Drugi dzień 61. posiedzenia Sejmu

czwartek, 20 lutego 2014 23:11
Zdjęcie nr 1, fot. Krzysztof Białoskórski

Wprowadzenie elektronicznego protokołu w sprawach o wykroczenia, czyli zasady nagrywania rozpraw sądowych w tego typu sprawach, a także ułatwienia dla zakładających własne firmy to tylko niektóre z rozwiązań nad którymi pracowali dziś posłowie. Poza tym Sejm rozpatrzył projekt nowelizacji ustawy – Prawo wodne oraz Kodeksu Wyborczego. Izba pracowała też nad projektem uchwały w sprawie upamiętnienia pułkownika Ryszarda Kuklińskiego.

Przedmiotem prac posłów był rozpatrywany w pierwszym czytaniu rządowy projekt nowelizacji ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw. Projekt wprowadza do polskiego prawa postanowienia Ramowej Dyrektywy Wodnej. Wdraża także inne unijne przepisy dotyczące gospodarki wodnej - dyrektywy: powodziową, o wodach podziemnych, ściekową, OOŚ (w sprawie oceny oddziaływania na środowisko), ptasią i siedliskową. Chodzi o usunięcie naruszeń prawa Unii Europejskiej w tym obszarze. Proponowana nowelizacja m.in. wprowadza definicje zawarte w Ramowej Dyrektywie Wodnej - np. „dobrego potencjału ekologicznego”, „dobrego stanu chemicznego wód podziemnych”, „dobrego stanu ekologicznego”, „dobrego stanu ilościowego wód podziemnych”. Zgodnie z projektem ochrona wód ma umożliwić osiągnięcie celów środowiskowych dla jednolitych części wód powierzchniowych, jednolitych części wód podziemnych oraz obszarów chronionych określonych w Prawie wodnym, a także poprawę jakości wód oraz biologicznych stosunków w środowisku wodnym i na terenach podmokłych. Projektowane przepisy umożliwią też podejmowanie koniecznych działań w przypadku zagrożenia osiągnięcia celów środowiskowych w każdym czasie, a nie wyłącznie przy opracowywaniu projektu programu wodno-środowiskowego kraju. Uzasadnienie proponowanych zmian przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Środowiska Stanisław Gawłowski. Po debacie Izba skierowała projekt do dalszych prac w Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa.

Kolejnym punktem porządku 61. posiedzenia Sejmu było drugie czytanie rządowego projektu nowelizacji Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia. Projekt wprowadza tzw. protokół elektroniczny w przypadku sądowych spraw o wykroczenia. Odtąd ich przebieg będzie utrwalany w formie elektronicznego zapisu dźwięku albo dźwięku i obrazu. Proponowane zmiany mają skrócić czas postępowań sądowych i obniżyć ich koszty. Oprócz protokołu elektronicznego ma być sporządzany skrócony protokół pisemny zawierający m.in. oznaczenie sprawy, sądu, czas i miejsce, osoby uczestniczące oraz określenie jawności rozprawy i trybu postępowania. Propozycja wprowadzenia protokołu elektronicznego pociąga za sobą zmiany zasad uzasadniania wyroków. Pierwsze czytanie odbyło się 26 lipca 2013 r. na posiedzeniu Sejmu. Następnie projekt trafił do Komisji Nadzwyczajnej do spraw zmian w kodyfikacjach, która skierowała go do Podkomisji Stałej do spraw nowelizacji prawa karnego. 6 lutego 2014 r. komisja wniosła o przyjęcie projektu z poprawkami. W pierwotnym projekcie rząd proponował, by w przypadku nagrywanych rozpraw uzasadnienie mogło być przedstawiane wyłącznie ustnie, bezpośrednio po ogłoszeniu wyroku. Początkowo projekt przewidywał również, że obwiniony pozbawiony wolności, który nie był obecny podczas ogłoszenia wyroku i nie miał obrońcy, będzie mógł zapoznać się w więzieniu z wyrokiem i zapisem dźwiękowym uzasadnienia. Rozpatrująca projekt komisja zaproponowała, aby strona - w nieprzekraczalnym terminie 7 dni - mogła złożyć pisemny wniosek o sporządzenie i doręczenie jej spisanego uzasadnienia wyroku (tzw. przekładu), przedstawionego wcześniej w formie ustnej. Komisja postuluje także, aby w przypadku wyżej wymienionych osób obwinionych pozbawionych wolności 7-dniowy termin był liczony od daty doręczenia im wyroku. Sprawozdawcą komisji był poseł Jarosław Pięta. Izba przystąpi do trzeciego czytania w bloku głosowań.

Sejm pracował w pierwszym czytaniu nad rządowym projektem nowelizacji ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Głównym celem projektu jest przyspieszenie rozpoczynania działalności gospodarczej, przez skrócenie czasu oczekiwania na uzyskanie numerów REGON i NIP. Rząd przewiduje, że proponowana nowelizacja pozwoli przedsiębiorcom uruchomić firmę w 7 dni, co zajmuje teraz ok. 25 dni. Zmiany powinny także ułatwić tworzenie miejsc pracy. Projekt zakłada usprawnienie działania tzw. jednego okienka, które miało umożliwić szybsze zakładanie firmy. W myśl projektu, działalność będzie można rozpocząć już w momencie wpisu do KRS, gdyż jednocześnie będą nadawane REGON i NIP. Aby założyć firmę, trzeba będzie tylko złożyć do sądu rejestrowego wniosek o wpis do KRS bez konieczności składania formularzy z tymi samymi informacjami przeznaczonymi dla różnych urzędów (urzędu skarbowego, GUS i ZUS). Dane wpisane do KRS trafią elektronicznie do rejestru GUS i Centralnego Rejestru Podmiotów - Krajowej Ewidencji Podatników. Automatycznie nadane numery REGON i NIP zostaną przekazane do KRS. Zatem podstawowe dane dotyczące przedsiębiorcy będą wymieniane między urzędami szybko i bez jego udziału, a razem z odpisem postanowienia o wpisie do KRS otrzyma on zaświadczenie o nadaniu numerów REGON i NIP. Proponowana nowelizacja przewiduje, że przedsiębiorca będzie musiał zgłosić później do jednej instytucji - urzędu skarbowego - tylko tzw. dane uzupełniające. Chodzi o informacje nieobjęte wpisem do KRS, a potrzebne skarbówce, GUS i ZUS (np. numer konta bankowego). Jednak ten obowiązek zgłoszeniowy nie będzie wstrzymywał rozpoczęcia działalności. Rządowa propozycja wpłynęła do Sejmu 23 stycznia 2014 r. Projekt uzasadnił sekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości Michał Królikowski. Po dyskusji Izba skierowała projekt do dalszych prac w Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka.

W drugim czytaniu posłowie rozpatrzyli rządowy projekt nowelizacji Kodeksu karnego oraz niektórych innych ustaw. Projekt wdraża regulacje unijne chroniące dzieci przed przestępstwami na tle seksualnym. Celem proponowanych rozwiązań jest skuteczniejsza walka z producentami i odbiorcami pornografii dziecięcej oraz osobami korzystającymi z prostytucji dziecięcej. Projekt zmienia przepisy dotyczące karania m.in. za utrwalanie, sprowadzanie, przechowywanie lub posiadanie pornografii dziecięcej. Obecnie kara dotyczy pornografii z udziałem dzieci poniżej 15. roku życia, a proponowana nowelizacja podnosi granicę wieku do 18. roku życia. Projekt zakłada też karanie za kontakty seksualne z osobami poniżej 18. roku życia, jeżeli wiążą się one z przekazaniem korzyści majątkowej, osobistej lub nadużyciem zaufania. W takich sytuacjach dorosły będzie ponosił odpowiedzialność niezależnie od tego, z czyjej inicjatywy doszło do tych kontaktów. Projekt wydłuża także okres przedawnienia karalności przestępstw o charakterze seksualnym, których ofiarami są dzieci. Zgodnie z propozycją rządu czyny te nie będą przedawniały się wcześniej niż przed ukończeniem przez ofiarę 28. roku życia (tj. 10 lat od ukończenia 18 lat). Projekt zakłada także wprowadzenie przepisów, które mają zapewnić bezpieczeństwo dzieciom i młodzieży podczas różnych form zorganizowanego wypoczynku, np. obozów, kolonii. Kandydatem na wychowawcę lub kierownika wypoczynku dzieci i młodzieży nie będzie mogła być osoba karana w przeszłości za określone przestępstwa, np. przestępstwo przeciwko wolności seksualnej. W czasie prac w Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka oraz podkomisji nadzwyczajnej wydłużono okres przedawnienia karania przestępstw seksualnych nie mogło nastąpić do ukończenia przez ofiarę 30. roku życia. Ponadto posłowie zaproponowali, by przepis ten objął także małoletnie ofiary handlu ludźmi. Do propozycji rządu został ponadto dodany zakaz prowadzenia reklamy i promocji pornografii w stosunku do małoletnich poniżej 15 roku życia. Komisja zaproponowała także wydłużenie vacatio legis z proponowanych przez rząd 14 dni na 30 dni od dnia ogłoszenia. Sprawozdanie przedstawił poseł Witold Pahl.  Posłowie przystąpią do trzeciego czytania w bloku głosowań.

Drugie czytanie poselskiego projektu uchwały w sprawie upamiętnienia pułkownika Ryszarda Kuklińskiego było kolejnym punktem 61. posiedzenia Sejmu. Jak zaznaczono w projekcie, poświęcenie Ryszarda Kuklińskiego przysłużyło się obaleniu w Polsce komunizmu i utrzymaniu światowego pokoju, zagrożonego ofensywnymi planami militarnymi Związku Radzieckiego. W projekcie zwrócono także uwagę na odważną postawę przeciwstawienia się reżimowi komunistycznemu, jaką reprezentował pułkownik. Proponowany dokument podkreśla, że Ryszard Kukliński kierował się dobrem Polski oraz Polaków i był jednym z bohaterów walk o niepodległość kraju. Projektowana uchwała głosi ponadto, że Sejm oddaje cześć pułkownikowi, określając go mianem wielkiego patrioty dobrze zasłużonego Polsce. Wnioskodawcy projektu wskazują w uzasadnieniu, że Ryszard Kukliński podjął współpracę z amerykańskim wywiadem pod wpływem wydarzeń na Wybrzeżu w grudniu 1970 r. Jak przypominają, przez 10 lat pułkownik przekazał CIA ponad 40 tys. stron tajnych dokumentów dotyczących m.in. planów użycia broni nuklearnej przez ZSRR oraz wprowadzenia w Polsce stanu wojennego. W uzasadnieniu autorzy projektu przypominają także, iż za swoją bohaterską postawę Ryszard Kukliński poniósł wiele ofiar, m.in. został w 1984 r. skazany na karę śmierci przez sąd PRL, a postępowanie wobec pułkownika umorzono dopiero w 1997 r. Projekt wpłynął do Sejmu 16 stycznia 2014 r. jako inicjatywa uchwałodawcza grupy posłów KP Solidarna Polska. 21 stycznia 2014 r. projekt został skierowany do pierwszego czytania w Komisji Kultury i Środków Przekazu, która 5 lutego 2014 r. przyjęła go z poprawkami. Sprawozdawcą komisji był poseł Piotr Babinetz. Sejm podejmie decyzję w sprawie uchwały w bloku głosowań.

W drugim czytaniu posłowie zajęli się rządowym projektem dotyczącym wyrażenia ustawowej zgody na ratyfikację przez prezydenta poprawek do Rzymskiego Statutu Międzynarodowego Trybunału Karnego, sporządzonego w Rzymie dnia 17 lipca 1998 r., przyjętych podczas konferencji rewizyjnej w Kampali (rezolucje nr 5 i 6) w dniach 10 i 11 lipca 2010 r. Rezolucja nr 5 (tzw. „poprawka belgijska”) rozszerza definicję zbrodni wojennych popełnionych podczas konfliktów niemających charakteru międzynarodowego i zakazuje używania w konfliktach niemających charakteru międzynarodowego: trucizny lub zatrutej broni, a także duszących, trujących lub innych gazów oraz wszelkich podobnych cieczy, materiałów i urządzeń. Zakaz obejmuje też używanie pocisków, które z łatwością rozszerzają się lub spłaszczają w ciele człowieka, takich jak pociski z twardą łuską, która nie pokrywa w całości rdzenia lub jest ponacinana. Z kolei rezolucja nr 6 wprowadza do Statutu definicję zbrodni agresji. Jest nią akt agresji w sposób oczywisty naruszający zapisy Karty Narodów Zjednoczonych. Akt agresji oznacza użycie przez państwo sił zbrojnych przeciwko suwerenności, terytorialnej integralności lub politycznej niepodległości innego państwa lub w jakikolwiek inny sposób niezgodny z Kartą Narodów Zjednoczonych. Oprócz samego dokonania aktu agresji za zbrodnię agresji uznano także jego „planowanie, przygotowywanie, inicjowanie”.  Wśród czynów uznawanych za akt agresji rezolucja nr 6 wymienia m.in. bombardowanie, napaść lub atak sił zbrojnych, wysyłanie uzbrojonych band, grup, blokadę portów lub wybrzeży. Projekt wpłynął  do Sejmu wpłynął 17 grudnia 2013 r. Pierwsze czytanie odbyło się 5 lutego 2014 r. w Komisji Spraw Zagranicznych oraz Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka, które przyjęły projekt z poprawką korygującą datę konferencji rewizyjnej w Kampali. Sprawozdanie przedstawiła posłanka Elżbieta Achinger. Sejm przystąpi do trzeciego czytania w bloku głosowań.

Posłowie przeprowadzili też pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy – Kodeks wyborczy. Projekt obniża do 16 roku życia wiek osób, którym przysługuje czynne prawo wyborcze w wyborach do Parlamentu Europejskiego. Obecnie wiek ten wynosi 18 lat. Projekt zakłada, że w przypadku dwudniowego głosowania do PE, dla osób kończących 16 lat w drugim dniu głosowania sporządzany będzie dodatkowy spis. Projekt wpłynął do Sejmu 11 grudnia 2013 r. jako inicjatywa ustawodawcza KP Twój Ruch. 4 lutego 2014 r. został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. Projekt uzasadnił poseł Michał Kabaciński. W dyskusji zgłoszony został wniosek o odrzucenie projektu ustawy w pierwszym czytaniu, Izba zdecyduje o nim w głosowaniach.

Sejm zajął się także wnioskiem Prokuratora Rejonowego w Legnicy o uchylenie immunitetu poselskiego posłowi Ryszardowi Zbrzyznemu. Wniosek wpłynął do Marszałek Sejmu 8 maja 2013 r., a 23 maja 2013 r. został przez nią skierowany do Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich. Komisja proponuje przyjęcie wniosku. Sprawozdanie komisji przedstawił poseł Tomasz Głogowski. Posłowie zdecydują w tej sprawie w głosowaniach.

Izba przeprowadziła też drugie czytanie poselskiego projektu nowelizacji ustawy o izbach rolniczych. Projekt  przedłuża na 2014 r. okres obowiązywania dotacji z budżetu państwa przeznaczonych na składki dla organizacji rolniczych reprezentujących interesy zawodowe rolników indywidualnych w ponadnarodowych organizacjach wobec instytucji Unii Europejskiej. Dotychczasowe przepisy regulujące tą kwestię odnoszą się do lat 2008-2013. Projekt wpłynął do Sejmu 18 listopada 2013 r. Pierwsze czytanie odbyło się 19 lutego br. w Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Komisja wnosi o uchwalenie projektu ustawy wraz z poprawkami. Sprawozdanie komisji przedstawił poseł Henryk Kowalczyk. W dyskusji zostały zgłoszone poprawki, Sejm skierował projekt ponownie do komisji.