14. punkt porządku dziennego:
Pytania w sprawach bieżących.
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Energii Grzegorz Tobiszowski:
Pani Marszałek! Panie i Panowie! Posłowie! Dziękuję serdecznie za ponowne
wywołanie tematu tej sławetnej czarnej listy, bowiem takiej listy nigdy nie
było i nie ma w ministerstwie, i chcę to jeszcze raz bardzo mocno powtórzyć.
Stąd też dziękuję. Rzeczywiście ta medialna bomba, która spowodowała, że
musieliśmy to dementować, a byliśmy w trakcie poważnych rozmów negocjacyjnych
ze stroną społeczną, myślę, że nie była przypadkowa.
Natomiast jeśli chodzi o sformułowanie ˝likwidacja kopalń˝, to chcę
powiedzieć, że w momencie, kiedy właściwie został dokończony pewien etap w
Jastrzębskiej Spółce Węglowej, zostały podpisane ze stroną bankową stosowne
porozumienia. Przedtem przeprowadziliśmy proces sanacji finansowej, ale
również przeprowadziliśmy analizę każdej, tak jak kiedyś mówiłem, kopalni w
Jastrzębskiej Spółce Węglowej z osobna. I muszę powiedzieć, że cieszę się, iż
dzisiejsza dyskusja w komisji będzie kontynuowana i będziemy mogli pokazać,
na ile kopalnia Krupiński jest likwidowana, bo myślę, że ważne jest, żeby
można było zdefiniować, na czym polega likwidowanie kopalni. Bo jeśli pojawia
się aktywo, które jest nazywane stosowną kopalnią, i mamy z tym związany brak
dostępu czy bardzo trudny dostęp do złoża, co jest związane chociażby z
bezpieczeństwem czy z jego efektywnością, i możemy mówić tutaj nie o
milionach, a o setkach milionów, jak chociażby w przypadku Krupińskiego, to
pojawia się pytanie, czy ta kopalnia jest likwidowana, czy ona de facto od
strony technicznej przez ostatnie lata była tak prowadzona, że dzisiaj
technicznie jest bardzo trudno ją ogarnąć.
Chcę tylko podać parę informacji o kopalni Krupiński, byśmy mogli mieć
pojęcie, jaki jest problem inwestycyjny. Przez ostatnie 10 lat wyasygnowano
970 mln zł na inwestycje w tej kopalni. Załoga, trzeba powiedzieć, jest jedną
z lepszych w Jastrzębskiej Spółce Węglowej. I ta kopalnia ze względu na swoje
prowadzenie, swój stan techniczny... Prowadzone w niej zarządzanie sprawia,
że pomimo to, że ma przyrosty, ma problemy z dotarciem do owego koksującego
węgla, który jest fundamentem Jastrzębskiej Spółki Węglowej, i sprawia to, że
dzisiaj w sposób naturalny możemy już sczerpać dwie przygotowane ściany węgla
energetycznego i właściwie w sposób naturalny od strony technicznej,
ekonomicznej pojawia się kopalnia, która w tym całym systemie Jastrzębskiej
Spółki Węglowej. Zobaczmy, jak Jastrzębska Spółka zaczyna powoli odradzać się
jako podmiot, który ma swoje solidne miejsce na rynku - oczywiście mówimy o
pewnym fundamencie, bo przed nami jeszcze wiele wyzwań.
Co do kopalni Śląsk, pani poseł, chcę powiedzieć, że mamy tam węgiel
energetyczny, nie koksujący. Natomiast podam trochę liczb. Niestety, jest to
niebezpieczna kopalnia, i tutaj nie chcę opierać się li tylko na tej kwestii,
natomiast to jest najbardziej tąpająca kopalnia w Polsce. W porównaniu z tym,
iż pani wspomniała, że nie ma Pola Panewnickiego - tak, ale są pewne złoża
bardzo trudno dostępne, które wymagają niesamowitej finezji, jeśli chodzi o
inwestycje i o nakłady, żebyśmy mogli tę kopalnię bezpiecznie prowadzić, bo
to jest pozadyskusyjne. Nie mówię o aspekcie ekonomicznym, o jakości węgla. I
możemy tutaj porównywać, że tak jak w innych kopalniach mieliśmy na
przestrzeni ostatnich lat, od 1993 r. do 2015 r., śmiertelnych wypadków 3,
26, 10, to tutaj było aż 37 w tych ostatnich latach, i 32 to były wypadki
ciężkie. A więc ta kopalnia wymaga olbrzymiej, innej troski, jeśli chodzi o
plan inwestycyjny. Obecnie jesteśmy w trakcie dialogu z Wyższym Urzędem
Górniczym, jak również ze stroną społeczną, bo tam również mamy przygotowane
dwie ściany, które można sczerpać, i w naturalny sposób te ściany planujemy w
przyszłym roku wybrać, aby w sposób naturalny ta kopalnia zakończyła
funkcjonowanie w swoim charakterze.
A więc zobaczcie państwo, tak jak kopalnia Polska Wirek, tak jak kopalnia
Wawel i inne kopalnie, które dochodzą do pewnego technicznego wyczerpania,
tak również w kontekście kopalni Śląsk czy kopalni Krupiński mamy podobne
zjawisko. I chcę bardzo mocno podkreślić, że nie ma żadnych planów, abyśmy
likwidowali aktywa górnicze, które mają przyszłość, jeśli chodzi o dostęp do
złoża. I to jest coś, o czym mówiłem w zeszłym roku jeszcze jako poseł, i też
to powtarzam: kluczem jest dostęp do złoża, możliwości ekonomiczne i
techniczne wydobycia tego węgla, który w kontekście Polskiej Grupy Górniczej,
Katowickiego Holdingu Węglowego czy Jastrzębskiej Spółki Węglowej może być
silnym aktywem, by zbudować bardzo mocne struktury każdej ze spółek.
Jeśli chodzi o ustawę o deputacie, to ona obecnie przechodzi już etap
międzyresortowych ustaleń. Ostatnie opinie są w Ministerstwie Finansów.
Następnie przedkładamy to radzie dialogu, bowiem rada dialogu poprosiła,
stwierdziła, że chce, aby to przedłożyć jej do konsultacji, jak również do
konsultacji ze środowiskami związanymi z organizacjami, które powinny wyrazić
swoją opinię. I mam nadzieję, że po tych konsultacjach społecznych, które
rozpoczynamy teraz we wrześniu, przedłożymy parlamentowi stosowną ustawę. To
jest ustawa aktualna, my w Ministerstwie Energii przygotowaliśmy ją, tak jak
zapowiadałem w pierwszej połowie roku, teraz te miesiące to konsultacje
międzyresortowe, a więc mam nadzieję, że w tym roku jeszcze po konsultacjach
społecznych uda nam się zdążyć ją przedłożyć do zaakceptowania wysokiej
radzie. Dziękuję bardzo.