatkowe wynagrodzenia roczne, jak i składki na ubezpieczenia społeczne i Fundusz Pracy.
Pozostałe wydatki bieżące, także w takim ujęciu z podziałem na centralę i nasze jednostki terenowe, to wydatki bieżące centrali – 25 245 tys. zł oraz wydatki delegatur – 5520 tys. zł, czyli łączna kwota to 30 765 tys. zł. To, co jest istotne, to fakt, że wśród tych wydatków znalazła się także kwota w wysokości… Przepraszam. Tak, wydatki osobowe niezaliczone do wynagrodzeń w kwocie 250 tys. zł, wydatki bezosobowe – 350 tys. zł. Pozostała grupa wydatków bieżących to jest 25 627 tys. zł, w tym przede wszystkim różnego rodzaju wydatki, takie – można powiedzieć – bieżące jak zakup materiałów, opłaty za zużycie energii.
Istotna kwota 9120 tys. zł to jest zakup usług pozostałych, w tym przede wszystkim rozwój Platformy Lokalizacyjno-Informacyjnej z Centralną Bazą Danych (PLI CBD). W tym roku kończy się nam gwarancja tego systemu i będziemy musieli z naszego budżetu przejąć – że tak powiem – koszt serwisu. To jest ta infrastruktura, która jest wykorzystywana przede wszystkim na potrzeby realizacji usług na rzecz służb z wykorzystaniem numeru 112.
Są tu również wydatki na finansowanie opłat czynszowych i pomieszczeń biurowych oraz garaży, parkingów itd., ruchomych stacji pomiarowych w delegaturach UKE oraz lokalizacjach punktów kontroli emisji radiowych w kwocie 7368 tys. zł. Te działania, o których pan przewodniczący wspomniał, dotyczące CSR i takiej naszej działalności – można powiedzieć – edukacyjnej i rozwojowej z punktu widzenia cyfryzacji, zarówno w grupie dzieci i młodzieży, jak również dla seniorów… na to przeznaczyliśmy 1760 tys. zł.
Natomiast zaoszczędzimy też 1000 tys. zł z własnego budżetu w związku ze zmianą naszej siedziby, która nastąpi już w grudniu br. Faktem jest, że przeniesiemy się do innego budynku. Już nie będziemy rozrzuceni jako UKE w dwóch lokalizacjach. Jeszcze wcześniej to były trzy lokalizacje. Z punktu widzenia korzyści i skali stracimy na tym 300 m2 powierzchni, natomiast zyskamy też oszczędności w zakresie dzierżawy powierzchni biurowych, w których pracują pracownicy centrali. Istotny jest także zakup usług remontowych w kwocie 1136 tys. zł. Pozostałe wydatki są na poziomie ok. 2113 tys. zł.
Wspomnę jeszcze o kwestiach inwestycyjnych, bo to też jest w mojej ocenie dość ważne. Wydatki inwestycyjne jednostek budżetowych przewidzieliśmy na kwotę 3550 tys. zł. To są tak naprawdę prace budowlane, które będziemy podejmować. Duża ich część to jest przede wszystkim zmiana naszej siedziby w Łodzi, co wynika z faktu, że uzyskaliśmy tam też od władz miasta nieruchomość, którą zamierzamy wyremontować. Tam też będzie nasza delegatura. Natomiast zakupy inwestycyjne jednostek budżetowych to także aparatura do PLI CBD i – można powiedzieć – taki hardware techniczny, który szacujemy na kwotę 12 600 tys. zł.
Wspomnę tu jeszcze o tym, że realizujemy także projekt Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa w ramach pomocy technicznej PO PC na lata 2014–2020. Tu też mamy dwie pozycje. Pierwsza to jest budowa Punktu Informacyjnego do spraw Telekomunikacji (PIT). Tutaj mamy łącznie kwotę 4122 tys. zł. No, i przede wszystkim jest też realizacja zadań wynikających z porozumienia trójstronnego, gdzie jesteśmy taką stroną ekspercką we współpracy z CPPC. Tu będzie też MC. To jest kwota 7474 tys. zł. Dostaliśmy także 23 etaty w ramach pomocy technicznej. To są etaty, które zostaną też skierowane na ocenę wniosków w projektach inwestycyjnych, a także na kontrole, które będziemy przeprowadzać w zakresie poprawności budowy infrastruktury telekomunikacyjnej z wykorzystaniem środków unijnych. To są pieniądze właśnie w tym cyklu 5-letnim, zarówno do oceny, jak i później rozliczenia pod klucz tych inwestycji, które przeprowadzamy jako zadanie zlecone w ramach porozumienia trójstronnego.
To tyle z mojej strony. Bardzo dziękuję.
Przewodniczący poseł Paweł Pudłowski (N):
Bardzo dziękuję, panie prezesie. Bardzo proszę o koreferat pana Jerzego Bieleckiego.
Poseł Jerzy Bielecki (PiS):
Bardzo dziękuję. Panie przewodniczący, szanowna Komisjo, szanowni państwo, po wysłuchaniu pana prezesa UKE oraz dokonaniu analizy przedstawionych materiałów można stwierdzić, że przyjęte do projektu budżetu na 2018 r. szacunki dochodów oraz limity wydatków dla części 76 nie budzą żadnych obiekcji.
Pan prezes dosyć szczegółowo przedstawił strukturę i dochodów, i wydatków. Faktycznie, tu taką ciekawostką są rozbieżności, że wydatki bieżące będą mniejsze, a wydatki majątkowe będą większe. To chyba trzeba przede wszystkim podkreślić, co bardzo powinno ucieszyć nas wszystkich, a przede wszystkim chyba UKE, że wydatki na wynagrodzenia pozostaną na poziomie zbliżonym do 2017 r. Tak jak tu już pan prezes wspominał, wydatki majątkowe będą o 7800 tys. zł większe niż w 2017 r.
Urząd Komunikacji Elektronicznej będzie również realizował dwa projekty ze środków UE. To właśnie nacelowanie czy wsparcie techniczne PO PC i budowa PIT.
Po analizie przedstawionych materiałów sugeruję przyjąć pozytywną opinię o części 76. Dziękuję bardzo.
Przewodniczący poseł Paweł Pudłowski (N):
Bardzo dziękuję, panie pośle. Otwieram dyskusję. Bardzo proszę, pan Arkadiusz Marchewka. Panie pośle, bardzo proszę.
Poseł Arkadiusz Marchewka (PO):
Dziękuję, panie przewodniczący. Panie prezesie, na samym początku zaznaczył pan, że jednym z kluczowych działań i projektów realizowanych przez UKE jest „Strategia 5G dla Polski”, w której UKE uczestniczy. W związku z tym, że niewiele czasu minęło od podpisania porozumienia, czy planujecie wdrożyć jakieś działania właśnie w tym zakresie, na który UKE potrzebuje specjalnych środków finansowych? To oczywiście w kontekście tego porozumienia. Czy mógłby pan podać więcej szczegółów? Oczywiście, jeśli pan je zna. Dziękuję.
Prezes UKE Marcin Cichy:
Tak, znam jako osoba – że tak powiem – nawet w takim ujęciu personalnym odpowiedzialna za część tej strategii i tego projektu. Przewidujemy też pewne działania. Tak jak powiedziałem, w ramach „Strategii 5G dla Polski” mamy w tej chwili szereg działań, które podejmujemy. Jednym z głównych nurtów i takich strumieni tego projektu, dotyczącym gospodarki częstotliwościami, jest obszar, który został dla nas przewidziany. My też tym fragmentem projektu kierujemy.
Tutaj na chwilę obecną mamy kwotę zarezerwowaną na różnego rodzaju opinie i ekspertyzy, które nam będą potrzebne. Nie sądzę, żeby to były kwoty, które przekroczą 1000 tys. zł, co w analityce, którą na co dzień prowadzimy, nie jest jakimś porywającym – że tak powiem – obszarem budżetowym.
Na pewno w przyszłości w kolejnych budżetach, kiedy będziemy się zbliżać do dystrybucji częstotliwości… Mam tutaj na myśli i 700 MHz, i to, co zostanie określone w ramach World Radiocommunication Conference w 2019 r. (WRC-19), czyli wyższe zakresy częstotliwości na potrzeby 5G powyżej 20 GHz. To pociągnie też za sobą konsekwencje w postaci konieczności ustalenia kolejnych budżetów, chociażby na potrzeby przeprowadzenia procesów dystrybucyjnych. Pamiętajmy, że aukcja, którą też tu rozważamy, to jest konieczność w pewnym sensie zrealizowania samego procesu dystrybucji, także w outsourcingu i we wsparciu podmiotów profesjonalnych, które się tym na co dzień zajmują, jak i oczywiście developmentu analitycznego.
Jeżeli chodzi o sposób pozyskiwania środków, mamy także koncepcję, ażeby wystartować w kilku projektach realizowanych przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. W tej chwili mamy projekt GOSPOSTRATEG, a mam też wiedzę na temat tego, że za chwilę będzie uruchamiany INFOSTRATEG, w ramach których też można pozyskiwać w konsorcjach środki na realizację specjalistycznych projektów. Nie zakładamy na chwilę obecną jakichś znaczących oczekiwań budżetowych w tym obszarze. Natomiast nie mogę wykluczyć, że po roku 2019, kiedy poznamy też już dokładnie ustalony harmonogram dotyczący uwalniania innych częstotliwości, nie będziemy musieli przyspieszyć. Myślę, że druga część kadencji prezesa UKE, czyli zbliżanie się do roku 2021 i dystrybucja przede wszystkim 700 MHz, ale też być może reshuffling w obszarze 3,4–3,8 GHz… Różne tego typu działania będą wymagały przede wszystkim wiedzy eksperckiej, być może też opinii prawnych.
Przygotowujemy też zmiany legislacyjne w zakresie Prawa telekomunikacyjnego, a przede wszystkim uelastycznienia podejścia do tych kwestii. W szeroko rozumianym pojęciu, być może takim, którego nie ma w tym budżecie i nie ma też go w budżecie zadaniowym, to wśród tych wartości niematerialnych i prawnych – tam, gdzie jest know-how – zakładam, że będzie też potrzeba wsparcia. Natomiast jeżeli chodzi o aspekt techniczny czy technologiczny, trzeba mieć świadomość, że 5G to jest technologia, która będzie realizowana przede wszystkim przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych i przez vendorów.
W związku z tym, w mojej ocenie, skarb państwa nie powinien być tą częścią – że tak powiem – tego projektu, która ponosi tutaj znaczące koszty, natomiast powinno się zabezpieczyć to otoczenie. W jaki sposób to otoczenie formalnoprawne i regulacyjne zapewnić? To tutaj tak naprawdę można się wspierać różnego rodzaju ekspertyzami zewnętrznymi i to będziemy uwzględniać w swoim budżecie. W pierwszej kolejności z wykorzystaniem środków, które są dostępne na rynku, tak jak powiedziałem, chociażby NCBiR, jeżeli wystartujemy skutecznie. W drugiej kolejności być może z budżetu własnego. Natomiast to nie jest ten obszar, w którym zakładam jakiś znaczący wzrost w związku z rozwojem nowych technologii.
Przewodniczący poseł Paweł Pudłowski (N):
Bardzo dziękuję, panie prezesie. Czy są inne komentarze bądź pytania? Jeśli nie ma, to dziękuję bardzo. Zamykam dyskusję.
Czy jest sprzeciw wobec pozytywnego zaopiniowania części budżetowej 76? Nie słyszę.
Stwierdzam, że Komisja pozytywnie zaopiniowała tę część budżetu.
Proponuję, by na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych opinię Komisji przedstawił pan poseł Jerzy Bielecki. Czy pan poseł się zgadza? Dziękuję bardzo. Czy jest sprzeciw? Nie słyszę. Stwierdzam, że pan poseł Jerzy Bielecki został upoważniony do przedstawienia opinii naszej Komisji na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych.
Proponuję, by Komisja upoważniła prezydium Komisji do ostatecznego zredagowania opinii. Czy jest sprzeciw? Nie słyszę. Stwierdzam, że tak właśnie zrobimy.
Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia został tym samym wyczerpany. Bardzo państwu dziękuję. Zamykam posiedzenie Komisji. Protokół posiedzenia z załączonym zapisem jego przebiegu jest do wglądu w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu. Udanego popołudnia.