Celem książki jest dokonanie usystematyzowanego przeglądu współczesnych ustrojów szkolnych państw członkowskich Unii Europejskiej z uwzględnieniem najważniejszych, charakterystycznych cech krajowych systemów edukacyjnych. W publikacji znalazła się analiza ustrojów szkolnych 11 państw przedstawionych w kolejności polskiego porządku alfabetycznego. Są to: Austria, Belgia, Bułgaria, Chorwacja, Cypr, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja. Pozostałe państwa zostaną omówione w kolejnych publikacjach.
Struktura książki zbudowana jest tak, aby ułatwić czytelnikowi wyszukiwanie i porównywanie przedstawionych informacji. Każda część publikacji poświęcona jest ustrojowi szkolnemu innego państwa i składa się z następujących czterech rozdziałów: 1) Podstawowe informacje. Administracja oświatowa; 2) Organizacja systemu szkolnictwa; 3) Kształcenie nauczycieli; 4) Podsumowanie. Problemy.
W rozdziale pierwszym przedstawiono podstawowe informacje dotyczące omawianego państwa, zwracając szczególną uwagę na uwarunkowania polityczne, geograficzne i demograficzno-społeczne. Zaprezentowano tu krótką charakterystykę funkcjonowania administracji oświatowej, a także uwzględniono źródła i poziom finansowania oświaty. Rozdział drugi – z założenia najobszerniejszy – poświęcono organizacji systemu szkolnictwa z uwzględnieniem szczegółowej analizy struktury ustroju szkolnego oraz opisu funkcjonowania poziomów edukacyjnych począwszy od edukacji przedszkolnej, poprzez kształcenie obowiązkowe, aż do poziomu szkolnictwa wyższego. Rozdział trzeci przedstawia organizację i system kształcenia nauczycieli, a rozdział czwarty – podsumowujący – służy przedstawieniu najważniejszych problemów analizowanego ustroju szkolnego ze wskazaniem planowanego zakresu zmian.
Książka skierowana jest do osób zawodowo zajmujących się zagadnieniami polityki oświatowej i edukacji. Opracowanie powstało z myślą o jego przydatności dla przedstawicieli władz ustawodawczych i wykonawczych w pracach nad problematyką oświatową. Stanowi także wygodne źródło informacji o charakterze porównawczym dla członków władz samorządowych, dyrektorów szkół, nauczycieli, pedagogów, doradców zawodowych, wykładowców akademickich oraz studentów kierunków pedagogicznych.