Interpelacja nr 10011
do ministra spraw wewnętrznych i administracji
w sprawie wzorcowego regulaminu strzelnic
Zgłaszający: Jarosław Stawiarski
Data wpływu: 09-02-2017
Szanowny Panie Ministrze,
De lege lata, wyłącznym warunkiem, jaki musi spełnić osoba dysponująca tytułem prawnym do gruntu, na którym zamierza zorganizować strzelnicę jest uzyskanie decyzji organu wykonawczego gminy zatwierdzającej jej regulamin (zob. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 13 maja 2010 r., sygn. akt II SA/Wa 2144/09). Jedynym zatem unormowaniem prawnym regulującym przedmiotową materię jest art. 47 ustawy z dnia 21 maja 1999 r. o broni i amunicji (tj. Dz. U. 2015, poz. 1505), a postępowanie prowadzone przez wójta gminy powinno być nakierowane wyłącznie na stwierdzenie, czy załączony do wniosku regulamin jest zgodny z prawem,tj. z regulaminem wzorcowym, o którym mowa w rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 15 marca 2000 r. w sprawie wzorcowego regulaminu strzelnic (Dz. U. nr 18, poz. 234). Do strzelnic "cywilnych" typu otwartego nie mają zastosowania – w mojej ocenie - inne akty prawne; w tym zwłaszcza nie ma możliwości analogicznego zastosowania do strzelnic sportowych przepisów dotyczących strzelnic garnizonowych (zob. m.in. wyrok WSA w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 30 października 2014 r., II SA/Go 575/14 oraz wyrok WSA w Łodzi z dnia 8 września 2014 r., II SA/Łd 460/14). Podobnie, niecelowe i nieznajdujące umocowania w przepisach prawa byłyby hipotetyczne działania towarzyszące przedmiotowemu postępowaniu, a związane chociażby z wydaniem decyzji lokalizacyjnej czy pozwoleniem na budowę. W przypadku strzelnicy sportowej "otwartej" nie mamy także do czynienia z postępowaniem w sprawie dopuszczenia do użytkowania.
Jednak w praktyce, osoby zamierzające zorganizować strzelnicę napotykają liczne trudności. Często polegają one na odmowie ze strony wójtów (burmistrzów i prezydentów miast) zatwierdzenia regulaminu strzelnicy oraz żądania przedstawienia bądź uzyskania decyzji o dopuszczeniu strzelnicy do użytkowania. Można domniemywać, że zazwyczaj trudności te nie wynikają ze złej woli organów wykonawczych gmin, a są spowodowane niejasnością i brakiem komplementarności obowiązujących przepisów.
Należy zwrócić uwagę, że w dniu 11 lipca 2003 r. na mocy art. 5 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o zmianie ustawy Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 80 poz. 718) weszła w życie zmiana art. 47 ustawy o broni i amunicji, zgodnie z którą przepis ten został w całości zmieniony. Przed zmianą przepis art. 47 w/w ustawy brzmiał: "Dopuszczenie strzelnicy do użytkowania oraz zatwierdzenie regulaminu strzelnicy następuje w drodze decyzji administracyjnej wydawanej przez właściwego wójta, burmistrza (prezydenta miasta).", natomiast po zmianie otrzymał brzmienie: "Zatwierdzenie regulaminu strzelnicy następuje w drodze decyzji administracyjnej wydawanej przez właściwego wójta, burmistrza (prezydenta miasta).". W konsekwencji, w obecnym stanie prawnym od ponad 13 lat nie jest już – jak rozumiem - wymagana decyzja o dopuszczeniu strzelnicy do użytkowania.
Jednak zmiana ta, za sprawą zaniechania legislacyjnego, nie znalazła odzwierciedlenia w Załączniku do rozporządzenia MSWiA z dnia 15 marca 2000 r. (Dz. U. nr 18, poz. 234 ze zm.) Wzorcowy Regulamin Bezpiecznego Funkcjonowania Strzelnic i wymóg umieszczenia na strzelnicy w widocznym miejscu decyzji o dopuszczeniu strzelnicy do użytkowania nadal figuruje w Rozdziale 1 pkt 3.2. Z uwagi na fakt, że przepis rozporządzenia jest sprzeczny z aktem prawnym wyższego rzędu jakim jest unormowanie ustawowe, należy wskazać, iż – w mojej ocenie - decyzja o dopuszczeniu strzelnicy do użytkowania nie musi (i nie może) być wywieszona na strzelnicy, ponieważ decyzji takich nie wydaje się.
Pragnę również zachęcić Pana Ministra do pochylenia się nad pozostałymi zapisami regulaminu wzorcowego strzelnic, które – jak się wydaje – są niejednokrotnie nieaktualne lub nieprzystające do realiów rzeczywistości. Tak jest w przypadku oznaczenia na planie strzelnicy i zainstalowania tamże telefonu lub innych urządzeń łączności (Rozdział 1 pkt 3.3 d regulaminu wzorcowego), który to wymóg w dobie powszechnego korzystania z telefonów komórkowych wydaje się archaiczny (chyba, że na terenie strzelnicy nie ma zasięgu). Podobnie można rozważyć zasadność umieszczania na strzelnicy wykazu sygnałów alarmowych (Rozdział 1 pkt 3.4) oraz obowiązku przestrzegania postaw strzeleckich (Rozdział 3 pkt 3).
W tym ostatnim przypadku wydaje się, że postawy takie nie są zdefiniowane. I słusznie. Trudno bowiem, ażeby ustawodawca narzucał restrykcyjnie postawy strzeleckie, kiedy w rzeczywistości korzystanie ze strzelnicy nie zawsze jest związane ze strzelaniem do tarczy, ale również ze strzelaniem dynamicznym, np. zza przeszkody do różnych celów. Po co zresztą definiować legalnie postawy, które są różne, zmienne i zależne od preferencji strzelca (przykładowo można wyróżnić w strzelectwie dynamicznym i bojowym postawy typu francuskiego, izraelskiego, "natowskiego" i inne).
Niezrozumiały wydaje się również zapis Rozdziału 1 pkt 4 regulaminu wzorcowego, zgodnie z którym: "za szkody powstałe podczas strzelania oraz spowodowanie wypadku odpowiada właściciel lub zarządca strzelnicy, prowadzący strzelanie lub trening strzelecki albo korzystający ze strzelnicy, na zasadach określonych w odrębnych przepisach". Nie wiadomo czy chodzi tutaj o odpowiedzialność solidarną (zapewne nie), czy o odpowiedzialność indywidualną na zasadzie ryzyka, czy winy (zapewne tak), oraz w jakich przypadkach odpowiedzialność ponosi właściciel/zarządca strzelnicy. Co się dzieje np. w sytuacji, kiedy osoba przebywająca na strzelnicy nie zastosowała się do poleceń zarządcy czy prowadzącego strzelanie, o jakich przepisach odrębnych tutaj mowa?
Z uwagi na powyższe uprzejmie proszę Pana Ministra o odpowiedzi na poniższe pytania:
- Czy trwają prace albo planowana jest zmiana rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 15 marca 2000 r. w sprawie wzorcowego regulaminu strzelnic (Dz. U. nr 18, poz. 234)?
- Czy zasadne jest usunięcie z regulaminu wzorcowego strzelnic stanowiącego załącznik do w/w rozporządzenia zapisu dotyczącego obowiązku wywieszenia na strzelnicy decyzji o dopuszczeniu strzelnicy do użytkowania, skoro wymóg jej uzyskania został wyeliminowany z art. 47 ustawy o broni i amunicji?
- Czy osoba organizująca strzelnicę musi spełnić dodatkowe warunki prawne, poza uzyskaniem zatwierdzenia regulaminu strzelnicy, w szczególności czy w obecnym stanie prawnym musi uzyskać decyzję dopuszczającą strzelnicę "otwartą" organizowaną na gruncie do użytkowania?
- Czy obecnie zasadne są wymogi wzorcowego regulaminu strzelnic dotyczące oznaczenia na planie strzelnicy i zainstalowania tamże telefonu lub innych urządzeń łączności, umieszczania na strzelnicy wykazu sygnałów alarmowych oraz obowiązku przestrzegania postaw strzeleckich?
- Czy precyzyjny i wystarczający jest zapis regulaminu wzorcowego strzelnic dotyczący odpowiedzialności za szkody? Jakiego rodzaju jest to odpowiedzialność?
W mojej ocenie ułatwienie i uproszczenie przywołanych wyżej regulacji prawnych powinno przyczynić się do rozwoju sportów strzeleckich w Polsce oraz może mieć znaczenie dla interesów RP w zakresie obronności.
Z poważaniem
Jarosław Stawiarski
poseł na Sejm RP