Odpowiedź na interpelację nr 33852

w sprawie zbędnej biurokracji w szkołach

Odpowiadający: podsekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej Maciej Kopeć

Warszawa, 29-10-2019

Szanowna Pani Marszałek,

składam na Pani ręce odpowiedź na interpelację Posła na Sejm RP Pana dr. Pawła Pudłowskiego w sprawie zbędnej biurokracji w szkołach.

Szanowny Panie Pośle,

uprzejmie informuję, że Minister Edukacji Narodowej podejmuje działania mające na celu ograniczenie zbędnej biurokracji w szkołach. Działania te są wynikiem m.in. postulatów zgłaszanych na wielu spotkaniach przez stronę społeczną. W szczególności miało to miejsce podczas obrad okrągłego stołu edukacyjnego oraz negocjacji rządowych, które odbyły się w dniach 1-3 kwietnia 2019 r. w Centrum Partnerstwa Społecznego „Dialog”, których efektem było podpisanie 7 kwietnia 2019 r. porozumienia między stroną rządową oraz przedstawicielami NSZZ Solidarność. Ww. porozumienie zawiera zobowiązanie do zmniejszenia uciążliwości pracy wynikającej z nadmiernej dokumentacji szkolnej.

Działający przy Ministrze Edukacji Narodowej Zespół do spraw statusu zawodowego pracowników oświaty na posiedzeniu, które odbyło się 21 sierpnia br., zaproponował utworzenie grupy roboczej do spraw odbiurokratyzowania pracy szkoły – działającej w ramach tego Zespołu.

Powołany przez Ministra Edukacji Narodowej zespół i grupa robocza do spraw odbiurokratyzowania pracy szkoły mają charakter ekspercki i doradczy. Zadaniem grupy roboczej jest określenie katalogu działań, które wyeliminują część zbędnej dokumentacji szkolnej.

Na posiedzeniach ww. grupy, które odbyły się 19 września i 2 października br., zostały zaprezentowane stanowiska związków zawodowych, organizacji samorządowych oraz dyrektorów szkół. Przedyskutowane zostały kwestie możliwości odbiurokratyzowania awansu zawodowego, procesu oceny pracy nauczycieli i sprawowania nadzoru pedagogicznego w formie ewaluacji.

Przedmiotem kolejnego spotkania grupy roboczej będzie obszar kształcenia integracyjnego i dokumentowania organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Powołanie grupy roboczej złożonej z przedstawicieli dyrektorów szkół, związków zawodowych, kuratorów oświaty oraz organizacji samorządowych, organów prowadzących szkoły służy zebraniu w jednej grupie roboczej wszystkich podmiotów mających wpływ na ilość tworzonej w szkole dokumentacji. Pozwoli to na uwzględnienie stanowiska wszystkich zainteresowanych i wspólną ocenę możliwości rezygnacji z wymaganej dotychczas dokumentacji albo jej istotnego ograniczenia.

Zauważyć przy tym należy, że nie wszystkie dokumenty funkcjonujące w szkołach przygotowywane są ze względu na obowiązek wynikający z przepisów prawa.

Odrębną kwestię stanowi dokumentacja, której przygotowanie wynika z panującego zwyczaju, oczekiwań dyrektora szkoły, organu nadzoru, albo organu prowadzącego. Liczba takich dokumentów wynika z kultury organizacyjnej jednostki oraz poziomu wzajemnego zaufania organów, które decydują o konieczności przygotowania określonego rodzaju dokumentów.

Prace zespołu dotyczą obu rodzajów dokumentów i będą służyły wskazaniu tych, które mogą być – bez szkody dla realizacji zadań szkoły - zniesione poprzez zmianę przepisów prawa, albo rezygnację z nakładania takich obowiązków przez podmiot, który ten obowiązek ustalił.

Z poważaniem

Z upoważnienia

MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ

Maciej Kopeć

Podsekretarz Stanu