Odpowiedź na interpelację nr 34798

w sprawie zaskakującej deklaracji premier Ewy Kopacz dotyczącej rezygnacji z planów budowy elektrowni atomowej w Polsce, w świetle 7 lat działań rządu i wydanych środków na rzecz przedmiotowej inwestycji

Odpowiadający: sekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Jerzy Witold Pietrewicz

Warszawa, 13-11-2015

W nawiązaniu do interpelacji Posła Macieja Małeckiego nr 34798 z dnia 10 października br., uwzględniając stanowisko Ministra Skarbu Państwa odpowiadającego za nadzór nad inwestorem pierwszej polskiej elektrowni jądrowej, uprzejmie informuję, co następuje:

  1. Jaki był cel powołania przez rząd PO-PSL spółek PGE Energia Jądrowa i PGE E1, które miały przygotować i realizować budowę elektrowni atomowej w Polsce?

Rząd RP uchwałą nr 4/2009 Rady Ministrów z dnia 13 stycznia 2009 r. w sprawie działań podejmowanych w zakresie rozwoju energetyki jądrowej, zobowiązuje ministra właściwego ds. Skarbu Państwa do zapewnienia współpracy z PGE Polską Grupą Energetyczną S.A. przy przygotowaniu Programu polskiej energetyki jądrowej (PPEJ) oraz wiodącej roli tego podmiotu w jego realizacji. PGE Polska Grupa Energetyczna S.A. jest zatem inwestorem pierwszej polskiej elektrowni jądrowej i to właśnie ten podmiot stworzył spółki PGE Energia Jądrowa S.A. i PGE EJ 1 Sp. z o.o. w celu realizacji PPEJ.

  1. Jakie były całkowite koszty i wydatki związane z funkcjonowaniem spółek PGE Energia Jądrowa i PGE EJ 1 od powstania do końca września 2015 r.

Całkowite koszty i wydatki związane z funkcjonowaniem spółek PGE Energia Jądrowa S.A. i PGE EJ 1 Sp. z o.o. od momentu powstania do końca września 2015 r. wyniosły około 242 mln zł.

Należy zaznaczyć, iż w 2013 r. nastąpiło przejecie spółki PGE Energia Jądrowa S.A. przez PGE Polska Grupa Energetyczna S.A. W związku z tym połączeniem PGE Energia Jądrowa S.A. została wykreślona z Krajowego Rejestru Sądowego.

  1. Proszę o informację, jakie łączne całkowite wydatki spółki PGE EJ i PGE EJ 1 poniosły od dnia objęcia przez Panią Premier stanowiska Prezesa Rady Ministrów i na jakie sumy zaciągnęły zobowiązania (podpisały umowy, które są i/lub będą realizowane)?

Wydatki PGE EJ 1 Sp. z o.o. w okresie od 1 października 2014 r. do 30 września 2015 r. wyniosły 66 mln zł, natomiast zaciągnięte zobowiązania przypadające na ten okres wynoszą ok 66 mln zł.

  1. W związku z deklaracją Pani Premier, że: „W przeciwieństwie do moich konkurentów politycznych, nie mam w tyle głowy planu budowy elektrowni atomowych” proszę o konkretną informację, czy wydatki poniesione na przygotowanie i budowę elektrowni atomowej w Polsce były zasadne?

Wydatki poniesione na przygotowania do budowy polskich elektrowni jądrowych są uzasadnione, ponieważ finansowane działania stanowią realizację przyjętego uchwałą Nr 15/2014 Rady Ministrów z dnia 28 stycznia 2014 r. Programu polskiej energetyki jądrowej (PPEJ), który jest programem rządowym.

Ponadto warto wskazać, że przygotowania do realizacji PPEJ zostały pozytywnie ocenione przez misję Integrated Nuclear Infrastructure Review (INIR) przeprowadzoną przez Międzynarodową Agencję Energii Atomowej. Wskazuje to na fakt, że zakres i kierunek realizowanych w okresie przygotowań prac były zgodne z dobrymi praktykami i zasadami promowanymi przez tę międzynarodową organizację. W INIR wzięły udział kluczowe podmioty zaangażowane w realizację Programu: Ministerstwo Gospodarki, Ministerstwo Ochrony Środowiska, Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska, Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Państwowa Agencja Atomistyki, Rządowe Centrum Bezpieczeństwa, Urząd Dozoru Technicznego, Zakład Unieszkodliwiania Odpadów Promieniotwórczych oraz Polskie Sieci Elektroenergetyczne S.A. i PGE Polska Grupa Energetyczna S.A. - inwestor/operator pierwszej polskiej elektrowni jądrowej.

  1. Czy znany jest Pani Premier dokument przyjęty przez rząd PO-PSL o nazwie Program polskiej energetyki jądrowej, realizowany przez podległe Pani Premier Ministerstwo Gospodarki?,
  2. Czy znana jest Pani Premier Uchwała nr 4/2009 Rady Ministrów (której Pani Premier była członkiem) z dnia 13 stycznia 2009 r. w sprawie działań podejmowanych w zakresie rozwoju energetyki jądrowej, z brzmieniem §1: Rada Ministrów uznaje za niezbędne przygotowanie i wdrożenie Programu polskiej energetyki jądrowej.

Ad 5, 6

Podstawowym dokumentem strategicznym zawierającym „mapę drogową” wdrażania energetyki jądrowej w Polsce jest przyjęty uchwałą Nr 15/2014 Rady Ministrów z dnia 28 stycznia 2014 r. Program polskiej energetyki jądrowej (PPEJ). Uchwała nr 4/2009 Rady Ministrów z dnia 13 stycznia 2009 r. stanowi podstawę dla przygotowania i przyjęcia PPEJ. Są to dokumenty znane członkom rządu ex officio.

PPEJ dotyczy kluczowych kwestii związanych z rozwojem energetyki jądrowej, takich jak: rola i obowiązki najważniejszych zaangażowanych podmiotów, ekonomiczne i społeczne uzasadnienie przedsięwzięcia, przykładowe propozycje sfinansowania budowy EJ, sposoby zaangażowania w projekt krajowego przemysłu, bezpieczeństwo jądrowe i ochrona fizyczna obiektów jądrowych, zarys postepowania z odpadami promieniotwórczymi i wypalonym paliwem jądrowym, czy też informowanie społeczeństwa.

Zgodnie z PPEJ oraz założeniami inwestora, PGE Polska Grupa Energetyczna S.A., do 2035 r. w Polsce wybudowane zostaną dwie elektrownie jądrowe o łącznej mocy ok. 6 tys. MW. Należy podkreślić, że będzie to jedna z największych inwestycji w historii polskiej gospodarki, gdyż szacunkowe koszty budowy pierwszej elektrowni o mocy ok. 3 tyś. MW kształtują się na poziomie 40 – 60 mld zł, z uwzględnieniem kosztów przygotowania terenu i infrastruktury pomocniczej.

Podstawowe przesłanki wdrażania PPEJ to:

  • poprawa bezpieczeństwa i niezależności energetycznej kraju;
  • pokrycie rosnącego zapotrzebowania na energię elektryczną;
  • działania na rzecz ochrony środowiska;
  • stabilizacja cen energii elektrycznej;
  • rozwój cywilizacyjny kraju.
  1. Jakie całkowite łączne wynagrodzenie brutto odebrał były minister skarbu państwa Aleksander Grad za pracę w spółkach PGE EJ i PGE EJ 1?

Informacja o wynagrodzeniu Prezesa Zarządu w PGE EJ 1 Sp. z o.o. stanowi tajemnicę przedsiębiorstwa oraz podlega ochronie zgodnie z przepisami ustawy o ochronie danych osobowych oraz ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

  1. W związku z zapowiedziami polityków Platformy Obywatelskiej, że elektrownia atomowa w Polsce zostanie uruchomiona w 2019 roku i informacjami dziennika Rzeczpospolita o aż 12-letnim opóźnieniu tego terminu (do 2031 r.), proszę o informację, na jakim etapie są prace zmierzające do wybudowania elektrowni atomowej? Czy termin 2019 roku zostanie dotrzymany, a jeśli nie to z jakich przyczyn nastąpiło opóźnienie i jaki jest nowy termin ukończenia budowy elektrowni atomowej?

Harmonogram realizacji Programu polskiej energetyki jądrowej (PPEJ) przewiduje, że pierwszy blok pierwszej polskiej elektrowni jądrowej powinien zostać uruchomiony do końca 2025 r. Niemniej jednak, z informacji uzyskanych od Ministerstwa Skarbu Państwa wynika, że termin ten będzie podlegał zmianie w ramach planowanej na 2016 r. aktualizacji PPEJ. Z informacji przekazanych przez inwestora wynika, że nowy przewidywany termin to lata 2027 – 2029.

Prace projektowe realizowane przez PGE EJ 1 Sp. z o.o. w ramach obecnego etapu przygotowań, tj. do momentu uzyskania decyzji zasadniczej, zakładają osiągnięcie następujących kamieni milowych:

  • W III kw. 2015 r. - rozpoczęto konsultacje społeczne dot. Karty Informacyjnej Przedsięwzięcia i wystąpiono do Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z wnioskiem inicjującym proces uzyskiwania decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych dla inwestycji,
  • IV kw. 2015 r. - rozpoczęcie postępowania zintegrowanego, w ramach którego wybrany zostanie dostawca technologii reaktora, dostawca usług w zakresie prowadzenia i utrzymania ruchu elektrowni jądrowej wraz z programem budowy kompetencji w PGE EJ 1 Sp. z o.o., dostawca paliwa, dostawca kapitału oraz wsparcia w pozyskaniu finansowania dłużnego,
  • 2017 r. wskazanie preferowanej lokalizacji elektrowni jądrowej,
  • 2019 r. rozstrzygnięcie postępowania zintegrowanego,
  • 2019 r. uzyskanie decyzji środowiskowej, decyzji lokalizacyjnej oraz decyzji zasadniczej.

Szczegółowy harmonogram i zakres prac wykraczających poza horyzont roku 2019, będą zależeć m.in. od rozwiązań, które przedstawią potencjalni oferenci w postępowaniu zintegrowanym.