50. posiedzenie Sejmu

środa, 25 września 2013 09:00
Zdjęcie nr 7, fot. Krzysztof Białoskórski

Wprowadzenie programu „Mieszkanie dla młodych” oraz liberalizacja zasad prowadzenia zbiórek publicznych to niektóre z propozycji zmian w prawie, którymi zajmą się posłowie na 50. posiedzeniu Sejmu. Izba rozpatrzy także m.in. projekty dotyczące przeznaczania pieniędzy z mandatów z fotoradarów na inwestycje drogowe oraz współdziałania w samorządzie terytorialnym na rzecz rozwoju lokalnego i regionalnego. W porządku obrad jest również rozpatrzenie poprawek Senatu do kilku nowelizacji, w tym ustawy budżetowej na 2013 r. oraz ustawy o podatku akcyzowym. Planowane jest też podjęcie przez aklamację uchwały w sprawie ustanowienia 17 września Dniem Sybiraka.

Izba zapozna się także z Informacją Prezesa Rady Ministrów na temat aktualnej sytuacji finansowej systemu ubezpieczeń społecznych, efektywności działania otwartych funduszy emerytalnych, zabezpieczenia wypłaty bieżących świadczeń emerytalnych i rentowych oraz przewidywanej wysokości emerytury wypłacanej z I i II filara ubezpieczeniowego. Wniosek o przedstawienie informacji złożyli posłowie KP Ruch Palikota.

Sejm wysłucha ponadto informacji bieżącej w sprawie planowanej reformy publicznych służb zatrudnienia. O przedstawienie informacji wnioskował KP Platforma Obywatelska. W czasie posiedzenia posłowie będą również zadawać przedstawicielom rządu pytania na temat aktualnych kwestii, m.in. niepokojącej sytuacji w polskich konsulatach na Białorusi, a także możliwości utworzenia centralnego państwowego rejestru producentów i pośredników fałszujących żywność. Poselskie pytania w sprawach bieżących mają dotyczyć też np. negatywnych skutków likwidacji zajęć dodatkowych w przedszkolach, jak również procesu zwrotu podatku VAT czy zarzutów przekroczenia uprawnień oraz ustawiania przetargów przez żołnierzy i pracowników 22. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Malborku oraz działań ministra obrony narodowej w tej sprawie.

W drugim czytaniu Sejm rozpatrzy rządowy projekt ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez ludzi młodych. Projekt określa zasady nowego programu „Mieszkanie dla młodych” („MdM”) na lata 2014-2018, wprowadzanego po wygaszanym programie „Rodzina na swoim”. Z pomocy państwa będą mogły skorzystać małżeństwa, osoby samotnie wychowujące dzieci i osoby samotne do 35. roku życia. W przypadku małżeństw ograniczenie wiekowe będzie dotyczyć tylko jednego z małżonków. Kredyt będzie udzielany jedynie w złotówkach. Projekt zakłada m.in. dofinansowanie wkładu własnego dla kupujących mieszkanie na rynku pierwotnym. Cena mieszkania nie będzie mogła przekraczać kwoty otrzymanej po pomnożeniu metrażu mieszkania przez wskaźnik przeliczeniowy uwzględniający średni koszt wybudowania 1 m2 mieszkania, podawany przez wojewódzki odział GUS, a także inflację. Dofinansowanie wkładu własnego dla singli i rodzin bezdzietnych ma wynosić 10 proc. powyższej kwoty, a dla osób wychowujących przynajmniej jedno dziecko - 15 proc. Dopłatą ma być objęte maksymalnie 50 m2, natomiast samo mieszkanie nie będzie mogło być większe niż 75 m2. Dodatkowe wsparcie - w postaci spłaty części kredytu - przewidziano dla osób, u których w ciągu 5 lat od nabycia mieszkania pojawi się trzecie lub kolejne dziecko. To wsparcie może być udzielone tylko raz. Spłata części kredytu wyniesie 5 proc. kwoty określonej zgodnie z zasadami obowiązującymi dla dofinansowania wkładu własnego. Projekt wpłynął do laski marszałkowskiej 27 maja 2013 r. Pierwsze czytanie odbyło się 19 czerwca br. na posiedzeniu Sejmu. Następnie projekt trafił do Komisji Finansów Publicznych oraz Komisji Infrastruktury, które 12 września 2013 r. przyjęły go z poprawkami. Komisje zaproponowały m.in. objęcie systemem dopłat także budowy i kupna na rynku pierwotnym domu jednorodzinnego o powierzchni do 100 m2. Podwyższono także o 10 proc. limit ceny mieszkania, które będzie mogło być objęte programem. Metraż mieszkania będzie mnożony nie tylko przez wskaźnik przeliczeniowy, ale też przez współczynnik 1,1, co oznacza, że programem będzie mogło być objętych więcej mieszkań. Ponadto komisje zdecydowały, że nabywcy wychowujący przynajmniej trójkę dzieci będą mieli prawo do zakupu w ramach programu mieszkania lub domu o większej powierzchni – odpowiednio do 85 m2 i do 110 m2. Komisje przyznały też prawo ubiegania się o zwrot podatku VAT na materiały budowlane w przypadku budowy domu systemem gospodarczym. Sprawozdanie komisji przedstawi posłanka Bożenna Bukiewicz.

Posłowie będą pracować w drugim czytaniu nad projektem nowelizacji ustawy o drogach publicznych oraz ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym (druk 1713), który powstał w Komisji Infrastruktury w wyniku wspólnego rozpatrzenia czterech poselskich projektów ustaw dotyczących zmian m.in. w Prawie o ruchu drogowym oraz ustawie o drogach publicznych (druki: 1147, 1182, 1271 i 1275). Zgodnie z przygotowaną przez komisję propozycją środki uzyskane z grzywien nałożonych przez Inspekcję Transportu Drogowego za wykroczenia zarejestrowane przez fotoradary będą trafiały na rachunek Krajowego Funduszu Drogowego. Pieniądze te będą przeznaczane na finansowanie inwestycji związanych z poprawą bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach krajowych oraz na budowę lub przebudowę dróg krajowych. Rozwiązania te zostały uwzględnione także w ustawie o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym. W konsekwencji przyjętego rozwiązania komisja poszerzyła katalog środków stanowiących zasób finansowy Krajowego Funduszu Drogowego o wpływy z tych grzywien. Proponowana data wejścia w życie ustawy to 1 stycznia 2014 r. Projekty wpłynęły do Sejmu: druk 1147 - 17 stycznia 2013 r. z inicjatywy KP SP, druk 1182 - 25 stycznia 2013 r. z inicjatywy KP PiS, druk 1271 - 14 lutego 2013 r. z inicjatywy KP SLD, natomiast druk 1275 - 15 marca 2013 r. z inicjatywy KP PO. 9 maja 2013 r. na posiedzeniu Sejmu odbyło się wspólne pierwsze czytanie projektów, a następnie skierowano je do Komisji Infrastruktury, która 11 września br. przyjęła sprawozdanie. Sprawozdawcą komisji będzie poseł Stanisław Żmijan.

W porządku obrad jest również drugie czytanie senackiego projektu nowelizacji ustawy o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego oraz ustawy – Karta Nauczyciela. Projekt wykonuje wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 16 listopada 2012 r. Trybunał stwierdził niezgodność z konstytucją zapisu ustawy z 20 czerwca 1992 r. wyłączającego nauczycieli zatrudnionych w przedszkolach z kręgu nauczycieli uprawnionych do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego. Nowelizacja przyznaje to uprawnienie tej grupie zawodowej. Prawo do ulgowych przejazdów posiadali dotychczas nauczyciele szkolni i akademiccy. Projekt obniża także ulgę na przejazdy środkami publicznego transportu zbiorowego z 37 proc. do 33 proc. Projekt wpłynął do Sejmu 25 lutego 2013 r. Pierwsze czytanie odbyło się 20 czerwca 2013 r. w Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. 12 września 2013 r. komisje przyjęły projekt z poprawką porządkującą. Sprawozdanie komisji przedstawi posłanka Ewa Wolak.

Izba zajmie się także w drugim czytaniu poselskim projektem nowelizacji ustawy o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej. Celem projektu jest zwiększenie wykorzystania środków UE w ramach działania 4.3 Kredyt technologiczny Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 (PO IG). Chodzi też o poprawę sytuacji finansowej przedsiębiorców korzystających z tego instrumentu wsparcia inwestycji technologicznych, udzielanego przez banki komercyjne i spłacanego w części przez Bank Gospodarstwa Krajowego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i budżetu państwa. To wsparcie w postaci spłaty części kredytu jest nazywane premią technologiczną. Nowe przepisy mają także przyspieszyć wypłaty środków beneficjentom poprzez ujednolicenie ich z procedurami udzielania dotacji w ramach innych działań PO IG. Aktualnie premia technologiczna jest wypłacana jednorazowo dopiero po zrealizowaniu inwestycji. Natomiast projekt umożliwia przedsiębiorcom składanie wniosków o częściową wypłatę dofinansowania już po zrealizowaniu co najmniej 25 proc. planowanej inwestycji. Ponadto nowelizacja wydłuża termin, w którym banki współpracujące z BGK będą mogły udzielić kredytu technologicznego na finansowanie projektów znajdujących się na rezerwowej liście wniosków. W pierwotnym projekcie był to 29 listopada 2013 r., a na etapie komisyjnym przyjęto datę 31 maja 2014 r. Obecne przepisy umożliwiają zawieranie umów do 31 października 2013 r. Projekt eliminuje również ograniczenie terminu przyznawania promes premii technologicznej przez BGK dla wniosków, które uzyskają wsparcie w wyniku pozytywnie zakończonej procedury odwoławczej. Dotychczas ustawa przewidywała przyznawanie promes do 15 września 2013 r. Projekt wprowadza też termin na zawarcie przez BGK umów o wypłatę premii technologicznej. Pierwotnie proponowano 31 grudnia 2013 r., natomiast podczas prac w komisji ustalono, że będzie to 30 czerwca 2014 r. Projekt wpłynął do Sejmu 2 sierpnia 2013 r. z inicjatywy grupy posłów KP PO. Pierwsze czytanie przeprowadzono 28 sierpnia 2013 r. w Komisji Finansów Publicznych oraz Komisji Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii. 12 września 2013 r. komisje przyjęły projekt z poprawkami. Sprawozdawcą komisji będzie poseł Jan Kaźmierczak.

Drugie czytanie rządowego projektu nowelizacji ustawy o wydawaniu Monitora Sądowego i Gospodarczego to kolejny punkt porządku 50. posiedzenia Sejmu. Celem projektu jest dostosowanie przepisów ustawy do wymogów konstytucyjnych i aktualnego stanu prawnego. Od 1 lipca 2012 r., wszystkie numery monitora dostępne są w formie elektronicznej na stronie internetowej ministerstwa sprawiedliwości. W związku z tym projekt zakłada likwidację obowiązku przechowywania przez przedsiębiorców egzemplarzy Monitora Sądowego i Gospodarczego, w których publikowane są ogłoszenia i obwieszczenia ich dotyczące. Zgodnie z nowelizacją w Monitorze ogłaszane będą wszystkie wpisy do Krajowego Rejestru Sądowego, chyba że ustawa stanowi inaczej. Obecnie obowiązek ogłaszania dotyczy wpisów do rejestru handlowego, a nie KRS. Projekt wpłynął do Sejmu 31 maja 2013 r. Pierwsze czytanie odbyło się 23 lipca 2013 r. w Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka. 12 września 2013 r. komisja przyjęła projekt z poprawkami, doprecyzowując m.in. częstotliwość i sposób wydawania monitora oraz formy jego rozpowszechniania. Monitor ma być wydawany nie rzadziej niż raz w miesiącu w postaci elektronicznej i udostępniany nieodpłatnie na stronie internetowej ministerstwa sprawiedliwości bądź odpłatnie za pomocą innych nośników. Komisja zaproponowała też, aby obwieszczenia i ogłoszenia w Monitorze podlegały opłacie, z wyjątkiem ogłoszeń o wpisie do rejestru przedsiębiorców KRS dokonywanych przez sąd rejonowy. Sprawozdanie komisji przedstawi posłanka Ligia Krajewska.

Ponadto posłowie rozpatrzą w drugim czytaniu komisyjny projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy – Kodeks wykroczeń. Projekt zmienia zasady korzystania z karty parkingowej, przysługującej osobom niepełnosprawnym o obniżonej sprawności ruchowej oraz placówkom zajmującym się opieką, rehabilitacją lub edukacją tych osób. Celem projektu jest wyeliminowanie przypadków nieuprawnionego posługiwania się kartą parkingową. Będzie ona wydawana na okres ważności orzeczenia o niepełnosprawności, jednak nie dłużej niż na 5 lat. Placówki zajmujące się osobami niepełnosprawnymi kartę otrzymają na 5 lat. Ponadto projekt doprecyzowuje sposób umieszczania karty parkingowej w pojeździe. Dotychczasowy przepis określa, że ma być ona położona za przednią szybą w sposób umożliwiający jej odczytanie. Projekt wskazuje, że widoczne mają być wszystkie techniczne zabezpieczenia karty, jej numer i data ważności, a w przypadku kart wydanych placówce także numer rejestracyjny pojazdu. Nowelizacja przewiduje także utworzenie centralnej ewidencji posiadaczy kart parkingowych w ramach Centralnej Ewidencji Pojazdów i Centralnej Ewidencji Kierowców. Projekt zakłada również, że posługiwanie się kartą parkingową osoby niepełnosprawnej bez związku z jej przewozem albo kartą zmarłej osoby niepełnosprawnej będzie karane grzywną od 20 zł do 5 tys. zł. Projekt wpłynął do Sejmu 8 sierpnia 2012 r. jako inicjatywa ustawodawcza Komisji Polityki Społecznej i Rodziny. Pierwsze czytanie odbyło się 15 listopada 2012 r. na posiedzeniu Sejmu. Następnie projekt trafił do Komisji Infrastruktury oraz Komisji Polityki Społecznej i Rodziny, które 28 sierpnia 2013 r. przyjęły projekt z poprawkami. Podczas prac w komisji wprowadzono m.in. poprawkę zawężającą krąg uprawnionych do otrzymania kart parkingowych do osób o znacznym albo umiarkowanym stopniu niepełnosprawności mających znacznie ograniczone możliwości samodzielnego poruszania się. Karta będzie mogła być także wydana osobie niepełnosprawnej z takim ograniczeniem, która nie ukończyła 16 lat. Komisja skróciła też okres, na jaki karta parkingowa będzie przyznawana placówkom zajmującym się opieką, rehabilitacją lub edukacją osób niepełnosprawnych z 5 do 3 lat. Na etapie komisyjnym obniżono także z 5 tys. zł do 2 tys. zł górną granicę grzywny za nieuprawnione posługiwanie się kartą. Sprawozdanie komisji przedstawi poseł Sławomir Piechota.

Sejm będzie także pracować w pierwszym czytaniu nad rządowym projektem nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku tonażowym. Celem projektu jest zapewnienie większej sprawiedliwości podatkowej w prowadzeniu działalności gospodarczej oraz uszczelnienie systemu podatkowego. Projekt włącza spółki komandytowe (SK) i komandytowo-akcyjne (SKA) w zakres przepisów ustawy o CIT. Do tej pory dochody tych spółek (nieposiadających osobowości prawnej) nie podlegały opodatkowaniu na poziomie spółki. Opodatkowany był jedynie dochód wspólników ww. spółek. Zmiana w systemie opodatkowania oznacza, że spółki te będą – podobnie jak to ma miejsce w innych krajach – płatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Nowe przepisy przewidują także przyznanie podmiotowości prawno-podatkowej spółce komandytowej, co oznacza, że sytuacja jej wspólników zostanie zrównana z sytuacją wspólników SKA. Opodatkowanie komandytariusza będzie tożsame z akcjonariuszem, a komplementariusza spółki komandytowej będzie podlegać regułom dotyczącym komplementariuszy w SKA. Takie rozwiązania wpłyną na większą spójność systemu podatkowego i będą realizacją zasady równości wobec prawa podmiotów znajdujących się w porównywalnej sytuacji. Projekt wpłynął do laski marszałkowskiej 17 września 2013 r., a 18 września br. został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. Do reprezentowania rządu w pracach parlamentarnych został upoważniony minister finansów.

Posłowie rozpatrzą w pierwszym czytaniu prezydencki projekt ustawy o współdziałaniu w samorządzie terytorialnym na rzecz rozwoju lokalnego i regionalnego oraz o zmianie niektórych ustaw. Głównym celem projektu jest zwiększenie wpływu mieszkańców na działanie samorządu, ułatwienie współdziałania jednostek samorządu terytorialnego (JST) na rzecz rozwoju lokalnego i regionalnego oraz wzmocnienie konstytucyjnie zagwarantowanej samodzielności JST. W projekcie rozszerzono przepisy dotyczące konsultacji społecznych. Nie będą one musiały dotyczyć całego obszaru gminy, a udział w nich będą mogli brać nie tylko mieszkańcy, ale również pozostałe osoby lub inne podmioty. Wprowadzona ma zostać również szczególna forma konsultacji w postaci wysłuchania publicznego, które ma być obowiązkowe m.in. w przypadku projektu uchwały budżetowej oraz projektu statutu danej jednostki. Kolejną zmianą jest zapewnienie mieszkańcom prawa do obywatelskiej inicjatywy uchwałodawczej. Projekt wprowadza także możliwość przeprowadzenia referendum merytorycznego. Takie referendum ma być ważne bez względu na liczbę osób w nim uczestniczących – obecnie wymaga to udziału 30 proc. uprawnionych do głosowania. Wyjątek będzie stanowiło referendum w sprawie odwołania organu JST - dla ważności takiego referendum konieczna będzie frekwencja nie mniejsza niż w czasie wyborów tego organu. Aktualnie próg ważności to 3/5 osób głosujących w wyborach. W projekcie proponuje się również wzmocnienie konstytucyjnie zagwarantowanej samodzielności decyzyjnej samorządu poprzez przyznanie gminom prawa do realizacji wszelkich zadań o charakterze lokalnym, niezastrzeżonych dla innych instytucji. Projekt wpłynął do laski marszałkowskiej 30 sierpnia 2013 r. 10 września 2013 r. został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. Do reprezentowania prezydenta w pracach parlamentarnych upoważniono sekretarza stanu w KPRP Olgierda Dziekońskiego.

Izba zajmie się w pierwszym czytaniu obywatelskim projektem nowelizacji ustawy o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży. Celem nowelizacji jest uchylenie przepisów zezwalających na przerwanie ciąży w przypadku, gdy badania prenatalne lub inne przesłanki medyczne wskazują na duże prawdopodobieństwo ciężkiego i nieodwracalnego upośledzenia płodu albo nieuleczalnej choroby zagrażającej jego życiu. Zdaniem wnioskodawców proponowana zamiana ma sprawić, że konstytucyjne prawo do ochrony życia nie będzie różnicowane ze względu na stan zdrowia płodu. Wnioskodawcy uważają, że obecnie wśród dóbr chronionych prawem życie i godność zdrowego płodu są uznawane za więcej warte niż chorego. Uchylenie dopuszczalności tzw. aborcji eugenicznej wnioskodawcy uzasadniają zapisami Konstytucji, która nakłada na państwo obowiązek objęcia chorych dzieci pomocą lekarską, psychologiczną i materialną, zmierzającą do zapewnienia im możliwości rozwoju i integracji społecznej. Projekt, przedstawiony przez Komitet Inicjatywy Ustawodawczej „Stop aborcji”, wpłynął do Sejmu 21 marca 2013 r., a 27 sierpnia 2013 r. został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. Projekt uzasadni przedstawicielka Komitetu Inicjatywy Ustawodawczej Kaja Urszula Godek.

Kolejnym punktem porządku obrad będzie pierwsze czytanie rządowego projektu nowelizacji ustawy – Kodeks karny, który znosi kary za publiczne znieważanie lub poniżanie organów RP o charakterze zbiorowym - m.in. Sejmu, Senatu, rządu, Trybunału Konstytucyjnego. Obecnie za znieważenie konstytucyjnych organów państwa grozi kara grzywny, ograniczenia wolności lub więzienia do 2 lat. Ponadto zgodnie z nowelizacją ochrona prawna organów jednoosobowych ma zostać zrównana z tą przysługującą funkcjonariuszom publicznym (za publiczne ich znieważenie będzie grozić grzywna, kara ograniczenia wolności lub 1 rok więzienia). Rząd uzasadnia projekt powszechnym uznaniem prawa do krytyki organów demokratycznego państwa i pełnego wyrażania poglądów na temat ich funkcjonowania. Także orzecznictwo Europejskiego Trybunału Praw Człowieka wymaga, aby granice dopuszczalnej krytyki dotyczące polityków były szersze niż w przypadku osób prywatnych. Zdaniem rządu interes państwa wymaga prowadzenia nieskrępowanej, otwartej debaty publicznej. Projekt wpłynął do Sejmu 30 sierpnia 2013 r., a 10 września 2013 r. został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. Do reprezentowania stanowiska rządu w pracach nad projektem został upoważniony minister sprawiedliwości.

Rozpatrzenie w pierwszym czytaniu rządowej propozycji nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów oraz Kodeksu postępowania cywilnego to kolejny punkt 50. posiedzenia Sejmu. Proponowane przepisy mają wzmocnić polski system ochrony konkurencji i konsumentów. Projekt ma m.in. odformalizować i przyspieszyć stosowane procedury. Zdaniem rządu obecne przepisy nie są wystarczająco skuteczne w zwalczaniu karteli. Projekt wprowadza m.in. zróżnicowanie procedur dotyczących wydawania przez UOKiK zgód na koncentrację przedsiębiorstw, w zależności od stopnia skomplikowania tego procesu. Ponadto projekt doprecyzowuje i porządkuje przepisy dotyczące kontroli i przeszukania. W projekcie znalazła się także propozycja wprowadzenia do ustawy procedury dobrowolnego poddania się karze. Projekt określa też wysokość kar pieniężnych za naruszenie porozumień antykonkurencyjnych dla osób fizycznych, pełniących w firmach funkcje kierownicze lub zasiadających w ich organach zarządzających na poziomie 2 000 000 zł. Projekt przewiduje ponadto przyznanie prezesowi UOKiK uprawnienia do publicznego ostrzegania o przypadkach naruszania zbiorowych interesów konsumentów, mogących ich narazić na poważne straty finansowe. Projekt wpłynął do Sejmu 30 sierpnia 2013 r., a 10 września br. został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. Stanowisko rządu w pracach nad projektem reprezentuje premier.

Przedmiotem prac Sejmu będzie także rozpatrywany w drugim czytaniu poselski projekt nowelizacji ustawy o systemie oświaty, który wprowadza zakaz łączenia stanowiska kuratora i wicekuratora oświaty z mandatem radnego. Zdaniem wnioskodawców przyczyni się to do wzrostu zaufania społecznego oraz wyjdzie naprzeciw oczekiwaniom obowiązywania w państwie spójnego systemu prawnego. Zgodnie z projektem osoby, które w dniu wejścia w życie proponowanej ustawy będą jednocześnie kuratorem albo wicekuratorem oraz radnym będą mogły wykonywać te obowiązki do dnia wygaśnięcia mandatu radnego lub odwołania ze stanowiska kuratora lub wicekuratora oświaty. Projekt wpłynął do Sejmu 13 lutego 2013 r. jako inicjatywa ustawodawcza grupy posłów KP Solidarna Polska. Pierwsze czytanie odbyło się 13 czerwca 2013 r. w Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. 12 września 2013 r. komisje przyjęły projekt z poprawkami o charakterze redakcyjnym. Sprawozdanie komisji przedstawi posłanka Domicela Kopaczewska.

Izba rozpatrzy w drugim czytaniu poselski projekt nowelizacji ustawy o dostępie do informacji publicznej. Celem projektu jest usprawnienie mechanizmów gromadzenia, udostępniania i prezentacji informacji publicznych przy jednoczesnym ułatwieniu obywatelom szybszego odnalezienia interesujących ich danych. Projekt określa sposób uruchomienia i prowadzenia centralnego repozytorium informacji publicznej (CRIP), tj. nowego trybu dostępu do informacji publicznej i jej ponownego wykorzystywania. Repozytorium zostało wprowadzone nowelizacją z 16 września 2011 r., która weszła w życie 29 grudnia 2011 r. Projekt przewiduje m.in., że przepisy innych ustaw szczególnych, które określają odmienne od ustawy o dostępie do informacji publicznej zasady i tryb dostępu do informacji publicznych nie mogą ograniczać obowiązków przekazywania informacji do CRIP. Rozpatrująca projekt komisja wyłączyła centralną bazę danych ksiąg wieczystych, Krajowy Rejestr Karny, Krajowy Rejestr Sądowy oraz rejestr zastawów z obowiązku przekazywania informacji do CRIP. Nowelizacja wprowadza także nowe bezpłatne narzędzie teleinformatyczne - Scentralizowany System Dostępu do Informacji Publicznej. Dzięki niemu poszczególne kategorie instytucji prowadzących tzw. strony podmiotowe BIP zaoszczędzą pieniądze, gdyż strony te będą prowadzone według jednakowego szablonu. Z kolei obywatele będą mogli łatwiej odnaleźć interesujące ich informacje, ponieważ wygląd stron będzie ujednolicony. Skorzystanie z nowego systemu do prowadzenia strony podmiotowej BIP będzie rekomendowane, ale dobrowolne. Projekt wpłynął do Sejmu 8 marca 2013 r. z inicjatywy grupy posłów KP Platforma Obywatelska. Pierwsze czytanie przeprowadzono 22 maja 2013 r. w Komisji Administracji i Cyfryzacji. 24 lipca 2013 r. komisja przyjęła projekt z poprawkami. Sprawozdawcą komisji będzie poseł Waldemar Sługocki.

Posłowie będą pracować w drugim czytaniu nad rządowym projektem ustawy o ratyfikacji Protokołu między Rządem RP a Rządem Republiki Indii o zmianie Umowy między Rządem PRL a Rządem Republiki Indii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, sporządzonej w Warszawie 21 czerwca 1989 roku, podpisanego w Warszawie 29 stycznia 2013 r. Polska dąży do usunięcia zapisów dotyczących „odliczeń podatków fikcyjnych” (tzw. tax sparing) z zawartych przez nasz kraj umów. Indie to kolejny kraj, z którym Polska podpisuje porozumienie o zniesieniu klauzuli tax sparing. Protokół aktualizuje listę podatków objętych umową – z podatków polskich usunięty zostaje m.in. podatek rolny i wyrównawczy, strona indyjska usuwa podatek od spółek. Umowa będzie dotyczyć w Polsce podatku dochodowego od osób fizycznych oraz prawnych a w Indiach podatku dochodowego oraz edukacyjnego. W Protokole wprowadzono też zastosowanie metody zaliczenia proporcjonalnego dla wszystkich kategorii dochodów. Projekt ustawy wyrażającej zgodę na ratyfikację przez prezydenta protokołu wpłynął do Sejmu 5 lipca 2013 r. Pierwsze czytanie odbyło się 29 sierpnia br. w Komisji Finansów Publicznych oraz Komisji Spraw Zagranicznych, które przyjęły projekt bez poprawek. Sprawozdanie komisji przedstawi poseł Killion Munyama.

W drugim czytaniu Sejm rozpatrzy także rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Umowy pomiędzy Państwami Stronami Konwencji o utworzeniu Europejskiej Agencji Kosmicznej a Europejską Agencją Kosmiczną w sprawie ochrony i wymiany informacji niejawnych, podpisanej w Paryżu 19 sierpnia 2002 r. Polska przystąpiła do Europejskiej Agencji Kosmicznej 19 listopada 2012 r. i jest jej 20. państwem członkowskim. Zdaniem rządu działalność kosmiczna ma strategiczny charakter, z czego wynika potrzeba właściwej ochrony wytwarzanych przy tej okazji informacji niejawnych. Przystąpienie Polski do umowy umożliwi naszemu krajowi dostęp do wszystkich informacji niejawnych wytwarzanych przez agencję lub przekazywanych przez kraje członkowskie na potrzeby jej działalności. Umowa zobowiązuje Polskę m.in. do zachowania klauzuli tajności i odpowiedniego zabezpieczania informacji niejawnych, które są wytwarzane i przekazywane agencji. Projekt ustawy upoważniającej prezydenta do ratyfikacji umowy wpłynął do Sejmu 19 sierpnia 2013 r. Pierwsze czytanie zostało przeprowadzone 11 września 2013 r. w Komisji Gospodarki oraz Komisji Spraw Zagranicznych. Komisje przyjęły projekt bez poprawek. Sprawozdawcą komisji będzie poseł Tomasz Piotr Nowak.

W porządku obrad jest również drugie czytanie rządowego projektu ustawy o ratyfikacji Umowy o handlu między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a Kolumbią i Peru, z drugiej strony, sporządzonej w Brukseli 26 czerwca 2012 r. Umowa wzmacnia strategiczne partnerstwo między wspólnotą a państwami Ameryki Łacińskiej i Karaibów. Zasadniczym celem zawarcia umowy jest ustanowienie stabilnych ram prawnych dla rozwoju relacji handlowo-inwestycyjnych. Na mocy dokumentu liberalizacją zostanie objęte 99 proc. eksportu Unii Europejskiej do Peru i Kolumbii. Na podstawie umowy eksporterzy produktów przemysłowych i rybołówstwa z UE do tych krajów zostaną całkowicie zwolnieni z płacenia ceł po 10 latach. Unijni eksporterzy uzyskają też m.in. nieograniczony barierami taryfowymi dostęp do rynków Peru i Kolumbii m.in. w sektorach: motoryzacyjnym, chemikaliów i farmaceutyków, elektroniki, tekstyliów, odzieży i obuwia. Cła na produkty przemysłowe i rybołówstwa pochodzące z Kolumbii i Peru UE zniesie z chwilą wejścia umowy w życie. Projekt ustawy wyrażający zgodę na ratyfikację umowy przez prezydenta wpłynął do Sejmu 21 sierpnia 2013 r. 11 września 2013 r. zostało przeprowadzono pierwsze czytanie w Komisji Gospodarki oraz Komisji Spraw Zagranicznych, które przyjęły projekt bez poprawek. Sprawozdanie komisji przedstawi poseł Krzysztof Gadowski.

W pierwszym czytaniu Sejm zajmie się rządowym projektem ustawy o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych. Celem projektu jest liberalizacja zasad przeprowadzania zbiórek publicznych, ułatwienie organizowania akcji charytatywnych i zapewnienie obywatelom łatwego dostępu do informacji o takich przedsięwzięciach i ich efektach. Zgodnie z projektem, zbiórką publiczną będzie zbieranie ofiar w gotówce lub naturze, w miejscu publicznym, na cel zgodny z prawem i pozostający w sferze zadań publicznych, a także na cele religijne. Uprawnionymi do prowadzenia zbiórek publicznych będą organizacje zajmujące się działalnością charytatywną i społeczną oraz komitety społeczne powołane do przeprowadzenia zbiórki. Projekt zakłada, że zbiórka publiczna nie będzie wymagała pozwolenia. Zostanie ono zastąpione zgłoszeniem publikowanym na ogólnopolskim elektronicznym portalu internetowym, którego administratorem będzie minister administracji i cyfryzacji. Podmiot prowadzący zbiórkę publiczną będzie musiał przygotować dwa rodzaje sprawozdań, a następnie przekazać je do MAiC do zamieszczenia na tym portalu. Sprawozdanie z przeprowadzonej zbiórki z podaniem wysokości i rodzaju zebranych środków lub darów ma być doręczone w ciągu 30 dni od zakończenia zbiórki. Natomiast sprawozdanie ze sposobu rozdysponowania zebranych środków i darów ma być dostarczone w ciągu 3 miesięcy od zakończenia roku obrotowego w przypadku organizacji lub w ciągu roku od zakończenia zbiórki w przypadku komitetów społecznych. Zarówno zgłoszenia, jak i sprawozdania będą dostępne na portalu przez co najmniej 3 lata od daty ich zamieszczenia. Zbiórki publicznej nie będzie mogła prowadzić osoba fizyczna, jednak co najmniej 3 takie osoby będą mogły założyć komitet społeczny. Projekt przewiduje też, że zbiórką publiczną nie będzie zbieranie ofiar polegające na publikowaniu w mediach i internecie np. apeli o przekazywanie wpłat na konto bankowe lub przesyłanie tzw. charytatywnych sms-ów na określony numer. W takich przypadkach nie będzie obowiązku zgłoszeniowego i sprawozdawczego. Projekt wpłynął do Sejmu 16 września 2013 r., a 18 września 2013 r. został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. W pracach nad projektem rząd reprezentuje minister administracji i cyfryzacji.

Izba będzie pracować w pierwszym czytaniu nad senackim projektem ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn oraz ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Projekt wykonuje orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego z 5 lipca 2011 r. Trybunał uznał za niekonstytucyjny uchwalony 16 listopada 2006 r. przepis zmieniający ustawę o podatku od spadków i darowizn oraz ustawę o podatku od czynności cywilnoprawnych. Przepis ten pozbawił prawa do ulgi podatkowej osoby zaliczane do III grupy podatkowej, które do 31 grudnia 2006 r. sprawowały opiekę nad spadkodawcą na podstawie umowy zawartej przed organem gminy, a po tym dniu odziedziczyły po takiej osobie dom lub mieszkanie. Projekt zakłada przywrócenie tego uprawnienia. Autorzy proponują, by podatnicy, którzy mają prawo do ulgi, mogli do 31 grudnia 2013 r. zgłosić chęć skorzystania z nowych rozwiązań i wnioskować o ponowne naliczenie wysokości podatku. Projekt wpłynął do Sejmu 7 czerwca 2013 r., natomiast 27 sierpnia 2013 r. został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. W pracach nad projektem Senat reprezentuje senator Tadeusz Kopeć.

Rozpatrzenie stanowiska Senatu do nowelizacji ustawy budżetowej na 2013 r. to kolejny punkt 50. posiedzenia Sejmu. W myśl nowelizacji dochody budżetu państwa wyniosą 275 mld 729 mln 440 tys. zł, natomiast wydatki 327 mld 294 mln 440 tys. zł. Zgodnie ze znowelizowaną ustawą deficyt nie przekroczy 51 mld 565 mln zł i został zwiększony o 15 mld 994 mln 500 tys. zł, czyli ok. 1 proc. PKB. Ponadto nowelizacja przewiduje oszczędności na poziomie 7 mld 656 mln 360 tys. zł, tj. ok. 0,5 proc. PKB. Cięcia w wydatkach nie dotkną bezpośrednio obywateli, a jednocześnie przyniosą realne oszczędności dla budżetu państwa. Dokonano też korekty prognozowanej inflacji. W budżecie była ona szacowana na 2,7 proc. W nowelizacji jest to 1,6 proc. Nadwyżka budżetu środków europejskich nie uległa zmianie. Ujemne saldo przychodów z prywatyzacji i ich rozdysponowania wyniesie 9 mld 432 mln 300 tys. zł wobec planowanego w pierwotnie uchwalonej ustawie w wysokości 10 mld 89 mln 800 tys. zł. Sejm przyjął nowelizację 13 września 2013 r., a Senat 20 września 2013 r. zaproponował do niej dwie poprawki. Dotyczą one dostosowania pod względem legislacyjnym uchwalonego przez Sejm zwiększenia limitu pożyczek dla jednostek samorządu terytorialnego o 220 mln zł, co ma umożliwić województwu mazowieckiemu wywiązanie się z obowiązku wpłaty tzw. janosikowego. W myśl poprawek Senatu wyższy limit pożyczek został uwzględniony w przychodach i rozchodach budżetu państwa. Zgodnie z proponowaną zmianą łączna kwota planowanych przychodów budżetu państwa wyniesie 349 mld 377 mln 337 tys. zł, a planowane saldo przychodów i rozchodów - 45 mld 410 mln 452 tys. zł.

Posłowie rozpatrzą również poprawki Senatu do uchwalonej 13 września 2013 r. nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym. Ustawa implementuje dyrektywę Rady 2003/96/WE w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej. Od 1 listopada 2013 r. akcyza ma objąć wyroby gazowe takie jak gaz ziemny i inne węglowodory. Nowelizacja jest związana z upływem 31 października 2013 r. zwolnienia od akcyzy gazu ziemnego przeznaczonego dla celów opałowych. Po tej dacie Polskę obejmą regulacje unijne, przewidujące zwolnienie tych wyrobów z akcyzy w konkretnych sytuacjach. Nowelizacja wprowadza szczegółowe regulacje dotyczące zwolnień z opodatkowania akcyzą wyrobów gazowych. Z akcyzy zwolnione będą m.in.: podmioty zużywające gaz ziemny przeznaczony do celów opałowych: gospodarstwa domowe oraz organy użyteczności publicznej, np. szkoły, przedszkola, żłobki, szpitale. Wśród warunków zwolnienia gospodarstw domowych z akcyzy są m.in. ograniczenia ilościowe – np. w przypadku wyrobów gazowych o kodzie CN 2711 21 00 (gaz ziemny w stanie gazowym) chodzi o sprzedaż w ilościach nieprzekraczających 10 m3/h gazu ziemnego wysokometanowego grupy E, nie więcej niż 8000 m3 rocznie, albo 25 m3/h gazu ziemnego zaazotowanego grupy Lw albo grupy Ls, nie więcej niż 10650 m3 rocznie. Senat na posiedzeniu 20 września 2013 r. zaproponował, aby w tym ostatnim przypadku zwolnieniem od akcyzy został objęty także gaz ziemny z grup Ln i Lm, czyli o najniższej wartości opałowej. Ponadto nowelizacja zwalnia z akcyzy m.in. wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych: do przewozu towarów i pasażerów koleją, łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej, w pracach rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb, w leśnictwie, w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej. Z podatku akcyzowego zwolnione będą również wyroby gazowe przeznaczone do użycia w produkcji energii elektrycznej oraz wyrobów energetycznych, a także do napędu statków powietrznych i w żegludze, z wyłączeniem rekreacyjnych prywatnych rejsów i lotów.

Sejm będzie także pracować nad senackimi poprawkami do nowelizacji ustawy Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw. Nowelizacja wdraża do polskiego prawa tzw. dyrektywę CCS (Carbon Capture and Storage) - dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/31/WE z 23 kwietnia 2009 r. w sprawie geologicznego składowania dwutlenku węgla. Technologia CCS jest jednym ze sposobów ograniczania emisji CO2 do atmosfery i polega na wychwyceniu dwutlenku węgla m.in. z instalacji przemysłowych, przetransportowaniu go do miejsca składowania i zatłoczeniu do izolowanej formacji geologicznej, gdzie będzie przechowywany. Ze względu na niewielkie doświadczenia z CCS i nieznane długoterminowe skutki podziemnego składowania CO2 nowelizacja dotyczy wyłącznie tzw. przedsięwzięć demonstracyjnych. Do końca 2024 r. ma zostać przygotowane sprawozdanie zawierające analizę przeprowadzonych projektów. Podziemne składowanie dwutlenku węgla, a także poszukiwanie lub rozpoznawanie kompleksów podziemnego składowania CO2 będzie wymagało uzyskania koncesji udzielanej przez ministra środowiska. Koncesja na podziemne składowanie dwutlenku węgla obejmie działalność związaną z eksploatacją podziemnego składowiska, a także okres po jego zamknięciu, tj. zakończeniu zatłaczania CO2, związany z likwidacją instalacji oraz monitoringiem tego kompleksu przez nie krócej niż 20 lat od jego zamknięcia. Ustawa wprowadza obowiązek zabezpieczenia z dwóch tytułów: zabezpieczenia finansowego prowadzenia podziemnego składowania CO2 oraz mechanizmu finansowego związanego z przekazaniem odpowiedzialności za podziemne składowisko Krajowemu Administratorowi Podziemnych Składowisk Dwutlenku Węgla (KAPS CO2). Nowelizacja przewiduje powołanie tego podmiotu w 2015 r. i powierzenie jego zadań Państwowemu Instytutowi Geologicznemu - Państwowemu Instytutowi Badawczemu. Sejm uchwalił ustawę 30 sierpnia 2013 r., a 20 września 2013 r. Senat zaproponował do niej kilkanaście poprawek. Izba druga wprowadziła m.in. definicję określenia „przesyłanie dwutlenku węgla” w ustawie – Prawo energetyczne, która jest zmieniana nowelizacją. Pozostałe poprawki mają charakter legislacyjny, doprecyzowujący i zapewniają spójność terminologiczną ustawie.

Podczas 50. posiedzenia posłowie zajmą się również senackimi poprawkami do nowelizacji Kodeksu postępowania karnego oraz niektórych innych ustaw. Uchwalona 30 sierpnia 2013 r. przez Sejm ustawa wprowadza kontradyktoryjność procesu karnego, co oznacza, że strony są sobie równe i toczą spór przed sądem pełniącym rolę arbitra. Przyjęte zmiany mają też usprawnić postępowanie karne poprzez przyspieszenie poszczególnych czynności, ich lepsze zorganizowanie oraz wyeliminowanie tych, które nie są niezbędne. Cel ten ma zostać osiągnięty głównie przez wyeliminowanie – za zgodą stron – z materiału dowodowego tych jego części, które nie mają istotnego znaczenia dla rozstrzygnięcia sprawy. Zgodnie z nowelizacją prawo składania propozycji przeprowadzenia dowodów w procesie, tzw. inicjatywa dowodowa, przysługiwać będzie co do zasady stronom postępowania. Dowody będą przeprowadzane przez tę stronę, na wniosek której dowód został dopuszczony. W myśl ustawy strony – poza prokuratorem reprezentującym interes publiczny – nie będą miały obowiązku uczestniczenia w rozprawie. Ponadto zgodnie z nowelizacją sprawcy wszystkich występków będą mogli składać wnioski o skazanie bez rozprawy. Zmienione zostały także przepisy dotyczące składu sądu. Składy sędziowskie zostały zmniejszone, co obniży kosztów postępowań i je przyspieszy. Na rozprawach w sądach pierwszej instancji, w sprawach szczególnie zawiłych lub ważnych, dopuszczona została możliwość orzekania w składzie jednego sędziego zawodowego i dwóch ławników. Dotychczas musiało to być wyłącznie 3 sędziów zawodowych. Na posiedzeniach zasadą stało się orzekanie jednoosobowe. 20 września 2013 r. Senat wniósł 27 poprawek do nowelizacji. Izba druga zaproponowała m.in. przesunięcie o pół roku – na 1 lipca 2015 r. – terminu wejścia w życie nowelizacji. Uchwalona przez Sejm ustawa miała obowiązywać z początkiem 2015 r. Wśród poprawek Senatu jest też propozycja zobowiązania rządu do przedłożenia obu izbom – nie później niż do końca 2017 r. – informacji z wykonania reformy oraz jej skutków. Inna z senackich zmian przewiduje, by w przypadkach, gdy uzyskanie przez stronę dowodu napotyka znaczne trudności, to sąd na wniosek strony zwracał się np. o wydanie przedmiotu lub dokumentu. Chodzi o zrównanie uprawnień prokuratury i Policji z tymi, które przysługują drugiej stronie procesu.

Przedmiotem prac posłów będą też poprawki Senatu do nowelizacji ustawy – Kodeks postępowania karnego, która wykonuje dwa wyroki Trybunału Konstytucyjnego z 2012 r. W wyroku z 10 grudnia 2012 r. TK zakwestionował przepis przewidujący, że prokurator ma prawo do kontroli korespondencji podejrzanego z obrońcą. Zgodnie z nowelizacją prokurator będzie mógł kontrolować korespondencję tych osób oraz uczestniczyć w ich widzeniach, ale jedynie w szczególnie uzasadnionych przypadkach i jeżeli wymaga tego dobro postępowania przygotowawczego. W drugim z wyroków, z 11 grudnia 2012 r., Trybunał uznał za niezgodny z konstytucją przepis mówiący o tym, że osoba, która zatrzymała podejrzanego mogła być obecna przy rozmowie podejrzanego z adwokatem. Zgodnie z nowelizacją obecność taka ma być możliwa w wyjątkowych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. Sejm uchwalił ustawę 30 sierpnia 2013 r., a 20 września br. Senat wprowadził do niej poprawkę redakcyjną. Przewiduje ona, że obecność osoby, która zatrzymała podejrzanego przy jego rozmowie z adwokatem będzie możliwa nie w „wyjątkowych, szczególnie uzasadnionych wypadkach”, a w „wyjątkowych wypadkach, uzasadnionych szczególnymi okolicznościami”.

Izba zajmie się ponadto stanowiskiem Senatu w sprawie przyjętej 13 września 2013 r. przez Sejm nowelizacji ustawy – Prawo farmaceutyczne oraz niektórych innych ustaw. Celem ustawy, wdrażającej dyrektywę 2010/84/UE, jest zwiększenie efektywności monitorowania niepożądanych działań produktów leczniczych. Zmiany mają umożliwić szybki przepływ informacji o niebezpieczeństwach wynikających z ich stosowania. Ustawa wprowadza m.in. nową definicję „działania niepożądanego produktu leczniczego”. Będzie to każde niekorzystne i niezamierzone jego działanie, niezależnie od tego czy stosowano go zgodnie ze wskazaniami, czy też niezgodnie z jego przeznaczeniem i właściwościami. Zgodnie z ustawą, Urząd Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych będzie wprowadzał do europejskiej bazy danych EudraVigilance informacje o przypadkach działań niepożądanych. Urząd będzie mógł także m.in. pobierać z tej bazy informacje zgłoszone przez instytucje z innych państw europejskich. Nowelizacja nakłada również na importerów równoległych, tj. sprowadzających tańsze leki z innych krajów europejskich, obowiązki dotyczące nadzoru nad bezpieczeństwem stosowania produktów leczniczych. Ustawa umożliwia pacjentom lub ich opiekunom zgłaszanie niepożądanych działań bezpośrednio prezesowi urzędu, producentowi lub osobie wykonującej zawód medyczny. Urząd taką informację będzie przekazywał do bazy EudraVigilance. 20 września 2013 r. Senat wprowadził kilkanaście poprawek do ustawy. Izba druga zaproponowała m.in., aby w przypadkach uzasadnionych ochroną zdrowia publicznego, gdy występują poważne trudności w dostępności produktu leczniczego, prezes Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych mógł wyrazić zgodę na czasowe zwolnienie z obowiązku umieszczania na ulotce lub opakowaniu niektórych danych lub sporządzenia oznakowania opakowania i ulotki w języku polskim także produktów leczniczych wydawanych z przepisu lekarza do zastrzeżonego stosowania. W uchwalonej przez Sejm ustawie rozwiązanie takie było przewidziane tylko dla produktów leczniczych stosowanych wyłącznie w lecznictwie zamkniętym.

Sejm rozpatrzy wniosek o uchylenie immunitetu posłowi Witoldowi Waszczykowskiemu. Wniosek wpłynął do Sejmu 19 czerwca 2013 r. Zgodnie z art. 7c ust. l ustawy z 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora 12 lipca 2013 r. Marszałek Sejmu skierowała wniosek do Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich, która rozpatrzyła go 28 sierpnia 2013 r. i proponuje jego odrzucenie. Sprawozdanie komisji wpłynęło do Sejmu 30 sierpnia 2013 r. Tego dnia dokument został skierowany do rozpatrzenia na posiedzeniu Sejmu. Sprawozdanie komisji przedstawi poseł Mieczysław Łuczak.

W piątkowym bloku głosowań Izba m.in. będzie kontynuować drugie czytanie projektu uchwały w sprawie udziału Rzeczypospolitej Polskiej w pracach Unii Europejskiej w okresie styczeń - czerwiec 2013 r. (przewodnictwo Irlandii w Radzie Unii Europejskiej). Podczas rozpatrywania projektu 29 sierpnia br. zgłoszona została poprawka zmierzająca do odrzucenia informacji.

Ponadto, Sejm rozpatrzy w trzecim czytaniu senacki projekt nowelizacji ustawy o Policji oraz niektórych innych ustaw. Projekt dostosowuje prawo do wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 23 lutego 2010 r., kwestionującego ograniczenie prawa policjantów zwalnianych ze służby do ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystany urlop wypoczynkowy lub nieodebrany czas wolny od służby (tzw. nadgodziny). Za niekonstytucyjne TK uznał uprawnienie funkcjonariuszy Policji do otrzymania tych pieniędzy tylko za 3 ostatnie lata służby, a nie za cały jej okres. Na mocy wyroku TK ograniczenie to utraciło moc 8 marca 2010 r. Zgodnie z projektem pełny ekwiwalent będzie przysługiwał także innym formacjom mundurowym, które obecnie w ogóle nie mogą starać się o wypłatę tych pieniędzy za cały okres służby. Pierwotny projekt zakładał przyznanie tego uprawnienia funkcjonariuszom Straży Granicznej, Służby Więziennej i żołnierzom zawodowym. Na etapie komisyjnym z przyczyn legislacyjnych usunięto przepisy dotyczące żołnierzy zawodowych. Projekt znosi także ograniczenia prawa do ekwiwalentu pieniężnego ze względu na określone przyczyny zwolnienia ze służby. Zmiany mają dotyczyć: funkcjonariuszy Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej, Biura Ochrony Rządu, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Służby Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służby Wywiadu Wojskowego. Projekt wpłynął do Sejmu 15 marca 2012 r. Pierwsze czytanie odbyło się 20 czerwca 2013 r. w Komisji Spraw Wewnętrznych. 28 sierpnia 2013 r. komisja przyjęła projekt z poprawkami. 11 września 2013 r. odbyło się drugie czytanie, podczas którego zgłoszono poprawki dotyczące funkcjonariuszy Państwowej Straży Pożarnej. Przewidują one m.in. podniesienie rekompensaty pieniężnej za przedłużony czas służby strażaków (do 48 godzin tygodniowo w 6-miesięcznym okresie rozliczeniowym). Obecnie rekompensata za jedną godzinę służby wynosi 60 proc. z 1/172 przeciętnego uposażenia strażaka, a jej proponowana wysokość to 100 proc. tej kwoty.

W ostatnim dniu posiedzenia planowane jest także podjęcie przez aklamację uchwały w sprawie ustanowienia 17 września Dniem Sybiraka. Sejm wskazując, że jest to także rocznica agresji sowieckiej na Polskę w 1939 r., chce oddać hołd wszystkim Polakom, których w wyniku zbrojnych działań, począwszy od XVII wieku zesłano na Syberię, inne tereny Rosji i Związku Sowieckiego. W projekcie Sejm „upamiętnia tych, którzy tam zginęli, tych, którym mimo trudności udało się stamtąd powrócić do Ojczyzny oraz tych, którzy pozostali w miejscu swego zesłania, gdzie kultywują Polskość”. Jak podkreślają wnioskodawcy w uzasadnieniu, corocznie - od 23 lat - 17 września Związek Sybiraków organizuje Dzień Sybiraka. Ustanowienie tego dnia mocą uchwały Sejmu, przyczyni się do nadania tej tradycji szczególnie podniosłej formy. Będzie także wyrazem pamięci o naszych rodakach zamieszkujących na Syberii. W uzasadnieniu autorzy projektu przypominają też, że w tym roku przypada 85. rocznica powstania Związku Sybiraków i 25. rocznica jego reaktywowania. Projekt wpłynął do Sejmu 23 maja 2013 r. jako inicjatywa uchwałodawcza grupy posłów KP PiS. Pierwsze czytanie odbyło się 28 września 2013 r. w Komisji Kultury i Środków Przekazu. 10 września 2013 r. komisja przyjęła projekt z poprawkami. Sprawozdanie komisji przedstawi poseł Piotr Babinetz.