Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Zdrowia - z upoważnienia ministra -

na interpelację nr 4195

w sprawie praktycznych skutków dla świadczeniobiorców stosowania przepisów rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 30 sierpnia 2009 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu świadczeń pielęgnacyjnych i opiekuńczych w ramach opieki długoterminowej oraz przepisów zarządzenia nr 83/2011/DSOZ prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 16 listopada 2011 r. w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów w rodzaju świadczenia pielęgnacyjne i opiekuńcze w ramach opieki długoterminowej

   Szanowna Pani Marszałek! W związku z interpelacją złożoną przez pana posła Bogdana Rzońcę (znak: SPS-023-4195/12) w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu świadczeń pielęgnacyjnych i opiekuńczych w ramach opieki długoterminowej oraz przepisów zarządzenia nr 83/2011/DSOZ prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 16 listopada 2011 r. w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów w rodzaju świadczenia pielęgnacyjne i opiekuńcze w ramach opieki długoterminowej uprzejmie proszę o przyjęcie poniższych informacji.

   Odnosząc się do wyrażonych w ww. interpelacji zastrzeżeń do karty czynności pielęgniarskich dla pielęgniarki opieki długoterminowej domowej, określonej w załączniku nr 8 do zarządzenia nr 83/2011/DSOZ prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 16 listopada 2011 r. w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów w rodzaju świadczenia pielęgnacyjne i opiekuńcze w ramach opieki długoterminowej, ze zmianami, uprzejmie informuję, że zgodnie ze stanowiskiem prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia realizacja świadczeń w pielęgniarskiej opiece długoterminowej domowej odbywa się na podstawie planu opieki sporządzonego w oparciu o rozpoznane problemy pielęgnacyjne, a nie na podstawie karty czynności pielęgniarskich, która służy do celów statystycznych. Zgodnie bowiem z § 13 ust. 2 pkt 3 ww. zarządzenia pielęgniarka opieki długoterminowej ustala plan opieki w oparciu o rozpoznane problemy pielęgnacyjne i zapoznaje z nim świadczeniobiorcę oraz jego rodzinę lub opiekunów faktycznych. Pielęgniarka zapoznaje również pacjenta z możliwością zabezpieczenia w środki medyczne niezbędne do realizacji świadczeń pielęgnacyjnych i opiekuńczych. Czynności, które może wykonać inna osoba niż pielęgniarka i które należy wykonywać częściej, niż pielęgniarka jest obecna u chorego (np. pielęgnacja przetoki, odsysanie, karmienie), pielęgniarka po ich wykonaniu powinna wpisać w rubryce 2.1 ww. karty: Prowadzenie edukacji zdrowotnej oraz poradnictwa w zakresie samoopieki w życiu z chorobą i niesprawnością w stosunku do chorego i jego rodziny oraz nauka pielęgnacji i samoobsługi. Zgodnie z uwagami do ww. rubryki 2.1 świadczenie określone jako: prowadzenie edukacji i poradnictwa obejmuje edukację odnoszącą się do wszystkich czynności pielęgnacyjnych oraz wykonywania pomiarów parametrów życiowych.

   W ocenie prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia, biorąc pod uwagę przepisy o dokumentacji medycznej i wiedzę na temat realizacji świadczeń pielęgniarskich, błędne jest założenie, że brak enumeratywnie wymienionych czynności higienicznych czy opiekuńczych możliwych do wykonania podczas wizyty pielęgniarskiej u chorego skutkować może niewykonaniem tych czynności. Zwłaszcza, że sposobem finansowania pielęgniarskiej opieki długoterminowej domowej jest zapłata za osobodzień, a nie zapłata za każdą wykonaną czynność.

   Należy podkreślić, że w sytuacji gdy pielęgniarka opieki długoterminowej domowej odmawia wykonania określonych czynności pielęgnacyjnych, błędnie powołując się na wykaz czynności zawartych z załączniku nr 8 do ww. zarządzenia, który służy celom statystycznym, a nie finansowaniu zrealizowanego świadczenia, należy o zaistniałym fakcie poinformować oddział wojewódzki funduszu, właściwy ze względu na miejsce udzielania świadczenia. Odnosząc się do pytania o możliwość spowodowania zmiany ww. zarządzenia prezesa NFZ poprzez dodanie do karty dodatkowych czynności, na przykładzie karty czynności pielęgnacyjnych określonej w zarządzeniu prezesa NFZ nr 96/2008/DSOZ z 2008 r., uprzejmie informuję, że minister zdrowia, działając na podstawie art. 163 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027, z późn. zm.), bada uchwały przyjmowane przez radę funduszu oraz decyzje podejmowane przez prezesa funduszu i stwierdza nieważność uchwały lub decyzji w całości lub w części, w przypadku gdy narusza ona prawo lub prowadzi do niewłaściwego zabezpieczenia świadczeń opieki zdrowotnej lub prowadzi do niezrównoważenia przychodów i kosztów funduszu. Mając na uwadze, że od strony formalnej nie wystąpiły przesłanki do stwierdzenia nieważności przedmiotowego zarządzenia nr 83/2011/DSOZ prezesa NFZ z dnia 16 listopada 2011 r., aktualne brzmienie tego zarządzenia należy uznać za wiążące dla świadczeniodawców, z którymi NFZ zawarł umowy na świadczenia pielęgnacyjne i opiekuńcze w ramach opieki długoterminowej.

   Z poważaniem

   Podsekretarz stanu

   Aleksander Sopliński

   Warszawa, dnia 25 czerwca 2012 r.