Pierwszy dzień 24. posiedzenia Sejmu

wtorek, 23 października 2012 20:36
Zdjęcie nr 4, fot. Krzysztof Białoskórski

Projekt ustawy budżetowej na rok 2013 był głównym punktem porządku obrad pierwszego dnia 24. posiedzenia Sejmu. Ponadto posłowie rozpatrzyli w pierwszym czytaniu m.in. projekt tzw. ustawy okołobudżetowej oraz nowelizacji ustawy o obrocie instrumentami finansowymi.

Pierwszego dnia 24. posiedzenia Sejmu Izba rozpatrzyła w pierwszym czytaniu projekt ustawy budżetowej na rok 2013. Zgodnie z projektem gospodarka w przyszłym roku będzie rosła w tempie 2,2 proc. Szacowane dochody wyniosą 299,4 mld zł, a wydatki nie przekroczą 335 mld zł. Deficyt budżetowy nie będzie większy niż 35,6 mld zł. Wynagrodzenia realnie wzrosną o 1,9 proc., a zatrudnienie ma się zwiększyć o 0,2 proc. Zamrożone zostaną wynagrodzenia w sferze budżetowej. Projekt budżetu wpłynął do Sejmu 29 września br. Sejm wysłuchał uzasadnienia projektu ustawy przedstawionego przez ministra finansów oraz przeprowadził dyskusję. W trakcie dyskusji zostały zgłoszone wnioski o odrzucenie projektu ustawy w pierwszym czytaniu, które marszałek Sejmu podda pod głosowanie 24 października br. W przypadku odrzucenia wniosków projekt zostanie skierowany do rozpatrzenia w Komisji Finansów Publicznych, a poszczególne części projektu rozpatrzą także właściwe komisje sejmowe. Zgodnie z uchwałą Prezydium Sejmu w sprawie określenia trybu prac nad projektem ustawy budżetowej na rok 2013 komisje sejmowe przekażą swoje stanowiska do Komisji Finansów Publicznych do 7 listopada br. Komisja Finansów Publicznych zobowiązana jest do przyjęcia sprawozdania do 28 listopada br.

Posłowie pracowali także w pierwszym czytaniu nad projektem tzw. ustawy okołobudżetowej, czyli ustawy, która zmienia inne akty prawne tak, aby umożliwić realizację zapisów budżetu państwa. Jednym z najważniejszych celów projektu jest zahamowanie szybkiego wzrostu długu publicznego w Polsce, tak aby w przyszłym roku nie został przekroczony drugi próg ostrożnościowy. Podwyższona będzie akcyza na wyroby tytoniowe: o 5 proc. na papierosy, cygara i cygaretki. Określona zostanie stawka akcyzy na cydr i perry (lekkie napoje alkoholowe) na poziomie 97,00 zł od 1 hektolitra. Do końca 2013 r. mają obowiązywać ograniczenia związane z odliczaniem VAT przy zakupie samochodów z tzw. kratką i paliwa do nich. Krajowy Fundusz Drogowy zostanie zasilony kwotą 165 mln zł, co pozwoli sfinansować plany remontowe dróg krajowych w 2013 r. Projekt wpłynął do Sejmu 18 października br. Posłowie wysłuchali uzasadnienia projektu ustawy, które przedstawiła podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów oraz przeprowadzili dyskusję, w której zostały zgłoszone wnioski o odrzucenie projektu ustawy w pierwszym czytaniu. Sejm rozpatrzy przedłożenia w najbliższym bloku głosowań. W przypadku odrzucenia wniosków projekt zostanie skierowany do dalszych prac w Komisji Finansów Publicznych.

Sejm rozpatrzył także w drugim czytaniu rządowy projekt nowelizacji ustawy o obrocie instrumentami finansowymi i niektórych innych ustaw. Projekt wdraża dyrektywę 2010/78/UE, która zwiększa integrację nadzoru finansowego w Europie oraz bezpieczeństwo rynku finansowego. Przewiduje współpracę oraz wymianę informacji między Komisją Nadzoru Finansowego a Europejskim Systemem Nadzoru Finansowego (ESNF) odpowiedzialnym za sektory: bankowości, ubezpieczeń, pracowniczych programów emerytalnych oraz papierów wartościowych. ESNF funkcjonuje w UE od 1 stycznia 2011 r. W jego skład wchodzą: Europejski Urząd Nadzoru Bankowego, Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych oraz Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych. Projekt nakłada na KNF obowiązek powiadamiania właściwego europejskiego urzędu nadzoru w szczególności o wydanych albo cofniętych zezwoleniach dotyczących wykonywania działalności na rynku finansowym oraz o przypadkach odmowy wydania takiego zezwolenia. W ramach nadzoru skonsolidowanego KNF będzie mogła także przejąć zadania innego organu nadzoru państwa unijnego albo delegować na niego swoje zadania. Projekt trafił do laski marszałkowskiej 6 września br. Pierwsze czytanie odbyło się 26 września br. w Komisji Finansów Publicznych, która 9 października br. przyjęła sprawozdanie o projekcie. Na posiedzeniu Sejmu sprawozdanie komisji przedstawił poseł Killion Munyama. Do trzeciego czytania projektu ustawy Izba przystąpi 24 października br. w bloku głosowań.

Drugie czytanie rządowego projektu nowelizacji ustawy o odpadach wydobywczych oraz niektórych innych ustaw było kolejnym punktem obrad 24. posiedzenia Sejmu. Projekt wdraża do polskiego prawa przepisy unijne dotyczące gospodarowania odpadami pochodzącymi z przemysłu wydobywczego. Celem nowelizacji jest usprawnienie procedur w tym zakresie. Nowe przepisy nakładają dodatkowe obowiązki na właścicieli odpadów wydobywczych oraz obiektów służących do ich unieszkodliwiania. Prowadzący unieszkodliwianie odpadów w przypadku zmiany zezwolenia na prowadzenie tej działalności będzie miał np. obowiązek przedłożyć do zatwierdzenia nowy program gospodarowania odpadami wydobywczymi. Nowelizacja zapewnia też udział społeczeństwa w postępowaniu o wydanie zezwolenia na prowadzenie obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych. Tym samym doprecyzowano kwestię udziału społeczności, której projekt dotyczy, w sporządzaniu zewnętrznego planu operacyjno-ratowniczego. Projekt wpłynął do Sejmu 6 września br. Pierwsze czytanie odbyło się 27 września br. na połączonym posiedzeniu Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej, które 12 października br. przyjęły sprawozdanie o projekcie. Sprawozdanie przedstawiła posłanka Ewa Wolak. Podczas drugiego czytania na posiedzeniu Sejmu zostało zgłoszonych 7 poprawek. Projekt skierowany został ponownie do Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa oraz Komisji Samorządu w celu przedstawienia dodatkowego sprawozdania.

Posłowie rozpatrzyli też w drugim czytaniu poselski projekt uchwały w sprawie zmiany Regulaminu Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej. Projekt przewiduje przekształcenie dotychczasowej stałej sejmowej Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych w Komisję Spraw Wewnętrznych oraz powołanie dodatkowej stałej Komisji Administracji i Cyfryzacji. Do zadań Komisji Spraw Wewnętrznych należałyby sprawy bezpieczeństwa, ładu i porządku publicznego, zaś Komisji Administracji i Cyfryzacji - sprawy administracji państwowej oraz – przejęte od Komisji Infrastruktury – sprawy łączności radiowej i telefonicznej, sieci komputerowych, a także telekomunikacji. Do zadań Komisji Infrastruktury należałyby sprawy budownictwa oraz gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej, transportu lądowego, powietrznego i wodnego, poczty oraz geodezji i kartografii, a także gospodarki morskiej, w tym morskiej floty handlowej, portów morskich oraz popularyzacji problematyki morskiej. Projekt wpłynął do Sejmu 30 maja br. jako inicjatywa uchwałodawcza grupy posłów KP PO. 12 czerwca br. projekt został skierowany do pierwszego czytania w Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich. Pierwsze czytanie w komisji odbyło się 27 września br. 11 października br. komisja przyjęła sprawozdanie o projekcie, które na posiedzeniu Sejmu przedstawił poseł Jerzy Budnik. Do trzeciego czytania Izba przystąpi w najbliższym bloku głosowań.

Ostatnim punktem obrad w pierwszym dniu 24. posiedzenia było drugie czytanie pilnego rządowego projektu ustawy o ratyfikacji Umowy pomiędzy Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Europejską Agencją Kosmiczną w sprawie przystąpienia Polski do Konwencji o utworzeniu Europejskiej Agencji Kosmicznej i związanych z tym warunków, podpisanej w Warszawie dnia 31 lipca 2012 r., oraz Konwencji o utworzeniu Europejskiej Agencji Kosmicznej, sporządzonej w Paryżu dnia 30 maja 1975 r. Projekt dotyczy wyrażenia ustawowej zgody na ratyfikację przez Prezydenta Umowy pomiędzy Rządem RP a Europejską Agencją Kosmiczną w sprawie przystąpienia Polski do Konwencji o utworzeniu Europejskiej Agencji Kosmicznej i związanych z tym warunków oraz Konwencji o utworzeniu EAK. Do ESA należą obecnie: Francja, Niemcy, Włochy, Wielka Brytania, Hiszpania, Belgia, Holandia, Szwajcaria, Szwecja, Dania, Irlandia, Norwegia, Austria, Finlandia, Portugalia, Grecja, Luksemburg, Czechy, Rumunia. Obecnie jedynym członkiem stowarzyszonym ESA jest Kanada. Polska współpracuje z ESA od początku lat 90. W 1994 r. zawarła pierwsze formalne porozumienie z Agencją, a w 2002 r. podpisała kolejne Porozumienie o współpracy w dziedzinie badania i użytkowania przestrzeni komicznej dla celów pokojowych, poszerzające zakres możliwego współdziałania. Dzięki przystąpieniu do Europejskiej Agencji Kosmicznej (ang. European Space Agency - ESA) Polska w znacznie większym stopniu będzie mogła uczestniczyć gospodarczo w rozwoju europejskiego sektora kosmicznego i wykorzystywać możliwości oferowane przez nowoczesne technologie stwarzane przez sektor i na jego potrzeby. Projekt wpłynął do Sejmu 16 października br. jako pilna inicjatywa rządowa. Tego samego dnia został skierowany do pierwszego czytania w Komisji Gospodarki oraz Komisji Spraw Zagranicznych. Komisje przeprowadziły pierwsze czytanie projektu na posiedzeniu 23 października br. i wnoszą o przyjęcie projektu ustawy z jedną poprawką, która przewiduje, że ustawa weszłaby w życie z dniem ogłoszenia. Do trzeciego czytania Sejm przystąpi w najbliższym bloku głosowań.

Ponadto Sejm odrzucił wniosek o uzupełnienie porządku dziennego posiedzenia o punkt Informacja rządu na temat planów likwidacji Funduszu Kościelnego i prowadzonych w tej sprawie rozmów ze stroną kościelną.