|
||
ZWIEDZANIE SEJMU Informacje ogólne Zapraszamy do zwiedzania Sejmu. Naszą podstawową ofertę kierujemy do grup zorganizowanych. Pracownicy Biura Korespondencji i Informacji Kancelarii Sejmu, zależnie od rodzaju grupy i możliwości uwarunkowanych pracą Sejmu, prezentują w sali Wszechnicy Sejmowej skrócony wykład dotyczący historii i współczesności polskiego parlamentaryzmu. Wykład może być połączony ze zwiedzaniem wybranych budynków sejmowych. W dni poza posiedzeniami Sejmu możliwe jest zwiedzanie: galerii Sali Posiedzeń Sejmu, hallu głównego (makieta kompleksu budynków sejmowych, tablica upamiętniająca posłów II Rzeczypospolitej, którzy zginęli w czasie II wojny światowej, tablica upamiętniająca parlamentarzystów, którzy zginęli w katastrofie lotniczej pod Smoleńskiem, gablota z laskami marszałkowskimi), Sali Kolumnowej, "korytarza marszałkowskiego" oraz Sali Posiedzeń Senatu (w dni poza posiedzeniami Senatu). W dni posiedzeń Sejmu poza wykładem w Sali Wszechnicy Sejmowej, wizyta ograniczona jest jedynie do: obserwacji obrad z galerii Sali Posiedzeń oraz przejścia pod tablicę upamiętniającą posłów II Rzeczypospolitej, którzy zginęli w czasie II wojny światowej. Dodatkowo zwiedzający mają możliwość zapoznania się z wystawą znajdującą się w sali Wszechnicy Sejmowej. Ograniczenie zwiedzania Ograniczenie zwiedzania budynków sejmowych może być spowodowane oficjalnymi wizytami państwowymi lub innymi wydarzeniami związanymi z pracą Sejmu i jego organów. Zastrzegamy sobie prawo do odwołania wcześniej zarezerwowanej wizyty z powodu zmiany terminarza obrad Sejmu lub trybu jego pracy np. uchwalenia tajności obrad. Wykład i zwiedzanie trwają od 30 do 60 minut. Ze względu na potrzeby związane z pracami Sejmu czas zwiedzania i jego zakres może ulec zmianie. Ze względu na charakter wykładu jaki prezentujemy oraz duże zainteresowanie zwiedzaniem Sejmu nie możemy niestety przyjmować grup ze szkół podstawowych, za co serdecznie przepraszamy. Dzieci i osoby indywidualne zapraszamy do zwiedzania Sejmu w okresie wakacyjnym, ferii oraz w dni otwarte Sejmu. Informacje o takiej formie zwiedzania Sejmu podajemy zawsze z wyprzedzeniem w Internecie i innych mediach. Uwaga: ze względu na znaczną liczbę zwiedzających nie mamy możliwości przyjęcia grupy spóźnionej jak również takiej, która liczy więcej osób, niż zostało ustalone w rezerwacji (maksymalnie 50 osób). Rejestracja wycieczki W celu zarezerwowania wizyty w Sejmie prosimy o skorzystanie z Internetowego Systemu Rezerwacji Wizyty w Sejmie. Dokonanie rezerwacji wizyty wymaga akceptacji Regulaminu zwiedzania Sejmu RP, który jest dostępny na stronie Internetowego Systemu Rezerwacji Wizyty w Sejmie lub można go pobrać tutaj. W celu potwierdzenia dokonanej rezerwacji należy przesłać faxem - (22) 694 18 96 wypełniony formularz potwierdzenia rezerwacji wizyty grupy zorganizowanej w Sejmie RP. Formularz potwierdzenia należy wysłać co najmniej siedem dni przed ustalonym terminem wizyty. Formularz dostępny jest tutaj. Uwaga: W dniu zwiedzania opiekun grupy zgłasza się nie później niż 15 minut przed zarezerwowaną godziną do Działu Przepustek w celu dopełnienia formalności. Opiekun grupy przedstawia strażnikowi dwie imienne listy uczestników zwiedzania, w przypadku osób pełnoletnich należy dopisać numery PESEL. Gotowy formularz znajduje się tutaj. Drodzy Goście pamiętajcie, że Sejm jest miejscem pracy, także wtedy gdy nie trwają obrady. Prosimy też o dostosowanie ubioru i zachowania do rangi miejsca, które Państwo zwiedzają. |
||
JAK SKONTAKTOWAĆ SIĘ Z POSŁEM? Posłowie przyjmują opinie, postulaty, wnioski wyborców oraz ich organizacji i biorą je pod uwagę w swej działalności parlamentarnej. Kontakt wyborców z posłami jest możliwy podczas dyżurów poselskich w ich biurach poselskich, drogą pocztową w formie korespondencji kierowanej na adres biura poselskiego oraz w formie korespondencji elektronicznej na adres e-mail posłów. . |
||
ILE WYNOSZĄ UPOSAŻENIE I DIETA POSELSKA? Zgodnie z przepisami art. 25 ustawy z dnia 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora ( j.t. Dz.U. z 2003 r. Nr 221, poz. 2199 z późn. zm.) posłom w okresie sprawowania mandatu, licząc od pierwszego posiedzenia Sejmu, przysługuje uposażenie poselskie wypłacane miesięcznie, także za niepełne miesiące sprawowania mandatu. Uposażenie odpowiada wysokości wynagrodzenia podsekretarza stanu, ustalonego na podstawie przepisów o wynagrodzeniu osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe, z wyłączeniem dodatku z tytułu wysługi lat i wynosi obecnie 9892 zł 30 gr. Uposażenie nie przysługuje posłom, którzy pozostając w stosunku pracy nie korzystają z urlopu bezpłatnego, posłom prowadzącym działalność gospodarczą samodzielnie lub wspólnie z innymi osobami oraz posłom, którzy nie zawiesili prawa do emerytury lub renty. Dietą parlamentarną są środki finansowe przysługujące posłowi (zob. art. 42 ww. ustawy) na pokrycie kosztów związanych z wydatkami poniesionymi w związku z wykonywaniem mandatu na terenie kraju, w zryczałtowanej wysokości 25% uposażenia. Dieta parlamentarna jest wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych w granicach określonych w odrębnych przepisach dla diet otrzymywanych z tytułu pełnienia obowiązków obywatelskich i nie może być zajęta w drodze egzekucji (do kwoty 2280 zł). Cała dieta obecnie to 2473 zł 08 gr. Środki finansowe na działalność posłów są przewidziane w budżecie Kancelarii Sejmu. |
||
PROŚBY O INTERPRETACJĘ (WYKŁADNIĘ) PRZEPISÓW PRAWNYCH. W związku z przesyłanymi za pośrednictwem formularza prośbami dotyczącymi interpretacji przepisów prawnych, wyjaśniamy, że zgodnie z art. 199 Regulaminu Sejmu Kancelaria Sejmu wykonuje zadania organizacyjno - techniczne i doradcze związane z działalnością Sejmu i jego organów, jak również stwarza posłom warunki do wykonywania mandatu poselskiego. Udzielanie wyjaśnień dotyczących wykładni prawa wykracza poza zakres kompetencji Kancelarii. Każdy organ stosujący prawo (np. organ administracji publicznej lub sąd) prowadząc konkretne postępowanie dokonuje wykładni przepisów i wydaje orzeczenie, uwzględniając wszystkie okoliczności faktyczne i prawne. Można się od niego odwołać na zasadach i w trybie określonych przez właściwe przepisy. Organy Sejmu i Kancelaria nie mają uprawnień do weryfikowania rozstrzygnięć innych organów państwowych podejmowanych w indywidualnych sprawach. Prośby o wyjaśnienia konkretnych przepisów prawnych można kierować do właściwych rzeczowo ministerstw i urzędów centralnych, w których są odpowiednie komórki organizacyjne i specjaliści z wiedzą i praktycznym doświadczeniem związanym ze stosowaniem przepisów ustaw i wydanych na ich podstawie przepisów wykonawczych. Ich adresy internetowe można odnaleźć tutaj. Jednakże uzyskane wyjaśnienia będą miały charakter jedynie informacyjny. |
||
JAKA JEST MOŻLIWOŚĆ NABYCIA ZBĘDNEGO LUB ZUŻYTEGO SKŁADNIKA MAJĄTKOWEGO KANCELARII SEJMU? Kancelaria Sejmu jako jednostka budżetowa Skarbu Państwa podlega ogólnym regulacjom dotyczącym gospodarowania składnikami majątkowymi. Dotyczy to również zbędnych lub zużytych kseropiarek, komputerów, drukarek, mebli, samochodów itp. Mogą być one sprzedane lub zbyte nieodpłatnie wyłącznie na zasadach ustalonych w odrębnych przepisach. Określają one w szczególności podmioty, na rzecz których może nastąpić zbycie oraz jego procedury. Informację o przepisach obowiązujących w tym zakresie oraz aktualną ofertę zbędnych lub zużytych środków majątkowych możecie Państwo znaleźć tutaj. |
||
PROŚBY O UDOSTĘPNIENIE MATERIAŁÓW DO NAPISANIA REFERATU, PRACY LICENCJACKIEJ, PRACY MAGISTERSKIEJ ITP. Za pośrednictwem internetowych formularzy korespondencyjnych często kierowane są prośby uczniów i studentów o udostępnienie materiałów do napisania wymienionych prac. Zazwyczaj prośby te sformułowane są w sposób ogólny i nie wskazują konkretnych materiałów lub dokumentów związanych z działalnością Sejmu lub jego organów. W takich przypadkach Kancelaria nie może udzielić pomocy. Ustalenie oraz opracowanie materiałów i dokumentów niezbędnych do napisania pracy jest obowiązkiem piszącego i Kancelaria Sejmu nie może go w tym wyręczać. Natomiast, jeśli korespondencja zawiera prośbę o udostępnienie konkretnego materiału lub dokumentu o działalności Sejmu, informujemy o możliwościach bezpośredniego zapoznania się z nim lub wskazujemy sposób jego udostępnienia. Podkreślamy jednak, że większość informacji dotyczących organizacji i działania Sejmu znajduje się na internetowej stronie www.sejm.gov.pl i tam należy ich poszukiwać w pierwszej kolejności. |