Odpowiedź na interpelację ponowną nr 2885

w sprawie informacji Ministra Obrony Narodowej na temat powodów i podstaw do wznowienia badania katastrofy samolotu Tu-154M zaistniałej w dniu 10 kwietnia 2010 roku w Smoleńsku

Odpowiadający: sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Bartosz Kownacki

Warszawa, 10-11-2016

Odpowiadając, z upoważnienia Ministra Obrony Narodowej, na interpelacją Pana Posła Cezarego Tomczyka w sprawie informacji Ministra Obrony Narodowej na temat powodów i podstaw do wznowienia badania katastrofy samolotu Tu-154M zaistniałej w dniu 10 kwietnia 2010 roku w Smoleńsku (nr 2885), uprzejmie proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień.

Podkomisja do Ponownego Zbadania Wypadku Lotniczego zwróciła się z pismem do Międzynarodowej Komisji MAK o przekazanie wszelkich informacji na temat wraku i rejestratorów, m.in. o przekazanie oryginałów lub kopii wszystkich rysunków technicznych i planów samolotu Tu-154M, będących w dyspozycji Międzypaństwowego Komitetu Lotniczego, o pomoc w ustaleniu do jakich organów należy się zwrócić w celu uzyskania dostępu do wraku samolotu Tu- 154M nr 101, rejestratora KBN-1-1, rejestratora MŁP-14-5, rejestratora MARS-BM, GPS Honeywell/Bendix King KLN-89B,TCAS II Honeywell, 2 transponderów Honeywell TRA67A (Mode 5) oraz wszelkich urządzeń elektronicznych posiadających możliwość rejestracji obrazu i dźwięku (telefony komórkowe, aparaty fotograficzne, kamery itp.), znajdujących się na pokładzie samolotu Tu-154M nr 101 w dniu wypadku, zapisu polskiej czarnej skrzynki ATM QAR samolotu Tu-154M nr 101. Ponadto zwróciła się o możliwość spotkania z ekspertami uczestniczącymi w badaniu wypadku lotniczego Tu-154M w celu wysłucha ich jako świadków oraz o przekazanie wszelkich informacji, dokumentów i dowodów, które umożliwiłby prawidłowe ustalenie okoliczności wypadku.

Podkomisja poinformowała również o swojej działalności instytucje takie jak: Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego – European Aviation Safety Agency; Europejska Organizacja ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej — The European Organisation for the Safety of Air Navigation; Europejska Konferencja Lotnictwa Cywilnego – European Civil Aviation Conference; Stowarzyszenie Europejskich Przewoźników Niskokosztowych – European Low Fares Airlines Association; Międzynarodowa Rada Portów Lotniczych Oddział w Europie – Airports Council International Europe;

Podkomisja zwróciła się do zagranicznych ekspertów o pomoc w prowadzeniu prac badawczych i uzyskała od nich zgody m.in.: Franka Taylora (brytyjskiego wykładowcy College of Aeronautics w brytyjskim Crantield, który pracuje ponadto jako konsultant ds. bezpieczeństwa lotniczego) oraz Michaela M. Badena (amerykańskiego patologa, specjalistę medycyny sądowej).

Podkomisja ma także zamiar zaprosić do współpracy innych międzynarodowych specjalistów, w dalszych etapach prac.

Jednocześnie informuję, że Organizacja Traktatu Północnoatlantyckiego nie pomaga zorganizować Komisji Międzynarodowej.

Bartosz KOWNACKI