Interpelacja nr 332

do ministra edukacji narodowej

w sprawie regulacji prawnych dotyczących liczby nauczycieli bibliotekarzy w szkołach

Zgłaszający: Tomasz Piotr Nowak

Data wpływu: 06-12-2019

Szanowny Panie Ministrze,

do mojego biura poselskiego zgłosili się przedstawiciele Towarzystwa Nauczycieli Bibliotekarzy Szkół Polskich, którzy zwracają uwagę na brak rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie ujednolicenia zatrudnienia nauczycieli bibliotekarzy pracujących w szkołach wszystkich typów. Do 1999 roku obowiązywało zarządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 4 czerwca 1997 r. w sprawie liczby uczniów, na których przysługuje etat nauczyciela-bibliotekarza. Z dniem 1 stycznia 1999 r. nie obowiązują odgórne normy, decyzja w tym zakresie należy do organów prowadzących szkoły, które robią to w zakresie opiniowania arkuszy organizacyjnych szkół. Problem ten był przez środowisko nauczycieli bibliotekarzy szkolnych wielokrotnie poruszany. Ostatnio bardzo szczegółowo w trakcie spotkania organizowanego w ramach ogólnopolskich debat oświatowych MEN „Rola bibliotek szkolnych i pedagogicznych w systemie oświaty”, która odbyła się 6 maja 2016 roku w WOM, w Częstochowie.

W podstawie programowej obejmującej różne typy szkół wskazuje się wielokrotnie na rolę edukacji czytelniczej, informatycznej i informacyjnej oraz biblioteki szkolnej w procesie kształcenia i wychowania. Natomiast działania samorządów zmierzają do szukania oszczędności w oświacie poprzez zawyżanie liczby uczniów przypadającej na etat nauczyciela bibliotekarza w szkole. Jak to możliwe, że zarządzenie z 1997 roku wskazuje m.in. na 300 uczniów na 1 etat nauczyciela bibliotekarza, przy czym norma ta wzrastała o pół etatu na następnych 250 uczniów, a w tej chwili, w wielu szkołach na terenie Polski, normy te skoczyły np. do 600 uczniów na 1 etat. Tak drastyczne zmiany dokonywane są bez konsultacji ze środowiskiem nauczycieli bibliotekarzy.

W odpowiedzi na moją interpelację nr 11585 w sprawie wyłączenia z subwencji oświatowej środków na wynagrodzenia dla nauczycieli bibliotekarzy oraz 17 lipca 2019 roku w czasie posiedzenia sejmowej Komisji Kultury i Środków Przekazu oraz Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży wiceminister Maciej Kopeć wskazał na wzmocnioną rolę, znaczenie oraz zadania biblioteki szkolnej w oparciu o obowiązujące akty prawne. Jednak nie da się zrealizować tak ambitnych zamierzeń zatrudniając tak „okrojonego” bibliotekarza - ma on wspierać i upowszechniać czytelnictwo, rozwijać kompetencje uczniów, współpracować w tym zakresie z nauczycielami oraz w szkołach podstawowych dodatkowo zajmować się gromadzeniem, opracowywaniem i udostępnianiem tysięcy podręczników. Program MEN „Książki naszych marzeń” oraz Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa, który początkowo przeznaczony był tylko dla bibliotek publicznych, ale pod naciskiem środowiska nauczycieli bibliotekarzy trafił do szkół zostały przyjęte entuzjastycznie przez bibliotekarzy szkolnych. Jednak sama książka na półce to za mało. Musi być jeszcze kompetentna osoba, która wykorzysta ją w pracy z uczniem i nauczycielem. Taką osobą w szkole jest niewątpliwie nauczyciel bibliotekarz.

W związku z powyższym zwracam się do Pana Ministra z następującymi pytaniami:

  1. Czy ministerstwo przychyla się do postulatów nauczycieli bibliotekarzy i uważa za zasadne wydanie rozporządzenia określającego etat nauczyciela bibliotekarza?
  2. Czy planowane są w tym zakresie konsultacje z przedstawicielami środowiska nauczycieli bibliotekarzy szkolnych?