Interpelacja nr 1344

do ministra infrastruktury i budownictwa

w sprawie budowy południowej obwodnicy Warszawy, trasy S7 oraz wiaduktu wzdłuż ul. Spornej

Zgłaszający: Jarosław Krajewski

Data wpływu: 24-02-2016

Budowa dróg ekspresowych w Warszawie, w tym tras S2 (na odcinku węzeł „Puławska” - węzeł „Lubelska”) oraz S7 (na odcinku „Bemowo” - „Czosnów”), jest niezwykle ważną inwestycją z punktu widzenia ruchu zarówno tranzytowego jak i lokalnego. Trasy te stanowić będą część tzw. ringu warszawskiego. Realizacja inwestycji zdecydowanie przyczyni się do poprawy komunikacji pomiędzy dzielnicami Warszawy oraz ułatwi dojazd do Lotniska Chopina na Okęciu zarówno od strony północnej, jak i wschodniej.

Ze względu na istniejący układ urbanistyczno-topograficzny inwestycja na odcinku „Puławska” - „Lubelska” napotyka wiele trudności. Na 19,5 kilometrowym odcinku trasy najważniejsze wyzwania inwestycyjne stanowić będą tunel pod Ursynowem o długości ponad 2600 metrów oraz estakady w Mazowieckim Parku Krajobrazowym.

Mieszkańcy Ursynowa, którzy zgłosili się do mojego biura poselskiego są zaniepokojeni, że w związku z realizacją inwestycji w rejonie ich miejsca zamieszkania mogą napotkać trudności związane z codziennym funkcjonowaniem. Wyrażają również obawę co do późniejszego zagospodarowania przestrzeni nad tunelem. Wobec tego zwracam się do Pana Ministra z następującymi pytaniami:

  1. Istnienie „Bazarku na Dołku” jest niezwykle ważne dla mieszkańców Ursynowa. Odgrywa on znaczącą rolę w życiu lokalnej społeczności i jest on bardzo popularnym miejscem na mapie dzielnicy. W związku z budową drogi ekspresowej S2 południowej obwodnicy Warszawy nie będzie możliwe istnienie targowiska w czasie trwania inwestycji w obecnej lokalizacji (zostało to potwierdzone odpowiedzią GDDKiA do Rady Dzielnicy Ursynów w dniu 12 lipca 2013 r.). Jedną z lokalizacji tymczasowego umiejscowienia bazarku jest rozpatrywane miejsce w sąsiedztwie bloków przy ul. Polaka (działki nr ew. 7/5 i 7/6 z obrębu 1-10-27, obecnie pętla autobusowa). Z uwagi na to, że jest to miejsce, które będzie znajdowało się bezpośrednio przy realizowanej inwestycji, chciałbym poznać Państwa stanowisko - czy ze względu na bezpieczeństwo będzie możliwe przeniesienie targowiska do wyżej wymienionej lokalizacji?
  2. W których miejscach zostaną zlokalizowane zaplecza budowy drogi ekspresowej S2 - południowej obwodnicy Warszawy?
  3. Budowa drogi ekspresowej S2 - południowej obwodnicy Warszawy będzie powodowała wiele tymczasowych utrudnień dla mieszkańców. Dlatego proszę o udzielenie odpowiedzi na pytanie: jakie działania zostaną podjęte przez GDDKiA oraz wykonawcę w celu zapewnienia mieszkańcom szczegółowych informacji na temat inwestycji? Czy znany jest już szczegółowy harmonogram prac dla trzech etapów budowy S2 – południowej obwodnicy Warszawy? Gdzie będą znajdowały się wjazdy i wyjazdy na budowę południowej obwodnicy Warszawy? W jaki sposób będą zorganizowane ewentualne objazdy?
  4. Czy po zakończeniu budowy drogi ekspresowej S2 południowej obwodnicy Warszawy planowane jest stworzenie parku komunikacyjnego położonego nad tunelem w liniach rozgraniczających POW? Jest to postulat szeroko popierany przez mieszkańców (m.in. zbudowanie drogi rowerowej na całej długości trasy połączonej z istniejącym systemem dróg rowerowych, ścieżką biegową na całej długości trasy, ścieżką spacerową, skatepark, place zabaw dla różnych grup wiekowych dzieci, miejsca do ćwiczeń dla młodzieży, dorosłych i seniorów, etc.). Czy za to zadanie będzie odpowiadała GDDKiA czy m.st. Warszawa?
  5. W jaki sposób mierzona będzie jakość powietrza przy wylotach tunelu? Jaki system wentylacji zostanie zastosowany przez wykonawcę w celu zapewnienia ochrony zdrowia mieszkańców Ursynowa, ze szczególnym uwzględnieniem nieruchomości położonych w bezpośrednim sąsiedztwie tunelu?

Odcinek drogi S7 Warszawa - Czosnów jest ważnym fragmentem planowanej drogi ekspresowej łączącej Warszawę z Gdańskiem. Powstanie tego odcinka zapewni komfort podróży przy dalekobieżnym ruchu ekspresowym oraz stworzy alternatywną drogę wylotową z Warszawy. Trasa ułatwi również dojazd mieszkańcom z sąsiednich powiatów (warszawskiego zachodniego, nowodworskiego) do centrum Warszawy, co jest niezwykle ważne ze względu na szacowaną prognozę ruchu.

Inwestycja napotyka jednak wiele trudności. Podobnie jak w przypadku trasy S2 istniejący układ urbanistyczny sprawia, że planowana droga będzie przebiegać w bezpośrednim sąsiedztwie budynków mieszkalnych. Jeszcze przed cofnięciem decyzji środowiskowej w 2011 roku, mieszkańcy Bemowa, Bielan czy Łomianek wielokrotnie krytycznie wypowiadali się na temat planowanego przebiegu trasy. Konieczność budowy drogi ekspresowej na tym odcinku zmusza jednak do kompromisu. W związku z tym zwracam się do Pana Ministra z pytaniami:

  1. Na jakim etapie jest obecnie planowanie inwestycji?
  2. Jaki będzie dokładny przebieg trasy?
  3. Czy przygotowany został harmonogram inwestycji?
  4. Czy budowa trasy zsynchronizowana będzie z budową odcinka trasy NS, finansowanej przez m.st. Warszawę, łączącym trasę S7 z trasą S79, a docelowo z południowym wylotem S7 w kierunku Krakowa?
  5. Jaki jest przewidywany koszt inwestycji?
  6. W jakich latach planowane jest przeprowadzenie inwestycji?

W związku z licznymi sygnałami od mieszkańców oraz samorządowców dzielnicy Ursynów, zwracam się z uprzejmą prośbą do GDDKiA o przedstawienie szczegółowych informacji w sprawie możliwości budowy wiaduktu WD-1 wzdłuż ul. Spornej nad torami kolei radomskiej i przyszłą trasą S7 w stronę Krakowa.

Z uzyskanych przeze mnie informacji wynika, że budowa tego wiaduktu jest bardzo oczekiwana przez mieszkańców tzw. Zielonego Ursynowa i terenów graniczących z m.st. Warszawa (Dawidy Bankowe, Raszyn, Lesznowola).

Rada Dzielnicy Ursynów m.st. Warszawy już dwukrotnie (26.06.2014 i 17.06.2015) podejmowała stanowiska w sprawie budowy wiaduktu WD-1 nad trasą S7 i linią kolejową nr 8 w ciągu ul. Spornej. Dodatkowo Zarząd Dzielnicy Ursynów m.st. Warszawy w swojej uchwale z 17.06.2015 roku wystąpił do Prezydenta m.st. Warszawy o dokonanie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej na lata 2015-2042 polegające na wprowadzeniu na rok 2021 i 2022 następujących zadań: budowa ul. Spornej na odcinku Poloneza – tory kolejowe oraz budowa ulicy Poloneza na odcinku od ul. Spornej do ul. Ludwinowskiej. Oba zadania były warunkiem dalszych działań Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) w sprawie wprowadzenia budowy tego wiaduktu do przetargu budowy trasy S7 Warszawa - Grójec.

Warto zaznaczyć, że w przygotowywanym obecnie do uchwalenia przez Radę m.st. Warszawy miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego Zachodniego Pasma Pyrskiego w rejonie ul. Spornej został uwzględniony wiadukt WD-1 wzdłuż ul. Spornej, która w tym planie jest ulicą zbiorczą, zaś ul. Baletowa jest ulicą lokalną.

W związku z powyższym zwracam się z uprzejmą prośbą o przeanalizowanie powyższych argumentów i podjęcia ewentualnych działań zmierzających do przywrócenia budowy wiaduktu WD-1 nad trasą S7 i linią kolejową nr 8 w ciągu ul. Spornej, jako inwestycji bardzo oczekiwanej społecznie, wspieranej przez środowiska samorządowców Ursynowa oraz wpisującej się w założenia uchwalanego planu zagospodarowania przestrzennego Zachodniego Pasma Pyrskiego w rejonie ul. Spornej.