Interpelacja nr 13089
do ministra rozwoju
w sprawie dofinansowania inwestycji pn. "Budowa obwodnicy miasta Wałbrzycha w ciągu drogi krajowej nr 35 od km 2+350 do km 8+250" w ramach POIŚ
Zgłaszający: Ireneusz Zyska
Data wpływu: 02-06-2017
Warszawa, dnia 01.06.2017 r.
Szanowny Panie Premierze!
W styczniu br. Ministerstwo Rozwoju przyznało gminie Wałbrzych dofinansowanie w kwocie 296 792 459,33 zł w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (projekt nr POIS.04.02.00-00-0009/16) na realizację inwestycji pod nazwą „Budowa obwodnicy miasta Wałbrzycha w ciągu drogi krajowej nr 35 od km 2+350 do km 8+250”. Całkowita wartość inwestycji wyniesie około 400 mln zł. Oprócz wspomnianej kwoty dofinansowania, przewidziany został wkład finansowy gminy Wałbrzych oraz wkład finansowy ze strony Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w wysokości 46 mln zł, na budowę fragmentu drogi znajdującego się na terenie sąsiadującej z gminą Wałbrzych - gminy Szczawno-Zdrój, dla której planowana obwodnica ma strategiczne znaczenie.
Należy podkreślić, iż jest to inwestycja wyczekiwana od 20 lat, niezwykle ważna dla rozwoju Aglomeracji Wałbrzyskiej i całego subregionu. Budowa obwodnicy poprawi komunikację w samym 120-tysięcznym Wałbrzychu i w gminach ościennych, zwłaszcza w Szczawnie-Zdroju. Obwodnica stanie się impulsem do rozwoju gospodarczego i społecznego południowej części Dolnego Śląska, usprawni przepływ transportu samochodów ciężarowych z Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, pozwoli na zwiększenie ruchu turystycznego i wpłynie na podwyższenie standardu życia mieszkańców.
Z wielkim niepokojem przyjąłem informacje medialne o przeszkodzie w zakończeniu procedury przyznania dofinansowania oraz rozpoczęciu inwestycji, polegającej na wstrzymaniu podpisania (do dnia dzisiejszego) umowy powierniczej pomiędzy GDDKiA a gminą Wałbrzych, potwierdzającej i doprecyzowującej szczegółowe zasady wspólnej realizacji inwestycji. Pomimo zawartego w dniu 12.10.2015 r. porozumienia pomiędzy gminą Wałbrzych a Skarbem Państwa – Generalnym Dyrektorem Dróg Krajowych i Autostrad w sprawie podjęcia wspólnych działań na rzecz realizacji przedmiotowego zadania oraz spełnienia przez gminę Wałbrzych wszystkich wymagań niezbędnych do zawarcia umowy powierniczej, do dnia dzisiejszego nie doszło do jej zawarcia. Wpływ na ten stan rzeczy ma rzekomo brak środków pieniężnych na partycypację w realizacji inwestycji po stronie GDDKiA.
Niepodpisanie umowy powierniczej przez GDDKiA będzie niosło za sobą poważne skutki w postaci utraty przez gminę Wałbrzych dofinansowania, a tym samym niezrealizowania tej jakże potrzebnej inwestycji. Jeszcze poważniejszym skutkiem braku realizacji inwestycji będzie utrata przez gminę Szczawno-Zdrój statusu uzdrowiska, co doprowadzi do likwidacji miejsc pracy i zahamowania rozwoju gminy.
W pierwszej połowie lat 90'tych ub. wieku w Wałbrzychu i okolicach zostało zlikwidowane Dolnośląskie Zagłębie Węglowe, co skutkowało likwidacją blisko 44 tysięcy miejsc pracy (wraz z przemysłem okołogórniczym). Było to działanie bez precedensu we współczesnej historii Polski. Likwidacja Zagłębia odbyła się w sposób, można powiedzieć, barbarzyński, bo bez żadnej rekompensaty i wsparcia strukturalnego ze strony państwa. Co prawda w późniejszych latach powstała specjalna strefa ekonomiczna, ale Wałbrzych dotąd nie odbudował swojego potencjału, do czego potrzebuje zewnętrznych środków finansowych.
W związku z powyższym, uprzejmie proszę o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
1/ Czy w styczniu br. Ministerstwo Rozwoju podejmując decyzję o przyznaniu dofinansowania gminie Wałbrzych w kwocie 296 792 459,33 zł w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (projekt nr POIS.04.02.00-00-0009/16) na realizację inwestycji pn. „Budowa obwodnicy miasta Wałbrzycha w ciągu drogi krajowej nr 35 od km 2+350 do km 8+250” dysponowało informacją potwierdzoną przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad o zabezpieczeniu środków finansowych w budżecie GDDKiA na realizację przedmiotowej inwestycji?
2/ Czy Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, zawierając porozumienie z gminą Wałbrzych w dniu 12.10.2015 r., zaciągnęła zobowiązanie o charakterze bezwzględnym i powinna zabezpieczyć w budżecie środki niezbędne do zagwarantowania partycypacji w finansowaniu inwestycji pn. „Budowa obwodnicy miasta Wałbrzycha w ciągu drogi krajowej nr 35 od km 2+350 do km 8+250”, czy też było to zobowiązanie fakultatywne, pozwalające w dowolnej chwili wycofać się bez konsekwencji z zawartego porozumienia?
3/ Czy GDDKiA, mając na uwadze, dofinansowanie w kwocie 296 792 459,33 zł przyznane na budowę przedmiotowej inwestycji przez Ministerstwo Rozwoju z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, oraz to, że projektowana droga ma kategorię drogi krajowej, może odmówić wkładu w realizację tej inwestycji (w kwocie ok. 46 mln zł)?
4/ Jakie działania podejmie Ministerstwo Rozwoju w przypadku decyzji o wycofaniu się z realizacji przedmiotowej inwestycji przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad w celu zapewnienia finansowania projektu pn. „Budowa obwodnicy miasta Wałbrzycha w ciągu drogi krajowej nr 35 od km 2+350 do km 8+250”?
5/ Kiedy nastąpi podpisanie umowy między Ministerstwem Rozwoju i gminą Wałbrzych na przekazanie dofinansowania w kwocie 296 792 459,33 zł w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (projekt nr POIS.04.02.00-00-0009/16) na realizację inwestycji pn. „Budowa obwodnicy miasta Wałbrzycha w ciągu drogi krajowej nr 35 od km 2+350 do km 8+250”?
Z wyrazami szacunku,
Ireneusz Zyska, poseł na Sejm RP